Zm.: ustawa o radach narodowych.

USTAWA
z dnia 26 maja 1978 r.
o zmianie ustawy o radach narodowych.

Art.  1.

W ustawie z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139 i z 1977 r. Nr 11, poz. 44) wprowadza się po rozdziale 9 rozdział 9a w brzmieniu:

"Rozdział 9a

Komitety kontroli społecznej.

Art. 81a. 1. Przy każdej radzie narodowej działa komitet kontroli społecznej.

2. Komitety kontroli społecznej powoływane są przez rady narodowe z początkiem kadencji i działają do powołania ich nowego składu przez rady narodowe następnej kadencji.

3. Rada narodowa może w czasie swojej kadencji dokonywać zmian w składzie komitetu kontroli społecznej.

4. Pracą komitetu kontroli społecznej kieruje jego przewodniczący, który reprezentuje komitet w stosunkach z innymi organami i jednostkami organizacyjnymi oraz pełni funkcję rzecznika kontroli społecznej.

Art. 81b. 1. Zadaniem komitetów kontroli społecznej jest pomoc radom narodowym w wypełnianiu ich funkcji kontrolnych, umacnianie roli i znaczenia kontroli społecznej na terenie działania właściwej rady narodowej, koordynowanie i inspirowanie działalności poszczególnych organów tej kontroli, doskonalenie wszystkich jej form, zwiększanie skuteczności kontroli, a zwłaszcza egzekwowanie zaleceń pokontrolnych oraz tworzenie warunków do działania i powoływania organów kontroli społecznej przez uprawnione organizacje.

2. Koordynacja, o której mowa w ust. 1, dotyczy zwłaszcza działalności organów kontroli społecznej, powoływanych przez związki zawodowe, organizacje spółdzielcze oraz samorząd mieszkańców miast i wsi.

3. Zakres działania komitetów kontroli społecznej obejmuje wszystkie sprawy, które w myśl obowiązujących przepisów objęte są kontrolą społeczną.

4. Komitety kontroli społecznej działają zgodnie z wytycznymi rady narodowej oraz przy ścisłym współdziałaniu z komisjami tej rady.

5. Bieżący nadzór nad działalnością komitetów kontroli społecznej sprawują prezydia rad narodowych.

Art. 81c. 1. W wykonywaniu swych zadań komitety kontroli społecznej w szczególności:

1) inspirują i koordynują działalność poszczególnych organów kontroli społecznej oraz ukierunkowują ich pracę na określone dziedziny życia społeczno-gospodarczego, w których zachodzi szczególna potrzeba ochrony mienia społecznego lub praw obywateli, umocnienia dyscypliny społecznej, zapewnienia gospodarności oraz zaspokajania potrzeb ludności,

2) zalecają przeprowadzenie odpowiednich kontroli organom kontroli społecznej; w uzasadnionych wypadkach mogą powoływać doraźne zespoły kontrolne złożone z osób reprezentujących różne formy kontroli społecznej,

3) podejmują działania zapewniające pełną efektywność kontroli społecznej,

4) czuwają nad właściwym reagowaniem przez wszystkie organy i instytucje państwowe, gospodarcze, spółdzielcze i społeczne oraz jednostki gospodarki nie uspołecznionej na krytykę, a zwłaszcza na krytykę ze strony radnych lub prasy, radia i telewizji,

5) podejmują interwencje uzasadnione informacjami o wadliwej działalności organów i instytucji państwowych, gospodarczych, spółdzielczych i społecznych oraz jednostek gospodarki nie uspołecznionej lub wnioskami zmierzającymi do usprawnienia tej działalności.

6) współdziałają z organami kontroli państwowej i politycznej, sygnalizując im ujawnione przez kontrolę społeczną poważniejsze zjawiska negatywne,

7) współdziałają ze związkami zawodowymi w zakresie włączania załóg pracowniczych do aktywnego udziału w ujawnianiu i eliminowaniu zjawisk negatywnych,

8) mogą występować do właściwych organów, a w szczególności do organów kontroli państwowej lub organów ścigania, z wnioskami o zastosowanie odpowiednich środków wobec osób winnych zaniedbań lub naruszenia obowiązków.

2. Komitety kontroli społecznej co najmniej raz w roku przedstawiają radzie narodowej sprawozdania ze swej działalności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wyniki kontroli oraz na skuteczność środków zastosowanych w celu likwidacji ujawnionych braków i niedociągnięć.

3. Wszystkie organy i jednostki państwowe, gospodarcze, spółdzielcze, organizacje społeczne, jednostki gospodarki nie uspołecznionej oraz organy ich samorządu obowiązane są udzielać komitetom kontroli społecznej w zakreślonym terminie odpowiedzi na otrzymane wnioski oraz informować o podjęciu odpowiednich działań w celu usunięcia nieprawidłowości ujawnionych w czasie kontroli społecznej.

4. Osoby wchodzące w skład komitetów kontroli społecznej podczas wykonywania czynności kontrolnych na podstawie pisemnego upoważnienia komitetu korzystają z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

5. Przepis ust. 4 stosuje się również do kontrolerów społecznych jednostek organizacyjnych i organizacji społecznych, upoważnionych na podstawie odrębnych przepisów do sprawowania kontroli społecznej, podczas wykonywania przez nich czynności kontrolnych na zlecenie komitetu kontroli społecznej bądź kontroli objętych koordynacją tego komitetu.

Art. 81d. 1. Nadzór nad działalnością komitetów kontroli społecznej sprawują Rada Państwa i rady narodowe stopnia wojewódzkiego.

2. Regulamin organizacji pracy komitetów kontroli społecznej ustala rada narodowa w oparciu o ramowy regulamin uchwalony przez Radę Państwa.

3. Rada Państwa określa:

1) kierunki działania i zadania komitetów kontroli społecznej,

2) uprawnienia i obowiązki rzecznika kontroli społecznej,

3) organizację i skład liczbowy komitetów kontroli społecznej oraz tryb powoływania i odwoływania ich członków,

4) obowiązki i uprawnienia prezydiów rad narodowych w odniesieniu do komitetów kontroli społecznej,

5) tryb współdziałania komitetów z innymi organami i instytucjami oraz organizacjami,

6) tryb prowadzenia działalności kontrolnej i związane z tym uprawnienia kontrolne,

7) szczególne uprawnienia przysługujące członkom komitetów kontroli społecznej i kontrolerom społecznym oraz związane z tym obowiązki zakładów pracy.

4. Rada Państwa okresowo ocenia prawidłowość działania całego systemu kontroli społecznej i w miarę potrzeby udziela wytycznych w sprawie zwiększenia jego efektywności."

Art.  2.

Rady narodowe powołują komitety kontroli społecznej w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Art.  3.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024