Utworzenie Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu.

USTAWA
z dnia 26 maja 1978 r.
o utworzeniu Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu.

Art.  1.
1.
Tworzy się Główny Komitet Kultury Fizycznej i Sportu, zwany dalej "Komitetem".
2. 1
Komitet jest centralnym organem administracji państwowej w sprawach kultury fizycznej.
2a. 2
Komitet w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego sprawuje nadzór nad działalnością terenowych organów administracji państwowej, właściwych w sprawach kultury fizycznej; koordynuje także działalność organizacji społecznych i spółdzielczych, uspołecznionych zakładów pracy oraz innych jednostek, w dziedzinie kultury fizycznej.
3.
Komitet jest organem kolegialnym.
Art.  2.
1. 3
Do zakresu działania Komitetu należą sprawy: upowszechniania i rozwoju kultury fizycznej, rozmieszczenia, rozbudowy i wykorzystania obiektów sportowych oraz programowanie, koordynacja i kontrola działalności w tych dziedzinach. Komitet udziela pomocy w rozwijaniu społecznych form działalności w dziedzinie kultury fizycznej.
1a. 4
Komitet w szczególności:
1)
inicjuje działania organów administracji państwowej, organizacji społecznych i spółdzielczych w dziedzinie kultury fizycznej,
2)
ustala programy rozwoju koordynowania działalności i dokonuje analiz tej działalności,
3)
opracowuje i przedstawia Radzie Ministrów wnioski w sprawach dotyczących ustalania kierunków polityki Państwa w dziedzinie kultury fizycznej,
4)
opiniuje projekty planów społeczno-gospodarczych oraz planów zagospodarowania przestrzennego z punktu widzenia potrzeb kultury fizycznej,
5)
prowadzi kształcenie i doskonalenie kadr w dziedzinie kultury fizycznej oraz ustala zasady polityki kadrowej,
6)
opiniuje projekty planów rozwoju nauki i techniki w zakresie potrzeb kultury fizycznej,
7)
ustala zasady współpracy z zagranicą w dziedzinie kultury fizycznej,
8)
opiniuje celowość tworzenia i zakres działania poszczególnych organizacji państwowych, społecznych i spółdzielczych w dziedzinie kultury fizycznej.
2.
Zakresem działania Komitetu nie są objęte sprawy wychowania fizycznego w jednostkach wojskowych.
3. 5
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowy zakres działania Komitetu oraz zakres i formy sprawowanej przez niego koordynacji i kontroli działalności w dziedzinie kultury fizycznej.
Art.  3. 6

 

1.
Komitet współdziała w realizacji swoich zadań ze związkami zawodowymi, organizacjami młodzieżowymi oraz innymi organizacjami społecznymi i spółdzielczymi.
2.
Organy administracji państwowej, zarządy główne organizacji społecznych i centralne związki spółdzielcze współdziałają w zakresie rozwoju kultury fizycznej z Komitetem.
Art.  4.
1.
W skład Komitetu wchodzą:
1)
przewodniczący,
2)
zastępcy przewodniczącego,
3)
członkowie.
2.
Przewodniczącego Komitetu, jego zastępców oraz członków Komitetu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3.
Organizację Komitetu i tryb jego działania, organizację aparatu wykonawczego oraz jednostki organizacyjne podporządkowane Komitetowi określa statut nadany przez Radę Ministrów.
Art.  5.

W sprawach należących do zakresu działania Komitetu zarządzenia i inne akty wykonawcze wydaje przewodniczący Komitetu.

Art.  6.

Nadzór nad Komitetem sprawuje Prezes Rady Ministrów.

Art.  7. 7

(skreślony).

Art.  8.
1.
Znosi się Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki.
2.
Sprawy należące dotychczas do właściwości Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki przechodzą do Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu oraz do Głównego Komitetu Turystyki stosownie do ich zakresów działania.
Art.  9.
1.
Traci moc ustawa z dnia 17 lutego 1960 r. o organizacji spraw kultury fizycznej i turystyki (Dz. U. Nr 10, poz. 65).
2.
Rada Ministrów określi zasady przejęcia majątku i zobowiązań Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku utworzonego ustawą, o której mowa w ust. 1.
3.
Terenowe fundusze turystyki i wypoczynku utworzone na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1, działają na dotychczasowych zasadach do czasu wydania przepisów wykonawczych określonych w art. 7.
Art.  10.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 79 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.
2 Art. 1 ust. 2a dodany przez art. 79 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.
3 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 1981 r. o utworzeniu urzędu Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego (Dz.U.81.17.79) z dniem 10 lipca 1981 r.

- zmieniony przez art. 79 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.

4 Art. 1 ust. 1a dodany przez art. 79 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.
5 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 79 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.
6 Art. 3 zmieniony przez art. 79 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.
7 Art. 7 skreślony przez art. 79 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej (Dz.U.84.34.181) z dniem 1 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024