Obliczanie wydatków w postępowaniu karnym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW SPRAWIEDLIWOŚCI I OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 kwietnia 1972 r.
w sprawie obliczania wydatków w postępowaniu karnym.

Na podstawie art. 555 § 1 Kodeksu postępowania karnego (Dz. U. z 1969 r. Nr 13, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wysokość wydatków w postępowaniu karnym oblicza się według faktycznie poniesionych kosztów.
2.
Jeżeli przepisy niniejszego rozporządzenia albo inne przepisy przewidują ustalenie wysokości wydatków w postaci ryczałtu lub przewidują stawki urzędowe albo ustalają inne zasady obliczania wysokości wydatków - wysokość ich oblicza się zgodnie z tymi przepisami.
3.
Końcówkę kwoty zaokrągla się w górę do pełnego złotego.
§  2. 1
Ryczałt za doręczanie wezwań i innych pism wynosi za postępowanie przygotowawcze oraz za każdą instancję po 400 zł, a jeżeli w sprawie występuje więcej niż jeden oskarżony – po 240 zł od każdego z nich.
§  3. 2
Ryczałt za sprowadzenie i przewóz jednej osoby na żądanie sądu lub organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze wynosi:
1)
w granicach jednej miejscowości:
a)
za konwój zwyczajny – 240 zł,
b)
za konwój wzmocniony – 400 zł,
2)
z jednej miejscowości do drugiej:
Strefa konwoju Konwój zwyczajny Konwój wzmocniony
1 2 3
do 25 km 560 zł 800 zł
do 50 km 720 zł 1.200 zł
do 75 km 960 zł 1.440 zł
do 100 km 1.280 zł 2.000 zł
do 150 km 1.760 zł 2.800 zł
do 200 km 2.560 zł 3.840 zł
do 250 km 3.040 zł 4.480 zł
do 300 km 3.520 zł 5.120 zł
do 350 km 3.760 zł 5.520 zł
do 400 km 4.560 zł 6.800 zł
do 450 km 5.040 zł 7.360 zł
do 500 km 5.400 zł 7.680 zł
do 600 km 6.300 zł 8.560 zł
do 700 km 7.000 zł 9.440 zł
do 800 km 8.400 zł 10.600 zł
do 900 km 9.100 zł 11.700 zł
powyżej 900 km 9.700 zł 12.560 zł
§  4.
1.
Ryczałt określony w § 3 obejmuje również koszty podróży konwojentów w obie strony.
2.
Ryczałt za konwój wzmocniony stosuje się, jeżeli na jednego konwojowanego przypada więcej niż jeden konwojent.
3.
Ryczałt określony w § 3 pkt 2 zmniejsza się o 1/3 w razie konwojowania osoby tylko w jedną stronę.
§  5.
1. 3
Ryczałt za przechowanie przedmiotów zajętych w postępowaniu karnym i złożonych w składnicy organów prowadzących postępowanie wynosi 400 zł. Ryczałt ten pobiera się tylko jeden raz w toku całego postępowania.
2.
Jeżeli przechowanie dotyczy przedmiotów zajętych u więcej niż jednego oskarżonego, pobiera się od każdego z nich ryczałt określony w ust. 1 zmniejszony o połowę.
§  6.
1.
Wydatki na badania lekarskie oskarżonego przeprowadzone na podstawie art. 65 Kodeksu postępowania karnego oblicza się według stawek ustalonych dla osób nieuprawnionych do bezpłatnych świadczeń leczniczych za opiekę zdrowotną zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli lekarzowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości i na zasadach określonych w przepisach regulujących wynagrodzenie za czynności biegłych w zakresie medycyny sądowej w postępowaniu przed sądami powszechnymi.
§  7.
Wydatki związane z przejazdem sędziów i innych osób z powodu czynności postępowania oblicza się na zasadach ustalonych w przepisach o należnościach w razie pełnienia czynności służbowych poza zwykłym miejscem służbowym.
§  8.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 czerwca 1929 r. o należnościach za konwojowanie osób i rzeczy oraz za przechowanie rzeczy (Dz. U. z 1929 r. Nr 47, poz. 390, z 1947 r. Nr 28, poz. 117 i z 1963 r. Nr 51, poz. 287);
2)
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 lipca 1961 r. w sprawie opłat za doręczanie wezwań i innych pism sądowych w sprawach karnych (Dz. U. Nr 37, poz. 187);
3)
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 26 października 1963 r. w sprawie taksy dla obliczania należności za konwojowanie osób na żądanie sądu albo organu prowadzącego śledztwo lub dochodzenie (Dz. U. Nr 51, poz. 287).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 lipca 1984 r. (Dz.U.84.39.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1984 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 listopada 1987 r. (Dz.U.87.39.223) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.

2 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 lipca 1984 r. (Dz.U.84.39.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1984 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 listopada 1987 r. (Dz.U.87.39.223) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.

3 § 5 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 lipca 1984 r. (Dz.U.84.39.205) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1984 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 27 listopada 1987 r. (Dz.U.87.39.223) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1988 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024