Szczegółowy zakres działania Ministra Oświaty i Wychowania.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu urzędu Ministra Oświaty i Wychowania (Dz. U. Nr 11, poz. 71) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy ustalanie zasad, organizowanie i kierowanie oraz nadzorowanie:
1)
kształcenia i wychowania socjalistycznego dzieci i młodzieży w ramach jednolitego systemu edukacji narodowej;
2)
opieki wychowawczej i pomocy socjalnej dla dzieci i uczącej się młodzieży;
3)
kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych fizycznie lub psychicznie oraz resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie;
4)
kształcenia, dokształcania i doskonalenia pracowników na poziomie szkoły średniej;
5)
ustawicznego kształcenia dorosłych;
6)
planowania oświaty i wychowania oraz bazy materialnej i nakładów finansowych.
2.
Ponadto do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy wytyczanie polityki kształcenia, doskonalenia, zatrudniania oraz sprawy socjalne nauczycieli.
§  2.
W szczególności do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy:
1)
w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży:
a)
ustalanie zasad i form wychowania w przedszkolach i innych placówkach wychowania przedszkolnego, zasad kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych, średnich ogólnokształcących i zawodowych wszystkich stopni,
b)
ustalanie planów i programów nauczania i wychowania w szkołach, placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
c)
ustalanie nomenklatury zawodów i specjalności kształcenia uczniów,
d)
zatwierdzanie podręczników, książek pomocniczych, skryptów dla uczniów i nauczycieli, czasopism oraz programów oświatowych radia, telewizji i filmu,
e)
programowanie i zatwierdzanie wzorów pomocy naukowych i specjalistycznego sprzętu wyposażenia szkolnego oraz norm zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe,
f)
kontrola realizacji obowiązku szkolnego,
g)
organizowanie badań naukowych w zakresie nowoczesnych treści, metod, form i środków nauczania we wszystkich stopniach szkół oraz wymiany doświadczeń w tym zakresie z zagranicą,
h)
ustalanie zasad i form powszechnego poradnictwa wychowawczego i zawodowego dla dzieci i młodzieży szkolnej,
i)
ustalanie zasad przyjęć dzieci i młodzieży do wszystkich typów szkół i innych placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
j)
określanie, na podstawie ustalonego przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów zapotrzebowania na kadry kwalifikowane, limitów przyjęć uczniów według typów szkół i kierunków kształcenia,
k)
ustalanie zasad tworzenia sieci szkół i placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
l)
ustalanie zasad organizacji wszelkich typów szkół i innych placówek oświatowych, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
ł)
udzielanie zezwoleń na prowadzenie niepaństwowych szkół i innych placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych oraz sprawowanie nad nimi nadzoru,
m)
ustalanie zasad, treści i form organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
n)
ustalanie systemu opieki nad młodzieżą szczególnie uzdolnioną;
2)
w zakresie opieki wychowawczej i pomocy socjalnej dla dzieci i uczącej się młodzieży:
a)
ustalanie zasad i form wychowania dzieci w rodzinach zastępczych, opiekuńczych i rodzinnych domach dziecka oraz zasad udzielania pomocy materialnej dla tych dzieci,
b)
wytyczanie kierunków wychowawczego współdziałania szkoły z rodziną, środowiskiem, organizacjami młodzieżowymi i społecznymi oraz środkami masowego przekazu,
c)
ustalanie zasad rozwijania samorządności dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
d)
ustalanie zasad i form upowszechniania kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku młodzieży,
e)
ustalanie zasad systemu stypendialnego i innych form pomocy materialnej dla młodzieży szkolnej,
f)
ustalanie zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i wychowania w szkołach i placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
g)
wytyczanie programu i współdziałanie szkoły z rodziną i innymi środowiskami wychowawczymi w organizowaniu różnych form spędzania czasu wolnego;
3)
w zakresie kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych fizycznie lub psychicznie oraz resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie:
a)
ustalanie zasad i form przystosowania dzieci i młodzieży z wadami fizycznymi i psychicznymi do nauki, życia społecznego i pracy zawodowej,
b)
wytyczanie kierunków i form przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich oraz ścisłe współdziałanie w tym zakresie ze środowiskami oddziaływania wychowawczego, zwłaszcza organizacjami młodzieżowymi i społecznymi oraz środkami masowego przekazu,
c)
inicjowanie badań w zakresie pedagogiki kompensacyjnej, resocjalizacyjnej i leczniczej oraz wdrażanie ich wyników do pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4)
w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników na poziomie szkoły średniej:
a)
sprawowanie ogólnego nadzoru pedagogicznego nad praktyczną nauką zawodu młodocianych pracujących oraz nad kursowym szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracujących,
b)
opracowywanie zakresu świadczeń i ulg dla pracowników kształcących się do poziomu wykształcenia średniego włącznie,
c)
udzielanie zezwoleń organizacjom społecznym i spółdzielczym na prowadzenie doskonalenia i dokształcania pracujących do poziomu wykształcenia średniego włącznie;
5)
w zakresie ustawicznego kształcenia dorosłych:
a)
wytyczanie kierunków działalności dydaktyczno-wychowawczej różnych form oświaty dorosłych,
b)
ustalanie zasad i form upowszechniania kultury pedagogicznej;
6)
w zakresie planowania rozwoju oświaty i wychowania oraz rozwoju bazy materialnej:
a)
prognozowanie i planowanie rozwoju szkół ogólnokształcących, zawodowych, placówek opieki nad dzieckiem, placówek nieszkolnych form oświaty dorosłych oraz upowszechniania nauczania na poziomie średnim zgodnie z wytycznymi Rady Ministrów oraz ustalonym przez Komisję Planowania Gospodarczego przy Radzie Ministrów zapotrzebowaniem na kadry kwalifikowane,
b)
prognozowanie i koordynowanie budownictwa szkolnego, internatów i burs,
c)
nadzór nad polityką wydawniczą i produkcją podręczników, książek szkolnych, pomocy naukowych i specjalistycznego sprzętu do użytku szkół i instytucji poradnictwa wychowawczego i zawodowego dla młodzieży;
7)
w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia, zatrudnienia i spraw socjalnych nauczycieli:
a)
ustalanie treści i form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
b)
organizowanie kształcenia nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz kształcenia wychowawczyń placówek wychowania przedszkolnego,
c)
ustalanie planów rozmieszczenia kadr nauczycielskich,
d)
ustalanie kwalifikacji pedagogicznych i zawodowych nauczycieli,
e)
przedstawianie Radzie Ministrów projektów systemów płac nauczycieli i pracowników administracji szkolnej,
f)
organizowanie badań naukowych nad zawodem nauczyciela,
g)
planowanie rozwoju urządzeń socjalno-kulturalnych i wypoczynkowych dla nauczycieli,
h)
udzielanie pomocy materialnej w zakresie opieki profilaktyczno-leczniczej,
i)
ustalanie form opieki socjalnej dla nauczycieli.
§  3.
Minister Oświaty i Wychowania wykonuje zadania określone w § 1 ust. 2, § 2 pkt 1 lit. c), j), k) i pkt 7 lit. e) w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz z ministrami (kierownikami urzędów centralnych) prowadzącymi szkoły, działające na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. z 1961 r. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115 i z 1972 r. Nr 16, poz. 114), zadania określone w § 2 pkt 4 lit. b) w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, a zadania wymienione w § 2 pkt 1 lit. j) i pkt 6 lit. a) w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  4.
Minister Oświaty i Wychowania współdziała:
1)
z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki - w sprawach przyjęć na studia, kształcenia i doskonalenia nauczycieli w szkołach wyższych i prowadzenia badań naukowych w zakresie dyscyplin stosowanych w dziedzinie oświaty i wychowania,
2)
z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie zapewnienia dzieciom i młodzieży szkolnej opieki higieniczno-lekarskiej oraz przeciwdziałania w powstawaniu wad fizycznych i psychicznych u dzieci i młodzieży, a także w sprawach określonych w § 2 pkt 7 lit. h),
3)
z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - w sprawach określonych w § 2 pkt 6 lit. b) i pkt 7 lit. g), a także z prezydiami rad narodowych w zakresie budowy oraz przydziału mieszkań dla nauczycieli,
4)
z Zarządem Głównym Związku Nauczycielstwa Polskiego w zakresie ustalonym w art. 106 ustawy z dnia 27 kwietnia 1972 r. - Karta praw i obowiązków nauczyciela (Dz. U. Nr 16, poz. 114).
§  5.
Minister Oświaty i Wychowania:
1)
sprawuje w dziedzinie oświaty i wychowania koordynację międzyresortową w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2)
sprawuje nadzór nad działalnością kuratoriów okręgów szkolnych prezydiów rad narodowych,
3)
sprawuje nadzór nad realizacją funkcjonowania systemu oświaty i wychowania.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024