Ustawa budżetowa na rok 1976.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1976
z dnia 19 grudnia 1975 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości 776.832.432 tys. zł

z tego:

1) wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 587.147.281 tys. zł

2) wpłaty instytucji finansowych i ubezpieczeniowych 71.771.321 tys. zł

3) składki na ubezpieczenia społeczne 39.991.000 tys. zł

4) podatek od funduszu płac 38.000.000 tys. zł

5) wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 5.062.102 tys. zł

6) wpłaty jednostek administracji państwowej, wymiaru

sprawiedliwości, prokuratury, bezpieczeństwa publicznego

i obrony narodowej 6.949.760 tys. zł

7) podatki i opłaty od gospodarki nie uspołecznionej 13.222.845 tys. zł

8) podatki i opłaty od ludności 8.559.168 tys. zł

9) pozostałe dochody 6.128.955 tys. zł

2.
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 754.671.190 tys. zł

z tego:

1) finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 364.355.536 tys. zł

2) nauka 16.693.529 tys. zł

3) oświata i wychowanie 55.777.667 tys. zł

4) kultura i sztuka 8.726.105 tys. zł

5) ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 59.068.697 tys. zł

6) ubezpieczenia społeczne 43.345.009 tys. zł

7) obrona narodowa 50.370.543 tys. zł

8) administracja, wymiar sprawiedliwości, prokuratura

i bezpieczeństwo publiczne 35.044.694 tys. zł

9) pozostałe wydatki bieżące 19.992.814 tys. zł

10) wydatki na inwestycje i remonty kapitalne 101.296.596 tys. zł

3.
Rezerwy budżetu Państwa wynoszą 17.175.989 tys. zł
4.
Nadwyżka dochodów budżetu Państwa nad wydatkami

i rezerwami wynosi 4.985.253 tys. zł

Art.  2.

Ustala się dochody i wydatki oraz rezerwy i nadwyżkę budżetu centralnego w wysokości:

dochody 734.129.719 tys. zł

wydatki 713.140.513 tys. zł

rezerwy budżetu centralnego 16.003.953 tys. zł

nadwyżka dochodów nad wydatkami i rezerwami 4.985.253 tys. zł

zgodnie ze szczegółowym podziałem ustalonym w załączniku nr 1.

Art.  3.

Ustala się dochody i wydatki zbiorczych budżetów województw w wysokości:

dochody 180.391.193 tys. zł

z tego:

dochody własne 120.636.223 tys. zł

dotacja na inwestycje 27.153.225 tys. zł

dotacje celowe 11.314.277 tys. zł

dotacja wyrównawcza 21.287.468 tys. zł

wydatki 179.219.157 tys. zł

rezerwy 1.172.036 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 2.

Art.  4.
1.
Dochodami własnymi budżetów terenowych są:
1)
wpłaty państwowych przedsiębiorstw terenowych oraz organizacji spółdzielczych objętych planem terenowym, z wyjątkiem podatku od funduszu płac, zysków nieprawidłowych i niezależnych, dodatnich różnic cen oraz podatku dochodowego od spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielni Mleczarskich,
2)
wpływy określone w stosunku procentowym do wartości sprzedaży detalicznej i usług uspołecznionych jednostek handlowych i usługowych objętych planem centralnym i terenowym, w granicach do 101% kwot wpływów z tego tytułu ustalonych w załączniku nr 2,
3)
wpłaty powszechnych kas oszczędności w wysokości określonej przez Ministra Finansów w stosunku procentowym do wielkości wkładów oszczędnościowych,
4)
opłaty za świadczenia i usługi wykonywane przez jednostki budżetowe podporządkowane radom narodowym oraz pobierane przez te jednostki i urzędy terenowych organów administracji państwowej dochody o charakterze administracyjnym i majątkowym,
5)
wpłaty zakładów budżetowych podporządkowanych radom narodowym,
6)
określona przez Ministra Finansów część marży handlowej niektórych przedsiębiorstw objętych planem centralnym,
7)
podatki od organizacji społecznych oraz od kółek rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych i innych jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez wojewódzkie związki kółek rolniczych,
8)
podatek dochodowy od banków spółdzielczych oraz podatek obrotowy od przedsiębiorstw i organizacji prowadzących gry liczbowe, a rozliczających się z budżetami terenowymi,
9)
podatek gruntowy, z wyjątkiem pobieranego na Fundusz Rozwoju Rolnictwa, wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi, opłata melioracyjna, opłata elektryfikacyjna oraz opłata za budowę urządzeń wodnych,
10)
podatki obrotowy i dochodowy od gospodarki nie uspołecznionej, z wyjątkiem podatków od osób fizycznych i prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, a prowadzących działalność gospodarczą lub osiągających dochody na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
11)
podatek od wynagrodzeń nie wynikających ze stosunku pracy w jednostkach gospodarki uspołecznionej, podatek wyrównawczy, od nabycia praw majątkowych oraz podatek od nieruchomości i od lokali, a także inne podatki i opłaty pobierane na podstawie przepisów o podatkach i opłatach terenowych,
12)
opłata skarbowa,
13)
różne opłaty pobierane przez jednostki organizacyjne podporządkowane radom narodowym i przez urzędy terenowych organów administracji państwowej,
14)
wpływy z jednorazowego podatku majątkowego,
15)
wpływy z tytułu spłat zaległości w jednorazowym świadczeniu pieniężnym,
16)
należności scalone oraz wpływy ze spłat zaległości w zniesionych podatkach i należnościach z nimi zrównanych.
2.
Dochody, o których mowa w ust. 1 pkt 14 i 16, traktuje się jako ponadplanowe.
3.
Dochody wymienione w ust. 1 pkt 2 i 3 zaliczane będą na rzecz budżetu wojewódzkiej rady narodowej. Wojewódzka rada narodowa ustala, które z dochodów wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 4-16 zaliczane będą na rzecz budżetów rad narodowych stopnia podstawowego, a które na rzecz budżetu wojewódzkiej rady narodowej, kierując się możliwościami oddziaływania przez rady narodowe i terenowe organy administracji państwowej na wielkość dochodów z określonych źródeł.
4.
Wojewódzka rada narodowa może ustalać udziały:
1)
własnego budżetu w dochodach budżetów rad narodowych stopnia podstawowego,
2)
budżetów rad narodowych stopnia podstawowego w dochodach własnego budżetu.
Art.  5.

Dochody budżetowe nie będące dochodami budżetów terenowych są dochodami budżetu centralnego.

Art.  6.
1.
Minister Finansów ustali dla zbiorczych budżetów województw w terminie do dnia 31 stycznia 1976 r. wysokość stawek procentowych dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2.
2.
W wypadku nieosiągnięcia dochodów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, w kwotach ustalonych w załączniku nr 2, Minister Finansów wyrówna z budżetu centralnego powstałe niedobory do wysokości 99% tych kwot.
Art.  7.
1.
Rady narodowe uchwalą budżety terenowe w podziale na działy i rozdziały.
2.
Wojewódzkie rady narodowe mogą uchwalać wydatki budżetu terenowego w kwotach wyższych od wynikających z ustawy budżetowej, a rady narodowe stopnia podstawowego w kwotach wyższych od wynikających z uchwały wojewódzkiej rady narodowej - pod warunkiem uchwalenia większych dochodów własnych, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 4 ust. 1 pkt 2.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się także w wypadkach określonych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).
4.
W toku wykonywania budżetu rady narodowe mogą zwiększać wydatki budżetowe w granicach wpływów z jednorazowego podatku majątkowego.
Art.  8.

Ustala się rezerwę na nieprzewidziane wydatki w zbiorczych budżetach województw w wysokości 0,5% kwoty wydatków bieżących.

Art.  9.

Przeniesienia kredytów w budżetach terenowych nie mogą powodować:

1)
zwiększenia rezerwy na nieprzewidziane wydatki,
2)
zwiększenia kredytów w działach: "gospodarka mieszkaniowa i komunalna", "administracja państwowa" i "różna działalność", z wyjątkiem przeniesień związanych z wykonywaniem uchwał Rady Ministrów lub z uruchamianiem środków z rezerwy na nieprzewidziane wydatki,
3)
zmniejszenia kredytów w dziale "rolnictwo".
Art.  10.
1.
Terenowe organy administracji państwowej obowiązane są czuwać nad zachowaniem bieżącej równowagi budżetowej, zapewniać terminową realizację dochodów oraz zapobiegać wydatkom, które przekraczałyby kwotę osiągniętych dochodów i środków funduszu zasobowego.
2.
Minister Finansów ustala zasady i częstotliwość bankowej kontroli zachowania równowagi budżetów terenowych.
3.
Jeżeli okaże się, że równowaga budżetu rady narodowej stopnia podstawowego nie jest zachowana, terenowy organ administracji państwowej występuje z wnioskiem o udzielenie zwrotnego zasiłku kasowego z wojewódzkiego funduszu zasobowego.
4.
W razie niezachowania równowagi w budżecie wojewódzkiej rady narodowej lub w razie braku środków wojewódzkiego funduszu zasobowego na udzielenie zasiłku kasowego, o którym mowa w ust. 3, wojewoda występuje z wnioskiem do banku o udzielenie kredytu bankowego.
5.
Niewystąpienie z wnioskiem o udzielenie zasiłku kasowego (ust. 3) lub o udzielenie kredytu bankowego (ust. 4) stanowi naruszenie dyscypliny budżetowej w rozumieniu przepisów art. 84 ust. 2 Prawa budżetowego.
6.
Kredyt bankowy podlega spłacie z wojewódzkiego funduszu zasobowego. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zrównoważenie budżetu wojewódzkiej rady narodowej płatne są z wojewódzkiego funduszu zasobowego, a w pozostałych wypadkach z funduszu zasobowego tego budżetu, któremu przyznano zasiłek kasowy powodujący zaciągnięcie kredytu.
Art.  11.
1.
Terenowe organy administracji państwowej przekażą do budżetu centralnego:
1)
połowę łącznej kwoty osiągniętych w 1975 r. ponadplanowych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 7 i 8 oraz art. 20 ustawy budżetowej na rok 1975 z dnia 17 grudnia 1974 r. (Dz. U. Nr 48, poz. 293),
2)
połowę nie wykorzystanych w 1975 r. kredytów budżetowych w działach: "administracja państwowa" i "różna działalność" oraz całość nie wykorzystanych kredytów w pozostałych działach, z wyjątkiem działu "gospodarka mieszkaniowa i komunalna".
2.
Ponadplanowe dochody, z wyjątkiem jednorazowego podatku majątkowego, i nie wykorzystane kredyty w działach: "administracja państwowa" i "różna działalność" nie przekazane do budżetu centralnego (ust. 1) przeznacza się w połowie na fundusz zasobowy i w połowie na zwiększenie rezerwy na nieprzewidziane wydatki budżetu terenowego, a nie wykorzystane kredyty w dziale "gospodarka mieszkaniowa i komunalna" - w całości na zwiększenie rezerwy. Dochody z tytułu jednorazowego podatku majątkowego mogą być w całości przeznaczane na zwiększenie wydatków budżetowych.
3.
Nie wykorzystana w 1975 r. rezerwa na nieprzewidziane wydatki zwiększa rezerwę budżetu terenowego na 1976 r.
4.
W wypadku nieosiągnięcia planowanych na 1975 r. dochodów przekazaniu do budżetu centralnego podlega tylko taka kwota nie wykorzystanych kredytów, która nie spowoduje powstania lub zwiększenia niedoboru budżetowego.
5.
Minister Finansów może określić wypadki, w których ponadplanowe dochody i nie wykorzystane kredyty, ze względu na ich niewielkie rozmiary, nie będą podlegały przekazaniu do budżetu centralnego.
Art.  12.
1.
Fundusze zasobowe rad narodowych utworzone na podstawie Prawa budżetowego stają się terenowymi funduszami zasobowymi, spełniającymi funkcję rezerwy kasowej budżetów terenowych.
2.
Właściwe terenowe organy administracji państwowej mogą udzielać:
1)
z wojewódzkiego funduszu zasobowego zasiłków kasowych dla budżetów rad narodowych stopnia podstawowego,
2)
z funduszów zasobowych zasiłków kasowych zakładom budżetowym.

Rady narodowe mogą pokrywać z funduszu zasobowego niedobory własnych budżetów na koniec roku oraz niedobory środków obrotowych przedsiębiorstw terenowych, a wojewódzkie rady narodowe - także niedobory budżetów rad narodowych stopnia podstawowego, jeżeli nie mogą one być pokryte z gminnych i miejskich funduszów zasobowych.

Art.  13.
1.
Nie wykorzystane w 1975 r. środki z nadwyżek budżetów terenowych z lat poprzednich podlegają przekazaniu na wojewódzkie fundusze zasobowe.
2.
Wojewódzkie rady narodowe uzupełnią ze środków, o których mowa w ust. 1, te terenowe fundusze zasobowe, które - ze względu na spełnianie funkcji rezerwy kasowej - wymagają uzupełnienia.
Art.  14.

Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji państwowej informacji o zmianach w budżecie.

Art.  15.

Wydatki na utrzymanie dróg lokalnych finansowane są z budżetu centralnego.

Art.  16.

Gminne rady narodowe (rady narodowe miast i gmin) mogą przeznaczać środki funduszu gminnego - poza celami określonymi w ustawie z dnia 29 listopada 1972 r. o funduszu gminnym (Dz. U. Nr 49, poz. 313) - także na częściową pomoc w pokrywaniu kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

Art.  17.

Upoważnia się Ministra Finansów do:

1)
uwzględnienia w dochodach i wydatkach budżetowych skutków finansowych zmian cen oraz zmian zasad systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych,
2)
ustalenia do dnia 30 kwietnia 1976 r. odmiennego od wynikającego z załącznika nr 2 podziału dochodów z tytułu podatku od wynagrodzeń na zbiorcze budżety województw oraz do dokonania odpowiednich zmian w kwotach dotacji wyrównawczej,
3)
spłaty z nadwyżek budżetu centralnego kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji oraz do pokrycia z tych nadwyżek należności banków z tytułu umorzenia kredytów udzielonych spółdzielniom budownictwa mieszkaniowego,
4)
uzupełnienia z nadwyżek budżetu centralnego funduszów statutowych banków i udziałów Skarbu Państwa w tych funduszach do wysokości przewidzianej w statutach banków.
Art.  18.

W 1976 r. nie stosuje się art. 5 ust. 2 pkt 1 w zakresie budżetów terenowych, art. 16-20, art. 42 ust. 2, art. 43 ust. 1 pkt 2 w zakresie podziału budżetu terenowego na części, art. 67 ust. 1 w zakresie przeniesień kredytów między częściami oraz przeniesień, o których mowa w art. 9 niniejszej ustawy, art. 73 oraz art. 75-78 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244).

Art.  18.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1976 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1-2

(pominięty)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024