Zasady i stawki wynagrodzenia twórców dzieł plastycznych oraz umowy o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 listopada 1977 r.
w sprawie zasad i stawek wynagrodzenia twórców dzieł plastycznych oraz umów o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. z 1952 r. Nr 34, poz. 234 i z 1975 r. Nr 34, poz. 184) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się przy ustalaniu wynagrodzeń za dzieła z dziedziny sztuk plastycznych w umowach o wykonanie lub wykorzystanie tych dzieł oraz przy zawieraniu i wykonywaniu takich umów.
§  2.
Ustala się:
1)
ogólne zasady zawierania umów o wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
tabele wynagrodzeń za wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych, stanowiące załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
wzorcową umowę o wykonanie lub wykorzystanie dzieła plastycznego, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2a. 1
 
1.
Tabele wynagrodzeń za wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych określają wysokość wynagrodzeń autorskich w procencie od stawki podstawowej.
2.
Stawkę podstawową ustala się w wysokości 40.000 zł.
3.
Stawka podstawowa powinna ulegać zmianie w taki sposób, aby jej poziom wzrastał w stopniu nie mniejszym niż poziom przeciętnego wynagrodzenia pracowników w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
4.
Wysokość nowej stawki podstawowej ustala corocznie Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrami Finansów oraz Pracy i Polityki Socjalnej. Stawka podstawowa obowiązuje od dnia jej ogłoszenia w Monitorze Polskim.
§  3. 2
Upoważnia się Ministra Kultury i Sztuki, a w zakresie dzieł plastycznych dla telewizji - Przewodniczącego Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja", do:
1)
ustalania, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, zasad i stawek wynagrodzenia konsultantów dzieł plastycznych,
2)
wprowadzania, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, uzupełnień do tabel wynagrodzeń,
3)
udzielania w indywidualnych wypadkach zezwoleń na zastosowanie wynagrodzeń odmiennych niż przewidziane w tabelach,
4)
wydawania wytycznych w sprawie szczegółowego stosowania przepisów rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 grudnia 1977 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3 Ogólne zasady zawierania umów o wykonanie lub wykorzystanie dzieł plastycznych

1.

1) Umowa o wykonanie lub wykorzystanie dzieła plastycznego - zwanego w dalszym ciągu dziełem - wymaga formy pisemnej.

2) Umowa powinna być zgodna z przepisami rozporządzenia i umową wzorcową, a postanowienia z nimi sprzeczne są nieważne.

3) Umowa, z zastrzeżeniem ust. 2, może zawierać postanowienia w sprawach nie unormowanych w umowie wzorcowej.

2. 

1) Strony zawierają umowę o wykonanie dzieła, jeżeli przedmiotem świadczenia jest dzieło w postaci ostatecznej.

2) Strony zawierają umowę o wykonanie i wykorzystanie dzieła, jeżeli przedmiotem świadczenia jest dzieło w postaci projektu.

3) Strony zawierają umowę o wykorzystanie dzieła, jeżeli umowa dotyczy dzieła istniejącego.

4) W wypadkach określonych w ust. 1 i 2 strony mogą zawrzeć odrębną umowę o wykonanie projektu wstępnego.

3.

1) Twórca, zawierając umowę o wykonanie dzieła, jest obowiązany do osobistego świadczenia; nie dotyczy to prac pomocniczych o charakterze rzemieślniczym, które twórca może powierzyć osobom trzecim.

2) Twórca, z zastrzeżeniem ust. 3, powinien wykonać dzieło przy użyciu własnych narzędzi i materiałów.

3) Jeżeli przedmiot umowy tego wymaga, zamawiający ma obowiązek:

a) dostarczyć założenia projektowe oraz materiały i usługi pomocnicze,

b) zapewnić udostępnienie materiałów merytorycznych oraz konsultacje specjalistyczne,

c) umożliwić nabycie tworzyw trudno dostępnych,

d) udostępnić odpowiednie pomieszczenia i urządzenia.

4) Świadczenia, o których mowa w ust. 3, zamawiający powinien wykonać na koszt własny i w terminach ustalonych w umowie, w razie gdy wynagrodzenie twórcy określone w tabelach (załącznik nr 2) nie obejmuje kosztów materiałów i usług pomocniczych; niedotrzymanie tych terminów uprawnia twórcę do żądania przedłużenia terminu wykonania umowy co najmniej o okres opóźnienia.

5) Wykonanie świadczeń, o których mowa w ust. 3 pkt a), zamawiający może powierzyć twórcy za zwrotem kosztów.

6) Zamawiający ma prawo, a na żądanie twórcy - obowiązek wglądu w postępy realizacji dzieła i kontrolowania jej zgodności z celem umowy.

4.

1) W razie zgodnego stwierdzenia konieczności wykonywania przez twórcę wynikających z umowy obowiązków poza jego miejscem zamieszkania twórca ma prawo do diet i innych należności przysługujących pracownikom państwowych jednostek organizacyjnych z tytułu podróży służbowych.

2) Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli twórca z tytułu realizacji dzieła poza miejscem zamieszkania otrzymuje wynagrodzenie dodatkowe określone w załączniku nr 2.

5. Twórca może do czasu przekazania dzieła zamawiającemu odstąpić od umowy o wykonanie dzieła, jeżeli po jej zawarciu zaszły okoliczności uzasadniające zaniechanie dzieła ze względu na istotne interesy twórcze lub inne ważne przyczyny.

6.

1) Nieprzekazanie dzieła zamawiającemu w ustalonym terminie uprawnia go do wyznaczenia twórcy stosownego terminu dodatkowego, z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie - do odstąpienia od umowy.

2) Jeżeli twórca przewiduje, że nie zdoła dotrzymać ustalonego terminu i uprzedzi o tym zamawiającego nie później niż 14 dni przed upływem tego terminu, wówczas zamawiający może wyznaczyć twórcy stosowny termin dodatkowy.

3) W razie gdy wykorzystanie dzieła po określonym terminie nie byłoby zgodne z celem umowy, strony mogą w umowie zastrzec, że niedotrzymanie przez twórcę ustalonego terminu uprawnia zamawiającego do niezwłocznego odstąpienia od umowy.

4) W razie odstąpienia od umowy z powodu nieprzekazania dzieła w umówionym terminie twórca obowiązany jest zwrócić zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.

7.

1) Odbiór dzieła odbywa się na koszt zamawiającego, jeżeli charakter dzieła tego wymaga.

2) Okres przeznaczony na przyjęcie dzieła przez zamawiającego albo zgłoszenie zastrzeżeń z żądaniem dokonania zmian lub uzupełnień wynosi 14 dni od daty przekazania mu dzieła; w wypadkach szczególnych okres ten może być przedłużony w umowie do 60 dni.

3) Po upływie terminu określonego w ust. 2 dzieło uważa się za przyjęte bez zastrzeżeń.

4) Zamawiający nie może uzależnić przyjęcia dzieła od dokonania zmian lub uzupełnień, o których mowa w ust. 2, jeżeli dzieło zostało zrealizowane zgodnie z umową.

5) (skreślony).

8.

1) W razie nieprzyjęcia dzieła zamawiający może od umowy odstąpić, podając pisemne uzasadnienie swojej decyzji.

2) W razie odstąpienia od umowy z przyczyny podanej w ust. 1, twórcy przysługuje 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy a w wypadkach szczególnych, uzasadnionych wysokimi kosztami uzyskania - do 50% obliczonego w ten sposób wynagrodzenia.

3) Przepis ust. 2, dotyczący skutków odstąpienia od umowy, stosuje się również do twórcy, jeżeli odmawia on dokonania zmian lub uzupełnień bądź nie wykonuje ich we wskazanym terminie.

9.

1) Niewykonanie umowy przez twórcę uprawnia zamawiającego do żądania zwrotu wszystkiego, co twórca otrzymał z tytułu umowy. W razie niewykonania umowy przez twórcę z jego winy zamawiający może ponadto żądać odszkodowania.

2) Zamawiający nie może dochodzić wykonania umowy.

10.

1) Jeżeli zamawiający nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do wykorzystania dzieła w terminie ustalonym w umowie, twórca może wyznaczyć mu stosowny termin dodatkowy z zagrożeniem odstąpienia od umowy, a po jego bezskutecznym upływie - odstąpić od umowy.

2) Twórca nie może dochodzić wykonania umowy w zakresie wykorzystania dzieła.

11.

1) Zamawiający może zastrzec w umowie prawo odstąpienia od wykorzystania dzieła.

2) W razie odstąpienia od wykorzystania dzieła, twórcy przysługuje wynagrodzenie obliczone według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.

12.

1) Wynagrodzenie twórcy jest płatne w następujący sposób:

a) 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy - w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,

b) umowa może przewidywać dalsze zaliczki, z zastrzeżeniem że łączna suma zaliczek nie może przekroczyć 75% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy,

c) 100% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła - w terminie 14 dni od daty przyjęcia dzieła, po potrąceniu wypłaconych zaliczek.

2) W przypadku umów w zakresie konserwacji dzieł sztuki, rozliczanych na podstawie tabeli K Rewaloryzacja działu VIII załącznika nr 2 do rozporządzenia, których realizacja trwa dłużej niż rok, wynagrodzenie twórcy jest płatne w następujący sposób:

a) 25% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy - w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,

b) umowa może przewidywać dalsze zaliczki, z zastrzeżeniem że łączna suma zaliczek nie może przekroczyć 75% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy,

c) 100% wynagrodzenia obliczonego według średniej stawki podstawowej - w terminie 14 dni od daty przyjęcia dzieła, po potrąceniu wypłaconych zaliczek. Średnią stawkę podstawową oblicza się sumując stawki podstawowe obowiązujące w poszczególnych latach realizacji umowy i dzieląc tę sumę przez liczbę lat realizacji umowy.

3) Twórca może zrezygnować z zaliczki.

13.

1) Po przyjęciu dzieła zamawiający ma prawo podwyższyć ustalone w umowie wynagrodzenie stosownie do oceny wartości dzieła, jego pożytku społecznego lub wysiłku twórczego, jakiego wykonanie dzieła wymagało.

2) Podwyżka, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 50% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła, a podwyższone wynagrodzenie - przewidzianego we właściwej tabeli zakresu wynagrodzeń.

14.

1) Twórca ma prawo do osobistego nadzoru nad wszelkimi formami wykorzystania dzieła.

2) Za wykonywanie nadzoru autorskiego twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie w granicach 10-25% wynagrodzenia należnego za dzieło, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.

3) Zakres nadzoru autorskiego oraz wysokość i tryb płatności wynagrodzenia z tego tytułu ustalają strony w umowie.

4) W razie kilkakrotnego wykorzystania dzieła przysługuje twórcy odrębne wynagrodzenie za każdorazowo wykonywany nadzór, stanowiące 10-25% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o wykonanie nadzoru.

5) Zamawiający ma obowiązek zapewnić twórcy dogodne warunki wykonywania nadzoru autorskiego.

6) Zamawiający może za zgodą twórcy powierzyć wykonywanie nadzoru osobom trzecim; osobie wykonującej nadzór w imieniu twórcy przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 2.

15. Wynagrodzenie za prawo reprodukcji dzieła do celów wydawniczych ustala się według tabeli G II stosownie do przewidzianej funkcji reprodukcji. W takim wypadku dzieło traktuje się jako projekt podstawowy.

16. Strony mogą zastrzec w umowie kary umowne za:

1) naruszenie osobistych i majątkowych praw autorskich, polegające na:

a) istotnym uszkodzeniu dzieła stanowiącego własność twórcy - w wysokości 50% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu uszkodzenia dzieła,

b) zniszczeniu lub utracie dzieła stanowiącego własność twórcy - w wysokości 100-300% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zniszczenia lub utraty dzieła,

2) niedotrzymanie terminu przekazania dzieła zamawiającemu bądź dokonania zmian lub uzupełnień - w wysokości 0,2% wynagrodzenia za dzieło obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w określonym w umowie dniu przyjęcia dzieła, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia.

17. Przy zawieraniu umowy oraz we wszystkich sprawach związanych z jej obustronnym wykonaniem strony powinny korzystać z opinii właściwej komisji rzeczoznawców, zgodnie z wytycznymi Ministra Kultury i Sztuki.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 TABELE WYNAGRODZEŃ

OBJAŚNIENIA OGÓLNE DO TABEL

1. W pracach plastycznych rozróżnia się w poszczególnych działach następujące etapy pracy:

1) projekt wstępny,

2) projekt ogólny,

3) projekt całościowy,

4) projekt podstawowy,

5) projekt realizacyjny,

6) makieta wstępna,

7) makieta podstawowa.

2. Przez projekt wstępny rozumie się zarys rozwiązania tematu w formie dowolnej.

3. Przez projekt ogólny rozumie się:

1) w dziale malarstwa architektonicznego - kolorystyczne opracowanie określonej sytuacji architektonicznej, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła;

2) w dziale rzeźby - opracowanie robocze dzieła w określonej skali w materiale dowolnym;

3) w dziale wystawiennictwa - opracowanie aranżacji terenu wystawowego bez projektowania poszczególnych obiektów i elementów;

4) w dziale architektury wnętrz - opracowanie aranżacji wnętrza z elementów gotowych, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła pod nadzorem twórcy.

4. Przez projekt całościowy rozumie się całokształt dokumentacji plastycznej dzieła wraz z opracowaniem wykonawczym, w formie umożliwiającej prawidłową jego realizację.

5. Przez projekt podstawowy rozumie się ostateczne opracowanie dzieła w odpowiedniej skali wraz z opisem technicznym.

6. Przez projekt realizacyjny w dziale rzeźby rozumie się ostatecznie opracowany model gipsowy dzieła w odpowiedniej skali, w formie umożliwiającej prawidłową realizację dzieła, przewidzianą metodą techniczną.

7. Przez makietę wstępną rozumie się:

1) w dziale grafiki wydawniczej - orientacyjny zarys dzieła kompleksowego, obejmujący istotne części składowe danej formy wydawniczej,

2) w dziale opakowań - zarys dzieła w formie modelu poglądowego

8. Przez makietę podstawową rozumie się całościowe opracowanie dzieła kompleksowego w formie szczegółowo opisanego wzorca w skali 1 : 1, umożliwiającego prawidłową realizację dzieła przewidzianą metodą techniczną.

9. Przez wynagrodzenie należne twórcy rozumie się wynagrodzenie za dzieło obliczone według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła.

10. Projekt wstępny, makieta wstępna i projekty robocze pozostają własnością twórcy.

11. Oryginał dzieła w postaci ostatecznej, projekt podstawowy, projekt całościowy, projekt ogólny, projekt realizacyjny i makietę podstawową zamawiający nabywa na własność (chyba że w odniesieniu do tych projektów przepisy zamieszczone w tabelach zawartych w niniejszym załączniku stanowią inaczej) wraz z prawem wykorzystania dzieła w zakresie ustalonym umową.

12. Zastosowane w tabelach kategorie wymiarowe mają charakter orientacyjny i pomocniczy; kategorie linearne dotyczą maksymalnego wymiaru dzieła w poziomie lub pionie.

DZIAŁ  I

MALARSTWO

Tabela M I. Malarstwo sztalugowe
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
B Dzieło ostateczne
1. Obraz 50-500
2. Rysunek 10-100
3. Miniatury i dzieła nietypowe według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy kameralnych dzieł przenośnych, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

2. Wynagrodzenie za dzieło ostateczne nie obejmuje kosztu oprawy.

Tabela M II. Malarstwo architektoniczne

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
B Projekt ogólny (kolorystyka)
1. Obiekt pojedynczy:
a) prosty 10-50
b) złożony 25-100
2. Kompleks urbanistyczny:
a) jednorodny 50-200
b) różnoskładnikowy według umowy
C Projekt całościowy
1. Dzieło małe (do ca 1 m) 10-50
2. Dzieło duże (do ca 4 m) 25-200
3. Dzieło monumentalne (ponad 4 m) 50-500
D Dzieło ostateczne
1. Sgraffito:
a) małe (do ca 1 m) 15-40
b) duże (do ca 4 m) 30-150
c) monumentalne (ponad 4 m) według umowy
2. Malowidło:
a) małe (do ca 1 m) 25-60
b) duże (do ca 4 m) 50-250
c) monumentalne (ponad 4 m) według umowy
3. Mozaika:
a) mała (do ca 1 m) 35-95
b) duża (do ca 4 m) 75-370
c) monumentalna (ponad 4 m) według umowy
4. Witraż:
a) mały (do ca 1 m) 50-125
b) duży (do ca 4 m) 100-500
c) monumentalny (ponad 4 m) według umowy
5. Techniki ceramiczne, metalowe i pokrewne oraz

techniki nietypowe

według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy nieprzenośnych dzieł obrazowych oraz kolorystyki obiektów architektonicznych.

2. Projekt całościowy pozostaje własnością twórcy; jeżeli twórca nie realizuje dzieła ostatecznego osobiście, zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w jednym egzemplarzu pod nadzorem twórcy.

3. Przygotowanie techniczne powierzchni do realizacji dzieła obrazowego wykonuje zamawiający ściśle według przepisu twórcy i pod jego nadzorem.

4. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu inwentaryzacji.

5. Wynagrodzenie w pozycjach D 3-5 nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

6. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację dzieła w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:

a) za realizację na elewacjach: 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy,

b) za realizację na sklepieniach i stropach: 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy.

7. Wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się według następujących zasad:

a) nad realizacją kolorystyki - na podstawie wynagrodzenia za projekt ogólny,

b) nad realizacją dzieła obrazowego przez osoby trzecie - na podstawie wynagrodzenia za projekt całościowy,

c) nad przygotowaniem powierzchni dla dzieła obrazowego - na podstawie wynagrodzenia za dzieło ostateczne.

Tabela M III. Tkanina unikalna

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
B Dzieło ostateczne
1. Techniki tradycyjne:
a) gobelin 100-600
b) kilim, dywan 75-450
c) haft, aplikacja 50-300
d) batik 25-150
2. Techniki dowolne:
a) forma płaszczyznowa 60-370
b) forma przestrzenna według umowy
3. Techniki malarskie i graficzne według tabeli M I
4. Dzieła monumentalne według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę.

2. Wynagrodzenie za próbki tkaniny ustala się według umowy. Próbki pozostają własnością twórcy.

DZIAŁ  III

GRAFIKA

Tabela G I. Grafika warsztatowa
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
za 1 egzemplarz
B Dzieła powielane
1. Nakład tradycyjny (numerowany):
a) odbitki nr 1-10 25-75
b) odbitki nr 11-50 20-60
c) odbitki nr 51-100 10-30
2. Nakład akcydensowy (nie numerowany):
a) odbitki 1-100 5-15
b) dalsze odbitki 0,5-1,5
3. Dzieła drobne w nakładzie akcydensowym 0,4-1,5
C Dzieła nie powielane
1. Dyplom, adres:
a) unikat lub pierwowzór 20-60
b) replika 15-45
c) oprawa według umowy
2. Dzieła drobne replikowane 4-15
3. Formy bibliofilskie i analogi według umowy
4. Techniki jednoodbitkowe, techniki rysunkowe,

kolażowe i malarskie

według tabeli M I

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł realizowanych i powielanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

2. Twórca ma obowiązek sygnowania wszystkich egzemplarzy osobiście powielanego dzieła.

3. Wynagrodzenie z tytułu nabycia płyty graficznej ustala się według umowy. Nabywca zyskuje prawo powielania dzieła w celach niehandlowych w zakresie określonym umową.

Tabela G II. Grafika wydawnicza

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Dzieło pojedyncze 8-35
2. Dzieło kompleksowe:
a) makieta wstępna książki, periodyku lub serii 25-100
b) makieta wstępna gry towarzyskiej lub kart do

gry

15-65
c) makieta wstępna innej jednostki wydawniczej 8-35
B Dzieła kompleksowe (opracowania całościowe bez specyfikacji elementów)
1. Książka:
a) komplet projektów podstawowych według umowy
b) makieta podstawowa - za 1 arkusz drukarski 7-25
2. Periodyk, seria wydawnicza:
a) komplet projektów podstawowych elementów

stałych

według umowy
b) makieta podstawowa 50-145
c) projekty elementów wymiennych według poz. C
3. Kalendarz wieloplanszowy, składanka, broszura,

blok:

- komplet projektów podstawowych wraz z makietą

podstawową

według umowy
4. Gra towarzyska, karty do gry:
- komplet projektów podstawowych wraz z

projektem opakowania

według umowy
za projekt podstawowy
C Elementy pojedyncze do wydawnictw książkowych, prasowych i pokrewnych
1. Okładka, obwoluta 10-30
2. Oprawa specjalna według umowy
3. Sygnet pisma, znak serii według tabeli G IV
4. Wyklejka:
a) dekoracyjna 3-15
b) ilustracyjna według poz. C.7
5. Karta tytułowa, przedtytuł, śródtytuł, nagłówek 3-15
6. Diagram, napis 1,5-5
7. Ilustracja:
a) drobna 3-10
b) śródtekstowa 6-20
c) planszowa 10-40
d) wieloskładnikowa 15-60
za projekt podstawowy
8. Tablica:
a) atlasowa 25-80
b) encyklopedyczna, specjalna według umowy
9. Rysunek satyryczny, komiks, konkurs, mapa,

reklama

według poz. C.7
10. Kompozycja strony:
a) prosta 0,8-1,5
b) złożona 1,5-7
D Akcydensy
1. Oprawa płyty gramofonowej
a) strona czołowa 10-35
b) rewers 3-15
2. Pocztówka:
a) okolicznościowa 10-25
b) tematyczna 10-50
3. Karnet, obwoluta 10-35
4. Dyplom, kalendarz jednoplanszowy 10-65
5. Druk drobny:
a) biletowy 3-10
b) karnetowy 5-20
c) broszurowy 15-60
6. Papiery firmowe:
a) listownik 10-35
b) koperta 6-25
c) odmiana 2-15
7. Przezrocza graficzne według poz. C
8. Drobne formy reklamowe według tabeli P II
E Plakaty i pokrewne
1. Plakat 30-100
2. Wywieszka 15-50
3. Afisz, ramówka, fotogazeta 10-50
4. Ulotka, aranżacja 5-35
5. Tablica, mapa, plansza:
a) poglądowa 20-80
b) obrazowa, specjalna według umowy
F Walory, jednostki pocztowe i pokrewne
1. Banknoty i druki analogiczne według umowy
2. Znaczek pocztowy 30-100
3. Całostki (bez znaczków):
a) bloczek 8-35
b) arkusik 5-15
c) karta pocztowa 10-40
4. Koperta FDC 5-20
5. Datownik okolicznościowy 15-35
6. Telegram ozdobny 10-35
7. Znaczek reklamowy 15-65
8. Znaczek propagandowy 15-65
G Aranżacja tematu zdjęcia według tabeli S I

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł o charakterze graficznym lub malarskim, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

2. Projekt podstawowy pozostaje własnością twórcy. Jeżeli dzieło jest projektem podstawowym do książki, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła w pierwszym wydaniu, a ustalone wynagrodzenie dotyczy:

a) w wypadku podręcznika dla szkół podstawowych lub średnich oraz w innych wypadkach poza wymienionymi pod lit. b) - pierwszego wydania, bez względu na liczbę egzemplarzy,

b) w wypadku gdy dzieło grafika spełnia rolę równorzędną do dzieła innych autorów książki - nakładu podstawowego pierwszego wydania.

3. Jeżeli dzieło jest makietą podstawową książki lub wydawnictwa pokrewnego, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła we wszystkich wydaniach.

4. Jeżeli dzieło jest makietą podstawową periodyku lub projektem podstawowym do periodyku, zamawiający zyskuje prawo wykorzystania dzieła w zakresie wszystkich numerów periodyku, a gdy dzieło jest makietą podstawową serii wydawniczej lub projektem podstawowym elementu stałego tej serii - w zakresie wszystkich tytułów serii bez względu na liczbę wydań.

5. Dzieło pojedyncze będące elementem określonej jednostki wydawniczej może być użyte dowolną ilość razy w ramach układu graficznego tej jednostki, jak również być wykorzystane w dotyczących jej drukach reklamowych; twórcy nie przysługuje wynagrodzenie dodatkowe z tego tytułu. Wykorzystanie dzieła do innej jednostki wydawniczej wymaga odrębnej umowy, niezależnie od umowy pierwotnej.

6. Za zakończenie wykorzystania dzieła uważa się ukończenie druku.

7. Wynagrodzenie za dalsze nakłady podstawowe ustala się z zachowaniem następującej degresji:

a) wynagrodzenie za drugi nakład podstawowy - 80% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,

b) wynagrodzenie za trzeci nakład podstawowy - 60% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,

c) wynagrodzenie za czwarty i następne nakłady podstawowe - po 50% wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy.

8. Wynagrodzenie za dalsze wydania ustala się z zastosowaniem następującej degresji:

a) za drugie wydanie - 80% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia umowy o drugie wydanie,

b) za trzecie wydanie - 60% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia umowy o trzecie wydanie,

c) za czwarte lub następne wydanie - po 50% wynagrodzenia przewidzianego za pierwsze wydanie, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu zawarcia umowy o czwarte lub następne wydanie.

9. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

10. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

11. Wynagrodzenie dodatkowe za dokonanie zmian do kolejnego wydania jak również za rewaloryzację projektu uszkodzonego nie z winy twórcy ustala się według umowy.

12. Wynagrodzenie dodatkowe z tytułu nabycia projektu na własność - co wymaga zgody twórcy - ustala się w wysokości 100-300% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt. Nabywca nie zyskuje dalszych uprawnień.

Tabela G III. Grafika ekranowa

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 2,5-15
B Projekt podstawowy
1. Plansza - godło 20-65
2. Plansza tytułowa 5-35
3. Plansza tekstowa:
a) prosta 1-3
b) złożona 2-15
4. Plansza figuralna:
a) poglądowa 2-15
b) ilustracyjna, reklamowa 3-20
c) kartograficzna, specjalistyczna 6-40
5. Plansza trickowa według umowy
6. Rysunek prosty, zdobnik 1-3

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł o charakterze graficznym lub malarskim, przeznaczonych dla telewizji i filmu. W razie wykonania dzieła techniką prostą, stosuje się stawki wynagrodzeń obniżone o 30%.

2. Projekt podstawowy pozostaje własnością twórcy zamawiający zyskuje prawo eksponowania dzieła dowolną ilość razy.

3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

4. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

Tabela G IV. Znaki graficzne

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 8-35
B Projekt podstawowy
1. Godło, herb, emblemat według umowy
2. Znak firmowy, znak towarowy, sygnet, pieczęć 30-100
3. Znak serii, piktogram 15-65
4. Odznaka:
a) stała 25-75
b) okolicznościowa 15-50

Uwagi:

1. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

2. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

Tabela G V. Liternictwo drukarskie

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
za komplet standardowy
A Kroje pism do równoczesnego zastosowania w 2-4 systemach składu (ręcznego, mechanicznego, mechaniczno-automatycznego, fotograficznego)
1. Pismo dziełowe lub prasowe:
a) proste zwykłe 1.240-1.865
b) kursywa zwykła 1.240-1.865
c) odmiana 930-1.400
d) kapitaliki według umowy
2. Pismo tytułowe:
a) proste zwykłe 995-1.490
b) kursywa zwykła 995-1.490
c) odmiana 745-1.120
B Kroje pism do technik składu ręcznego (czcionkowego, magnetycznego, transferycznego i pokrewnych)
1. Pismo akcydensowe:
a) proste zwykłe 995-1.490
b) kursywa zwykła 995-1.490
c) odmiana 745-1.120
d) wersja ozdobna 745-1.120
2. Pisanka, pismo nietypowe według umowy
za 1 znak
C Kroje pism do zastosowania w automatach fotoliterniczych i perceptronach wzrokopodobnych 10-25
D Projekty pojedyncze
1. Znaki dodatkowe do kompletów 5-15
2. Znaki specjalne (symbole, piktogramy, emblematy,

ornamenty)

10-40
E Adaptacje, rekonstrukcje, modyfikacje według umowy

Uwagi:

1. Komplet standardowy alfabetu łacińskiego obejmuje 130 znaków

2. Wynagrodzenie łączne obejmuje wszystkie etapy projektowania. Etapem końcowym jest projekt podstawowy.

3. Wprowadzenie jakichkolwiek zmian wpływających na określony projektem charakter kroju pisma dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.

4. Wykorzystanie pisma z pozycji B do innych systemów składu wymaga zgody twórcy; w takim wypadku twórcy przysługuje odpowiednie wynagrodzenie wyrównawcze.

5. Wynagrodzenie za projekty alfabetów niełacińskich ustala się według umowy.

6. Wynagrodzenie za wykorzystanie dzieła do przemysłowej produkcji niepoligraficznej ustala się według umowy.

7. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.

DZIAŁ  III

RZEŹBA

Tabela R I. Techniki tradycyjne
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
B Projekt ogólny
1. Rzeźba 25-100
2. Płaskorzeźba 10-50
3. Pomnik 55-370
4. Makieta sytuacyjna 50-200
C Projekt realizacyjny (model)
1. Rzeźba:
a) mała (do ca 1 m) 100-495
b) duża (do ca 3 m) 250-2.000
c) monumentalna (ponad 3 m) według umowy
2. Płaskorzeźba:
a) mała (do ca 1 m) 50-250
b) duża (do ca 3 m) 125-995
c) monumentalna (ponad 3 m) według umowy
3. Pomnik według umowy
4. Monument prosty 60-375
5. Tablica:
a) prosta 25-125
b) złożona według poz. C2
6. Detal architektoniczny:
a) pełny 50-250
b) reliefowy 25-125
7. Miniatury według umowy
% wynagrodzenia za model
D Dzieło ostateczne
1. Stiuk, terakota, beton 10-150
2. Tworzywa sztuczne 100-200
3. Ceramika szkliwiona, szkło 100-250
4. Drewno 100-300
5. Kamień 100-350
6. Metal 100-400

Uwagi:

1. Kategorię wymiarową projektu realizacyjnego określa się według rozmiarów dzieła ostatecznego.

2. Projekt realizacyjny zamawiający nabywa na własność jeżeli twórca nie realizuje dzieła ostatecznego osobiście, zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w jednym egzemplarzu pod nadzorem twórcy, a w odniesieniu do pozycji C 5-6 także prawo powielenia dzieła w celach niehandlowych w liczbie egzemplarzy określonej umową.

3. Pozycja D dotyczy wyłącznie dzieł realizowanych osobiście przez twórcę; w razie realizacji dzieła ostatecznego metodą rzemieślniczą lub przemysłową, obowiązują właściwe cenniki branżowe.

4. Wynagrodzenie za dzieło ostateczne nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

5. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację dzieła w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:

a) za realizację na elewacjach: 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za dzieło ostateczne,

b) za realizację na sklepieniach i stropach: 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy za dzieło ostateczne.

6. Wynagrodzenie dodatkowe za wykonanie specjalnych form odlewniczych ustala się według umowy.

7. Wynagrodzenie za nadzór autorski nad realizacją dzieła ostatecznego przez osoby trzecie ustala się na podstawie wynagrodzenia za projekt realizacyjny.

8. Wynagrodzenie określone w pozycji C 1 a) ulega zwiększeniu o 100% w razie gdy przedmiotem zlecenia jest rzeźba portretowa.

Tabela R II. Techniki dowolne

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
B Dzieło ostateczne
1. Forma przestrzenna:
a) mała (do ca 1 m) 125-745
b) duża (do ca 3 m) 300-2.980
c) monumentalna (ponad 3 m) według umowy
2. Forma reliefowa:
a) mała (do ca 1 m) 60-375
b) duża (do ca 3 m) 150-1.490
c) monumentalna (ponad 3 m) według umowy
3. Miniatury według umowy
C Aranżacja (kompozycja z elementów gotowych)
1. Forma przestrzenna 5-100
2. Forma reliefowa 10-50

Uwaga:

Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

Tabela R III. Medalierstwo

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
za jedną stronę
B Projekt realizacyjny (model)
1. Medal, plakieta 40-110
2. Moneta 55-110
3. Emblemat, odznaka 25-75
4. Znak prosty, żeton 10-50
5. Order, odznaczenie według umowy

Tabela R IV. Ceramika i szkło

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 3-15
B Dzieło ostateczne
1. Przedmiot drobny (do ca 15 cm):
a) forma prosta 5-20
b) forma złożona 10-40
2. Przedmiot średni (do ca 50 cm):
a) forma prosta 30-185
b) forma złożona 60-375
3. Dzieła większe (ponad 50 cm) według tabeli R II
4. Miniatury według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł unikalnych, realizowanych bezpośrednio przez twórcę.

2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych.

Tabela R V. Metaloplastyka i złotnictwo

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 3-15
B Dzieło ostateczne
1. Przedmiot prosty 3-25
2. Przedmiot złożony:
a) drobny (do ca 30 cm) 15-75
b) średni (do ca 1 m) 35-150
c) większy (ponad 1 m) według umowy
3. Biżuteria:
a) forma prosta 25-75
b) forma złożona 75-300
za ca 1 m2
4. Krata, balustrada:
a) prosta 10-40
b) złożona 35-150

Uwagi:

1. Tabela dotyczy dzieł unikalnych, realizowanych bezpośrednio przez twórcę.

2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych.

DZIAŁ  IV

SCENOGRAFIA

Tabela S I. Scenografia widowiskowa
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Widowisko, impreza, program 10-35
2. Aranżacja 5-20
B Projekt całościowy
1. Widowisko teatralne:
a) pełnospektaklowe 90-545
b) niepełnospektaklowe 45-290
2. Widowisko operowe, baletowe lub operetkowe:
a) pełnospektaklowe 125-545
b) niepełnospektaklowe 65-290
3. Widowisko lalkowe:
a) pełnospektaklowe 70-360
b) niepełnospektaklowe 35-290
4. Widowisko estradowe, kabaret, variétés 20-180
5. Impreza masowa (w plenerze lub wielkiej hali) 90-360
6. Występ zespołu pieśni i tańca - 1 zmiana

kostiumów

20-45
7. Program telewizyjny:
a) widowiskowy według poz. B 1-6
b) publicystyczny 11-180
c) różnoskładnikowy 28-450
C Aranżacja (realizacja doraźna z elementów gotowych)
1. Sytuacja jednokadrowa 6-25
2. Sytuacja kameralna 11-55
3. Sytuacja złożona 22-110

Uwagi:

1. Tabela dotyczy oprawy plastycznej widowisk publicznych i telewizyjnych.

2. Za zakończenie wykorzystania dzieła uważa się zdjęcie pozycji z repertuaru lub dokonanie nagrania telewizyjnego.

3. Wykorzystanie poszczególnych elementów dzieła do innej pozycji widowiskowej dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.

4. Przekazanie prawa wykorzystania dzieła innej instytucji wymaga zgody twórcy; w takim wypadku twórcy przysługuje prawo do ponownego nadzoru autorskiego.

5. W razie wznowienia widowiska publicznego, przysługuje twórcy prawo do ponownego nadzoru autorskiego.

6. W razie wznowienia emisji widowiska telewizyjnego, przysługuje twórcy ponowne wynagrodzenie w wysokości 20% wynagrodzenia obowiązującego w dniu wznowienia emisji.

7. Wynagrodzenie dodatkowe za adaptację dzieła do odmiennych warunków przestrzennych bądź technicznych ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.

8. Wynagrodzenie za realizację dzieła poza miejscem stałego zatrudnienia, a w stosunku do osób nie zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w żadnej instytucji artystycznej, poza miejscem zamieszkania, może być podwyższone do 50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.

9. Wynagrodzenie dodatkowe za prace związane z dogrywaniem programu telewizyjnego ustala się według umowy.

10. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

DZIAŁ  V

WYSTAWIENNICTWO

Tabela W I. Ekspozycje
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Stoisko, kiosk, wiata 5-25
2. Aranżacja, element pojedynczy 3-15
B Projekt całościowy
1. Stoisko wystawowe:
a) o powierzchni do ca 10 m2 10-35
b) o powierzchni do ca 50 m2 25-75
c) o powierzchni do ca 200 m2 50-150
d) o powierzchni do ca 1.000 m2 100-300
e) o powierzchni ponad 1.000 m2 według umowy
2. Kiosk wystawowy:
a) prosty 15-35
b) złożony 30-75
3. Zadaszenie wystawowe:
a) konstrukcja typowa 10-50
b) konstrukcja specjalna według umowy
C Projekt ogólny (aranżacja)
1. Powierzchnia do ca 100 m2 5-20
2. Powierzchnia do ca 500 m2 10-35
3. Powierzchnia do ca 2.000 m2 25-75
4. Powierzchnia ponad 2.000 m2 według umowy
D Projekty pojedyncze
1. Element malarski 5-25
2. Element rzeźbiarski 5-25
3. Element graficzny:
a) prosty 3-15
b) złożony 5-25
4. Tablica dydaktyczna:
a) poglądowa 15-60
b) specjalna według umowy
5. Element etalażowy:
a) prosty 3-15
b) złożony 5-25
c) wielofunkcyjny 10-50

Uwagi:

1. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu pojedynczego ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

2. Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 20% sumy wynagrodzeń należnych za wszystkie projekty całościowe.

Tabela W II. Dekoracje

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Impreza, kompleks plenerowy 5-25
2. Elewacja, wnętrze 3-15
B Projekt całościowy
1. Oprawa plastyczna imprezy według tabeli SI
2. Kompleks plenerowy 30-125
3. Elewacja 10-35
4. Wnętrze 10-35

Uwaga:

Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 10% sumy wynagrodzeń należnych za wszystkie projekty całościowe.

Tabela W III. Realizacja

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Elementy malarskie (techniki wcierkowe i pokrewne)
1. Forma rysunkowa według tabeli M II: 40% z poz. D1
2.Forma obrazowa według tabeli M II: 40% z poz. D2
B Elementy rzeźbiarskie (techniki narzutowe i pokrewne)
1. Forma przestrzenna według tabeli R I: 25% z poz. C1
2. Forma reliefowa według tabeli R I: 25% z poz. C2
C Elementy graficzne (malowane, wyklejane lub montowane)
1. Liternictwo etykietowe

(wysokość liter do 1 cm)

za ca 1 dm bieżący 0,03-0,12
za 1 znak
2. Liternictwo planszowe:
a) wysokość liter 1-5 cm 0,006-0,02
b) wysokość liter 5-10 cm 0,012-0,05
c) wysokość liter 10-20 cm 0,02-0,1
3. Akcydensy graficzne (znaki proste do ca 20 cm) według poz. C2
za ca 1 m2
4. Kompozycja płaszczyznowa (bez liternictwa

planszowego):

a) motyw prosty 0,6-1,2
b) motyw złożony 1,2-3,7
za ca 1 m2
5. Kompozycja reliefowa (bez liternictwa

planszowego):

a) motyw prosty 1,2-2,5
b) motyw złożony 2,5-7,5
6. Liternictwo transparentowe (wysokość liter ponad

20 cm)

według poz. C4 lub C5
D Etalaż (powierzchnia pozioma lub pionowa, bez względu na liczbę eksponatów) 0,6-1,7

Uwagi:

1. Tabela dotyczy realizacji elementów wystawowych i dekoracyjnych według projektu lub wzoru.

2. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzywa, które dostarcza zamawiający.

3. Liternictwo do wysokości 20 cm uważa się w każdym wypadku za element odrębny. Miernikiem wysokości liter jest wersalik H.

Tabela W IV. Wystawy sklepowe

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 3-15
B Realizacja
1. Witryna tradycyjna 10-35
2. Witryna panoramiczna 25-75
3. Witryna ciągła według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy oprawy plastycznej wystaw sklepowych wraz z etalażem.

2. Wynagrodzenie za realizację nie obejmuje kosztu tworzywa.

Tabela W V. Elementy urbanistyczne

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Element prosty 3-15
2. Element złożony 5-25
za projekt podstawowy
B Elementy graficzne
1. Szyld 5-25
2. Napis elewacyjny 10-50
3. Plansza reklamowa 10-50
4. Reklama ścienna 35-150
za projekt całościowy
C Elementy przestrzenne
1. Obiekt okolicznościowy:
a) prosty 5-25
b) złożony 10-50
2. Obiekt trwały:
a) prosty 10-50
b) złożony według tabeli PI
D Elementy świetlne:
1. Neon płaszczyznowy:
a) drobny 5-15
b) kameralny 10-35
c) architektoniczny 20-75
2. Neon przestrzenny:
a) drobny 10-25
b) kameralny 20-75
c) architektoniczny 35-150
3. Iluminacja monumentalna według umowy

Uwagi:

1. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu inwentaryzacji.

2. Wynagrodzenie dodatkowe za neon programowany ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy.

DZIAŁ  VI

ARCHITEKTURA WNĘTRZ

Tabela A I. Wnętrza
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Opracowanie pełne 5-25
2. Aranżacja, element pojedynczy 3-15
B Projekt całościowy
1. Wnętrze użytkowe:
a) małe (do ca 50 m2) 35-75
b) duże (do ca 200 m2) 50-150
c) większe (ponad 200 m2) według umowy
2. Wnętrze reprezentacyjne:
a) małe (do ca 50 m2) 55-110
b) duże (do ca 200 m2) 75-225
c) większe (ponad 200 m2) według umowy
C Projekt ogólny (aranżacja)
1. Wnętrze małe (do ca 50 m2) 10-35
2. Wnętrze duże (do ca 200 m2) 20-75
3. Wnętrze większe (ponad 200 m2) według umowy
D Projekty pojedyncze
1. Element prosty 5-25
2. Element złożony 10-50
3. Element specjalny według umowy

Uwagi:

1. Wynagrodzenie nie obejmuje projektów dzieł autonomicznych, objętych odrębnymi tabelami.

2. Wynagrodzenie za projekt w zakresie kolorystyki wnętrza ustala się w wysokości 25% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt całościowy, a za projekt kolorystyki wnętrza przemysłowego - w wysokości 50% tego wynagrodzenia.

3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

4. Wynagrodzenie za koordynację projektowania zespołowego wynosi 20% sumy wynagrodzeń należnych twórcom za wszystkie projekty całościowe.

Tabela A II. Meble jednostkowe

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Sprzęt prosty 3-15
2. Sprzęt złożony 5-25
B Projekt całościowy
1. Sprzęt jednofunkcyjny:
a) prosty 5-25
b) złożony 10-50
2. Sprzęt wielofunkcyjny 25-100
3. Sprzęt specjalny według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy projektowania mebli nie przeznaczonych do produkcji przemysłowej.

2. Projekt całościowy pozostaje własnością twórcy zamawiający zyskuje prawo realizacji dzieła w celach niehandlowych w liczbie egzemplarzy określonej umową.

3. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

Tabela A III. Meble unikalne

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny 5-25
B Dzieło ostateczne
1. Sprzęt drobny 20-75
2. Sprzęt jednofunkcyjny:
a) prosty 50-200
b) złożony 125-496
3. Sprzęt wielofunkcyjny według umowy

Uwaga:

Tabela dotyczy dzieł realizowanych bezpośrednio przez twórcę, bez względu na rodzaj tworzywa i technikę realizacji.

DZIAŁ  VII

WZORNICTWO PRZEMYSŁOWE

Tabela P I. Wyroby przemysłowe
Poz. Element obliczeniowy Procent stawki podstawowej
A Typ projektu
1. Produkt samodzielny lub element produktu

samodzielnego

10-15
2. Komplet lub element kompletu 12-20
3. System lub element systemu 15-30
współczynnik
B Zakres problemowy dzieła
1. Cechy wizualne produktu 1
2. Cechy wizualne i użytkowe produktu 2
3. Cechy wizualne, użytkowe i konstrukcyjne produktu 3
C Wartość produktu
1. Do ca 500 zł 0,5-2
2. Do ca 1.000 zł 1-2,5
3. Do ca 5.000 zł 2-3,5
4. Do ca 10.000 zł 3-5
5. Do ca 50.000 zł 5-10
6. Do ca 100.000 zł 10-15
7. Do ca 500.000 zł 15-20
8. Ponad 500.000 zł według umowy
D Rodzaj produkcji
1. Produkcja jednostkowa 2
2. Produkcja seryjna 4-5
3. Produkcja masowa 5-6

Uwagi:

1. Tabela dotyczy projektowania artykułów użytkowych w zakresie wzornictwa, przeznaczonych do produkcji przemysłowej.

2. Komplet jest to prosty zestaw elementów skoordynowanych, działających samodzielnie w jednym układzie użytkowym.

3. System jest to kombinatoryczny zestaw elementów skoordynowanych, działających kompleksowo w rozmaitych układach użytkowych.

4. Wynagrodzenie ustala się w następujący sposób:

a) zgodnie z przedmiotem umowy wybiera się właściwy element obliczeniowy z każdej pozycji głównej: A, B, C, D,

b) dla każdego z wybranych elementów ustala się stosowny współczynnik,

c) iloczyn ustalonych współczynników określa wynagrodzenie łączne w złotych.

5. Każdy z typów produktu wyszczególnionych w pozycji A określany jest w pozycjach B i C terminem "produkt".

6. Współczynnik z pozycji C ustala się na podstawie właściwej jednostki sprzedażnej, opierając się na koszcie produktu o średnim standardzie.

7. Rodzaj produkcji z pozycji D ustala zamawiający.

8. Wynagrodzenie łączne obejmuje wszystkie etapy projektowania. Etapem końcowym jest projekt całościowy.

9. Zakres i tryb projektowania ustalają strony w umowie.

10. W razie zmiany zasadniczych założeń projektowych w trakcie projektowania, przysługuje twórcy wynagrodzenie za etapy zrealizowane bądź rozpoczęte oraz zawarcie ponownej umowy.

11. W razie zasadniczej zmiany rodzaju produkcji określonego umową, przysługuje twórcy odpowiednie wynagrodzenie wyrównawcze.

12. Wprowadzenie zmian wpływających na określony projektem charakter produktu dopuszczalne jest jedynie za zgodą twórcy.

13. Wynagrodzenie za projekt w zakresie kolorystyki produktu ustala się w wysokości 25-50% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego.

14. Wynagrodzenie za modernizację produktu ustala się w wysokości 50-100% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego.

15. Wynagrodzenie za prace rekonstrukcyjne ustala się według umowy.

16. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

17. Wynagrodzenie dodatkowe za model imitacyjny produktu ustala się w wysokości 50% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego, za model imitacyjny fragmentu produktu - w wysokości 20-50% tego wynagrodzenia.

18. Wynagrodzenie dodatkowe za prototyp produktu ustala się w wysokości 100-300% należnego twórcy wynagrodzenia łącznego. Prototyp stanowi własność zamawiającego.

19. Wynagrodzenie za nadzór autorski ustala się odrębnie dla każdego z następujących świadczeń:

a) nadzór nad wykonaniem dokumentacji technicznej,

b) nadzór nad wykonaniem prototypu,

c) nadzór nad wdrożeniem do produkcji.

20. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.

21. Twórcy przysługują 3 komplety dokumentacji fotograficznej produktu oraz prawo nabycia produktu za równowartość kosztów produkcji.

Tabela P II. Opakowania

Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Projekt wstępny
1. Dzieło pojedyncze 3-15
2. Dzieło kompleksowe (makieta wstępna) według poz. B
B Dzieła kompleksowe
1. Rodzina:
a) makieta wstępna 15-60
b) komplet projektów podstawowych według umowy
2. Seria:
a) makieta wstępna 5-25
b) komplet projektów podstawowych według umowy
za projekt podstawowy
C Dzieła pojedyncze
1. Pojemnik (bez grafiki)
a) prosty 5-25
b) złożony 15-60
2. Element graficzny (oddzielny lub nadruk):
a) drobny 4-15
b) etykietowy 7-30
3. Szata graficzna pojemnika 15-60
4. Raport reklamowy 5-15
5. Formy nietypowe według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy projektowania opakowań handlowych, nie przeznaczonych do trwałego użytkowania.

2. Rodzina jest to zestaw opakowań rozmaitych towarów, zintegrowany jednorodnym charakterem wizualnym.

3. Seria jest to zestaw jednorodnych opakowań jednorodnych towarów.

4. Wynagrodzenie za projekt pojemnika przeznaczonego do trwałego użytkowania ustala się według tabeli P I.

5. Wynagrodzenie dodatkowe za replikę projektu wynosi 75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

6. Wynagrodzenie dodatkowe za rozbicie projektu na kolory ustala się w wysokości 25-75% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

7. Wynagrodzenie dodatkowe za każdy zamówiony wariant projektu ustala się w wysokości 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy za projekt.

DZIAŁ  VIII

KONSERWACJA DZIEŁ SZTUKI

Tabela K. Rewaloryzacja
Poz. Rodzaj dzieła Procent stawki podstawowej
A Malarstwo
1. Obraz mały (do ca 50 cm):
a) olej, tempera 40-80
b) techniki klejowe 20-60
c) techniki mieszane i nietypowe według umowy
2. Pastel, akwarela, rysunek według poz. C
za ca 1 m2
3. Obraz duży (ponad 50 cm):
a) olej, tempera 40-160
b) techniki klejowe 30-120
c) techniki mieszane i nietypowe według umowy
za ca 1 m2
4. Malowidło ścienne:
a) olej, tempera, techniki klejowe 20-80
b) techniki wapienne i mineralne 15-60
c) techniki mieszane i nietypowe według umowy
5. Tapeta 5-30
6. Sgraffito 10-40
7. Wyprawa zabytkowa 5-20
8. Mozaika, witraż i pokrewne według umowy
za ca 1 dm2
B Tkanina
1. Gobelin, kilim, dywan 1,2-5,0
2. Tkanina lekka:
a) jedwab, bawełna, len 2,5-5,0
b) wełna 3,7-7,5
c) koronka, haft 4,4-8,7
C Grafika i pokrewne
1. Odbitka graficzna:
a) jednobarwna 0,6-2,5
b) wielobarwna 1,2-5,0
2. Rysunek:
a) piórkowy 0,8-3,0
b) ołówkowy, kredkowy 2,2-9,0
3. Pastel, akwarela, gwasz 3,7-15,0
4. Starodruk:
a) zwykły 0,4-1,5
b) iluminacyjny 0,8-3,0
5. Rękopis:
a) zwykły 0,5-2,0
b) iluminowany 1,0-4,0
D Rzeźba i pokrewne:
1. Rzeźba surowa 0,5-1,5
2. Rzeźba polichromowana, złocona lub srebrzona:
a) relief płytki, ażur 0,6-1,9
b) relief głęboki, rzeźba pełna 1,2-3,7
3. Ceramika i szkło:
a) porcelana wielobarwna 3,7-7,5
b) porcelana jednobarwna, fajans, terakota, szkło 1,9-3,7
4. Obiekt metalowy:
a) żelazo 0,4-1,5
b) miedź, mosiądz, brąz 0,3-1,2
c) cyna, cynk, kruszce szlachetne 0,2-0,8
E Zdobnictwo:
1. Fornir, intarsja 1,2-5,0
2. Inkrustacja 1,9-7,5
3. Techniki mieszane i nietypowe według umowy
F Miniatury i dzieła drobne oraz obiekty z tworzyw nietypowych według umowy

Uwagi:

1. Tabela dotyczy twórczego opracowania uszkodzonych dzieł sztuki, którego celem jest przywrócenie dziełu jego walorów artystycznych.

2. Podane zakresy wynagrodzeń odnoszą się do dzieł o stopniu uszkodzenia nie przekraczającym normy 10%. Przy stopniu uszkodzenia przekraczającym normę 10% podwyższa się określone w tabelach wynagrodzenie stosując następujące przeliczniki:

a) przy normie uszkodzenia 11-30% - przelicznik 2,

b) przy normie uszkodzenia 31-50% - przelicznik 3,5,

c) przy normie uszkodzenia 51-75% - przelicznik 4,5.

3. Wynagrodzenie nie obejmuje kosztu tworzyw szlachetnych. W przypadku użycia przez twórcę własnych tworzyw szlachetnych wynagrodzenie określone w tabelach ulega zwiększeniu o 2-10%.

4. Wynagrodzenie za dokumentację konserwatorską ustala się następująco:

a) tekst - według zasad obowiązujących dla opracowań naukowych,

b) dokumentację fotograficzną - według zasad obowiązujących dla dzieł fotograficznych,

c) analizy technologiczne - według właściwych cenników branżowych.

5. Wynagrodzenie za odtworzenie dzieła zniszczonego ustala się według umowy.

6. Wynagrodzenie za kopię dzieła ustala się w wysokości 100-300% wynagrodzenia przewidzianego we właściwej tabeli za dzieło oryginalne.

7. Wynagrodzenie za przeniesienie dzieła malarskiego na inne podłoże (transfer) ustala się według umowy.

8. Wynagrodzenie dodatkowe za realizację w warunkach uciążliwych ustala się według następujących zasad:

a) za prace na elewacjach - 25-50% wynagrodzenia należnego twórcy,

b) za prace na sklepieniach i stropach - 50-100% wynagrodzenia należnego twórcy.

9. Wynagrodzenie za nadzór specjalistyczny określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  5 Wzorcowa umowa o wykonanie i wykorzystanie *) dzieła plastycznego

Dnia ........... 19 ... r. w ............ pomiędzy .........

.......................................................... ,

zwanym w dalszym ciągu "zamawiającym", w którego imieniu

działają: .................................................

.......................................................... ,

a

Ob. .......................................................

zamieszkałym ..............................................

zwanym w dalszym ciągu "twórcą" 1), została zawarta umowa

następującej treści 2):

§ 1. 1. Twórca zobowiązuje się:

1) wykonać i przekazać *) zamawiającemu dzieło następującego

rodzaju:

.........................................................

oraz następujące elementy dodatkowe *): .................

.........................................................

2) przenieść na zamawiającego autorskie prawa majątkowe

do wymienionego w punkcie l dzieła w zakresie

.........................................................

2.*) Zamawiający zobowiązuje się wykorzystać dzieło w

terminie .......... w sposób ..............................

oraz użyć następujących środków w celu rozpowszechnienia:

............................................................

§ 2. 1. Wynagrodzenie twórcy strony ustalają w wysokości

... % (słownie ........ procent) stawki podstawowej

obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła3) zgodnie z tabelą

... poz. ... oraz*) .........

2.*) Na wymienione w ust. 1 wynagrodzenie składa się:

1) wynagrodzenie podstawowe za ..........................

2) wynagrodzenie dodatkowe za ...........................

3. Wynagrodzenie twórcy zostanie wypłacone w sposób następujący:

1)*) 25%, tj. kwota ......................

w terminie 14 dni od daty podpisania umowy,

2)*) dalsze zaliczki .....................

3) 100% wynagrodzenia obliczonego według stawki podstawowej

obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła3) - w terminie 14

dni od daty przyjęcia dzieła, z potrąceniem wypłaconych

zaliczek.

§ 3.*) 1. Zamawiający zobowiązuje się dostarczyć twórcy:

1) założenia projektowe, obejmujące ........................

w terminie do dnia .......... 19 .... r.,

2) następujące materiały i usługi pomocnicze, których kosztów

nie obejmuje wynagrodzenie twórcy: .....................

....................................................... ,

w terminie do dnia ........... 19 .... r.

2. Zamawiający zobowiązuje się ponadto do następujących

świadczeń niezbędnych do realizacji dzieła:

............................................................

3. Niedotrzymanie przez zamawiającego terminów określonych w

ust. l i 2 uprawnia twórcę do żądania przedłużenia terminów

określonych w § 5 co najmniej o okres opóźnienia.

§ 4.*) Twórca zobowiązuje się do wykonania nadzoru

autorskiego w zakresie .....................................

za wynagrodzeniem zł ............. (słownie zł ............)

płatnym ....................................................

Twórca wyraża zgodę na wykonywanie nadzoru w jego imieniu

przez ......................................................

§ 5. 1. Termin przekazania dzieła zamawiającemu strony

ustalają na dzień ............................ 19 ....... r.

2.*) Termin przekazania elementów dodatkowych ...........

§ 6. 1.*) W razie niemożności dotrzymania terminu

określonego w § 5 twórca zawiadomi o tym zamawiającego nie

później niż 14 dni przed upływem tego terminu i zaproponuje

odpowiednie jego przedłużenie, a wówczas zamawiający może

wyznaczyć twórcy stosowny termin dodatkowy.

2.*) Niedotrzymanie przez twórcę terminu określonego w § 5 uprawnia zamawiającego do niezwłocznego odstąpienia od umowy. W razie odstąpienia od umowy z powodu nieprzekazania dzieła w umówionym terminie twórca obowiązany jest zwrócić

zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.

§ 7. Niewykonanie umowy przez twórcę uprawnia zamawiającego do żądania zwrotu wszystkiego, co twórca otrzymał z tytułu umowy. W razie niewykonania umowy przez twórcę z jego winy zamawiający może ponadto żądać odszkodowania.

§ 8. 1.*) Zamawiający zobowiązuje się odebrać dzieło na

koszt własny w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go przez twórcę o gotowości przekazania dzieła.

2. Zamawiający zawiadomi twórcę o swojej decyzji w sprawie przyjęcia dzieła w terminie 14 *) ............ *) dni od przekazania mu dzieła; po upływie tego terminu dzieło będzie uznane za przyjęte bez zastrzeżeń.

3. Jeżeli zamawiający uzależni przyjęcie dzieła od dokonania zmian lub uzupełnień, twórca ustosunkuje się do tych żądań w terminie 7 dni od ich zgłoszenia; po upływie tego terminu warunki zamawiającego będą uznane za przyjęte bez zastrzeżeń.

4. Po dokonaniu żądanych zmian lub uzupełnień i przekazaniu dzieła zamawiającemu stosuje się ponownie ust. 2, z tym że termin wynosi wówczas 7 dni.

§ 9. 1. W razie nieprzyjęcia dzieła zamawiający może

odstąpić od umowy; w takim wypadku przekaże on twórcy pisemne uzasadnienie swojej decyzji.

2. Twórca może odmówić dokonania żądanych zmian lub

uzupełnień i odstąpić od umowy.

3. W wypadkach określonych w ust. l l 2 zamawiający wypłaci twórcy 25%*) .......... %*) ustalonego w § 2 wynagrodzenia.

§ 10. Zamawiający zobowiązuje się zabezpieczyć dzieło przed wszelkimi działaniami godzącymi w autorskie dobra osobiste

twórcy.

§ 11.*) 1. Strony ustanawiają następujące kary umowne:

1) za istotne uszkodzenie dzieła zamawiający wypłaci twórcy 50% ustalonego w § 2 wynagrodzenia w terminie ..............

2) za zniszczenie dzieła lub jego utratę zamawiający wypłaci

twórcy ......% ustalonego w § 2 wynagrodzenia w terminie

..................

3) za niedotrzymanie ustalonego w § 5 terminu zamawiający

potrąci twórcy za każdy dzień zwłoki 0,2% ustalonego w §

2 wynagrodzenia, z zastrzeżeniem, że suma potrąceń nie

przekroczy 20% tego wynagrodzenia.

2. Postanowienia ust. l nie wyłączają możliwości dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych.

§ 12.*) Postanowienia dodatkowe:

............................................................

§ 13. W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają

zastosowanie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 listopada 1977 r. w sprawie zasad i stawek wynagrodzenia

twórców dzieł plastycznych oraz umów o wykonanie lub

wykorzystanie tych dzieł (Dz. U. Nr 36, poz. 158).

§ 14. Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy

wymagają formy pisemnej.

§ 15. Wszelkie spory mogące wyniknąć z tytułu niniejszej

umowy będą rozstrzygane przez sądy rzeczowo właściwe dla

miejsca zamieszkania twórcy.

§ 16. Umowa zostaje sporządzona w .... jednobrzmiących

egzemplarzach, ..... dla twórcy i ..... dla zamawiającego.

TWÓRCA ZAMAWIAJĄCY

....................... ........................

--------

*) - niepotrzebne skreślić.

1) - w umowie o wykorzystanie dzieła termin "twórca" oznacza

również inną osobę uprawnioną do rozporządzania autorskim

prawem majątkowym.

2) - umowa o wykonanie projektu wstępnego ogranicza się do §

l ust. l pkt 1, § 2, 5, 10 i 12-16.

3) - w przypadku umów w zakresie konserwacji dzieł sztuki,

rozliczanych na podstawie tabeli K Rewaloryzacja działu

VIII załącznika nr 2 do rozporządzenia, których

realizacja trwa dłużej niż rok, wyrazy "stawki

podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia dzieła"

zastępuje się wyrazami "średniej stawki podstawowej".

1 § 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.
4 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 lit. A) rozporządzenia z dnia 23 września 1983 r. (Dz.U.83.58.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1983 r. Zmiany dotyczące podwyższenia wynagrodzeń wynikające z § 1 lit. A) pkt 1, pkt 3 lit. a) tiret pierwsze i lit. c) tiret pierwsze wymienionego rozporządzenia nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.

5 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 lit. B) rozporządzenia z dnia 23 września 1983 r. (Dz.U.83.58.261) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 1983 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 maja 1988 r. (Dz.U.88.23.164) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lipca 1988 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024