Zasady postępowania w sprawach o internowanie obywateli polskich.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 grudnia 1981 r.
w sprawie zasad postępowania w sprawach o internowanie obywateli polskich.

Na podstwie art. 43 ust. 6 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym (Dz. U. Nr 29, poz. 154) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do obywateli polskich, którzy w czasie obowiązywania stanu wojennego przebywają na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej albo w granicach jednostek podziału administracyjnego państwa, w których wprowadzony został stan wojenny, lub w celu ukrycia się obszar tych jednostek opuściły.
§  2.
1.
Postępowanie w sprawie o internowanie wszczyna się z urzędu, jeżeli ze względu na dotychczasowe zachowanie się osoby, o której mowa w § 1, zachodzi uzasadnione podejrzenie, iż pozostając na wolności, nie będzie przestrzegać porządku prawnego albo będzie prowadzić działalność zagrażającą interesom bezpieczeństwa lub obronności państwa.
2.
Postępowanie w sprawie o internowanie może być prowadzone bez udziału osoby, której dotyczy.
3.
Postępowanie w sprawie o internowanie może być prowadzone w stosunku do osoby, która ukończyła lat 17.
§  3.
1.
Jeżeli dane istniejące w chwili wszczęcia postępowania oraz zebrane w jego toku zawierają dostateczne podstawy do uznania, że osoba, o której mowa w § 1, pozostając na wolności nie będzie przestrzegać porządku prawnego albo prowadzić będzie działalność zagrażającą interesom bezpieczeństwa lub obronności państwa, wydaje się decyzję o internowaniu, chyba że dane te zawierają podstawę do przedstawienia jej zarzutów w postępowaniu karnym oraz do zastosowania tymczasowego aresztowania w trybie art. 217 § 1 Kodeksu postępowania karnego albo zatrzymania i złożenia zawiadomienia o przestępstwie w postępowaniu przyspieszonym przed sądem lub złożenia wniosku o ukaranie w postępowaniu przyspieszonym przed kolegium do spraw wykroczeń.
2.
Decyzja o internowaniu powinna zawierać:
1)
oznaczenie organu, który wydał decyzję;
2)
datę i miejsce wydania decyzji;
3)
dane określające tożsamość adresata decyzji;
4)
określenie podstawy prawnej decyzji;
5)
rozstrzygnięcie sprawy;
6)
wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających rozstrzygnięcie;
7)
klauzulę natychmiastowej wykonalności;
8)
pouczenie o przysługującym prawie złożenia skargi;
9)
podpis osoby wydającej decyzję.
3.
Decyzję o internowaniu doręcza się internowanemu osobiście w momencie zatrzymania przez funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej.
4.
Decyzja o internowaniu podlega natychmiastowemu wykonaniu.
§  4.
Postępowanie w sprawie o internowanie prowadzi oraz decyzję o internowaniu wydaje komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej, na którego terenie działania przebywa albo przed ukryciem się przebywała osoba, której dotyczy to postępowanie.
§  5.
1.
Równocześnie z wydaniem decyzji o internowaniu komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej wystawia nakaz umieszczenia danej osoby w ośrodku odosobnienia.
2.
Osoby, wobec których wydano decyzję o internowaniu, podlegają zatrzymaniu i przekazaniu do ośrodków odosobnienia.
3.
Administracji ośrodka odosobnienia przekazuje się decyzję o internowaniu oraz nakaz umieszczenia w ośrodku odosobnienia.
4.
Czynności zatrzymania i przekazania, o których mowa w ust. 2 i 3, dokonują funkcjonariusze Milicji Obywatelskiej na podstawie nakazu umieszczenia w ośrodku odosobnienia.
§  6.
1.
Internowanemu przysługuje prawo złożenia skargi na decyzję o internowaniu do Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem organu, który ją wydał.
2.
Złożenie skargi nie wstrzymuje wykonania decyzji o internowaniu.
3.
Skargę składa się w terminie 7 dni od daty doręczenia decyzji o internowaniu. Ponownie skarga może być złożona nie wcześniej niż po upływie miesiąca od daty doręczenia zawiadomienia o sposobie załatwienia poprzedniej skargi.
4.
Organ, który wydał decyzję o internowaniu, odmawia przyjęcia skargi, jeżeli złożona została przez osobę nieuprawnioną lub po terminie w wypadku pierwszej skargi; ponownej skargi złożonej przed wymaganym terminem nie rozpatruje się aż do upływu tego terminu.
5.
Jeżeli komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej, na którego decyzję złożona została skarga, uzna, że zasługuje ona w całości na uwzględnienie, może uchylić poprzednio wydaną decyzję o internowaniu.
§  7.
1.
Decyzja o internowaniu traci moc w razie:
1)
zastosowania przez sąd lub prokuratora tymczasowego aresztowania w trybie art. 217 § 1 lub art. 451 Kodeksu postępowania karnego;
2)
skazania na karę pozbawienia wolności, z zastosowaniem art. 217 § 3 Kodeksu postępowania karnego albo ukarania karą aresztu, jeżeli kara ta jest natychmiast wykonywana;
3)
doprowadzenia do zakładu karnego w celu wykonania kary pozbawienia wolności lub kary aresztu;
4)
umorzenia postępowania karnego, wydania wyroku uniewinniającego albo umorzenia postępowania w sprawie o wykroczenie lub wydania orzeczenia o uniewinnieniu, w związku z zachowaniem się, które było podstawą internowania.
2.
Komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej z urzędu uchyla decyzję o internowaniu, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające jego stosowanie.
3.
Internowanie ustaje z dniem zniesienia stanu wojennego.
§  8.
Niezależnie od wydania decyzji o internowaniu Milicja Obywatelska powinna podejmować czynności w celu zebrania danych, dostarczających dostatecznych podstaw do przedstawienia określonej osobie zarzutów w postępowaniu karnym albo niezbędnych do sporządzenia wniosku o ukaranie w postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
§  9.
1.
Jeżeli internowany posiada małoletnie dzieci albo pozostające na jego wyłącznym utrzymaniu bliskie osoby pełnoletnie, które w skutek internowania pozostaną bez opieki lub środków utrzymania, komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej, który wydał decyzję o internowaniu, wzywa internowanego do złożenia pisemnego oświadczenia wskazującego osobę, która będzie sprawować opiekę lub dostarczać środków utrzymania. Organ przyjmujący oświadczenie zapewnia zawiadomienie wskazanej osoby o konieczności objęcia opieki lub dostarczenia środków utrzymania.
2.
Jeżeli internowany nie wskazał osoby, która sprawować będzie opiekę, a dobro małoletniego dziecka tego wymaga, komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej, który wydał decyzję o internowaniu, występuje do właściwego sądu opiekuńczego o ustanowienie opieki w trybie przepisów tytułu III działu I Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz księgi II tytułu II działu II rozdziału 2 oddziału 1 i 4 Kodeksu postępowania cywilnego.
3.
Jeżeli internowany nie wskazał osoby, która dostarczać będzie środków utrzymania, a potrzeby życiowe bliskich osób pełnoletnich, które pozostawały na wyłącznym utrzymaniu internowanego, tego wymagają, komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej, który wydał decyzję o internowaniu, występuje do właściwego terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego o udzielenie niezbędnej pomocy.
4.
Jeżeli zachodzi potrzeba zabezpieczenia mienia internowanego, komendant wojewódzki Milicji Obywatelskiej, który wydał decyzję o internowaniu, występuje do właściwego terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego o zabezpieczenie tego mienia w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 24, poz. 151 z późniejszymi zmianami).
§  10.
W sprawach nie uregulowanych w rozporządzeniu stosuje się w postępowaniu w sprawach o internowanie odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia wprowadzenia stanu wojennego.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024