Zasady organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 maja 1975 r.
w sprawie zasad organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej.

Na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 2 oraz w związku z art. 65 ust. 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 47, poz. 277 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewodowie, prezydenci miast, naczelnicy miast i dzielnic wykonują powierzone im zadania przy pomocy podległych im urzędów:
1)
wojewoda - urzędu wojewódzkiego, a w województwie wrocławskim i mieście Wrocławiu - Urzędu Województwa i Miasta,
2)
Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy - Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy,
3)
Prezydent Miasta Krakowa - Urzędu Miasta Krakowa,
4)
Prezydent Miasta Łodzi - Urzędu Miasta Łodzi,
5)
prezydent innego miasta i naczelnik miasta - urzędu miejskiego,
6)
naczelnik dzielnicy - urzędu dzielnicowego.
§  2.
Pracą urzędów kierują wojewodowie, prezydenci miast, naczelnicy miast i dzielnic osobiście oraz przy pomocy swoich zastępców. W mieście, w którym nie ma stanowiska zastępcy naczelnika miasta, funkcje zastępcy naczelnika pełni sekretarz urzędu miejskiego lub pracownik wyznaczony przez naczelnika miasta.
§  3.
1.
W urzędach wojewódzkich, miejskich i dzielnicowych są tworzone wydziały.
2.
Zamiast wydziałów mogą być tworzone jednostki organizacyjne o innej nazwie (w szczególności biura, komisje, kuratoria), do których stosuje się odpowiednio przepisy o wydziałach.
3.
Urzędy miejskie w miastach liczących poniżej 20 tys. mieszkańców mają strukturę bezwydziałową. Bieżącą pracą urzędu kieruje sekretarz urzędu miejskiego. W uzasadnionych wypadkach naczelnik miasta może za zgodą wojewody tworzyć w tych urzędach wydziały lub referaty.
§  4.
Wydziały tworzy, biorąc za podstawę wykaz tych jednostek zawarty w załączniku do rozporządzenia:
1)
wojewoda - w urzędzie wojewódzkim,
2)
prezydent (naczelnik) miasta - w urzędzie miejskim,
3)
naczelnik dzielnicy - w urzędzie dzielnicowym.
§  5.
1.
W wypadkach uzasadnionych warunkami lokalnymi terenowy organ administracji państwowej może:
1)
zaniechać utworzenia wydziału,
2)
łączyć wydziały,
3)
utworzyć wydział nie przewidziany w wykazie.
2.
W sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, właściwy organ decyduje za zgodą organu administracji stopnia wojewódzkiego, a w odniesieniu do wydziałów wchodzących w skład urzędu wojewódzkiego - za zgodą Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
3.
W razie zaniechania tworzenia wydziału terenowy organ administracji państwowej powierza czynności przewidziane dla tego wydziału w całości lub części:
1)
innemu wydziałowi lub
2)
jednostce organizacyjnej wymienionej w art. 65 ust. 2 ustawy o radach narodowych.
4.
W wypadku określonym w ust. 3 pkt 2 terenowy organ administracji państwowej może upoważnić kierownika odpowiedniej jednostki organizacyjnej do załatwiania w jego imieniu określonych spraw z zakresu administracji państwowej, w tym również do wydawania decyzji administracyjnych.
§  6.
1.
Do wydziałów należy prowadzenie spraw objętych właściwością terenowych organów administracji państwowej w zakresie ustalonym przez te organy.
2.
Zakres czynności wydziałów określają właściwe terenowe organy administracji państwowej na podstawie wytycznych organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, a w odniesieniu do wydziałów wchodzących w skład urzędu wojewódzkiego zakres ten ustalają wytyczne Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
3.
Dyrektor (kierownik) wydziału dokonuje szczegółowego podziału czynności między pracowników, kierując się zasadą sprawności działania.
§  7.
1.
W mieście Poznaniu prezydent miasta tworzy ekspozytury urzędu miejskiego dla załatwiania indywidualnych spraw ludności.
2.
Prezydent miasta tworząc ekspozytury określa:
1)
jakie sprawy należące do zakresu czynności niektórych wydziałów urzędu miejskiego będą załatwiane przez pracowników tych wydziałów pracujących w ekspozyturze,
2)
terytorialny zasięg działania ekspozytury oraz jej organizację.
3.
Prezydent miasta może powołać kierownika ekspozytury.
4.
Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio w innych miastach liczących powyżej 300 tys. mieszkańców, w których powołano ekspozytury.
§  8.
1.
Terenowe organy administracji państwowej określają organizację wewnętrzną wydziałów wchodzących w skład urzędów, kierując się przepisami niniejszego rozporządzenia oraz względami racjonalnej organizacji pracy.
2.
Wydziały w urzędach wojewódzkich mogą być dzielone na oddziały (działy), jeżeli charakter spraw i nasilenie wykonywania pokrewnych czynności uzasadnia utworzenie oddziału (działu) i zatrudnienia w nim co najmniej 8 pracowników.
3.
Wydziały w urzędach miejskich miast liczących powyżej 150 tys. mieszkańców oraz w urzędach dzielnicowych mogą być dzielone na oddziały, jeżeli charakter spraw i nasilenie wykonywania pokrewnych czynności uzasadnia utworzenie oddziału i zatrudnienia w nim co najmniej 5 pracowników.
4.
Podział wydziału na oddziały (działy) z pominięciem kryteriów ustalonych w ust. 2 i 3 może nastąpić tylko wyjątkowo, jeżeli zakres czynności wydziału obejmuje sprawy należące do dwu lub więcej dziedzin administracji i gospodarki. Ponadto w urzędach miejskich podział wydziałów na oddziały z pominięciem kryteriów ustalonych w ust. 3 może nastąpić za zgodą wojewody, jeżeli za takim podziałem przemawia nasilenie spraw w wydziale.
5.
Organizację wewnętrzną wojewódzkich, miejskich i dzielnicowych inspektoratów obrony cywilnej określają właściwe terenowe organy administracji państwowej z uwzględnieniem ramowej struktury i zasad ustalonych przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju w uzgodnieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
§  9.
1.
W urzędach dzielnicowych mogą być tworzone wspólne wydziały dla dwu lub więcej urzędów dzielnicowych.
2.
Tworzenie wspólnych wydziałów następuje na podstawie porozumienia zainteresowanych naczelników dzielnic i za zgodą prezydenta miasta (wojewody); porozumienie powinno określać, któremu organowi wspólny wydział podlega pod względem organizacyjnym i osobowym.
3.
Wspólny wydział w zakresie prowadzonych spraw podlega naczelnikowi dzielnicy właściwemu w tych sprawach.
§  10.
1.
Prezydent (naczelnik) miasta może powierzyć prowadzenie spraw ze swojego zakresu działania pracownikowi urzędu podległego prezydentowi (naczelnikowi) innego miasta położonego na terenie tego samego województwa, w tym również wydawanie decyzji administracyjnych z jego upoważnienia.
2.
Powierzenie prowadzenia spraw i upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych (ust. 1) następuje za zgodą wojewody i w porozumieniu z zainteresowanymi prezydentami (naczelnikami) miast.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do:
1)
naczelników dzielnic w stosunku do innych naczelników dzielnic w mieście podzielonym na dzielnice,
2)
naczelników gmin (miast i gmin) w stosunku do innych naczelników gmin (miast i gmin),
3)
naczelników gmin (miast i gmin) w stosunku do prezydentów (naczelników) miast.
4.
Przepis § 9 ust. 3 stosuje się odpowiednio w wypadkach określonych w ust. 1-3.
§  11.
1.
Wydziałami w urzędach wojewódzkich i w urzędzie miejskim w Poznaniu kierują dyrektorzy, a wydziałami w urzędach miejskich i dzielnicowych - kierownicy.
2.
W urzędzie wojewódzkim kierownikiem wojewódzkiej komisji planowania jest przewodniczący, kuratorium oświaty i wychowania - kurator, wydziału zdrowia i opieki społecznej - lekarz wojewódzki, wojewódzkiego inspektoratu obrony cywilnej - szef, a wojewódzkiej komendy straży pożarnych - komendant. Przepis ten stosuje się również do odpowiednich jednostek organizacyjnych w urzędach miejskich i dzielnicowych; w urzędach tych kierownikiem wydziału oświaty i wychowania jest inspektor oświaty i wychowania.
3.
Dyrektorzy i kierownicy wydziałów są odpowiedzialni przed terenowym organem administracji państwowej za należytą organizację pracy oraz prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań.
4.
Powoływanie zastępców dyrektora i kierownika wydziału następuje tylko w razie rzeczywistej potrzeby zapewnienia właściwego kierowania wykonywaniem zadań wydziału.
§  12.
1.
W celu zapewnienia obsługi rad narodowych tworzy się:
1)
w urzędach wojewódzkich - biuro wojewódzkiej rady narodowej,
2)
w urzędach miejskich miast liczących powyżej 150 tys. mieszkańców - biuro miejskiej rady narodowej, a w urzędach dzielnicowych - biuro dzielnicowej rady narodowej,

podporządkowane w zakresie załatwianych spraw przewodniczącemu właściwej rady narodowej.

2.
Biurem wojewódzkiej rady narodowej kieruje dyrektor, a biurami miejskiej i dzielnicowej rady narodowej - kierownicy.
3.
W pozostałych urzędach terenowych organów administracji państwowej obsługę rady narodowej wykonuje pracownik lub pracownicy urzędu wyznaczeni przez właściwy organ administracji. Pracownicy ci są podporządkowani przewodniczącemu właściwej rady narodowej.
§  13.
1.
Terenowe organy administracji państwowej ustalają statuty organizacyjne podległych im urzędów.
2.
Statut organizacyjny powinien w szczególności zawierać:
1)
wykaz wydziałów wchodzących w skład urzędu i ich organizację wewnętrzną,
2)
zakres czynności wydziałów,
3)
zakres spraw, które poza zastrzeżonymi przez terenowy organ administracji państwowej do własnej aprobaty będą załatwiane z upoważnienia tego organu przez dyrektorów (kierowników) wydziałów.
3.
Terenowy organ administracji państwowej może poza statutem upoważnić innych pracowników wydziałów do załatwiania określonych spraw w jego imieniu, w tym również do wydawania decyzji administracyjnych.
§  14.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o wojewodzie - należy przez to rozumieć również Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Prezydenta Miasta Krakowa i Prezydenta Miasta Łodzi,
2)
o urzędzie wojewódzkim - należy przez to rozumieć również Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Urząd Miasta Krakowa i Urząd Miasta Łodzi oraz Urząd Województwa Wrocławskiego i Miasta Wrocławia.
§  15.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1973 r. w sprawie zasad organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 47, poz. 280).
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1975 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ WYDZIAŁÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD URZĘDÓW WOJEWÓDZKICH, MIEJSKICH I DZIELNICOWYCH

I. WYDZIAŁY URZĘDÓW WOJEWÓDZKICH

1. biuro organizacyjno-prawne i kadr

2. biuro wojewódzkiej rady narodowej

3. wydział kontroli i instruktażu

4. wojewódzka komisja planowania

5. wydział finansowy

6. kuratorium oświaty i wychowania*)

7. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu

8. wydział spraw wewnętrznych

9. wydział gospodarki terenowej i ochrony środowiska

10. wydział zdrowia i opieki społecznej

11. wydział handlu i usług

12. wydział komunikacji

13. wydział kultury i sztuki

14. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

15. wydział do spraw wyznań

16. wydział budżetowo-gospodarczy

17. wydział kultury fizycznej i turystyki

18. wojewódzka komenda straży pożarnych

19. sekretariat wojewódzkiego komitetu obrony

20. wojewódzki inspektorat obrony cywilnej,

a w urzędach:

Miasta Stołecznego Warszawy, Miasta Krakowa i Miasta Łodzi oraz w Urzędzie Województwa Wrocławskiego i Miasta Wrocławia zamiast wydziału gospodarki terenowej i ochrony środowiska mogą być tworzone wydziały:

1) gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska,

2) gospodarki komunalnej i spraw lokalowych.

II. WYDZIAŁY URZĘDÓW MIEJSKICH

1) Miasta liczące powyżej 300 tys. mieszkańców

1. biuro organizacyjno-prawne i kadr

2. miejska komisja planowania

3. wydział finansowy

4. wydział oświaty i wychowania

5. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu

6. wydział spraw wewnętrznych

7. wydział gospodarki terenowej i ochrony środowiska

8. wydział handlu i usług

9. wydział komunikacji

10. wydział kultury i sztuki

11. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

12. wydział kultury fizycznej i turystyki

13. wydział ogólno-gospodarczy

14. urząd stanu cywilnego;

2) Miasta liczące od 150 do 300 tys. mieszkańców

1. biuro ogólno-organizacyjne

2. miejska komisja planowania

3. wydział finansowy

4. wydział oświaty i wychowania

5. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu

6. wydział spraw wewnętrznych

7. wydział gospodarki terenowej i ochrony środowiska

8. wydział handlu i usług

9. wydział komunikacji

10. wydział kultury i sztuki

11. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

12. wydział kultury fizycznej i turystyki

13. urząd stanu cywilnego;

3) Miasta liczące od 50 do 150 tys. mieszkańców

1. biuro ogólno-organizacyjne

2. miejska komisja planowania

3. wydział finansowy

4. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu

5. wydział oświaty i wychowania

6. wydział spraw wewnętrznych

7. wydział gospodarki terenowej i ochrony środowiska

8. wydział handlu i usług

9. wydział komunikacji

10. wydział kultury, kultury fizycznej i turystyki

11. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

12. urząd stanu cywilnego;

4) Miasta liczące od 20 do 50 tys. mieszkańców

1. wydział ogólny

2. wydział finansowy

3. miejska komisja planowania

4. wydział oświaty i wychowania

5. wydział spraw wewnętrznych

6. wydział gospodarki terenowej

7. wydział handlu i usług

8. wydział komunikacji

9. wydział kultury, kultury fizycznej i turystyki

10. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

11. urząd stanu cywilnego,

a ponadto

w urzędach miejskich - miejskie inspektoraty obrony cywilnej, tworzone na podstawie odrębnych przepisów.

III. WYDZIAŁY URZĘDÓW DZIELNICOWYCH

1. biuro ogólno-organizacyjne

2. dzielnicowa komisja planowania

3. wydział finansowy

4. wydział oświaty i wychowania

5. wydział rolnictwa, leśnictwa i skupu

6. wydział spraw wewnętrznych

7. wydział gospodarki przestrzennej i architektury

8. wydział gospodarki komunalnej i spraw lokalowych

9. wydział handlu i usług

10. wydział komunikacji

11. wydział kultury, kultury fizycznej i turystyki

12. wydział zatrudnienia i spraw socjalnych

13. dzielnicowy inspektorat obrony cywilnej

14. urząd stanu cywilnego.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024