Taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 czerwca 1989 r.
w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242 i z 1989 r. Nr 30, poz. 160) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej (RP), zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne - przy wyjeździe za granicę na terytoria państw, w których uznawane są polskie dowody ubezpieczenia - ustalana jest w zależności od państwa, do którego pojazd mechaniczny wyjeżdża lub przez którego terytorium zamierza przejeżdżać, grupy taryfowej, do której został zaliczony pojazd mechaniczny, oraz okresu ubezpieczenia.
§  2.
Składka za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne jest opłacana Towarzystwu Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" Spółka Akcyjna, zwanemu dalej "TUiR "Warta", przed wyjazdem za granicę za cały okres ubezpieczenia, z zastrzeżeniem przepisów § 4, 6 i 7.
§  3.
Ustala się taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne przy wyjeździe na terytoria:
1) 2
państw europejskich, z wyjątkiem Ludowej Republiki Bułgarii, Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej, Rumunii, Republiki Węgierskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz na terytoria Iraku, Iranu, Izraela, Maroka i Tunezji, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) 3
Ludowej Republiki Bułgarii, Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej, Rumunii, Republiki Węgierskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
2.
Składkę za ubezpieczenia pojazdów mechanicznych nie wymienionych w taryfach ustala TUiR "Warta", przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną do typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.
§  4.
1.
Składka za ubezpieczenie może być jednorazowo opłacona za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od pierwszego dnia ubezpieczenia.
2. 4
Przy wyjeździe za granicę na terytoria:
1)
Ludowej Republiki Bułgarii, Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej, Rumunii, Republiki Węgierskiej i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich składka opłacana jest w złotych,
2)
pozostałych państw europejskich oraz terytoria Iraku, Iranu, Izraela, Maroka i Tunezji składka jest opłacana w złotych za ustawowe ubezpieczenie autocasco (AC), a za ustawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) w walucie obcej uznawanej przez Narodowy Bank Polski (NBP) za wymienialną.
3. 5
Składka za ustawowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC), o której mowa w ust. 2 pkt 2, może być opłacana również w złotych; przeliczenie składki wyrażonej w dolarach USA na walutę polską następuje według średniego kursu walut obcych, ustalonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego, obowiązującego w dniu opłacania składki.
4-6. 6
(skreślone).
§  5.
1.
Inwalidzi, którzy są właścicielami pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%.
2.
Za uprawnionych do uzyskania obniżki składek, o której mowa w ust. 1, uważa się inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów kombatantów, niezależnie do źródeł nabycia przez nich pojazdu mechanicznego.
3. 7
Właściciele pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, używanych do celów niezarobkowych, przy wyjazdach na terytorium Czeskiej i Słowackiej Republiki Federacyjnej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej opłacają składkę obniżoną o 50%, jeżeli:
1)
użytkują grunty rolne, łąki i lasy w pasie przygranicznym tych państw,
2)
są zatrudnieni zawodowo w pasie przygranicznym tych państw i dojeżdżają swoimi pojazdami mechanicznymi do pracy i nie są czasowo zameldowani za granicą.
4.
W razie zbiegu uprawnień, o których mowa w ust. 1 i 3, właściciel pojazdu mechanicznego może skorzystać tylko z jednego uprawnienia do składki obniżonej o 50%.
§  6.
Jeżeli składka została opłacona za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, opłata składki uzupełniającej za faktyczny okres pozostawania pojazdu za granicą następuje z zachowaniem przepisów § 4 i 7.
§  7.
1.
Jeżeli składka została opłacona TUiR "Warta" za okres krótszy niż pozostawanie pojazdu mechanicznego za granicą, a posiadacz pojazdu za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą opłaci składkę za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne odpowiedzialności cywilnej (OC) w zagranicznym towarzystwie (zakładzie) ubezpieczeń, posiadacz pojazdu jest zwolniony od opłacenia za ten sam okres składki TUiR "Warta" za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne OC.
2. 8
Posiadacz pojazdu mechanicznego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do opłacenia TUiR "Warta" składki za ubezpieczenie ustawowe auto-casco (AC) za przedłużony okres pozostawania pojazdu za granicą.
3. 9
Składka, o której mowa w ust. 2, płatna jest w złotych.
§  8.
1.
Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej.
2.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje, po potrąceniu kosztów manipulacyjnych, o których mowa w ust. 4, w kwocie proporcjonalnej do nie wykorzystanego okresu ubezpieczenia.
3.
Podstawę zwrotu składki, o którym mowa w ust. 2, stanowi dowód ubezpieczenia, ostemplowany przy powrocie do kraju przez graniczny urząd celny.
4. 10
Zwrot składki, o którym mowa w ust. 1 i 2, następuje w walucie opłacenia składki po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości:
1)
10% składki przypadającej do zwrotu, jeżeli nie wykorzystany okres ubezpieczenia jest dłuższy niż 7 dni,
2)
15% składki przypadającej do zwrotu, jeżeli nie wykorzystany okres ubezpieczenia wynosi 7 dni lub jest krótszy.
§  9.
Składka za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie podlega zwrotowi, jeżeli ubezpieczonemu lub poszkodowanemu przysługuje świadczenie lub odszkodowanie z tego ubezpieczenia.
§  10.
Jeżeli pojazd mechaniczny pozostaje za granicą po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem i zostanie przetransportowany do kraju, posiadacz pojazdu mechanicznego nie jest obowiązany do opłacenia dodatkowej składki za ten okres.
§  11.
Składkę za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne, opłaconą do dnia 30 czerwca 1989 r. w wysokości określonej w przepisach obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, traktuje się jak składkę opłaconą zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
§  12.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 maja 1985 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne (Dz. U. Nr 24, poz. 104, z 1987 r. Nr 18, poz. 111 i z 1988 r. Nr 21, poz. 150),
2)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 lutego 1986 r. w sprawie taryf składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych należących do jednostek gospodarki uspołecznionej, posiadających zezwolenie na wykonywanie przewozów międzynarodowych (Dz. U. Nr 10, poz. 56 i z 1988 r. Nr 12, poz. 96).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIA USTAWOWE KOMUNIKACYJNE PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA PAŃSTW EUROPEJSKICH, Z WYJĄTKIEM LUDOWEJ REPUBLIKI BUŁGARII, CZESKIEJ I SŁOWACKIEJ REPUBLIKI FEDERACYJNEJ, RUMUNII, REPUBLIKI WĘGIERSKIEJ I ZWIĄZKU SOCJALISTYCZNYCH REPUBLIK RADZIECKICH, ORAZ NA TERYTORIA IRAKU, IRANU, IZRAELA, MAROKA I TUNEZJI

Tabela A. Dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w Ludowej Republice Bułgarii, Czeskiej i Słowackiej Republice Federacyjnej, Niemieckiej Republice Demokratycznej, Rzeczypospolitej Polskiej, Rumunii, Republice Węgierskiej i w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich

Pozycja taryfy Grupa pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 Składka ubezpieczeniowa Składki w zależności od okresu ubezpieczenia
OC/AC waluta do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 1 miesiąca każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym OC USD 10,0 15,0 20,0 26,0 20,0 246,0
AC 6.000 12.000 18.000 24.000 18.000 222.000
2 Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 OC USD 11,0 17,0 21,0 28,0 21,0 259,0
AC 7.000 13.000 19.000 26.000 19.000 235.000
3 Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 OC USD 12,0 18,0 24,0 32,0 24,0 296,0
AC 8.000 14.000 21.000 29.000 21.000 260.000
4 Samochody osobowe powyżej 1500 cm3*) OC USD 15,0 23,0 34,0 40,0 34,0 414,0
AC 9.000 18.000 27.000 36.000 27.000 333.000
5 Przyczepy kempingowe OC USD 5,0 9,0 14,0 19,0 14,0 173,0
AC 3.000 6.000 9.000 12.000 9.000 111.000
6 Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg OC USD 2,0 4,0 7,0 9,0 7,0 86,0
AC 1.500 3.000 4.000 6.000 4.000 50.000
7 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe OC USD 4,0 7,0 11,0 15,0 11,0 136,0
AC 2.000 5.000 7.000 10.000 7.000 87.000
8 Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe OC USD 17,0 33,0 50,0 67,0 50,0 617,0
AC 11.000 22.000 32.000 44.000 32.000 396.000
9 Autobusy ponad 20 miejsc OC USD 23,0 45,0 68,0 90,0 68,0 838,0
AC 15.000 29.000 44.000 59.000 44.000 543.000
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t OC USD 13,0 25,0 39,0 51,0 39,0 480,0
AC 8.000 17.000 25.000 33.000 25.000 308.000
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe OC USD 16,0 32,0 48,0 64,0 48,0 592,0
AC 10.000 21.000 31.000 42.000 31.000 383.000
12 Samochody specjalne, chłodnie i cysterny OC USD 31,0 62,0 94,0 125,0 94,0 1159,0
AC 20.000 41.000 61.000 81.000 61.000 752.000
13 Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe OC USD 7,0 15,0 23,0 29,0 23,0 282,0
AC 5.000 10.000 15.000 19.000 15.000 184.000
*) Z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm3 FSO 125p i "Polonez", dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

Objaśnienia:

1. Składka za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) wyrażona jest w dolarach USA (USD), natomiast składka za ubezpieczenie autocasco (AC) wyrażona jest w złotych.

2. Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo­osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

3. Do samochodów i przyczep produkowanych w Ludowej Republice Bułgarii, Czeskiej i Słowackiej Republice Federacyjnej, Niemieckiej Republice Demokratycznej, Rzeczypospolitej Polskiej, Rumunii, Republice Węgierskiej i w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich zalicza się również samochody i przyczepy marek zagranicznych montowane w Polsce.

Tabela B. Dotyczy pojazdów mechanicznych oraz przyczep produkowanych w pozostałych państwach

Pozycja taryfy Grupy pojazdów według rodzajów pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 Składka ubezpieczeniowa Składka w zależności od okresu ubezpieczenia
OC/AC waluta do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 1 miesiąca każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym OC USD 10,0 15,0 20,0 26,0 20,0 246,0
AC 10.000 21.000 32.000 42.000 32.000 394.000
2 Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 OC USD 11,0 17,0 21,0 28,0 21,0 259,0
AC 11.000 22.000 33.000 45.000 33.000 408.000
3 Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 OC USD 12,0 18,0 24,0 32,0 24,0 296,0
AC 13.000 27.000 41.000 51.000 41.000 502.000
4 Samochody osobowe powyżej 1500 cm3 OC USD 15,0 23,0 34,0 40,0 34,0 414,0
AC 17.000 33.000 50.000 67.000 50.000 617.000
5 Przyczepy kempingowe OC USD 5,0 9,0 14,0 19,0 14,0 173,0
AC 6.000 11.000 17.000 22.000 17.000 209.000
6 Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg OC USD 2,0 4,0 7,0 9,0 7,0 86,0
AC 2.000 3.000 5.000 7.000 5.000 62.000
7 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe OC USD 4,0 7,0 11,0 15,0 11,0 136,0
AC 3.000 5.000 8.000 11.000 8.000 99.000
8 Autobusy do 20 miejsc i przyczepy autobusowe OC USD 17,0 33,0 50,0 67,0 50,0 617,0
AC 18.000 37.000 56.000 74.000 56.000 690.000
9 Autobusy ponad 20 miejsc OC USD 23,0 45,0 68,0 90,0 68,0 838,0
AC 25.000 50.000 100.000 150.000 100.000 1.250.000
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t OC USD 13,0 25,0 39,0 51,0 39,0 480,0
AC 14.000 29.000 43.000 57.000 43.000 530.000
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe OC USD 16,0 32,0 48,0 64,0 48,0 592,0
AC 18.000 36.000 54.000 72.000 54.000 666.000
12 Samochody specjalne, chłodnie i cysterny OC USD 31,0 62,0 94,0 125,0 94,0 1.159,0
AC 35.000 70.000 104.000 139.000 104.000 1.283.000
13 Przyczepy pozostałe oraz naczepy ciężarowe OC USD 7,0 15,0 23,0 29,0 23,0 282,0
AC 8.000 17.000 25.000 33.000 25.000 308.000

Objaśnienia:

1. Składka za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) wyrażona jest w dolarach USA (USD), natomiast składka za ubezpieczenie autocasco (AC) wyrażona jest w złotych.

2. Za samochody, o których mowa w poz. 1-4, uważa się również samochody ciężarowo­osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność pomnożoną przez dwa.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIE USTAWOWE ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ POSIADACZY POJAZDÓW MECHANICZNYCH PRZY WYJEŹDZIE NA TERYTORIA LUDOWEJ REPUBLIKI BUŁGARII, CZESKIEJ I SŁOWACKIEJ REPUBLIKI FEDERACYJNEJ, RUMUNII, REPUBLIKI WĘGIERSKIEJ I ZWIĄZKU SOCJALISTYCZNYCH REPUBLIK RADZIECKICH

Pozycja taryfy Grupa pojazdów według rodzaju pojazdów i pojemności skokowej silnika w cm3 Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia
1 dzień do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 1 miesiąca za każdy następny miesiąc
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Samochody osobowe do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym A 2.250 6.800 12.750 18.700 24.650 18.700
B 3.400 9.350 23.800 35.700 47.600 35.700
2 Samochody osobowe powyżej 900 cm3 do 1250 cm3 A 2.250 6.800 13.600 20.400 27.200 20.400
B 3.400 9.350 25.500 37.400 50.150 37.400
3 Samochody osobowe powyżej 1250 cm3 do 1500 cm3 A 2.250 6.800 14.450 21.250 28.900 21.250
B 3.400 9.350 29.750 45.050 59.500 45.050
4 Samochody osobowe powyżej 1500 cm3*) A 2.250 6.800 20.400 30.600 40.800 30.600
B 3.400 9.350 39.950 59.500 79.900 59.500
5 Przyczepy kempingowe A 1.700 3.400 5.950 9.350 11.900 9.350
B 2.250 5.200 11.050 17.000 22.950 17.000
6 Motorowery, motocykle do 200 cm3, przyczepy o ładowności do 400 kg A 850 2.250 3.400 5.100 5.950 5.100
B 1.700 3.400 4.250 5.100 6.800 5.100
7 Motocykle powyżej 200 cm3, motocykle z wózkami, trójkołowe pojazdy samochodowe A 1.700 3.400 5.100 7.650 10.200 7.650
B 2.250 4.250 5.950 9.350 11.050 9.350
8 Autobusy do 20 miejsc siedzących i przyczepy autobusowe A 10.200 26.350 31.450 56.100 73.950 56.100
B 17.000 44.200 62.900 95.200 125.800 95.200
9 Autobusy ponad 20 miejsc siedzących A 14.450 35.700 50.150 75.650 101.150 75.650
B 23.800 59.500 85.000 127.500 170.000 127.500
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2,0 t A 8.500 20.400 28.050 41.650 56.100 41.650
B 13.600 34.000 49.300 74.800 98.600 74.800
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2,0 t, ciągniki siodłowe, balastowe i pozostałe A 10.200 25.500 35.700 53.550 71.400 53.550
B 17.000 42.500 61.200 91.800 122.400 91.800
12 Samochody specjalne, chłodnie, cysterny A 19.650 47.600 68.000 102.850 136.850 102.850
B 34.000 83.300 119.000 178.500 238.000 178.500
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe A 4.250 11.900 16.150 23.800 32.300 23.800
B 8.500 20.400 28.900 44.200 57.800 44.200
*) Z wyjątkiem samochodów marki Warszawa, a także z silnikiem o pojemności skokowej do 1600 cm3 FSO, 125 p i Polonez, dla których składkę ustala się według 3 pozycji taryfy.

Objaśnienie:

Za samochody, o których mowa w poz. 1 - 4, uważa się również samochody ciężarowo-osobowe; w odniesieniu do samochodów z silnikiem typu rotacyjnego przyjmuje się faktyczną pojemność mnożoną przez dwa.

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.
2 § 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.
3 § 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.
4 § 4 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.

5 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.
6 § 4 ust. 4-6 skreślone przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.
7 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.
8 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.
9 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.
10 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.
11 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.

12 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 27 lipca 1990 r. (Dz.U.90.53.309) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.5.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 1990 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.41.227

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne w ruchu zagranicznym pojazdów mechanicznych zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne.
Data aktu: 23/06/1989
Data ogłoszenia: 01/07/1989
Data wejścia w życie: 01/07/1989