Fundusz Rozwoju Rynku i Demonopolizacji Handlu.

USTAWA
z dnia 17 maja 1989 r.
o Funduszu Rozwoju Rynku i Demonopolizacji Handlu.

Art.  1.
1.
Tworzy się Fundusz Rozwoju Rynku i Demonopolizacji Handlu, zwany dalej "Funduszem".
2.
Zadaniem Funduszu jest gromadzenie środków finansowych i gospodarowanie tymi środkami z przeznaczeniem na wspomaganie przedsięwzięć na rzecz demonopolizacji handlu i wzrostu konkurencyjności na rynku oraz realizacji interesów konsumentów.
Art.  2.

Fundusz ma osobowość prawną.

Art.  3.
1.
Dochodami Funduszu są:
1)
część wpływów uzyskiwanych ze sprzedaży środków centralnych na przetargach walutowych, nie przekazywana na Fundusz Rozwoju Eksportu, w wysokości ustalonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Rynku Wewnętrznego, odpowiednio do wartości walut obcych odprzedawanych przez przedsiębiorstwa eksportu wewnętrznego,
2)
część wpływów stanowiących różnicę między cenami krajowymi towarów rynkowych, których import zastał sfinansowany ze środków centralnych, a kosztem importu, w wysokości ustalonej przez Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą w porozumieniu z Ministrem Rynku Wewnętrznego, stosownie do przepisów o Funduszu Rozwoju Eksportu,
3)
odpisy w wysokości 2% w stosunku rocznym od łącznej sumy wpłat wniesionych w systemie przedpłat na samochody osobowe,
4) 1
(skreślony),
5)
opłaty za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
6)
dochody z oprocentowania pożyczek i odsetek od zakupionych obligacji oraz otrzymane dywidendy,
7)
dobrowolne wpłaty jednostek gospodarczych i inne wpłaty na Fundusz.
2.
Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności przez:
1)
uczestnictwo w spółkach, przedsiębiorstwach wspólnych i mieszanych,
2)
emisję obligacji,
3)
zaciąganie pożyczek.
Art.  4.
1.
Fundusz realizuje zadania, o których mowa w art. 1 ust. 2, w szczególności przez finansowe wspieranie:
1)
tworzenia nowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność handlową, konkurencyjnych w stosunku do już istniejących,
2)
podmiotów gospodarczych rozszerzających swoją działalność na sfery handlu wewnętrznego i usług, zmonopolizowaną przez inne podmioty,
3)
zakupów urządzeń zwiększających skuteczność odbioru jakościowego, a także prowadzenia działań na rzecz poprawy poziomu obsługi klientów,
4)
realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych na rzecz przekształceń struktury sieci obiektów handlowych, jej modernizacji i wyposażenia w nowoczesne środki techniczne,
5)
działań zmierzających do szybkiego zwiększania produkcji na zaopatrzenie rynku,
6)
realizacji innych przedsięwzięć zwiększających konkurencję i podaż towarów na rynku,
7)
tworzenia rezerw bilansowych materiałów i towarów oraz ich zagospodarowywania.
2.
Fundusz może przeznaczać posiadane środki na:
1)
udzielanie pożyczek,
2)
wnoszenie udziałów do spółek,
3)
nabywanie obligacji i akcji jednostek gospodarczych, jeżeli ich emisja jest związana z finansowaniem przedsięwzięć wymienionych w ust. 1.
Art.  5.

Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.

Art.  6.
1.
Radę Nadzorczą w składzie 7-9 osób powołuje i odwołuje Minister Rynku Wewnętrznego.
2.
Do zadań Rady Nadzorczej należy:
1)
uchwalanie planów działalności Funduszu,
2)
ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Funduszu,
3)
zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawach emisji obligacji i zaciągania pożyczek,
4)
dokonywanie kontroli i oceny działalności Zarządu,
5)
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Funduszu i bilansów Funduszu,
6)
składanie Ministrowi Rynku Wewnętrznego rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.
3.
Minister Rynku Wewnętrznego określa szczegółowe zadania Rady Nadzorczej.
4.
Wynagrodzenie dla członków Rady Nadzorczej ustala Minister Rynku Wewnętrznego.
Art.  7.
1.
Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępca, powoływani i odwoływani przez Ministra Rynku Wewnętrznego po zasięgnięciu opinii Rady Nadzorczej.
2.
Do zadań Zarządu należy:
1)
opracowywanie planów działalności Funduszu,
2)
dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,
3)
gospodarowanie środkami Funduszu, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,
4)
kontrolowanie wykorzystania pożyczek udzielonych ze środków Funduszu,
5)
składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,
6)
zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.
3.
Zarząd udostępnia na żądanie Rady Nadzorczej wszelkie dokumenty i materiały dotyczące działalności Funduszu.
4.
Techniczno-organizacyjną obsługę Rady Nadzorczej i Zarządu sprawuje Biuro Funduszu.
Art.  8.
1.
Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.
2.
Prezes Zarządu może powołać pełnomocników, ustalając granice ich umocowania.
3.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:
1)
Prezes Zarządu lub jego zastępca - samodzielnie,
2)
dwóch pełnomocników działających łącznie.
Art.  9.
1.
Fundusz tworzy fundusze: statutowy, rezerwowy oraz specjalne, jeżeli przewidują je odrębne przepisy.
2.
Na fundusz statutowy składają się w szczególności wartość netto środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz środki pieniężne zgromadzone z dochodów, o których mowa w art. 3.
3.
Fundusz rezerwowy tworzy się z części zysku pochodzącego z operacji finansowych, udziałów, akcji i zakupionych obligacji.
4.
Koszty działalności Funduszu są pokrywane z dochodów uzyskiwanych z oprocentowania pożyczek, z dochodów od wniesionych udziałów i z zysku z przedsięwzięć finansowanych przy udziale Funduszu.
5.
Roczny bilans Funduszu podlega weryfikacji przez izbę skarbową wskazaną przez Ministra Finansów.
6.
Dochody z działalności Funduszu są zwolnione z podatku dochodowego.
Art.  10.

Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz zasady jego gospodarki finansowej określa statut nadany przez Ministra Rynku Wewnętrznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Art.  11.

Minister Rynku Wewnętrznego składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.

Art.  12.
1.
Znosi się Fundusz Rozwoju Rynku.
2.
Fundusz przejmuje pozostałe środki Funduszu Rozwoju Rynku oraz jego zobowiązania i wierzytelności.
Art.  13.

W ustawie z dnia 28 stycznia 1987 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej (Dz. U. Nr 3, poz. 18) w art. 20 w ust. 1 wyrazy "Fundusz Rozwoju Rynku" zastępuje się wyrazami "Fundusz Rozwoju Rynku i Demonopolizacji Handlu".

Art.  14.

W ustawie z dnia 15 lutego 1989 r. o Funduszu Rozwoju Eksportu (Dz. U. Nr 6, poz. 32) w art. 5 w ust. 2 wyrazy "Funduszu Rozwoju Rynku" zastępuje się wyrazami "Funduszu Rozwoju Rynku i Demonopolizacji Handlu".

Art.  15.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1989 r.

1 Art. 3 ust. 1 pkt 4 skreślony przez art. 28 ustawy z dnia 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym (Dz.U.90.14.88) z dniem 13 kwietnia 1990 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024