Szczegółowy zakres działania Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu urzędu Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki (Dz. U. Nr 11, poz. 70) zarządza się, co następuje:
§  1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki jest naczelnym organem administracji państwowej w dziedzinie:
1)
rozwoju nauki i techniki,
2)
kształcenia i wychowywania studentów w szkołach wyższych,
3)
kształcenia, rozwoju, zapewnienia należytych warunków pracy i właściwego wykorzystania kadry naukowej,
4)
dokształcania i doskonalenia pracowników z wyższym wykształceniem,
5)
współpracy naukowej i technicznej z zagranicą.
§  2.
Do zakresu działania Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki należy w szczególności:
1.
w zakresie rozwoju nauki i techniki:
1)
ustalanie jednolitej polityki naukowej i technicznej,
2)
organizowanie prac prognostycznych z zakresu nauki i techniki,
3)
opracowywanie projektów programów i planów rozwoju nauki i techniki, dostosowanych do programów rozwoju poszczególnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego kraju, w tym również inicjowanie lub przygotowywanie projektów kompleksowych planów koordynacyjnych prac naukowo-badawczych i rozwojowych o szczególnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki narodowej,
4)
rozdział środków przeznaczonych na finansowanie zadań w zakresie działalności naukowo-badawczej i rozwojowej pomiędzy ministerstwa (urzędy centralne) i Polską Akademię Nauk według zasad finansowania podmiotowego i przedmiotowego, w powiązaniu z zadaniami szczególnie ważnymi dla gospodarki narodowej,
5)
dysponowanie rezerwami wszystkich rodzajów środków na rozszerzenie zakresu rzeczowego prac planowych i na przyspieszenie ich wykonania lub podejmowania prac nie przewidzianych w planie,
6)
opracowywanie zasad oddziaływania ekonomicznego na rozwój nauki i techniki,
7)
organizowanie działalności związanej z produkcją, obrotem krajowym i zagranicznym oraz wykorzystaniem aparatury naukowo-badawczej,
8)
ustalanie zasad i systemu zaopatrzenia materiałowo-technicznego szkół wyższych i jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych,
9)
ustalanie zasad i programów rozmieszczenia jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych,
10)
opiniowanie wieloletnich programów ważniejszych inwestycji placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych podporządkowanych innym ministerstwom,
11)
ustalanie zasad organizacji prac badawczo-rozwojowych oraz organizacji szkół wyższych, jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych, a także ustalanie zasad ich współdziałania,
12)
ustalanie wykazów wyników ważniejszych prac naukowo-badawczych i rozwojowych przeznaczonych do wdrożenia lub upowszechniania,
13)
sprawy informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej,
14)
ustalanie zasad i programów rozwoju publikacji naukowych oraz publikacji dydaktycznych,
15)
opracowywanie programów ogólnokrajowych rozwoju informatyki oraz koordynacja ich realizacji i zastosowań informatyki dla potrzeb gospodarki narodowej i zarządzania; realizacja tych programów w jednostkach podległych,
16)
ustalanie zasad oceny nowoczesności produkcji i usług oraz oceny technicznej wyrobów; współdziałanie przy ustalaniu systemów i środków zachęty do unowocześnienia produkcji,
2.
w zakresie kształcenia i wychowywania studentów:
1)
ustalanie kierunków i specjalności potrzebnych dla gospodarki narodowej i rozwoju kultury w całym szkolnictwie wyższym,
2)
ustalanie projektów perspektywicznych i okresowych planów rozwoju szkolnictwa wyższego,
3)
sprawy ustalania zasad i ramowych programów nauczania i wychowania studentów,
4)
ustalanie kierunków specjalności i zakresu studiów dla pracujących,
5)
sprawy doskonalenia metod nauczania oraz opracowywania programów wydawniczych podręczników i programów produkcji pomocy dydaktycznych; nadzór nad realizacją tych programów,
6)
sprawy kształcenia pedagogicznego nauczycieli akademickich,
7)
ustalanie zasad i programów polityki kadrowej w szkołach wyższych,
8)
sprawowanie opieki i pomocy nad organizacjami studenckimi i innymi organizacjami działającymi wśród studentów,
9)
sprawy rozwoju wybitnie utalentowanych studentów,
10)
ustalanie systemu praktyk i stażów studenckich,
11)
ustalanie zasad i form pomocy materialnej oraz opieki socjalnej i kulturalnej nad studentami i pracownikami szkół wyższych,
12)
organizowanie wymiany doświadczeń z zagranicą z zakresu metod i środków oraz treści nauczania,
13)
ustalanie zasad i wytycznych dla organizacji szkół wyższych i pracy dydaktyczno-wychowawczej,
3.
w zakresie kształcenia, rozwoju, zapewniania należytych warunków pracy i właściwego wykorzystania kadry naukowej:
1)
ustalanie programów kształcenia i doskonalenia kadry naukowej,
2)
ustalanie systemu i zasad odbywania stażów naukowych krajowych i zagranicznych oraz zasad tworzenia i rozdzielania stypendiów naukowych,
3)
ustalanie zasad i kierowanie procesem rozmieszczania pracowników naukowych ze stopniami i tytułami naukowymi oraz nadawanie uprawnień do zatrudniania pracowników naukowych w jednostkach organizacyjnych prowadzących prace naukowo-badawcze lub koordynujących te prace,
4)
ustalanie jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych oraz określanie stopni naukowych, które mogą być przez te jednostki nadawane,
5)
sprawy pomocy dla pracowników naukowych i inżynieryjno-technicznych wyróżniających się twórczym dorobkiem,
6)
prowadzenie centralnej ewidencji przyznanych stopni naukowych,
4.
w zakresie dokształcania i doskonalenia pracowników z wyższym wykształceniem:
1)
sprawowanie ogólnego nadzoru nad przebiegiem obowiązkowego dokształcania i doskonalenia,
2)
ustalanie specjalności, tematyki oraz zakresu dokształcania i doskonalenia pracowników z wykształceniem wyższym i pracowników, którzy ukończyli szkoły policealne,
3)
ustalanie zasad organizowania i wprowadzania specjalizacji zawodowej,
4)
zapewnianie zgodności kierunków dokształcania i doskonalenia z kierunkami rozwoju nauki i techniki,
5.
w zakresie współpracy naukowej i technicznej z zagranicą:
1)
opracowywanie zasad i wytycznych do współpracy naukowej i technicznej z zagranicą,
2)
nadzór nad realizacją zadań wynikających z międzynarodowych umów rządowych o współpracy naukowej i technicznej,
3)
organizowanie prac związanych z działalnością i zadaniami strony polskiej w Komitecie Współpracy Naukowo-Technicznej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, naradami ministrów szkolnictwa wyższego krajów Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i mieszanych międzypaństwowych organów współpracy naukowej i naukowo-technicznej oraz zabezpieczanie interesów polskich w pracach międzynarodowych organizacji w części dotyczącej działalności naukowej i technicznej,
4)
opracowywanie - w toku prac nad pięcioletnimi planami prac naukowo-badawczych i rozwojowych - projektów pięcioletnich programów współpracy z zagranicą i w ich ramach projektów programów zakupów ważniejszych licencji wymagających decyzji rządowych; sporządzanie okresowych analiz oraz ocen wykorzystania i doskonalenia ważniejszych licencji;
5)
ustalanie zasad polityki i organizowanie kształcenia studentów oraz dokształcania i doskonalenia kadr naukowych i specjalistów za granicą oraz sprawy stypendiów zagranicznych,
6)
ustalanie ogólnej polityki i wytycznych kształcenia i doskonalenia obcokrajowców w szkołach wyższych i studiach podyplomowych i dysponowanie środkami finansowymi w tym zakresie,
7)
kierowanie za granicę ekspertów w celu udzielania pomocy naukowo-technicznej,
8)
organizowanie wymiany informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej oraz gromadzenie i publikowanie materiałów z tego zakresu,
9)
wyznaczanie kandydatów na pracowników służb współpracy naukowej i technicznej w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych oraz na pracowników organizacji międzynarodowych.
§  3.
Do zakresu działania Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki poza sprawami wymienionymi w §§ 1 i 2 należą również sprawy określone w ustawie z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 31) i w ustawie z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 32).
§  4.
W zakresie objętym jego właściwością Minister:
1)
nadzoruje podległe mu jednostki organizacyjne,
2)
sprawuje kontrolę działalności innych niż wymienione w pkt 1 państwowych jednostek organizacyjnych,
3)
koordynuje w porozumieniu z Polską Akademią Nauk i zainteresowanymi ministrami działalność i współpracę placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk, szkół wyższych oraz jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych.
§  5.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki wykonując zadania w zakresie rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego i techniki ściśle współdziała z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów i z naczelnymi (centralnymi) organami administracji państwowej oraz - w zakresie objętym ustawą o Polskiej Akademii Nauk - z Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk.
§  6.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki współdziała:
1)
z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów przy ustalaniu celów społeczno-gospodarczych, w których osiąganiu powinny mieć udział instytucje naukowe i techniczne oraz pracownicy z wyższym wykształceniem, i przy ustalaniu środków na działalność naukowo-badawczą i rozwojową we wszystkich ich składnikach, a także przy ustalaniu programów i planów zapotrzebowania na kadry z wyższym wykształceniem oraz ustalaniu liczby przyjmowanych studentów dla wszystkich szkół wyższych,
2)
z Ministrem Finansów przy ustalaniu środków na działalność naukowo-badawczą, rozwojową i szkolnictwa wyższego, przy ustalaniu zasad finansowania jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych oraz przy ustalaniu zasad i systemu finansowania szkół wyższych,
3)
z Ministrem Spraw Zagranicznych przy ustalaniu kierunków i polityki współpracy naukowej i technicznej z zagranicą oraz przy kierowaniu pracowników do pracy naukowej i technicznej w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i organizacjach międzynarodowych,
4)
z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych w sprawach polityki wynagrodzeń i opieki socjalnej dla pracowników szkół wyższych, jednostek naukowo-badawczych i rozwojowych oraz przy ustalaniu programów i planów zapotrzebowania na kadry z wyższym wykształceniem, liczby przyjmowanych studentów dla wszystkich szkół wyższych, a także przy ustalaniu zasad zatrudniania absolwentów z wyższym wykształceniem,
5)
z Ministrem Oświaty i Wychowania w sprawach rozwoju zaplecza naukowego dla potrzeb oświaty i wychowania, opracowywania zasad jednolitego systemu wychowania młodzieży szkolnej i akademickiej, dokształcania i doskonalenia nauczycieli, opracowywania programów szkolnych oraz opracowywania zasad i form wzajemnego uczestniczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych nauczycieli akademickich i nauczycieli szkół średnich,
6)
z Ministrami Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych przy ustalaniu kierunków rozwoju i finansowania nauki i techniki na potrzeby obronności kraju, a ponadto z Ministrem Obrony Narodowej w sprawach wojskowego szkolenia studentów i przysposobienia obronnego młodzieży szkół wyższych,
7)
z Zarządem Głównym Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawach, o których mowa w art. 106 ustawy z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz. U. Nr 16, poz. 114).
§  7.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki może w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk powoływać międzyresortowe komisje i zespoły dla opracowania lub opiniowania oraz realizacji określonych programów i zadań.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024