Naprawianie szkód górniczych w drodze budownictwa zastępczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 czerwca 1978 r.
w sprawie naprawiania szkód górniczych w drodze budownictwa zastępczego.

Na podstawie art. 71 dekretu z dnia 6 maja 1953 r. - Prawo górnicze (Dz. U. z 1978 r. Nr 4, poz. 12) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zasady i zakres stosowania budownictwa zastępczego oraz wypadki stosowania tego budownictwa zamiast odszkodowania określonego w art. 59 Prawa górniczego,
2)
sposób pokrywania kosztów budownictwa zastępczego oraz wypadki, zasady i zakres współuczestniczenia w tych kosztach jednostek gospodarki uspołecznionej, na których rzecz realizowane jest budownictwo zastępcze.
§  2.
Budownictwo zastępcze jest realizowane jako:
1)
ekwiwalentne budownictwo zastępcze, gdy naprawienie zaistniałej szkody górniczej, łącznie z kosztami niezbędnych zabezpieczeń przed przewidywanymi szkodami górniczymi, jest technicznie lub gospodarczo nieuzasadnione,
2)
wyprzedzające budownictwo zastępcze, gdy utrzymanie, konserwacja, remonty i niezbędna modernizacja, łącznie z przewidywaną naprawą szkód górniczych, to jest usuwaniem ich i zapobieganiem spodziewanym szkodom górniczym, są technicznie lub gospodarczo nieuzasadnione.
§  3.
Budownictwo zastępcze stosuje się do budynków lub innych części składowych nieruchomości, a także obiektów i urządzeń służących do poboru, doprowadzania lub odprowadzania wody, gazu, ciepła oraz prądu elektrycznego, linii kolejowych, linii i urządzeń telekomunikacyjnych, a także innych obiektów i urządzeń połączonych z nieruchomością, zwanych dalej "przedmiotami odtwarzanymi".
§  4.
1.
Budownictwo zastępcze należy planować i realizować w taki sposób i w takich terminach, aby nie następował w związku ze szkodami górniczymi ubytek powierzchni mieszkalnej, użytkowej lub inny istotny uszczerbek w działalności gospodarczej lub społecznej użytkowników przedmiotów odtwarzanych.
2.
Zapewnienie poprzedniej użyteczności przedmiotów odtwarzanych w ramach budownictwa zastępczego polega w odniesieniu do:
1)
budownictwa mieszkaniowego - na wzniesieniu budynków o powierzchni użytkowej, zapewniającej bezpośrednie przekwaterowanie mieszkańców z budynku przeznaczonego do likwidacji, z uwzględnieniem stanu zasiedlenia przed przekwaterowaniem oraz obowiązujących normatywów i zasad w gospodarce lokalowej,
2)
obiektów i urządzeń użyteczności publicznej - na odtworzeniu powierzchni użytkowej i wyposażenia umożliwiających spełnianie przez te obiekty i urządzenia ich funkcji w dotychczasowym rozmiarze,
3)
uzbrojenia terenu oraz obiektów i urządzeń energetycznych, komunikacyjnych oraz telekomunikacyjnych - na ich odtworzeniu w sposób zapewniający zaspokajanie potrzeb w dotychczasowym rozmiarze,
4)
obiektów i urządzeń produkcyjnych i usługowych - na ich odtworzeniu w sposób zapewniający dotychczasową wielkość, standard i rodzaj produkcji oraz usług.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo górnicze, opierając się na ustaleniach programu ochrony terenów górniczych, aktualnym rozeznaniu sytuacji górniczo-geologicznej oraz inwentaryzacji stanu zabudowy i zainwestowania powierzchni, sporządza założenia budownictwa zastępczego w takich terminach, aby zadania wynikające z tych założeń mogły być włączone do planów inwestycyjnych.
2.
Założenia budownictwa zastępczego sporządza przedsiębiorstwo górnicze w porozumieniu z użytkownikami przedmiotów przewidzianych do odtworzenia oraz ze służbą planowania przestrzennego właściwego terenowo organu administracji państwowej.
3.
Założenia budownictwa zastępczego uzgodnione z terenowym organem administracji państwowej stopnia podstawowego i zaakceptowane przez właściwego ministra i wojewodę stanowią podstawę do włączenia zadań budownictwa zastępczego do planów inwestycyjnych zainteresowanych wykonawców narodowych planów społeczno-gospodarczych.
4. 1
W odniesieniu do przedsiębiorstw zgrupowanych we Wspólnocie Węgla Kamiennego lub Wspólnocie Energetyki i Węgla Brunatnego akceptacji, o której mowa w ust. 3, dokonują odpowiednio dyrektor generalny wspólnoty i właściwy wojewoda.
§  6.
1.
Środki finansowe na budownictwo zastępcze zapewnia przedsiębiorstwo górnicze, obciążając nimi koszty produkcji.
2.
Nakłady inwestycyjne na budownictwo zastępcze są wydzielane w wieloletnich i rocznych narodowych planach społeczno-gospodarczych oraz w planach resortów i województw jako odrębna wielkość, zgodnie z potrzebami i możliwościami realizacyjnymi, w ramach ogólnych kwot nakładów inwestycyjnych w gospodarce narodowej. Nakłady te mogą być wykorzystane tylko zgodnie z przeznaczeniem.
3.
Rozdział nakładów, o których mowa w ust. 2, następuje zgodnie z zapotrzebowaniem resortów i terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, których jednostki są obowiązane do naprawiania szkód górniczych w drodze budownictwa zastępczego, na zasadach i w trybie bilansowania i rozdziału robót budowlano-montażowych.
§  7.
1.
Budownictwo zastępcze korzysta z pierwszeństwa w pracach projektowych i realizacyjnych oraz w zaopatrzeniu materiałowo-technicznym, tak jak inwestycje szczególnie ważne dla gospodarki narodowej.
2.
Naczelny organ administracji państwowej właściwy do bilansowania robót budowlano-montażowych zapewni wykonawstwo robót związanych z realizacją budownictwa zastępczego na zasadach określonych w przepisach o bilansowaniu i zlecaniu robót budowlano-montażowych.
§  8.
Budownictwo zastępcze należy realizować zgodnie z:
1)
aktualnie obowiązującymi normatywami, wymaganiami funkcjonalnymi i standardem wyposażeniowym,
2)
ustaleniami programu ochrony terenów górniczych zainteresowanego przedsiębiorstwa górniczego.
§  9.
Budownictwo zastępcze należy lokalizować w sposób umożliwiający użytkownikom korzystanie z przedmiotu odtwarzanego bez istotnej zmiany dotychczasowego sposobu korzystania z przedmiotu likwidowanego.
§  10.
1.
Przedmioty odtwarzane w drodze budownictwa zastępczego mogą być oddawane do użytku wyłącznie tym użytkownikom, którzy zamieszkiwali, użytkowali lub eksploatowali przedmioty likwidowane w czasie ich likwidacji.
2.
Na wniosek zainteresowanego użytkownika, uzgodniony z przedsiębiorstwem górniczym, organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może udzielić zgody na odstępstwo od zasady określonej w ust. 1.
3. 2
Osobom wykwaterowanym z obiektów likwidowanych na skutek szkód górniczych mogą być przydzielone także zamienne lokale mieszkalne będące w dyspozycji zakładu pracy zatrudniającego te osoby. Zakładowi pracy, który przydzielił lub zapewnił będące w jego dyspozycji zamienne lokale mieszkalne osobom określonym wyżej, przysługuje prawo do zatrzymania - do swojej dyspozycji - lokali z przyszłego budownictwa zastępczego w zamian za uprzednio przydzielone lokale.
§  11.
Budownictwo zastępcze, za zgodą zainteresowanych stron, może stanowić wydzieloną część obiektu wznoszonego w ramach narodowych planów społeczno-gospodarczych przez organ administracji państwowej, instytucję państwową, przedsiębiorstwo państwowe lub jednostkę spółdzielczą, pod warunkiem określenia zakresu rzeczowego i umiejscowienia części w realizowanej inwestycji jako przedmiotu odtwarzanego.
§  12.
1.
Zakres rzeczowy, wyposażenie, funkcjonalność oraz dotychczasowa użyteczność, a także charakterystyka techniczna i technologiczna przedmiotu odtwarzanego na rzecz organu administracji państwowej, instytucji państwowej, przedsiębiorstwa państwowego lub spółdzielni mogą być zwiększone lub zmienione pod warunkiem zapewnienia na te cele przez zainteresowaną jednostkę poszkodowaną nakładów i środków finansowych.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, mogą być dokonane po uzyskaniu zgody właściwego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, wyrażonej na wniosek jednostki bezpośrednio nadrzędnej nad poszkodowanym.
§  13.
1.
Celowość stosowania budownictwa zastępczego ustala się na podstawie analizy techniczno-ekonomicznej.
2.
Analizę techniczno-ekonomiczną opracowuje się na podstawie:
1)
szczegółowej inwentaryzacji przedmiotu przewidzianego do odtworzenia,
2)
aktualnego stopnia odporności na skutki robót górniczych przedmiotu przewidzianego do odtworzenia,
3)
aktualnego rozmiaru i charakteru szkód górniczych,
4)
wielkości i charakteru przewidywanych szkód górniczych na podstawie prognozy wpływów robót górniczych wykonanych, prowadzonych i projektowanych,
5)
zakresu rzeczowego i finansowego robót niezbędnych do usuwania i zapobiegania szkodom górniczym,
6)
zakresu rzeczowego i finansowego prac związanych z utrzymaniem, konserwacją i modernizacją przedmiotu przewidzianego do odtworzenia, których wykonanie jest niezależne od działalności związanej z naprawą szkód górniczych.
3.
Jeżeli przedmiot przewidziany do odtworzenia należy do organu administracji państwowej, instytucji państwowej, przedsiębiorstwa państwowego lub spółdzielni, analizę, o której mowa w ust. 1 i 2, opracowuje poszkodowany w porozumieniu z zainteresowanym przedsiębiorstwem górniczym na koszt tego przedsiębiorstwa. Jeżeli przedmiot przewidziany do odtworzenia należy do osoby fizycznej, analizę opracowuje zainteresowane przedsiębiorstwo górnicze na własny koszt.
4.
Analiza techniczno-ekonomiczna oraz decyzja właściwego terenowego organu administracji państwowej o rozbiórce przedmiotu przewidzianego do odtworzenia, jeżeli taka decyzja została wydana, stanowią integralną część wniosku o naprawę szkód górniczych.
§  14.
1.
Środki finansowe przeznaczone na wkłady do spółdzielni mieszkaniowej za osoby fizyczne będące użytkownikami lokali w przedmiotach odtwarzanych oraz na pokrycie innych wydatków związanych z objęciem tych lokali zapewnia przedsiębiorstwo górnicze.
2.
Użytkownik lokalu zwraca środki finansowe, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorstwu górniczemu na warunkach określonych w przepisach o spłacie kredytów bankowych, udzielanych na nowe budownictwo mieszkaniowe.
§  15.
Jeżeli użytkownik lokalu w budynku przeznaczonym do likwidacji nie wyrazi zgody na przekwaterowanie do lokalu spółdzielczego, ma on prawo do uzyskania lokalu zamiennego na zasadach określonych w prawie lokalowym.
§  16.
Przedsiębiorstwo górnicze pokrywa koszty budownictwa zastępczego na rzecz organów administracji państwowej, instytucji państwowych, przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni do wysokości kosztów naprawy szkód górniczych, ustalonych w orzeczeniu komisji do spraw szkód górniczych. Pozostała część kosztów pokrywana jest ze środków przewidzianych przepisami o finansowaniu inwestycji.
§  17.
1.
Koszty budownictwa zastępczego mogą być za zgodą zainteresowanych stron przekroczone w granicach do 10% w stosunku do kwoty orzeczonej przez komisję do spraw szkód górniczych.
2.
Przekroczenie kosztów budownictwa zastępczego powyżej wielkości, o której mowa w ust. 1, wymaga dodatkowego orzeczenia komisji do spraw szkód górniczych.
§  18.
1.
Budownictwo zastępcze za przedmioty odtwarzane określone w art. 59 ust. 2 i 5 Prawa górniczego realizuje przedsiębiorstwo górnicze we własnym zakresie lub w ramach budownictwa spółdzielczego.
2.
Za obiekty określone w art. 59 ust. 3 Prawa górniczego budownictwo zastępcze realizuje się przez wzniesienie domu jednorodzinnego.
3.
Budownictwo zastępcze za przedmioty odtwarzane, o których mowa w ust. 1 i 2, może być realizowane, gdy:
1)
kwota przewidywanego jednorazowego odszkodowania pokrywa lub przekracza koszty wzniesienia przedmiotu odtwarzanego lub
2)
poszkodowany wyrazi zgodę na pokrycie różnicy pomiędzy kosztami budowy przedmiotu odtwarzanego a kwotą odszkodowania pieniężnego.
4.
W razie gdy kwota jednorazowego odszkodowania, o której mowa w ust. 3 pkt 1, przekracza faktyczne koszty budowy, pozostałą resztę odszkodowania wypłaca się poszkodowanemu po zakończeniu budowy.
5.
Jeżeli nie zachodzą przesłanki przewidziane w ust. 3, a przedmiot odtwarzany stanowi dom jednorodzinny, mały dom mieszkalny, dom mieszkalno-pensjonatowy lub dom, o którym mowa w art. 59 ust. 3 Prawa górniczego, do poszkodowanego stosuje się przepisy § 14 i 15, z tym że wkład do spółdzielni pokrywa przedsiębiorstwo górnicze z odszkodowania przysługującego poszkodowanemu.
6.
Jeżeli nie zachodzą przesłanki przewidziane w ust. 3, a przedmiot odtwarzany stanowi obiekt określony w art. 59 ust. 2 pkt 4 - 7 i ust. 5 Prawa górniczego, poszkodowanemu wypłaca się jednorazowe odszkodowanie.
§  19.
Tryb i zasady ustanawiania na rzecz osób uprawnionych prawa użytkowania terenów państwowych, na których odtwarzane są przedmioty określone w art. 59 ust. 2 i 5 Prawa górniczego oraz domy jednorodzinne, o których mowa w art. 59 ust. 3 tego prawa - regulują przepisy o gospodarce terenami.
§  20.
Przedmioty odtwarzane, za które zrealizowano budownictwo zastępcze, powinny być niezwłocznie wyłączone z użytkowania i zniesione, a teren odpowiednio zagospodarowany przez jednostki realizujące budownictwo zastępcze.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 stycznia 1989 r. (Dz.U.89.2.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 stycznia 1989 r.
2 § 10 ust. 3 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 stycznia 1985 r. (Dz.U.85.1.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024