Szczegółowy zakres działania Państwowej Agencji Atomistyki i Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lutego 1987 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Państwowej Agencji Atomistyki i Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczegółowy zakres działania Państwowej Agencji Atomistyki.

§  1.
Państwowa Agencja Atomistyki, zwana dalej "Agencją", jest agencją rządową realizującą zadania związane z wykorzystywaniem energii atomowej w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70) oraz aktach wykonawczych do tej ustawy.
§  2.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie koordynacji i kontroli działań związanych z bezpiecznym wykorzystywaniem energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju należą w szczególności sprawy:
1)
ustalania założeń polityki wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
2)
opiniowania projektów planów społeczno-gospodarczych oraz planów zagospodarowania przestrzennego kraju z punktu widzenia zapewnienia bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
3)
inicjowania i opiniowania programów działalności lub działań dotyczących zadań mających na celu bezpieczne wykorzystywanie energii atomowej,
4)
zapewniania organizacyjno-technicznych warunków wykonywania zadań państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
5)
organizacji wykonywania pomiarów skażeń promieniotwórczych kraju w warunkach normalnych i sytuacjach awaryjnych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
6)
organizacji krajowej służby interwencyjnej, działającej w wypadku zakłóceń radiologicznych w eksploatacji obiektów jądrowych i zakładów stosujących źródła promieniowania jonizującego.
§  3.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie badań i zastosowań energii atomowej w gospodarce narodowej należą w szczególności sprawy:
1)
inicjowania, organizowania i koordynowania działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu atomistyki, a zwłaszcza w dziedzinach: fizyki i chemii jądrowej, inżynierii i fizyki reaktorów jądrowych, bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz zastosowań technik jądrowych,
2)
ustalania zasad polityki rozwoju badań stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych kraju,
3)
organizacji prowadzenia prac prognostycznych na potrzeby rozwoju badań,
4)
inicjowania i organizowania opracowywania programów i planów badań oraz nadzoru nad ich realizacją,
5)
gospodarki środkami finansowymi i rzeczowymi przeznaczonymi na prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe,
6)
ustalania kierunków i opracowywania planów rozwoju bazy materialnej służącej działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej oraz nadzoru nad ich realizacją,
7)
rozwoju kadry naukowej i inżynieryjno-technicznej związanej z realizacją badań i wdrożeń w dziedzinie atomistyki,
8)
współdziałania w kształtowaniu systemów ekonomiczno-finansowych oraz narzędzi ekonomicznych dotyczących sterowania działalnością jednostek naukowo-badawczych,
9)
organizowania systemu informacji naukowej i technicznej oraz prawnej w zakresie atomistyki.
§  4.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie produkcji aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniotwórczych, a także obrotu nimi, należą w szczególności sprawy:
1)
inicjowania produkcji aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniotwórczych,
2)
opracowywania założeń, prognoz i programów rozwoju produkcji aparatury, urządzeń jądrowych i źródeł promieniowania jonizującego, z uwzględnieniem potrzeb krajowych oraz eksportu,
3)
opiniowania projektów programów i planów inwestycji centralnych związanych z rozwojem produkcji podległych jednostek organizacyjnych,
4)
opiniowania planów produkcji jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki oraz analizy i oceny realizacji tych planów,
5)
współdziałania w kształtowaniu systemów ekonomiczno-finansowych oraz narzędzi ekonomicznych dotyczących działalności przedsiębiorstw zajmujących się obrotem lub produkcją aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniowania jonizującego,
6)
rozwoju eksportu oraz racjonalizacji importu aparatury i urządzeń jądrowych oraz źródeł promieniowania jonizującego.
§  5.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie unieszkodliwiania i składowania odpadów promieniotwórczych należą w szczególności sprawy:
1)
organizacji i koordynacji działalności związanej z unieszkodliwianiem i składowaniem odpadów promieniotwórczych powstałych w wyniku wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
2)
organizacji i koordynacji działalności związanej z projektowaniem, budową i eksploatacją centralnych składowisk odpadów promieniotwórczych,
3)
inicjowania powoływania jednostek organizacyjnych zajmujących się centralnym składowaniem odpadów promieniotwórczych,
4)
analizowania i oceny sposobów postępowania z odpadami promieniotwórczymi w jednostkach organizacyjnych wykorzystujących energię atomową,
5)
inicjowania badań i wdrożeń w zakresie unieszkodliwiania i składowania odpadów promieniotwórczych.
§  6.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie ewidencji, kontroli i ochrony fizycznej materiałów jądrowych należą w szczególności sprawy:
1)
prowadzenia centralnej ewidencji materiałów jądrowych oraz kontroli stanu i przepływu tych materiałów,
2)
oceny przestrzegania zasad ewidencji, kontroli i ochrony fizycznej materiałów jądrowych,
3)
dokonywania innych ocen i analiz, a także udzielania konsultacji i wykonywania ekspertyz,
4)
działalności rozwojowej i szkoleniowej,
5)
współpracy międzynarodowej związanej z wypełnianiem zobowiązań wynikających z odpowiednich porozumień i konwencji międzynarodowych dotyczących nieproliferacji broni jądrowej i ochrony fizycznej materiałów jądrowych przed ich wykorzystaniem do celów niezgodnych z przeznaczeniem.
§  7.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie informowania społeczeństwa o działalności Państwa związanej z wykorzystywaniem energii atomowej należą w szczególności sprawy:
1)
organizacji opracowywania materiałów informacyjnych dotyczących wykorzystywania energii atomowej w różnych dziedzinach działalności społeczno-gospodarczej,
2)
informowania o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej kraju oraz o środkach i działaniach podejmowanych w celu bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
3)
informowania o zasadach i przebiegu współpracy międzynarodowej w zakresie pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
4)
współpracy ze środkami masowego przekazu na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach,
5)
prowadzenia działalności wydawniczej oraz innej działalności informacyjnej i popularyzatorskiej mającej na celu wszechstronne informowanie społeczeństwa o działalności Państwa w zakresie wykorzystywania energii atomowej.
§  8.
Do zakresu działania Agencji w dziedzinie współpracy z zagranicą dotyczącej pokojowego wykorzystywania energii atomowej należą w szczególności sprawy:
1)
ustalania zasad współpracy z zagranicą w zakresie pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
2)
koordynacji współpracy z zagranicą podległych jej jednostek organizacyjnych,
3)
udziału strony polskiej w międzynarodowych organizacjach pokojowego wykorzystywania energii atomowej w sprawach związanych z zakresem działania Agencji,
4)
organizacji, koordynacji i kontroli wykonania zobowiązań ciążących na stronie polskiej, a wynikających z umów i porozumień międzynarodowych, których przedmiotem są sprawy związane z zakresem działania Agencji.

Rozdział  2

Szczegółowy zakres działania Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki.

§  9.
1.
Do zakresu działania Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej "Prezesem Agencji", należą w szczególności sprawy:
1)
kierowania pracą Agencji i reprezentowania jej na zewnątrz,
2)
wytyczania kierunków działań objętych zakresem działania Agencji, zgodnie z potrzebami społecznymi i gospodarczymi Państwa,
3)
kierowania pracami Zarządu Państwowej Agencji Atomistyki,
4)
inicjowania, prognozowania i programowania kompleksowych działań w celu rozwoju i pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
5)
analizowania i oceniania działalności nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz koordynowania ich działalności,
6)
kształtowania polityki kadrowej w Agencji oraz w nadzorowanych jednostkach organizacyjnych,
7)
tworzenia przedsiębiorstw państwowych, jednostek badawczo-rozwojowych oraz innych jednostek organizacyjnych, a także sprawowania nadzoru nad ich działalnością,
8)
przedstawiania Radzie Ministrów oraz innym właściwym organom wniosków dotyczących ustalania kierunków polityki Państwa z punktu widzenia bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
9)
podejmowania działań zmierzających do uwzględniania w planach społeczno-gospodarczych oraz planach zagospodarowania przestrzennego kraju potrzeb w zakresie bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej,
10)
przedstawiania Radzie Ministrów corocznych sprawozdań zawierających ocenę stanu wykorzystywania energii atomowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju,
11)
reprezentowania strony polskiej, w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych, w międzynarodowych organizacjach pokojowego wykorzystywania energii atomowej,
12)
uczestniczenia - na zasadach i w zakresie ustalonych w odrębnych przepisach - w kształceniu w zawodach i specjalnościach określonych jako podstawowe w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
13)
realizowania innych zadań należących do zakresu działania Agencji, nie zastrzeżonych dla innych jej organów.
2.
Do zakresu działania Prezesa Agencji w dziedzinie wykorzystywania energii atomowej należą sprawy:
1)
ustalania szczegółowych wymagań i warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w działalności związanej z wykorzystywaniem energii atomowej,
2)
organizacji działań mających na celu ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska przed promieniowaniem jonizującym,
3)
określania warunków wykorzystywania materiałów jądrowych i źródeł promieniowania jonizującego,
4)
określania wymagań kwalifikacyjnych, które się stawia osobom zatrudnionym przy materiałach jądrowych, źródłach promieniowania jonizującego lub odpadach promieniotwórczych oraz zasad szkolenia tych osób,
5)
kontroli przestrzegania warunków i wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej w jednostkach organizacyjnych wykorzystujących energię atomową,
6)
współpracy międzynarodowej w sprawach związanych z bezpiecznym wykorzystywaniem materiałów jądrowych i źródeł promieniowania jonizującego.
3.
Prezes Agencji wykonuje zadania związane z obronnością kraju oraz inne wynikające z odrębnych przepisów.
§  10.
1.
W celu wykonania zadań określonych w § 9 ust. 2 Prezes Agencji w szczególności:
1)
wydaje, na podstawie upoważnień zawartych w ustawach i aktach wykonawczych, przepisy prawne w sprawach wykorzystywania energii atomowej; ponadto uczestniczy w przygotowywaniu innych przepisów prawnych, zwłaszcza w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
2)
uczestniczy w zawieraniu lub zawiera umowy i porozumienia międzynarodowe, których przedmiotem jest współpraca w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju, a także koordynuje lub kieruje - w zakresie swojej właściwości - wykonywaniem ich postanowień,
3)
wydaje zezwolenia i inne decyzje w sprawach bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
4)
nadaje uprawnienia kwalifikacyjne osobom zatrudnionym na stanowiskach mających istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej przy eksploatacji obiektów jądrowych, użytkowaniu źródeł promieniowania jonizującego oraz przy przerobie i składowaniu odpadów promieniotwórczych,
5)
sprawuje nadzór i kontrolę każdej działalności, powodującej lub mogącej powodować narażenie ludzi i środowiska na promieniowanie jonizujące.
2.
Zadania nadzorcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej Prezes Agencji wykonuje przy pomocy kierowanego przez siebie państwowego dozoru jądrowego i ochrony radiologicznej.
§  11.
Prezes Agencji wykonuje swoje zadania przy pomocy aparatu wykonawczego Agencji.
§  12.
Prezes Agencji wykonując swoje zadania współdziała z właściwymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, a także organizacjami spółdzielczymi, społecznymi i zawodowymi w celu zapewnienia bezpiecznego wykorzystywania energii atomowej, a w szczególności uczestniczy w przygotowaniu aktów prawnych zawierających przepisy lub rozstrzygnięcia związane z wymaganiami bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

Rozdział  3

Przepis końcowy.

§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024