Szczególne warunki podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1989 r.
w sprawie szczególnych warunków podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 lutego 1989 r. o niektórych warunkach konsolidacji gospodarki narodowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 10, poz. 57) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczególne warunki podziału, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw państwowych

§  1.
1.
Decyzję w sprawie podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstwa państwowego podejmuje Prezes Rady Ministrów z własnej inicjatywy lub na wniosek organu założycielskiego, rady pracowniczej przedsiębiorstwa lub organu antymonopolowego - na podstawie wyników analizy efektywności przewidywanych skutków takiej decyzji i po zasięgnięciu opinii organów przedsiębiorstwa.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie ekonomiczne, prawne i organizacyjne, wskazujące, że podział, łączenie lub likwidacja przedsiębiorstwa wpłynie na przyspieszenie procesów demonopolizacyjnych, rozwój konkurencyjności, lepsze wykorzystanie środków produkcji lub poprawę efektywności gospodarki.
3.
Wykonanie decyzji w sprawie podziału i likwidacji przedsiębiorstwa należy do organu założycielskiego tego przedsiębiorstwa, a w sprawie łączenia - do organu założycielskiego wskazanego w decyzji.
§  2.
Decyzja o podziale przedsiębiorstwa powinna określać:
1)
przedsiębiorstwo ulegające podziałowi,
2)
czy działalność przedsiębiorstwa ustaje lub czy podział polega na wyłączeniu z tego przedsiębiorstwa jednostki lub jednostek organizacyjnych, albo określonych składników majątkowych,
3)
przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa tworzone w wyniku podziału albo przejmujące jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 2,
4)
przeznaczenie składników majątkowych, o których mowa w pkt 2,
5)
termin podziału.
§  3.
W postępowaniu mającym na celu podział przedsiębiorstwa do obowiązków organu założycielskiego w szczególności należy:
1)
zawiadomienie organów przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu,
2)
złożenie wniosku o wykreślenie przedsiębiorstwa z rejestru przedsiębiorstw państwowych z dniem wpisu do tego rejestru przedsiębiorstw powstałych w wyniku podziału, jeżeli podział łączy się z ustaniem działalności dotychczas istniejącego przedsiębiorstwa,
3)
powołanie komisji do przeprowadzenia inwentaryzacji mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi oraz w celu dokonania szczegółowego podziału funduszy przedsiębiorstwa oraz składników mienia, jak również zobowiązań i wierzytelności tego przedsiębiorstwa między przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału lub w podziale tym uczestniczące, na podstawie bilansu przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi,
4)
wydanie zarządzenia o utworzeniu przedsiębiorstw powstających w wyniku podziału i przydzielenie tym przedsiębiorstwom lub innym przedsiębiorstwom uczestniczącym w podziale składników mienia przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi.
§  4.
Przedsiębiorstwa powstałe w wyniku podziału odpowiadają za zobowiązania przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi do wysokości wartości przydzielonych im składników majątkowych tego przedsiębiorstwa.
§  5.
Przekazanie innym przedsiębiorstwom państwowym składników majątkowych przedsiębiorstwa ulegającego podziałowi następuje nieodpłatnie, przy czym ich wartość, zmniejszona o wartość przejętych zobowiązań, zwiększa fundusz założycielski przedsiębiorstwa przejmującego te składniki majątkowe lub wierzytelności.
§  6.
Decyzja o łączeniu przedsiębiorstw powinna określać:
1)
łączone przedsiębiorstwa, ze wskazaniem przedsiębiorstwa przejmującego,
2)
termin połączenia,
3)
organ założycielski dla przedsiębiorstwa powstałego w wyniku łączenia.
§  7.
Organ założycielski, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o połączeniu przedsiębiorstw państwowych, zawiadamia organy tych przedsiębiorstw o podjętym postępowaniu.
§  8.
Przejęcia majątku łączonych przedsiębiorstw dokonuje się komisyjnie; komisję powołuje ten organ, który będzie organem założycielskim połączonego przedsiębiorstwa.
§  9.
Organ założycielski, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o likwidacji przedsiębiorstwa:
1)
zawiadamia organy przedsiębiorstwa o podjętym postępowaniu likwidacyjnym,
2)
ustala dzień otwarcia likwidacji,
3)
powołuje likwidatora oraz nadzoruje postępowanie likwidacyjne i czynności likwidatora, a także określa czynności, których likwidatorowi nie wolno wykonywać bez odrębnego zezwolenia organu założycielskiego.
§  10.
Z chwilą powołania likwidatora przestają działać organy przedsiębiorstwa, a działalnością i mieniem likwidowanego przedsiębiorstwa zarządza likwidator.
§  11.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
sporządzenie inwentaryzacji składników majątkowych na dzień otwarcia likwidacji,
2)
wezwanie, przez ogłoszenie w dzienniku "Rzeczpospolita", wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa do zgłoszenia roszczeń w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia,
3)
sporządzenie wykazu roszczeń wierzycieli likwidowanego przedsiębiorstwa oraz określenie sposobu ich zaspokojenia, z zastrzeżeniem przepisu § 13 ust. 1.
§  12.
1.
Z chwilą wszczęcia postępowania likwidacyjnego likwidator jest obowiązany rozwiązać z pracownikami przedsiębiorstwa umowy o pracę.
2.
W celu zapewnienia wykonania zadań związanych z likwidacją przedsiębiorstwa likwidator może odstąpić od rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem niezbędnym do wykonywania tych zadań.
§  13.
1.
Likwidator dokonuje sprzedaży środków obrotowych i zagospodarowuje środki trwałe oraz zaspokaja wierzytelności w kolejności określonej w art. 1025 Kodeksu postępowania cywilnego.
2.
W razie gdy składniki majątkowe pozostałe po likwidacji przedsiębiorstwa zostaną przekazane innemu przedsiębiorstwu, przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§  14.
Organ założycielski zaspokaja w imieniu Skarbu Państwa niektóre roszczenia pracownicze do zlikwidowanego przedsiębiorstwa, stosując odpowiednio przepisy w sprawie zaspokajania przez Skarb Państwa niektórych roszczeń pracowniczych do przedsiębiorstwa po jego likwidacji lub upadłości.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie poprawy gospodarki przedsiębiorstwa

§  15.
1.
W razie powstania przesłanek określonych w art. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 46 i z 1989 r. Nr 3, poz. 10) organ założycielski może, bez wszczynania postępowania wewnętrznego, ustanowić nad przedsiębiorstwem zarząd komisaryczny.
2.
W sprawach ustanowienia zarządu komisarycznego nad przedsiębiorstwem stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w ust. 1.

Rozdział  3

Postępowanie upadłościowe w stosunku do przedsiębiorstwa

§  16.
W razie niewypłacalności, o której mowa w art. 25 ustawy wymienionej w § 15 ust. 1, w stosunku do przedsiębiorstwa wszczyna się szczególne postępowanie upadłościowe, zwane dalej "postępowaniem upadłościowym".
§  17.
1.
Podstawą ogłoszenia upadłości może być poza przesłankami określonymi w art. 25 ustawy, o której mowa w § 15 ust. 1, również zaprzestanie płacenia przez przedsiębiorstwo zobowiązań, do których mają zastosowanie przepisy o zobowiązaniach podatkowych.
2.
Wniosek o ogłoszenie upadłości może być zgłoszony przez organ założycielski, bank finansujący działalność przedsiębiorstwa lub Ministra Finansów, a w stosunku do przedsiębiorstw podległych radom narodowym również przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, może być zgłoszony, jeżeli należność pieniężna, stwierdzona tytułem egzekucyjnym lub uznana na piśmie, nie została zaspokojona w ciągu sześciu tygodni od dnia zgłoszenia jej we właściwym trybie do pokrycia z rachunku bankowego przedsiębiorstwa.
§  18.
Postępowanie upadłościowe należy do właściwości sądu wojewódzkiego, w którego okręgu przedsiębiorstwo ma swoją siedzibę.
§  19.
Sąd, w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości, wydaje postanowienie o uwzględnieniu lub oddaleniu wniosku.
§  20.
Syndyk jest obowiązany, niezwłocznie po wyznaczeniu, dokonać w rejestrze przedsiębiorstw państwowych zgłoszenia o upadłości przedsiębiorstwa oraz ogłosić w dzienniku "Rzeczpospolita" wezwanie do wierzycieli o zgłoszenie wierzytelności w ciągu dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia.
§  21.
1.
Po upływie terminu, o którym mowa w § 20, syndyk zgłasza w terminie 3 dni do sędziego-komisarza wniosek o przeprowadzenie postępowania w celu zawarcia z wierzycielami układu co do sposobu i okresu spłaty wierzycieli.
2.
Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, sędzia-komisarz wyznacza rozprawę w celu zawarcia układu; rozprawa powinna się odbyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez sąd wniosku.
3.
Jeżeli nie dojdzie do układu z wierzycielami, sędzia-komisarz zwraca syndykowi wniosek, o którym mowa w ust. 1.
§  22.
Po zwróceniu wniosku, o którym mowa w § 21, syndyk dokonuje sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego poszczególnych składników majątkowych.
§  23.
1.
Sprzedaż przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu nieograniczonego.
2.
Informacje o warunkach nabycia przedsiębiorstwa w drodze przetargu i terminie składania ofert ogłasza się w sposób zapewniający ich dotarcie do możliwie szerokiego kręgu zainteresowanych.
3.
W razie zgłoszenia większej liczby ofert, syndyk wyznacza rozprawę w celu przeprowadzenia przetargu. Pierwszeństwo nabycia przysługuje osobie, która zgłosiła najwyższą cenę nabycia.
4.
Przyznanie prawa nabycia wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.
5.
Nabycie przedsiębiorstwa następuje w stanie wolnym od wszelkich obciążeń, z wyjątkiem służebności gruntowych.
§  24.
Sprzedaż poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa następuje w drodze przetargu. W tym przypadku stosuje się odpowiednio przepisy § 23, z tym że prawo nabycia nie wymaga zatwierdzenia przez sędziego-komisarza.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.48.264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczególne warunki podziału, łączenia lub likwidacji przedsiębiorstw państwowych oraz przyspieszonego postępowania w sprawie poprawy gospodarki i upadłości przedsiębiorstwa państwowego.
Data aktu: 17/07/1989
Data ogłoszenia: 04/08/1989
Data wejścia w życie: 04/08/1989