Ławnicy w sądach wojskowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 1 lipca 1972 r.
w sprawie ławników w sądach wojskowych. *

Na podstawie art. 48 § 5 ustawy z dnia 8 czerwca 1972 r. o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. Nr 23, poz. 166) zarządza się co następuje:

Rozdział  1.

Wybory ławników.

§  1.
Ławników do sądów wojskowych wybiera się w jednostkach wojskowych na zebraniach organizacyjnych oddzielnie dla żołnierzy:
1)
zawodowych i służby okresowej,
2)
pełniących służbę w charakterze kandydatów na żołnierzy zawodowych,
3)
odbywających zasadniczą służbę wojskową.
§  2.
Liczbę ławników określa szef sądu wojskowego stosownie do liczby spraw i posiedzeń sądowych z udziałem ławników.
§  3.
Szef sądu wojskowego co najmniej na trzy miesiące przed upływem kadencji podaje dowódcom garnizonów wojskowych, znajdujących się na obszarze właściwości tego sądu - liczbę ławników w poszczególnych stopniach wojskowych, którzy powinni być wybrani w danym garnizonie na następną kadencję.
§  4.
Dowódca garnizonu wojskowego ustala liczbę ławników, którzy powinni być wybrani w poszczególnych jednostkach wojskowych wchodzących w skład garnizonu.
§  5.
1.
Dowódca garnizonu wojskowego może zarządzać przeprowadzenie wyboru ławników w poszczególnych jednostkach wojskowych albo łącznie dla kilku jednostek wojskowych wchodzących w skład garnizonu.
2.
W razie zarządzenia wyboru ławników dla kilku jednostek wojskowych dowódca garnizonu ustala termin zebrania i wyznacza przewodniczącego.
3.
Termin zebrania w jednostce wojskowej dla wyboru ławników ustala dowódca tej jednostki, który wyznacza równocześnie przewodniczącego zebrania.
§  6.
1.
Na listę kandydatów na ławników może być wpisany żołnierz po odbyciu co najmniej sześciu miesięcy czynnej służby wojskowej, przodujący w wypełnianiu obowiązków służbowych, w dyscyplinie wojskowej i w pracy społecznej, który daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków ławnika.
2.
Na listę kandydatów na ławników nie mogą być wpisani żołnierze, którzy pełnią służbę w sądach wojskowych, w wojskowych jednostkach organizacyjnych Prokuratury lub w organach wojskowej służby wewnętrznej.
§  7.
1.
Listę kandydatów na ławników ustala dowódca garnizonu przy udziale organów partyjno-politycznych jednostki wojskowej i przedstawiciela Koła Młodzieży Wojskowej.
2.
Kandydatów na ławników pełniących służbę wojskową w kilku jednostkach wojskowych, wchodzących w skład garnizonu, zgłaszają dowódcy tych jednostek w porozumieniu z organizacjami partyjno-politycznymi jednostek i przedstawicielami Kół Młodzieży Wojskowej.
§  8.
Lista kandydatów na ławników ustalona w trybie § 7 powinna zawierać liczbę kandydatów większą co najmniej o 1/4 od liczby ławników, którzy mają być wybrani z danej jednostki wojskowej.
§  9.
1.
Przed przystąpieniem do wyboru przewodniczący zebrania przedstawia każdego kandydata na ławnika, podając jego stopień wojskowy, imię i nazwisko, wykształcenie, organizacje, których jest członkiem, oraz krótką charakterystykę kandydata.
2.
Uczestnikom zebrania przysługuje prawo zgłaszania również innych kandydatów na ławników.
3.
Wyboru ławników dokonuje się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
4.
Z przebiegu zebrania sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący zebrania.
§  10.
1.
Imienne listy żołnierzy wybranych na ławników przesyła się niezwłocznie po wyborze dowódcom garnizonu oraz ogłasza się je w rozkazie jednostki wojskowej.
2.
Dowódcy garnizonów przekazują imienne listy ławników szefom właściwych sądów.
§  11.
1.
Żołnierze wybrani na ławników składają w sądzie wojskowym uroczyste ślubowanie według roty przewidzianej dla sędziów w terminie ustalonym przez szefa sądu.
2.
Przed złożeniem ślubowania ławników poucza się o ich roli w postępowaniu sądowym oraz o ich prawach i obowiązkach. Datę złożenia ślubowania przez ławnika wpisuje się do listy ławników.
§  12.
Sądy wojskowe prowadzą listy ławników. W listach zamieszcza się dane wymienione w § 9 ust. 1 oraz adnotacje o złożeniu ślubowania, wygaśnięciu mandatu, odwołaniu i skreśleniu z listy ławników.
§  13.
Wybory ławników powinny odbyć się najpóźniej na jeden miesiąc przed upływem kadencji ławników.
§  14.
1.
Jeżeli liczba ławników zmniejszyła się w stopniu powodującym trudności w działalności sądu, na wniosek szefa sądu przeprowadza się wybory dodatkowe. Przepisy § 2 - 11 stosuje się odpowiednio.
2.
Kadencja ławników wybranych w wyborach dodatkowych trwa do upływu kadencji pozostałych ławników.

Rozdział  2.

Wyznaczanie ławników do udziału w sprawach.

§  15.
1.
Ławnika do udziału w sprawie wyznacza szef sądu, zawiadamiając o tym jednostkę wojskową, w której ławnik pełni służbę wojskową. Zawiadomienie powinno nastąpić co najmniej na pięć dni przed terminem rozprawy lub posiedzenia.
2.
W razie niemożności skierowania ławnika wyznaczonego przez szefa sądu kieruje się do sądu innego ławnika w tym samym lub wyższym stopniu wojskowym; w razie niemożności skierowania innego ławnika jednostka wojskowa zwraca się do dowódcy garnizonu wojskowego, który podejmuje decyzję w sprawie skierowania do sądu ławnika w odpowiednim stopniu wojskowym z innej jednostki wojskowej. O podjętej decyzji należy niezwłocznie powiadomić szefa sądu.
3.
W razie zarządzenia przerwy lub odroczenia rozprawy dowódca jednostki wojskowej kieruje tych samych ławników do udziału w dalszym ciągu rozprawy. Nie obowiązuje wówczas 5-dniowy termin zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
§  16.
1.
Udział ławnika wyznaczonego przez szefa sądu lub posiedzeniu jest obowiązkiem służbowym.
2.
Dowódcy jednostek wojskowych zapewniają terminowe stawiennictwo ławników w sądach.
§  17.
1.
Ławnika nie wyznacza się do udziału w sprawie, jeżeli podlega wyłączeniu z mocy prawa, jak również w sprawie, której przedmiot wchodzi w zakresie jego obowiązków służbowych z tytułu nadzoru, kontroli lub rewizji.
2.
Nie wyznacza się do udziału w sprawie również ławnika, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne albo przed sądem honorowym lub koleżeńskim.
3.
O wszczęciu przeciwko ławnikowi postępowania karnego albo postępowania karnego przed sądem honorowym lub koleżeńskim oraz o zakończeniu tego postępowania jednostka wojskowa zawiadamia szefa sądu.
§  18. 1
(skreślony).

Rozdział  3.

Odwoływanie ławnika.

§  19.
1.
Ławnika, który nie daje rękojmi należytego wykonywania obowiązków, odwołuje zebranie żołnierskie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów na wniosek dowódcy jednostki wojskowej lub szefa sądu.
2.
Zebranie żołnierskie może odwołać ławnika w szczególności w razie:
1)
nienależytego wykonywania przez niego obowiązków ławnika,
2)
zachowania godzącego w powagę sądu.
3.
Do czasu odwołania ławnika nie wyznacza się go do udziału w rozprawach i posiedzeniach.
4.
Odwołanie ławnika ogłasza się w rozkazie jednostki wojskowej.
§  20.
O wygaśnięciu mandatu ławnika oraz o odwołaniu ławnika jednostka wojskowa zawiadamia szefa sądu.
§  21.
W razie wygaśnięcia mandatu lub odwołania ławnika szef sądu skreśla go z listy ławników.

Rozdział  4.

Przepisy końcowe.

§  22.
Traci moc zarządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 listopada 1953 r. w sprawie wyznaczania ławników w sądach wojskowych.
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
*Z dniem 1 stycznia 1998 r. rozporządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz.U.97.117.753), nie dłużej jednak niż do dnia 2 lipca 1998 r. - zobacz art. 78 powołanej ustawy.
1 § 18 skreślony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lipca 1995 r. (Dz.U.95.92.459) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 sierpnia 1995 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024