Zakres i zasady wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych przez wyznaczone organy kolejowej służby zdrowia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI ORAZ ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 4 lipca 1986 r.
w sprawie zakresu i zasad wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych przez wyznaczone organy kolejowej służby zdrowia.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 49) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych wykonują - w zakresie i na zasadach określonych w rozporządzeniu - następujące organy kolejowej służby zdrowia:
1)
Główny Inspektor Sanitarny PKP,
2)
okręgowi inspektorzy sanitarni PKP,
3)
obwodowi inspektorzy sanitarni PKP,

- zwane dalej "organami Inspekcji Sanitarnej PKP".

2.
Szczegółową organizację organów Inspekcji Sanitarnej PKP wykonujących zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej określają odrębne przepisy.
§  2.
Główny Inspektor Sanitarny może określać podstawowe kierunki realizacji przez organy Inspekcji Sanitarnej PKP zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych.
§  3.
Do zakresu działania organów Inspekcji Sanitarnej PKP w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego należy:
1)
opiniowanie lokalizacji inwestycji pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych,
2)
kontrola przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych w dokumentacji projektowej:
a)
budowy i modernizacji taboru kolejowego,
b)
budowy, rozbudowy i przebudowy obiektów budowlanych,
c)
nowych procesów technologicznych przed ich zastosowaniem w produkcji, transporcie kolejowym lub w budownictwie,
3)
uczestniczenie w dopuszczaniu do użytku obiektów budowlanych i taboru kolejowego.
§  4.
Do zakresu działania organów Inspekcji Sanitarnej PKP w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne, w szczególności dotyczące:
1)
higieny środowiska, a zwłaszcza wody i hałasu,
2)
utrzymania należytego stanu higienicznego zakładów pracy, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, nieruchomości oraz środków transportu kolejowego,
3)
warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
4)
warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności oraz warunków żywienia zbiorowego,
5)
higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz w ośrodkach wypoczynku,
6)
higieny procesów nauczania.
§  5.
Do zakresu działania organów Inspekcji Sanitarnej PKP w dziedzinie zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, jeżeli ich występowanie ma charakter epidemiczny, należy zgodnie z kierunkami wytyczonymi przez Państwową Inspekcję Sanitarną:
1)
opracowywanie programów i planów działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej, przekazywanie ich do realizacji jednostkom organizacyjnym kolejowej służby zdrowia oraz kontrolowanie realizacji tych programów i planów,
2)
dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych,
3)
udzielanie pomocy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie przeprowadzania akcji przeciwepidemicznych i likwidacji ognisk chorób zakaźnych,
4)
planowanie i organizowanie sanitarnego zabezpieczenia granic Państwa przebiegających przez obszary kolejowe,
5)
nadzór nad przeprowadzaniem akcji dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji.
§  6.
Organy Inspekcji Sanitarnej PKP w zakresie oświaty zdrowotnej:
1)
realizują działalność oświatowozdrowotną wytyczoną przez Państwową Inspekcję Sanitarną,
2)
udzielają porad i informacji w zakresie zapobiegania i eliminowania negatywnego wpływu czynników i zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych na zdrowie ludzi,
3)
oceniają działalność oświatowozdrowotną prowadzoną przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, jednostki organizacyjne kolejowej służby zdrowia, zakłady pracy, instytucje i organizacje oraz udzielają pomocy w prowadzeniu tej działalności.
§  7.
Główny Inspektor Sanitarny PKP opiniuje wnioski o nadanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, uprawnień rzeczoznawcy do spraw sanitarnohigienicznych w zakresie opiniowania dokumentacji projektowej obiektów realizowanych na obszarach kolejowych.
§  8.
Jeżeli projektowana na obszarze kolejowym inwestycja może powodować uciążliwość dla obszaru niekolejowego, organy Inspekcji Sanitarnej PKP - przed udzieleniem opinii o lokalizacji tej inwestycji - zasięgają opinii Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§  9.
1.
Organom Inspekcji Sanitarnej PKP przysługują odpowiednio uprawnienia określone w przepisach art. 14, art. 23, art. 25-31, art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 37 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 49) z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Obwodowi inspektorzy sanitarni PKP są właściwi w pierwszej instancji w sprawach określonych w § 3-9 ust. 1, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla Głównego Inspektora Sanitarnego lub państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
3.
Okręgowi inspektorzy sanitarni PKP są właściwi do wykonywania zadań zastrzeżonych dla państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  10.
W postępowaniu administracyjnym organami wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego są:
1)
w stosunku do obwodowych inspektorów sanitarnych PKP - okręgowi inspektorzy sanitarni PKP,
2)
w stosunku do okręgowych inspektorów sanitarnych PKP - Główny Inspektor Sanitarny PKP.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1986.27.134

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i zasady wykonywania zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej na obszarach kolejowych przez wyznaczone organy kolejowej służby zdrowia.
Data aktu: 04/07/1986
Data ogłoszenia: 29/07/1986
Data wejścia w życie: 29/07/1986