Stawki podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz zasady ustalania kwot wynagrodzeń wolnych od podatku w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lutego 1987 r.
w sprawie stawek podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz zasad ustalania kwot wynagrodzeń wolnych od podatku w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r.

Na podstawie art. 32 pkt 2 i art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 45, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej uiszczają podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, wypłaconych w ciężar kosztów, oraz nagród i premii z zysku do podziału za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r. według zasad ustalonych w rozporządzeniu oraz szczegółowych zasad jego obliczania określonych w odrębnych przepisach.
2.
Do podatku, o którym mowa w ust. 1, nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1985 r. w sprawie stawek podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz zasad ustalania kwot wynagrodzeń wolnych od podatku (Dz. U. Nr 55, poz. 278 i z 1986 r. Nr 47, poz. 232).
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - rozumie się przez to ustawę z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 45, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226) w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 1986 r.,
2)
"podatku" - rozumie się przez to podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń,
3)
"wynagrodzeniach" - rozumie się przez to wynagrodzenia wypłacone w ciężar kosztów,
4)
"okresie podatkowym" - rozumie się przez to okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r.,
5)
"poprzednim okresie podatkowym" - rozumie się przez to okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1985 r.,
6)
"państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej" - rozumie się przez to:
a)
państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej,
b)
państwowe gospodarstwa rolne,
c)
przedsiębiorstwa zrzeszone w obligatoryjnych zrzeszeniach:
Państwowych Przedsiębiorstw Hodowli i Obrotu Zwierzętami,
Hodowli Roślin Ogrodniczych, Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa "Polnas",
Hodowli Roślin i Nasiennictwa,
d)
gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych oraz inne uspołecznione jednostki gospodarcze stosujące zasady gospodarki finansowej obowiązujące w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej i państwowych gospodarstwach rolnych,
7)
"zysku" - rozumie się przez to zysk bilansowy za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r.
§  3.
1.
Kwotę wynagrodzeń wolną od podatku w okresie podatkowym ustala się jako sumę kwoty wolnej od podatku za poprzedni okres podatkowy oraz iloczynu tej kwoty i wyrażonego procentowo wzrostu lub spadku produkcji w obowiązującym mierniku, skorygowanego współczynnikiem określającym możliwości wzrostu wynagrodzeń w stosunku do zmian wielkości produkcji.
2.
Kwotę wynagrodzeń wolną od podatku za poprzedni okres podatkowy stanowi kwota wynagrodzeń w roku gospodarczym 1985/86, skorygowana procentowym wskaźnikiem udziału wynagrodzeń wypłaconych w ciężar kosztów za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1985 r. w kwocie wynagrodzeń wypłaconych w ciężar kosztów w roku gospodarczym 1985/86.
3.
Kwotę wynagrodzeń za rok gospodarczy 1985/86, o której mowa w ust. 2, ustala się zgodnie z przepisami w sprawie szczegółowych zasad obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń, obowiązującymi w dniu 31 grudnia 1986 r.
4.
Współczynnik, o którym mowa w ust. 1, przy wzroście produkcji w stosunku do okresu poprzedzającego wynosi 1,0, a przy spadku produkcji 0,2.
§  4.
1.
Miernikiem, o którym mowa w § 3 ust. 1, w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej prowadzących działalność rolniczą jest miernik produkcji końcowej netto, a w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej prowadzących kontraktację, skup, przerób i sprzedaż materiału siewnego i szkółkarskiego oraz obrót zwierzętami gospodarskimi - miernik sprzedaży netto.
2.
Szczegółowe zasady ustalania tych mierników określają odrębne przepisy.
§  5.
1.
W państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej produkujących wyroby lub świadczących usługi na eksport kwotę wynagrodzeń na cele ustalania podatku pomniejsza się o kwotę stanowiącą iloczyn równowartości od 5 do 20% kwoty wolnej od podatku i wskaźnika relacji sprzedaży na eksport wyrażonej w cenach transakcyjnych do wartości produkcji sprzedanej ogółem w cenach realizacji pomniejszonej o podatek obrotowy. Jeżeli usługi świadczone na eksport polegają na przetworzeniu powierzonego surowca lub materiału, wartość sprzedaży eksportowej oraz wartość sprzedaży ogółem powiększa się o wartość przetworzonego surowca lub materiału ustaloną w cenach transakcyjnych, a w ich braku - w cenach krajowych.
2.
Do obliczenia kwoty wynagrodzeń, o którą pomniejsza się kwotę wynagrodzeń wypłacaną w okresie podatkowym zgodnie z ust. 1, przyjmuje się następujące wielkości:
1)
dla eksportu towarów i usług grupy I:
a)
20% przy eksporcie do państw określonych odrębnie przez Ministra Handlu Zagranicznego,
b)
15% przy eksporcie do pozostałych państw,
2)
dla eksportu towarów i usług grupy II:
a)
15% przy eksporcie do państw określonych odrębnie przez Ministra Handlu Zagranicznego,
b)
10% przy eksporcie do pozostałych państw,
3)
5% dla eksportu pozostałych towarów i usług.
3.
Towary i usługi zaliczone do grup I i II, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, określa odrębne zarządzenie Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
4.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej kooperujące z przedsiębiorstwami, o których mowa w ust. 1, mogą pomniejszyć kwotę wynagrodzeń o kwotę wynagrodzeń ustaloną w umowie między tymi jednostkami w ramach kwoty wynagrodzeń ustalonej zgodnie z ust. 1 dla tych przedsiębiorstw.
§  6.
W państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej podatek ustala się według następującej skali:
Lp. Nadwyżka kwoty wynagrodzeń w stosunku do kwoty wolnej od podatku w % Stawka podatku

w %

1 do 2 80
2 ponad 2 do 3 100
3 ponad 3 do 4 120
4 ponad 4 do 5 200
5 ponad 5 do 6 300
6 ponad 6 do 7 400
7 ponad 7 500
§  7.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, w których kwota wynagrodzeń wypłaconych w ciężar kosztów w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r. jest niższa od kwoty wolnej od podatku, mogą utworzyć rezerwę na wynagrodzenia do wysokości tej różnicy, obciążając koszty działalności okresu podatkowego.
§  8.
1.
Normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii z zysku do podziału, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy, ustala się:
1)
w odniesieniu do kwoty zysku w okresie podatkowym nie przekraczającej zysku bazowego - jako iloraz 10% równowartości średniej kwoty wynagrodzeń wolnych od obciążeń z lat 1984/85 i 1985/86 i kwoty zysku bazowego,
2)
w odniesieniu do kwoty zysku w okresie podatkowym, ponad zysk bazowy - jako iloraz 50% równowartości kwoty wynagrodzeń wolnych od obciążeń z lat 1984/85 i 1985/86 i kosztów działalności za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia z lat 1984 i 1985.
2.
Kwotę zysku bazowego, o którym mowa w ust. 1, w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej prowadzących działalność rolniczą ustala się jako równowartość 100% średniej wielkości zysku za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia z lat 1984 i 1985, a w przedsiębiorstwach prowadzących kontraktację, skup, przerób i sprzedaż materiału siewnego i szkółkarskiego oraz dokonujących obrotu zwierzętami gospodarskimi - 35% tej średniej wielkości zysku.
3.
Dla ustalenia kwoty wypłat nagród i premii wolnej od podatku przyjmuje się w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej:
1)
prowadzących działalność rolniczą - równowartość 100% kwoty zysku w okresie podatkowym, pomniejszoną o należny podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń wypłaconych w ciężar kosztów,
2)
prowadzących kontraktację, skup, przerób i sprzedaż materiału siewnego i szkółkarskiego oraz dokonujących obrotu zwierzętami - równowartość 35% kwoty zysku w okresie podatkowym, pomniejszoną o należny podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń wypłaconych w ciężar kosztów oraz powiększoną o kwotę ulg w podatku dochodowym z tytułu sprzedaży eksportowej.
4.
Podatek od ponadnormatywnych wypłat nagród i premii z zysku do podziału ustala się według następującej skali:
Lp. Nadwyżka nagród i premii w stosunku do wypłat wolnych od podatku w % Stawka podatku

w %

1 do 15 200
2 ponad 15 do 30 300
3 ponad 30 400
§  9.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, które w okresie podatkowym poniosły stratę bilansową, uiszczają tylko podatek od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń.
§  10.
Państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej i państwowe gospodarstwa rolne, dla których organem założycielskim jest Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej lub wojewoda, odprowadzą na utworzony przez Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej scentralizowany rachunek wyrównawczy kwoty podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz nagród i premii, a przedsiębiorstwa, dla których organem założycielskim jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk lub Minister Przemysłu Chemicznego i Lekkiego oraz Minister Sprawiedliwości, odprowadzą kwoty tego podatku na scentralizowane rachunki wyrównawcze utworzone przez te organy.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1987.8.47

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Stawki podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń oraz zasady ustalania kwot wynagrodzeń wolnych od podatku w państwowych przedsiębiorstwach gospodarki rolnej za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1986 r.
Data aktu: 25/02/1987
Data ogłoszenia: 18/03/1987
Data wejścia w życie: 18/03/1987