Opodatkowanie niektórych przychodów podatkiem od wynagrodzeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 lutego 1975 r.
w sprawie opodatkowania niektórych przychodów podatkiem od wynagrodzeń.

Na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 2 lit. a) i c) oraz art. 65 ust. 2 i art. 75 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60 z późniejszymi zmianami), art. 5 ust. 1 pkt 17 i ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 41 z późniejszymi zmianami), art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym (Dz. U. Nr 53, poz. 338), art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (Dz. U. Nr 53, poz. 339) oraz art. 11 i 12 ust. 3 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 49, poz. 452 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń na warunkach określonych w rozporządzeniu podlegają przychody osób fizycznych z tytułu:
1)
wynajmu pokoi gościnnych,
2)
wynajmu domków campingowych w liczbie nie większej niż 3 i liczbie miejsc noclegowych nie większej niż 12,
3)
wynajmu pomieszczenia przeznaczonego na cele świetlicowe dla osób korzystających z pokoi gościnnych,
4)
prowadzenia campingów, tj. udostępnienia turystom za opłatą miejsc na ustawianie namiotów i postój pojazdów samochodowych oraz przyczep mieszkalnych, jeżeli łączna liczba ustawionych namiotów lub przyczep mieszkalnych nie przekracza 10,
5) 2
(uchylony),
2.
Opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń nie podlegają przychody określone w ust. 1 pkt 1-4 osiągane przez osoby, które równocześnie osiągają przychody ze sprzedaży posiłków w ilości powodującej na danym terenie obowiązek uzyskania uprawnienia na wykonywanie takiej działalności.
§  2.
1. 3
Przychody z wynajmu pokoi gościnnych, domków campingowych, pomieszczenia przeznaczonego na cele świetlicowe oraz prowadzenia campingów podlegają opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń:
1)
w miejscowościach objętych działalnością biura zakwaterowania, jeżeli:
a)
wynajem pokoi, domków lub pomieszczeń oraz prowadzenie campingu odbywa się wyłącznie za pośrednictwem biura zakwaterowania, a liczba wynajmowanych pokoi gościnnych lub pokoi i domków campingowych łącznie nie przekracza 5, nie licząc pomieszczenia przeznaczonego na cele świetlicowe dla osób korzystających z pokoi gościnnych,
b)
camping jest prowadzony w rozmiarach określonych w § 1 ust. 1 pkt 4,
2)
w miejscowościach nie objętych działalnością biura zakwaterowania, jeżeli:
a)
wynajem odbywa się za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Spółdzielni Turystyczno-Wypoczynkowej "Gromada" lub Funduszu Wczasów Pracowniczych w rozmiarach określonych w pkt 1 albo
b)
wynajem odbywa się bez pośrednictwa instytucji określonych pod lit. a), lecz liczba wynajmowanych pokoi gościnnych lub pokoi i domków campingowych łącznie nie przekracza 3, a miejsc na ustawianie namiotów lub przyczep mieszkalnych - 10.
2.
Warunek określony w ust. 1 pkt 1 uważa się za spełniony również w wypadku bezpośredniego pobierania należności od osób korzystających z pokoi gościnnych, domków campingowych lub campingu, jeżeli na każdą otrzymaną z tego tytułu kwotę wystawiane są kwity z kopią z kwitariusza dostarczonego przez biuro zakwaterowania i kwoty te zostaną rozliczone z tym biurem.
3. 4
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może dla poszczególnych miejscowości określić większą liczbę pokoi gościnnych, domków campingowych oraz miejsc na ustawianie namiotów lub przyczep mieszkalnych niż określona w ust. 1, z których przychody będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń.
§  3.
1.
Osoby osiągające przychody z wynajmu pokoi gościnnych lub domków campingowych albo z prowadzenia campingów bez pośrednictwa biura zakwaterowania, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego lub Spółdzielni Turystyczno-Wypoczynkowej "Gromada" oraz osoby osiągające przychody z przepisywania na maszynie (§ 1 ust. 1 pkt 5) są obowiązane corocznie przed rozpoczęciem działalności zgłosić obowiązek podatkowy właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej i uiścić związaną z tym opłatę w wysokości 60 zł.
2.
Osoby określone w ust. 1 są obowiązane wystawiać na każdą otrzymaną kwotę tytułem wynagrodzenia kwit z kopią ze zbroszurowanego bloku kasowego, poświadczonego przez właściwy terenowy organ administracji państwowej, i wręczać ten kwit płacącym. Kwity powinny być kolejno numerowane w ciągu roku i zawierać imię i nazwisko płacącego, jego adres, określenie tytułu należności i jej kwoty oraz datę i podpis. Kopie kwitów powinny być przechowywane przez okres pięciu lat.
§  4.
1. 5
Zwalnia się od podatku od wynagrodzeń:
1)
przychody z wynajmu jednego pokoju lub jednego domku campingowego lub wyłącznie pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę albo wyłącznie prowadzenia campingu w rozmiarach określonych w § 1 ust. 1 pkt 2:
a)
w miejscowościach objętych działalnością biura zakwaterowania, jeżeli przychody są osiągane za pośrednictwem biura zakwaterowania,
b)
w miejscowościach nie objętych działalnością biura zakwaterowania, jeżeli przychody są osiągane za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Spółdzielni Turystyczno-Wypoczynkowej "Gromada" lub Funduszu Wczasów Pracowniczych, a na terenie wiejskim - również bezpośrednio;
2)
przychody osiągane z działalności określonej w § 1 ust. 1 pkt 1-4 w roku uruchomienia tej działalności w miejscowościach przewidzianych przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego do aktywizacji turystycznej.
1a. 6
W razie prowadzenia działalności w większych rozmiarach niż określone w ust. 1 pkt 1 od przychodów z tego tytułu pobiera się zryczałtowany podatek od wynagrodzeń, który w stosunku do przychodu wynosi:
1)
jeżeli działalność jest prowadzona za pośrednictwem biura zakwaterowania, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Spółdzielni Turystyczno-Wypoczynkowej "Gromada" lub Funduszu Wczasów Pracowniczych:
a)
w razie prowadzenia campingu oraz wynajmu dwóch pokoi lub dwóch domków campingowych albo jednego pokoju i jednego domku campingowego, albo jednego pokoju lub domku campingowego i pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę 4%,
b)
w razie prowadzenia campingu oraz wynajmu trzech pokoi lub trzech domków campingowych albo pokoi i domków campingowych w łącznej liczbie trzech, albo dwóch pokoi lub dwóch domków campingowych bądź jednego pokoju i jednego domku campingowego i pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę 8%,
c)
w pozostałych wypadkach 12%;
2)
przy wynajmie bezpośrednim (§ 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) 15%.
2.
Za przychód uważa się kwotę należności z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, pomieszczenia przeznaczonego na cele świetlicowe lub domków campingowych albo udostępnienia campingu po potrąceniu prowizji biura zakwaterowania, Spółdzielni Turystyczno-Wypoczynkowej "Gromada" lub Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a przy wynajmie bezpośrednim - kwotę należności.
3.
Jeżeli wynajmu pokoi w jednym budynku lub domku albo prowadzenia campingu w obejściu tego budynku dokonują małżonkowie lub członkowie rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym, dla zastosowania właściwej stawki podatku działalność wykonywaną przez te osoby traktuje się łącznie.
4.
Przy opodatkowaniu przychodów określonych w ust. 1 nie stosuje się przepisów art. 9 ust. 7, art. 13 i art. 14 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 41 z późniejszymi zmianami). Osiąganie tych przychodów nie ma wpływu na opodatkowanie innych wynagrodzeń.
5.
Jeżeli camping jest prowadzony w rozmiarach określonych w § 1 ust. 1 pkt 4 na terenie gospodarstwa rolnego, zajętego gruntu nie wyłącza się spod opodatkowania podatkiem gruntowym.
§  5. 7
 
1.
Podatek od przychodów określonych w § 1 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wynajem dokonywany jest za pośrednictwem biura zakwaterowania, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego lub Spółdzielni Turystyczno-Wypoczynkowej "Gromada" albo Funduszu Wczasów Pracowniczych, a także w razie wynajmu bezpośredniego w miejscowościach nie objętych działalnością biura zakwaterowania (§ 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na potrzeby pracowników tych jednostek, obliczają i pobierają płatnicy przy każdej wypłacie należności i przekazują na rachunek budżetu właściwej rady narodowej w terminie do dnia 12 następnego miesiąca.
2.
W przypadkach określonych w § 2 ust. 2 podatnik jest obowiązany przy rozliczaniu należności z biurem zakwaterowania wpłacać do tego biura podatek należny od kwot pobranych bezpośrednio; dotyczy to odpowiednio rozliczenia przez podatnika należności pobranych bezpośrednio w imieniu organizacji określonych w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a).
3.
Jeżeli wynajem dokonywany jest bezpośrednio osobom fizycznym (§ 2 ust. 1 pkt 2 lit. b), podatnik jest obowiązany sam obliczać należny podatek według stawki określonej w § 4 ust. 1a pkt 2 i wpłacać go na rachunek budżetu właściwej rady narodowej w terminie do dnia 7 następnego miesiąca, podając jednocześnie kwotę osiągniętego przychodu.
§  6. 8
(uchylony).
§  7.
Niezachowanie warunków określonych w § 1-3 rozporządzenia powoduje wyłączenie podatnika z grupy osób opłacających podatek od wynagrodzeń i opodatkowanie podatkami obrotowym i dochodowym.
§  8. 9
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o właściwym terenowym organie administracji państwowej, należy przez to rozumieć terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  9.
Osoby, o których mowa w § 3 ust. 1, są obowiązane zgłosić obowiązek podatkowy w 1975 r. w terminie do dnia 15 kwietnia 1975 r.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 1971 r. w sprawie opodatkowania niektórych przychodów podatkiem od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 10, poz. 107).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1975 r.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 5 uchylony przez § 13 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1982 r. w sprawie uznania niektórych przychodów za podlegające opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń (Dz.U.82.5.36) z dniem 26 lutego 1982 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.
4 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.
5 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.
6 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.
7 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.
8 § 9 uchylony przez § 13 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1982 r. w sprawie uznania niektórych przychodów za podlegające opodatkowaniu podatkiem od wynagrodzeń (Dz.U.82.5.36) z dniem 26 lutego 1982 r.
9 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 19 maja 1977 r. (Dz.U.77.16.65) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 1977 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024