Fundusz Zmian Strukturalnych w Przemyśle.

USTAWA
z dnia 23 października 1987 r.
o Funduszu Zmian Strukturalnych w Przemyśle.

Art.  1.

Tworzy się Fundusz Zmian Strukturalnych w Przemyśle, zwany dalej "Funduszem".

Art.  2.
1.
Do zadań Funduszu należy wspomaganie finansowe - zgodnie z kierunkami polityki restrukturyzacyjnej państwa - przedsięwzięć wdrożeniowych i modernizacyjnych w przemyśle, polegających w szczególności na:
1)
wdrażaniu do produkcji nowoczesnych wyrobów i technologii odpowiadających światowym standardom,
2)
uruchamianiu i rozwoju produkcji wyrobów i technologii energo- i materiałooszczędnych,
3)
zwiększaniu lub uruchamianiu opłacalnego eksportu wyrobów przetworzonych,
4)
regeneracji części i zagospodarowaniu surowców wtórnych,
5)
zakupie licencji i wyników prac badawczych,
6)
unowocześnianiu urządzeń dla poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
7) 1
zwiększeniu i rozwoju produkcji surowców, materiałów i wyrobów dla budownictwa.
2. 2
Ze środków Funduszu mogą być wspomagane przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, jeśli udział robót budowlano-montażowych w ogólnych nakładach na ich realizację nie przekracza 30%, oraz przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, jeśli udział ten nie przekracza 50%.
Art.  3.
1.
Dochodami Funduszu są:
1)
dobrowolne wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych z zysku do podziału funduszu rozwoju i funduszu postępu techniczno-ekonomicznego,
2)
wpłaty części odpisów amortyzacyjnych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych,
3)
część środków Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń w wysokości określonej w odrębnych przepisach,
4)
dotacje z budżetu centralnego,
5)
wpłaty jednostek gospodarki uspołecznionej z tytułu:
a)
sprzedaży wyrobów (usług) objętych zakazem produkcji, zakazem stosowania przy ich produkcji technologii wytwarzania nadmiernie energochłonnych i materiałochłonnych oraz zakazem stosowania niektórych materiałów do produkcji i świadczenia usług - dokonywane na podstawie odrębnych przepisów,
b)
przekroczenia państwowych normatywów zużycia paliw, energii, surowców i materiałów - dokonywane na podstawie odrębnych przepisów,
c)
przekroczenia limitów zużycia energii elektrycznej i paliw gazowych - w wysokości ustalonych opłat dodatkowych,
6)
kary nakładane za nieprzestrzeganie przez jednostki gospodarki uspołecznionej przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej,
7)
wpływy z narzutu do cen sprzedaży opon trakcyjnych, pobieranego od jednostek gospodarki uspołecznionej, które nie odsprzedają opon nadających się do bieżnikowania,
8)
wpłaty jednostek gospodarczych z tytułu niezagospodarowania oraz nieprawidłowej gospodarki surowcami wtórnymi,
9)
wpłaty części odpisów amortyzacyjnych państwowych przedsiębiorstw przemysłu wydobywczego, energetyki i gazownictwa oraz całości amortyzacji maszyn górniczych objętych scentralizowaną gospodarką, podlegających odprowadzeniu na scentralizowane fundusze stosownie do przepisów o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych,
10)
wpływy z nadwyżki środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych - ponad sumę długów - likwidowanych państwowych przedsiębiorstw przemysłowych, dla których organem założycielskim jest Minister Przemysłu,
11)
dochody z tytułu udziału Funduszu w spółkach, przedsiębiorstwach mieszanych i przedsiębiorstwach wspólnych,
12)
inne wpłaty, środki z innych funduszów i rachunków scentralizowanych oraz darowizny.
2.
Wysokość wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, obowiązujących po 1990 r. będzie określana w narodowych planach społeczno-gospodarczych.
Art.  4.
1.
Fundusz dysponuje rachunkiem środków dewizowych.
2.
Na rachunku środków dewizowych są gromadzone:
a)
środki wydzielone na ten cel w centralnych planach rocznych w relacji do wpływów dewizowych z opłacalnego eksportu wyrobów i usług przemysłowych w wysokości nie większej niż 10%,
b)
środki nabyte w ramach przetargów walutowych,
c)
środki z zaciąganych kredytów i pożyczek,
d)
inne wpływy.
3.
Środki dewizowe są gromadzone na rachunku w podziale na środki wolnodewizowe, środki obrotów clearingowych oraz środki rublowe.
Art.  5.

Fundusz może zwiększać swoje środki w drodze emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek.

Art.  6.

Fundusz może przeznaczać posiadane środki na:

1)
udzielanie pożyczek wspierających politykę restrukturyzacyjną państwa i inicjatywy restrukturyzacyjne przedsiębiorstw,
2)
przyznawanie dotacji bezzwrotnych, szczególnie w przypadku przedsięwzięć energo- i materiałooszczędnych, z których efekty uzyskują głównie użytkownicy wyrobów,
3)
wnoszenie udziałów do spółek,
4)
pierwsze wyposażenie nowo tworzonych przedsiębiorstw, nowych działów lub wydziałów w istniejących przedsiębiorstwach oraz nowoczesnych systemów organizacyjnych,
5)
nabywanie obligacji i akcji przedsiębiorstw, jeśli ich emisja jest związana z finansowaniem zmian strukturalnych w przemyśle.
Art.  7.

Fundusz posiada osobowość prawną.

Art.  8.

Organami Funduszu są Rada Nadzorcza i Zarząd.

Art.  9.
1. 3
Rada Nadzorcza liczy 12 osób.
2. 4
W skład Rady Nadzorczej wchodzą: przewodniczący, wiceprzewodniczący i członkowie, powoływani i odwoływani przez Ministra Przemysłu, w tym po jednym przedstawicielu: Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministra Finansów, Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, Ministra Rynku Wewnętrznego oraz Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą.
3.
Do zadań Rady Nadzorczej należy:
1)
uchwalanie planów działalności Funduszu,
2)
zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawie udzielania pożyczek i wniosków o wniesienie udziałów do spółek ze środków Funduszu, których wartość przekracza 1 mld zł, oraz wniosków Zarządu o przyznanie dotacji, których wartość przekracza 100 mln zł,
3)
ustalanie kryteriów wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków Funduszu,
4)
zatwierdzanie wniosków Zarządu w sprawach emisji obligacji oraz zaciągania kredytów i pożyczek przez Fundusz,
5)
ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu oraz pracowników Biura Funduszu,
6)
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Funduszu i bilansów Funduszu,
7)
kontrola działalności Zarządu i Biura Funduszu,
8)
składanie Ministrowi Przemysłu rocznych sprawozdań z działalności Funduszu.
4.
Minister Przemysłu ustala dla członków Rady Nadzorczej miesięczne wynagrodzenie.
Art.  10.
1.
Zarząd Funduszu stanowią Prezes i jego zastępcy powoływani i odwoływani przez Ministra Przemysłu, na wniosek Rady Nadzorczej.
2.
Do zadań Zarządu należy:
1)
opracowywanie planów działalności, z uwzględnieniem celów gospodarczych,
2)
dokonywanie wyboru przedsięwzięć do finansowania ze środków Funduszu,
3)
gospodarowanie środkami Funduszu, a w szczególności udzielanie pożyczek i dotacji, wnoszenie udziałów, zakup akcji i obligacji, z zastrzeżeniem uprawnień Rady Nadzorczej,
4)
kontrolowanie wykorzystania pożyczek i dotacji przyznawanych ze środków Funduszu,
5)
opracowywanie analiz i prognoz zmian strukturalnych w gospodarce,
6)
składanie Radzie Nadzorczej sprawozdań z działalności,
7)
zatrudnianie pracowników Biura Funduszu i ustalanie warunków ich pracy i płac.
3.
Zarząd udostępnia na żądanie Rady Nadzorczej wszelkie dokumenty i materiały dotyczące działalności Funduszu.
4.
Biuro Funduszu sprawuje techniczno-organizacyjną obsługę Rady Nadzorczej i Zarządu Funduszu.
Art.  11.
1.
Prezes Zarządu reprezentuje Fundusz na zewnątrz.
2.
Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Funduszu są upoważnieni:
1)
Prezes Zarządu – samodzielnie,
2)
dwie osoby działające łącznie spośród:
a)
pozostałych członków Zarządu,
b)
pełnomocników, powołanych przez Prezesa Zarządu, działających w granicach ich umocowania.
Art.  12.
1.
Fundusz tworzy fundusz statutowy i fundusz rezerwowy oraz fundusze specjalne, jeśli przewidują je odrębne przepisy.
2.
Na fundusz statutowy składają się w szczególności wartości netto środków trwałych, wartości niematerialne i prawne, środki pieniężne zgromadzone z dochodów, o których mowa w art. 3.
3.
Fundusz rezerwowy tworzy się z części zysku pochodzącego z operacji finansowych, udziałów, akcji i zakupionych obligacji.
4.
Koszty działalności Funduszu pokrywane są z dochodów uzyskiwanych z oprocentowania pożyczek, z dochodów od wniesienia udziałów i z zysku z przedsięwzięć finansowanych przez Fundusz.
5.
Roczny bilans Funduszu podlega weryfikacji przez izbę skarbową wskazaną przez Ministra Finansów.
6.
Dochody z działalności Funduszu zwalnia się z podatku dochodowego.
Art.  13.

Szczegółowe zasady i tryb działania organów Funduszu oraz zasady jego gospodarki finansowej określa statut Funduszu, nadany przez Ministra Przemysłu w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Art.  14.

Minister Przemysłu składa Radzie Ministrów corocznie informację o działalności Funduszu.

Art.  15.

W razie nieterminowego dokonywania przez jednostki gospodarki uspołecznionej należnych od nich wpłat na dochody Funduszu, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 5–10, jednostki te są obowiązane do uiszczania odsetek za zwłokę, w wysokości odsetek pobieranych za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych.

Art.  16.
1.
W 1988 r. na dochody Funduszu przeznacza się wpłaty odpisów amortyzacyjnych przedsiębiorstw państwowych, w części podlegającej odprowadzeniu do budżetu centralnego, o których mowa w art. 45 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181).
2.
Rada Ministrów w drodze rozporządzenia ustali procent odpisów amortyzacyjnych podlegających wpłacie na dochody Funduszu przez państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe w latach 1989 i 1990, z tym że nie może on być wyższy niż 25% całości tych odpisów.
Art.  17.

Przez użyte w ustawie określenie "państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe" rozumie się przedsiębiorstwa państwowe rozliczające się z budżetem centralnym, zaliczone do działu "Przemysł" w klasyfikacji gospodarki narodowej.

Art.  18.
1.
Dochody funduszów celowych, utworzonych na podstawie przepisów, o których mowa w art. 97 pkt 1 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283, z 1985 r. Nr 59, poz. 296, z 1986 r. Nr 42, poz. 202 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181), z tytułów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5–8 niniejszej ustawy, stają się dochodami Funduszu.
2.
Prezes Rady Ministrów ustali wykaz funduszów celowych, o których mowa w ust. 1, oraz innych funduszów i rachunków scentralizowanych, które stają się dochodami Funduszu.
3.
Pozostałości środków funduszów i rachunków, o których mowa w ust. 2, a także scentralizowanych funduszów rozwoju, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 10, oraz ich zobowiązania i wierzytelności podlegają przekazaniu na rachunek Funduszu według stanu na dzień 31 grudnia 1987 r.
Art.  19.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.

1 Art. 2 ust. 1 pkt 7 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.
2 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.
3 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.
4 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 13 lipca 1988 r. o Funduszu Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego (Dz.U.88.24.168) z dniem 20 lipca 1988 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024