Szczegółowy zakres działania Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług.

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu urzędu Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług (Dz. U. Nr 11, poz. 74) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług jest naczelnym organem administracji państwowej w dziedzinie handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług.
2.
Przez użyte w rozporządzeniu określenie:
1)
"handel wewnętrzny" rozumie się obrót hurtowy i detaliczny towarami przeznaczonymi głównie dla ludności (towary rynkowe) oraz przetwarzanie artykułów żywnościowych na posiłki i ich sprzedaż (przemysł gastronomiczny),
2)
"drobna wytwórczość" rozumie się działalność wytwórczą prowadzoną przez państwowy przemysł terenowy (z wyjątkiem państwowego przemysłu terenowego materiałów budowlanych), jednostki spółdzielcze, organizacje społeczne oraz pozarolnicze jednostki gospodarki nie uspołecznionej,
3)
"usługi" rozumie się odpłatne czynności dla ludności i jednostek gospodarki uspołecznionej wykonywane przez jednostki gospodarki uspołecznionej i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej w zakresie ustalonym dla Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług odrębnymi przepisami.
§  2.
1.
Do zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług należy:
1)
określenie kierunków i warunków rozwoju handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług oraz organizowanie sprawnego zaopatrzenia rynku,
2)
koordynacja działalności handlu wewnętrznego i drobnej wytwórczości,
3)
koordynacja działalności usługowej jednostek gospodarki uspołecznionej i pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
4)
organizowanie i prowadzenie badań w zakresie zapotrzebowania na towary rynkowe i usługi opłacane z dochodów osobistych ludności oraz informowanie przemysłu o potrzebach handlu i zmianach zachodzących na rynku,
5)
organizowanie i prowadzenie badań jakości wyrobów dostarczanych jednostkom handlowym oraz przyznawanie prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości,
6)
organizowanie produkcji maszyn i urządzeń głównie na potrzeby handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług, prowadzonej przez jednostki resortu handlu wewnętrznego i usług,
7)
organizowanie i prowadzenie badań naukowych w zakresie problematyki handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług,
8)
organizowanie i regulowanie spraw wystaw i targów z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych organów,
9)
sprawowanie nadzoru nad całokształtem działalności państwowych organizacji gospodarczych, przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych resortu,
10) 1
wykonywanie zadań i uprawnień wynikających z ustawy o radach narodowych w stosunku do terenowych organów administracji państwowej i podległych im wydziałów handlu, przemysłu i usług,
11)
regulowanie innych spraw przekazanych do właściwości Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług na mocy odrębnych przepisów.
2.
W szczególności Minister Handlu Wewnętrznego i Usług dla wykonania swoich zadań:
1)
ustala kierunki działalności handlu wewnętrznego i zasady obrotu towarami rynkowymi,
2)
określa i stosuje środki oddziaływania na kierunki i wyniki działalności jednostek handlowych, drobnej wytwórczości i usługowych,
3)
opracowuje projekty planów gospodarczych w dziedzinie rozwoju usług, handlu i drobnej wytwórczości w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
4) 2
współdziała z zainteresowanymi ministrami i terenowymi organami administracji państwowej odpowiedzialnymi za rozwój produkcji drobnej wytwórczość i usług - w zakresie terenowej aktywizacji gospodarczej,
5)
prowadzi wymianę nadwyżek towarów rynkowych z zagranicą w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego,
6)
zgłasza wnioski i wydaje opinie co do zasad ustalania cen oraz opłat i stawek taryfowych na usługi i marż handlowych oraz co do cen detalicznych towarów rynkowych, jak również ustala ceny towarów zaopatrzeniowych produkowanych w podległych i nadzorowanych jednostkach oraz ceny detaliczne artykułów produkowanych w tych jednostkach, w zakresie przekazanym przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów,
7)
przedstawia propozycje, wnioski i opinie w sprawach zasad systemów finansowych, zasad opodatkowania i polityki kredytowej,
8)
organizuje systemy informatyki w zakresie handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług,
9)
podejmuje środki w celu niedopuszczenia do handlu wewnętrznego towarów nieodpowiedniej jakości aż do zakazu zakupu tych towarów włącznie,
10)
ustala dla podległych i nadzorowanych jednostek podstawowe zasady organizacji i techniki obrotu, usług i drobnej wytwórczość oraz kierunki postępu ekonomiczno-technicznego i organizacyjnego,
11)
ustala kierunki rozwoju bazy materialno-technicznej handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług, prowadzi politykę inwestycyjną w tym zakresie oraz sprawuje nadzór nad organizacją i rozmieszczeniem sieci handlowej zakładów drobnej wytwórczości i usług,
12)
ustala politykę zatrudnienia, płac, szkolenia i doskonalenia kadr w jednostkach handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług,
13)
opracowuje plany zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz dokonuje podziału ilości materiałów, maszyn i artykułów technicznych przydzielanych dla wykonania zadań w dziedzinie handlu, drobnej wytwórczości i usług,
14)
ustala podstawowe kierunki rozwoju produkcji maszyn i urządzeń na potrzeby handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług,
15)
prowadzi politykę w zakresie informacji, publikacji i wydawnictw dotyczących problematyki resortu.
§  3.
1.
W ramach sprawowanej funkcji koordynacji międzyresortowej w dziedzinie handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług Minister Handlu Wewnętrznego i Usług:
1) 3
określa i przekazuje ministrom, terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego i centralnym związkom spółdzielni zadania i środki w zakresie całokształtu działalności organizacji handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i świadczonych usług w razie ustalenia ich zbiorczo w narodowych planach gospodarczych oraz stosownie do upoważnienia udzielonego przez Radę Ministrów,
2)
ustala kierunki inwestowania i akceptuje plany inwestycyjne organizacji prowadzących działalność w zakresie handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług,
3)
prowadzi politykę zatrudnienia i płac oraz dokonuje rozdziału funduszu płac oraz etatów, w tym środków na regulację płac i innych świadczeń na rzecz pracowników,
4)
dokonuje w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami i centralnymi związkami spółdzielni zmian zadań planowych ministerstw i centralnych związków spółdzielni w zakresie handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług, nie naruszających podstawowych zadań i proporcji narodowego planu gospodarczego, ustalonych przez Radę Ministrów,
5)
ustala zasady, organizuje opracowywanie i opracowuje okresowe plany dostaw na rynek towarów krajowych i z importu oraz sprzedaży detalicznej wszystkich uspołecznionych organizacji,
6)
organizuje i prowadzi badanie rynku, spożycia towarów i usług opłacanych z dochodów osobistych ludności oraz badania naukowe w zakresie problematyki handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług,
7)
współdziała w kształtowaniu warunków zapewniających równowagę rynkową i w rozwijaniu produkcji drobnej wytwórczości,
8)
opiniuje wnioski zgłaszane Ministrowi Handlu Zagranicznego przez innych ministrów w zakresie importu i eksportu towarów rynkowych,
9)
współdziała z Ministrem Handlu Zagranicznego w zakresie planowego importu towarów konsumpcyjnych na zaopatrzenie rynku wewnętrznego oraz wymiany nadwyżek towarów rynkowych z zagranicą, prowadzonej przez organizacje spółdzielcze,
10)
inicjuje i organizuje współpracę naukowo-techniczną i gospodarczą z zagranicą w zakresie właściwości resortu,
11)
reprezentuje handel wewnętrzny, drobną wytwórczość i usługi wobec organizacji międzynarodowych (z wyłączeniem spółdzielczych i organizacji ruchu księgarskiego) oraz koordynuje działalność w tym zakresie w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych i innymi zainteresowanymi ministrami,
12)
w zależności od warunków i potrzeb obrotu rynkowego ustala w obowiązującym trybie podział marż handlowych na hurtową i detaliczną w ramach marż łącznych ustalonych przez Państwową Komisję Cen,
13)
wprowadza, w szczególnie uzasadnionych wypadkach, doraźne uproszczone informacje o sytuacji rynkowej, powiadamiając o tym Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
14)
opiniuje wnioski przedstawiane Radzie Ministrów przez ministrów i inne organy administracji państwowej w sprawach mających wpływ - w zakresie handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług - na zmianę zadań wynikających z narodowych planów gospodarczych lub na ustalenie zadań w przyszłych planach gospodarczych,
15)
inicjuje i organizuje wspólnie z resortami przemysłowymi reklamę towarów rynkowych i usług,
16)
reguluje inne sprawy dotyczące handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług, wymagające koordynacji.
2.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług wykonuje funkcje koordynacji międzyresortowej w porozumieniu z właściwymi ministrami, a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych - po porozumieniu z zarządami centralnych związków spółdzielni.
§  3a. 4
1.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług niezależnie od koordynacji określonej w poprzednich paragrafach sprawuje koordynację działalności usługowej opłacanej ze środków pieniężnych ludności lub jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
2.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług sprawuje koordynację określoną w ust. 1, niezależnie od koordynacji międzyresortowej działalności usługowej, o której mowa w § 3, oraz koordynacji międzyresortowej tej działalności sprawowanej przez innych ministrów i urzędy centralne.
3.
Do zadań Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług z tytułu koordynacji określonej w ust. 1 należy:
1)
opracowywanie wniosków i propozycji w sprawie metodologii i trybu planowania usług,
2)
przekazywanie właściwym ministrom i terenowym organom administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, na podstawie uchwał Rady Ministrów dotyczących opracowania narodowego planu społeczno-gospodarczego, uzupełniających wskazówek do opracowania projektów planów w zakresie usług,
3)
opracowywanie projektów zbiorczych planów usług (wieloletnich i rocznych) na podstawie projektów przekazanych przez właściwych ministrów i terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego oraz przedstawianie ich Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,
4)
opracowywanie wniosków w sprawie zasad kwalifikacji działalności usługowej oraz zakresu i częstotliwości sprawozdań statystycznych w tej dziedzinie,
5)
dokonywanie na podstawie informacji statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego, a także na podstawie przekazanych przez właściwych ministrów i terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego analiz, okresowych ocen przebiegu realizacji planów i sytuacji w zakresie usług,
6)
opiniowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonych na szczeblu centralnym,
7)
opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach dotyczących usług oraz inicjowanie działalności legislacyjnej w sprawach dotyczących poszczególnych działów usług,
8)
inicjowanie prac naukowo-badawczych w dziedzinie problemów ekonomicznych usług,
9)
organizowanie w porozumieniu z właściwymi ministrami i terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego kontroli realizacji zadań w dziedzinie usług, stanu zaspokojenia potrzeb w tym zakresie i funkcjonowania jednostek usługowych,
10)
przedstawianie Radzie Ministrów opinii i wniosków zmierzających do poprawy warunków materialno-technicznych i ekonomicznych rozwoju usług.
§  4.
Przepisy § 2 ust. 2 pkt 8 i § 3 ust. 1 pkt 12 nie dotyczą leków, dzieł sztuki i księgarstwa, czasopism i dzienników oraz znaczków filatelistycznych.
§  5.
1.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług sprawuje nadzór:
1)
nad działalnością organizacji gospodarczych, przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych bezpośrednio mu podległych,
2)
w ramach sprawowanej funkcji koordynacji międzyresortowej nad działalnością handlu wewnętrznego w odniesieniu do wszystkich jednostek organizacyjnych prowadzących tę działalność bez względu na ich organizacyjne podporządkowanie,
3)
nad działalnością usługową jednostek organizacyjnych świadczących usługi w zakresie koordynowanym przez Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,
4)
zwierzchni nad działalnością handlu wewnętrznego, drobnej wytwórczości i usług państwowych jednostek organizacyjnych podległych radom narodowym.
2. 5
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług określa kierunki rozwoju i sprawuje zgodnie z odrębnymi przepisami nadzór:
1)
nad działalnością pozarolniczych jednostek gospodarki nie uspołecznionej w dziedzinie handlu wewnętrznego, rzemiosła i usług,
2)
nad organizacjami zrzeszającymi osoby fizyczne i prawne (jednostki pozarolniczej gospodarki nie uspołecznionej) prowadzące zarobkową działalność gospodarczą w zakresie handlu wewnętrznego, rzemiosła i usług oraz nad jednostkami nadrzędnymi tych organizacji
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 ust. 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 lipca 1974 r. (Dz.U.74.28.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1974 r.
2 § 2 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 lipca 1974 r. (Dz.U.74.28.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1974 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lipca 1974 r. (Dz.U.74.28.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1974 r.
4 § 3a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 lipca 1974 r. (Dz.U.74.28.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1974 r.
5 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 lipca 1974 r. (Dz.U.74.28.160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1974 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024