Zasady organizacji i funkcjonowania urzędów terenowych organów administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1987 r.
w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania urzędów terenowych organów administracji państwowej.

Na podstawie art. 141 ust. 2 pkt 2 oraz za zgodą Rady Państwa na podstawie art. 112 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286, z 1984 r. Nr 21, poz. 100 i Nr 31, poz. 173, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 50, poz. 262, z 1986 r. Nr 47, poz. 227 oraz z 1987 r. Nr 14, poz. 83 i Nr 33, poz. 181) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej wykonują swoje kompetencje przy pomocy urzędów.
2.
Urzędy realizują zadania wynikające:
1)
z wykonywania przez terenowe organy administracji państwowej:
a)
działalności wykonawczo-zarządzającej, organizatorskiej i administracyjnej, służącej realizacji zadań rad narodowych,
b)
kompetencji wyłączonych ustawowo z zakresu władczej właściwości rad narodowych;
2)
ze spełniania przez wojewodów funkcji przedstawiciela rządu;
3)
z wykonywania przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego nadzoru nad terenowymi organami administracji państwowej stopnia podstawowego;
4)
ze sprawowania przez terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej funkcji organu:
a)
założycielskiego przedsiębiorstw państwowych,
b)
nadzorującego jednostki organizacyjne podporządkowane radom narodowym, nie będące przedsiębiorstwami państwowymi;
5)
z określonych w odrębnych przepisach zadań terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej w zakresie obronności kraju;
6)
z obowiązku zapewnienia przez terenowe organy administracji państwowej obsługi:
a)
rad narodowych, ich organów i radnych oraz samorządu mieszkańców,
b)
wojewódzkich zespołów poselskich,
c)
organów kolegialnych o charakterze opiniodawczo-doradczym i orzekającym, działających przy radach narodowych i terenowych organach administracji państwowej;
7)
z zadań terenowych organów administracji państwowej określonych w ustawach szczególnych i aktach wydanych w celu wykonania ustaw.
§  2.
1.
Pracą urzędu wojewódzkiego kieruje wojewoda przy pomocy wicewojewodów oraz – w przypadkach określonych w statucie urzędu – kierownika (dyrektora) wydziału właściwego w sprawach organizacyjnych, w razie powierzenia mu zadań kierownika (dyrektora) urzędu.
2.
Pracą urzędu stopnia podstawowego kieruje naczelnik przy pomocy swojego zastępcy lub zastępców oraz sekretarza urzędu.
§  3.
1.
Wojewoda (naczelnik) kieruje urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i – ponosząc odpowiedzialność za wyniki jego pracy – zapewnia warunki sprawnej organizacji oraz praworządnego i efektywnego funkcjonowania urzędu.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, zapewnia w szczególności:
1)
w zakresie funkcjonowania urzędu:
a)
skuteczne wypełnianie zadań organizatorskich w stosunku do instytucji obsługi obywateli, służb publicznych oraz terenowych jednostek gospodarczych,
b)
inspirowanie przedsięwzięć społecznych i gospodarczych, wykorzystywanie inicjatyw lokalnych oraz realizację czynów społecznych,
c)
utrzymywanie więzi ze społeczeństwem, prowadzenie konsultacji społecznych oraz innych form zasięgania opinii obywateli, ich organizacji oraz środowisk lokalnych, informowanie społeczeństwa o działaniach podejmowanych przez organy państwowe,
d)
wnikliwe i terminowe rozpatrywanie wniosków, skarg oraz innych sygnałów od społeczeństwa;
2)
w zakresie wykonywania zadań organu wykonawczego i zarządzającego rady narodowej:
a)
opracowywanie i przedstawianie radzie narodowej projektów terytorialnych planów społeczno-gospodarczych, budżetów, planów zagospodarowania przestrzennego oraz planów i programów przewidzianych w odrębnych przepisach lub wynikających z ustaleń rady narodowej,
b)
wykonywanie uchwał rady narodowej oraz realizowanie innych postanowień w sprawach ustawowo włączonych do zakresu władczej właściwości rad narodowych,
c)
przygotowywanie materiałów, analiz, sprawozdań i informacji niezbędnych do działalności rady narodowej i jej organów,
d)
terminowe udzielanie odpowiedzi na interpelacje, wystąpienia oraz wnioski,
e)
tworzenie organizacyjnych i materialno-technicznych warunków działalności rady i jej organów oraz wykonywania mandatu radnego;
3)
w zakresie wykonywania zadań organu założycielskiego oraz organu sprawującego nadzór nad zakładami i instytucjami podległymi radzie narodowej lub bezpośrednio terenowemu organowi administracji państwowej:
a)
skuteczne realizowanie inicjatyw zmierzających do rozszerzenia zakresu terenowej działalności gospodarczej w sferze produkcji, usług i wymiany towarowej,
b)
należyte funkcjonowanie i rozwój instytucji użyteczności społecznej, technicznych służb publicznych, a także należyte funkcjonowanie i rozbudowę urządzeń komunalnych i innych urządzeń technicznych powszechnego użytku,
c)
stosowanie przewidzianych w odrębnych przepisach instrumentów oddziaływania na przedsiębiorstwa państwowe i inne jednostki gospodarcze oraz środków nadzoru wobec zakładów i instytucji,
d)
prowadzenie aktywnej polityki osobowej oraz doskonalenie kadr kierowniczych,
e)
sprawowanie kontroli i egzekwowanie realizacji wniosków pokontrolnych;
4)
w zakresie organizacji pracy w urzędzie:
a)
należyte i terminowe załatwianie spraw obywateli,
b)
określenie zasad wykonywania zadań oraz form i metod pracy jednostek organizacyjnych urzędu,
c)
organizację kontroli wewnętrznej,
d)
realizację polityki kadrowej w urzędzie,
e)
przestrzeganie dyscypliny pracy.
3.
Urząd wojewódzki zapewnia organizacyjne i materialno-techniczne warunki działalności wojewódzkiego zespołu poselskiego.
§  4.
Urząd wojewódzki prowadzi sprawy należące do wojewody jako przedstawiciela rządu w terenie, a w szczególności w zakresie:
1)
działań zapewniających wykonywanie na terenie województwa zadań wynikających z planów centralnych i celów polityki ogólnopaństwowej,
2)
kontroli wykonywania na terenie województwa zadań wynikających z ustaw oraz rozporządzeń, uchwał i zarządzeń naczelnych organów administracji państwowej,
3)
zapewnienia współdziałania jednostek organizacyjnych działających na terenie województwa w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zapobiegania klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków,
4)
przedstawiania właściwym organom opinii dotyczących tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych działających na terenie województwa oraz powiązania ich działalności z potrzebami społeczno-gospodarczymi terenu,
5)
przedstawiania Prezesowi Rady Ministrów informacji, ocen i wniosków w istotnych sprawach dotyczących realizacji polityki ogólnopaństwowej na terenie województwa.
§  5.
1.
Wicewojewodowie (zastępcy naczelnika, sekretarz urzędu) działają w zakresie spraw powierzonych im przez wojewodę (naczelnika) i ponoszą przed nim odpowiedzialność; spośród wicewojewodów (zastępców naczelnika) wojewoda (naczelnik) wyznacza pierwszego zastępcę.
2.
Wykonując wyznaczone im przez wojewodę (naczelnika) zadania, wicewojewodowie (zastępcy naczelnika, sekretarz urzędu) zapewniają w powierzonym im zakresie kompleksowe rozwiązywanie problemów wynikających z zadań urzędu i kontrolują działalność wydziałów oraz innych jednostek organizacyjnych urzędu realizujących te zadania.
3.
Liczbę wicewojewodów i zastępców naczelników określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
W urzędzie wojewódzkim kierownikowi (dyrektorowi) wydziału właściwego w sprawach organizacyjnych mogą być powierzone zadania kierownika (dyrektora) urzędu.
2.
Do zadań kierownika (dyrektora) urzędu należy – w zakresie ustalonym przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej – zapewnienie sprawnego funkcjonowania urzędu i warunków jego działania, a także organizowanie pracy biurowej w urzędzie.
3.
Realizację zadań, o których mowa w ust. 2, w urzędach stopnia podstawowego zapewnia sekretarz urzędu.
§  7.
1.
Organizację urzędu określa statut urzędu.
2.
Statut urzędu zawiera:
1)
nazwę i siedzibę urzędu,
2)
wykaz i nazwy stanowisk kierowniczych w urzędzie,
3)
wykaz i nazwy wydziałów oraz innych równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu,
4)
zakresy działania poszczególnych wydziałów oraz innych jednostek organizacyjnych urzędu,
5)
jednostki organizacyjne podporządkowane lub nadzorowane przez wojewodę (naczelnika) oraz przedsiębiorstwa, w stosunku do których wojewoda (naczelnik) pełni funkcję organu założycielskiego.
3.
Statut urzędu wojewódzkiego zawiera również postanowienia odnoszące się do powoływania i trybu funkcjonowania kolegium urzędu.
4.
Statut urzędu może zawierać inne niż wymienione w ust. 2 i 3 postanowienia istotne dla organizacji i funkcjonowania urzędu.
§  8.
1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej ustala statut urzędu.
2.
Organ, o którym mowa w ust. 1, przedstawia projekt statutu do zaopiniowania prezydium właściwej rady narodowej.
3.
Statut urzędu wojewódzkiego podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Rady Ministrów. Wojewoda przedstawia statut urzędu do zatwierdzenia za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji.
4.
Statut urzędu stopnia podstawowego podlega zatwierdzeniu przez wojewodę. Naczelnik przedstawia statut urzędu do zatwierdzenia za pośrednictwem kierownika (dyrektora) właściwego w sprawach organizacyjnych wydziału urzędu wojewódzkiego.
5.
Minister właściwy do spraw administracji przed przedstawieniem statutu do zatwierdzenia zasięga opinii zainteresowanych ministrów (kierowników urzędów centralnych).
6.
Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio przy zatwierdzaniu statutu urzędu stopnia podstawowego.
7.
Statut urzędu zawierający określenie zakresów działania terenowych organów administracji państwowej o właściwości szczególnej wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, a statuty innych urzędów – po upływie 30 dni od dnia podania ich do wiadomości w sposób przyjęty zwyczajowo na danym terenie.
§  9.
1.
Szczegółową organizację wewnętrzną oraz tryb pracy urzędu określa regulamin wewnętrzny ustalony przez wojewodę (naczelnika) w drodze zarządzenia.
2.
W urzędzie, w którym tryb pracy określa regulamin wewnętrzny (ust. 1), nie stosuje się regulaminu pracy ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.
§  10.
1.
W urzędach tworzy się wydziały oraz inne równorzędne jednostki organizacyjne do kompleksowego wykonywania rodzajowo zbliżonych grup zadań, biorąc pod uwagę:
1)
zakres obowiązków i uprawnień,
2)
potrzeby i warunki miejscowe,
3)
wymagania praworządnego, skutecznego i ekonomicznego funkcjonowania terenowych organów władzy i administracji państwowej,
4)
inne wymagania racjonalnego tworzenia struktur organizacyjnych.
2.
W urzędach tworzy się wydziały oraz inne równorzędne jednostki organizacyjne, inne jednostki organizacyjne lub stanowiska pracy – określone w przepisach szczególnych, a także ustala ich nazwy, zakresy działania i organizację zgodnie z tymi przepisami.
3.
Wydziałów oraz innych równorzędnych jednostek organizacyjnych nie tworzy się, z zastrzeżeniem ust. 2, w urzędach stopnia podstawowego, jeżeli naczelnik zgodnie z art. 137 ust. 3 ustawy wykonuje równocześnie kompetencje terenowego organu administracji państwowej o właściwości szczególnej.
4.
Ze względu na rodzaj prowadzonych spraw jednostki organizacyjne i stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1 i 2:
1)
realizują zadania na rzecz terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej (funkcje sztabowe) oraz pozostałych jednostek organizacyjnych urzędu,
2)
prowadzą sprawy należące do terenowych organów administracji państwowej o właściwości szczególnej,
3)
zapewniają wykonanie zadań w zakresie:
a)
obsługi rady narodowej, jej organów i radnych,
b)
obsługi wojewódzkich zespołów poselskich,
c)
obrony cywilnej i innych zadań w zakresie obronności kraju,
d)
innych spraw określonych w przepisach szczególnych.
5.
Zakresy działania poszczególnych wydziałów oraz innych równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędu ustala się na podstawie obowiązujących przepisów, z uwzględnieniem zasad określonych w ust. 1.
6.
Wojewoda (naczelnik) w drodze zarządzenia przydziela wydziałom lub innym równorzędnym jednostkom organizacyjnym urzędu, nałożone przepisami prawa, nowe zadania terenowych organów administracji państwowej oraz aktualizuje wykaz jednostek organizacyjnych i przedsiębiorstw, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 5.
§  11.
1.
W przypadku uzasadnionym szczególnymi potrzebami organizacji pracy urzędu wojewódzkiego wojewoda może w tym urzędzie powołać pełnomocnika do prowadzenia spraw w zakresie oznaczonym w pełnomocnictwie; pełnomocnictwo nie może obejmować upoważnienia do wydawania zarządzeń.
2.
Jeżeli pełnomocnika powołuje się na czas nie określony, powołanie i zakres pełnomocnictwa uwzględnia się w statucie urzędu wojewódzkiego.
§  12.
1.
W wydziałach oraz innych jednostkach organizacyjnych urzędów oraz w urzędach o strukturze bezwydziałowej są tworzone wieloosobowe i jednoosobowe stanowiska pracy.
2.
W przypadku uzasadnionym wymaganiami sprawnego działania stanowiska pracy mogą być łączone w wewnętrzne komórki organizacyjne:
1)
w wydziałach (innych jednostkach organizacyjnych) urzędów wojewódzkich – w oddziały,
2)
w wydziałach (innych jednostkach organizacyjnych) urzędów stopnia podstawowego oraz w urzędach określonych w § 10 ust. 3 – w referaty.
§  13.
1.
Kierownik (dyrektor) wydziału (innej jednostki organizacyjnej urzędu) organizuje pracę kierowanej jednostki, ustala szczegółowe zakresy czynności pracowników oraz kontroluje realizację tych czynności.
2.
Kierownicy (dyrektorzy) wydziałów oraz innych równorzędnych jednostek organizacyjnych urzędów, z wyjątkiem urzędów określonych w § 10 ust. 3, są terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej.
3.
Osoby kierujące wydziałami oraz innymi równorzędnymi jednostkami organizacyjnymi urzędu mogą posiadać tytuły służbowe przysługujące im na mocy przepisów szczególnych lub przewidziane w statucie urzędu tytuły służbowe charakteryzujące podstawowy zakres realizowanych przez nich zadań.
4.
Zastępca lub zastępcy kierownika (dyrektora) wydziału oraz innej jednostki organizacyjnej urzędu – w przypadku utworzenia takich stanowisk w statucie urzędu – działają w zakresie spraw powierzonych im przez kierownika (dyrektora) i ponoszą przed nim odpowiedzialność.
§  14.
1.
W urzędzie wojewódzkim działa kolegium jako organ opiniodawczo-doradczy wojewody.
2.
W skład kolegium wchodzą: wicewojewodowie, kierownik (dyrektor) wydziału właściwego w sprawach organizacyjnych, w razie powierzenia mu zadań kierownika (dyrektora) urzędu, oraz inne osoby powołane przez wojewodę spośród pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez ten organ.
3.
Kolegium obraduje pod przewodnictwem wojewody.
4.
Kolegium w szczególności rozpatruje:
1)
realizację podstawowych zadań wynikających z:
a)
ustaw i aktów wydanych w celu ich wykonania,
b)
ustaleń Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów,
c)
wojewódzkiego planu społeczno-gospodarczego, budżetu wojewódzkiego oraz innych uchwał wojewódzkiej rady narodowej;
2)
przedsięwzięcia w zakresie koordynowania pracy urzędu i sprawnego jego funkcjonowania;
3)
stan wykonania wniosków z kontroli;
4)
oceny pracy terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego;
5)
inne istotne sprawy wniesione pod obrady przez wojewodę.
§  15.
W celu opracowania albo zaopiniowania projektów przedsięwzięć podejmowanych w określonej dziedzinie administracji i gospodarki terenowej lub wykonania zadań wymagających współdziałania kilku jednostek organizacyjnych wojewoda (naczelnik) może powołać zespół działający pod przewodnictwem wyznaczonej przez siebie osoby.
§  16.
Organizację prac kancelaryjnych w urzędach określa instrukcja kancelaryjna, wydana przez ministra właściwego do spraw administracji.
§  17.
1.
Przewidzianego w art. 137 ust. 5 ustawy powierzenia przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego prowadzenia spraw należących do jego właściwości innemu terenowemu organowi administracji państwowej stopnia podstawowego dokonuje się w formie pisemnego porozumienia z tym organem.
2.
W porozumieniu określa się w szczególności:
1)
rodzaj i zakres powierzanych do prowadzenia spraw,
2)
upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w tych sprawach,
3)
przekazanie środków na prowadzenie powierzonych spraw.
3.
Powierzając prowadzenie spraw innemu organowi, terenowy organ administracji państwowej powinien uwzględnić w szczególności warunki sprawnej obsługi obywateli.
4.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
5.
Do cofnięcia powierzenia prowadzenia spraw stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 4.
§  18.
Tryb powierzania przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej – na podstawie art. 137 ust. 7 ustawy – prowadzenia spraw należących do jego właściwości kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej określają odrębne przepisy.
§  19.
1.
W biurach rad narodowych wyodrębnia się stanowiska pracy ze względu na rodzaj prowadzonych spraw, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – po zasięgnięciu opinii prezydium rady narodowej – tworzy się oddziały.
2.
Liczbę etatów dla biur rad narodowych i stanowisk pracy do spraw obsługi rad narodowych określa załącznik do rozporządzenia.
§  20.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie bez bliższego określenia – rozumie się przez to ustawę z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego,
2)
wojewódzkiej radzie narodowej – rozumie się przez to również rady narodowe miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
3)
wojewodzie – rozumie się przez to również prezydentów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
4)
naczelniku – rozumie się przez to prezydenta miasta, naczelnika miasta, naczelnika dzielnicy, naczelnika miasta i gminy oraz naczelnika gminy,
5)
urzędzie wojewódzkim – rozumie się przez to również urzędy miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
6)
urzędzie stopnia podstawowego – rozumie się przez to urząd miejski, dzielnicowy, miasta i gminy, gminy.
§  21.
1.
Do czasu nadania urzędowi statutu zachowują moc normatywne akty prawne określające organizację tego urzędu, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów.
2.
Do czasu zawarcia porozumień, o których mowa w § 17, pozostają w mocy akty powierzenia przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego prowadzenia spraw należących do ich właściwości innym terenowym organom administracji państwowej stopnia podstawowego, dokonane w trybie dotychczasowym.
§  22.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 kwietnia 1984 r. w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania urzędów terenowych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 25, poz. 124 i Nr 31, poz. 173).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

LICZBA ETATÓW DLA BIUR RAD NARODOWYCH I STANOWISK PRACY DO OBSŁUGI RAD NARODOWYCH

Nazwa biura (stanowiska pracy) Liczba etatów
I. Biura wojewódzkich rad narodowych:
1. Biuro Rady Narodowej Miasta Stołecznego Warszawy 20
2. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Białej

Podlaskiej

9
3. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Białymstoku 10
4. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bielsku-Białej 10
5. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Bydgoszczy 11
6. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Chełmie 9
7. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Ciechanowie 10
8. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Częstochowie 13
9. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Elblągu 9
10. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gdańsku 12
11. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gorzowie Wlkp. 9
12. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Jeleniej Górze 10
13. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Kaliszu 13
14. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach 24
15. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Kielcach 15
16. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Koninie 9
17. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Koszalinie 9
18. Biuro Rady Narodowej Miasta Krakowa 17
19. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Krośnie 9
20. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Legnicy 11
21. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lesznie 9
22. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie 16
23. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łomży 10
24. Biuro Rady Narodowej Miasta Łodzi 15
25. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Nowym Sączu 9
26. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Olsztynie 10
27. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Opolu 14
28. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Ostrołęce 10
29. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Pile 9
30. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Piotrkowie

Trybunalskim

10
31. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Płocku 9
32. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu 14
33. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Przemyślu 9
34. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Radomiu 10
35. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Rzeszowie 14
36. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Siedlcach 11
37. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Sieradzu 11
38. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Skierniewicach 11
39. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Słupsku 9
40. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Suwałkach 9
41. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Szczecinie 16
42. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Tarnobrzegu 9
43. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Tarnowie 9
44. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Toruniu 9
45. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Wałbrzychu 9
46. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej we Włocławku 10
47. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej we Wrocławiu 13
48. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Zamościu 11
49. Biuro Wojewódzkiej Rady Narodowej w Zielonej Górze 9
II. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym

ponad 300 tys. mieszkańców

8
III. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym od

150 tys. do 300 tys. mieszkańców

5
IV. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym od

50 tys. do 150 tys. mieszkańców

2–3
V. Biuro miejskiej rady narodowej w mieście liczącym od 10

tys. do 50 tys. mieszkańców

1–2
VI. Biuro dzielnicowej rady narodowej 4–6
VII. Biuro rady narodowej miasta i gminy 1–2
VIII. Stanowisko pracy do obsługi miejskiej rady narodowej

w mieście liczącym do 10 tys. mieszkańców

1–2
IX. Stanowisko pracy do obsługi gminnej rady narodowej 1–2

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024