Odpowiedzialność porządkowa za naruszenie dyscypliny budżetowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 lutego 1971 r.
w sprawie odpowiedzialności porządkowej za naruszenie dyscypliny budżetowej.

Na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Osoba winna naruszenia dyscypliny budżetowej ponosi odpowiedzialność porządkową zarówno w razie naruszenia dyscypliny budżetowej z winy umyślnej, jak i z winy nieumyślnej, chyba że przepisy rozporządzenia przewidują odpowiedzialność tylko z winy umyślnej.
2.
Winę umyślną i nieumyślną ocenia się według przepisów art. 7 Kodeksu karnego.
§  2.
Przy wymiarze kary organ orzekający bierze pod uwagę rodzaj i stopień winy oraz skutki naruszenia dyscypliny budżetowej. Nie można wymierzyć kary upomnienia w wypadku winy umyślnej oraz w wypadku, gdy osoba winna była już ukarana za naruszenie dyscypliny budżetowej.
§  3.
Kierownik jednostki lub inny zwierzchnik służbowy ponosi odpowiedzialność porządkową za naruszenie dyscypliny budżetowej przez pracownika, jeżeli wydał polecenie, którego wykonanie naruszyło dyscyplinę budżetową, albo jeżeli dopuścił do naruszenia dyscypliny budżetowej przez zaniedbanie obowiązków w zakresie nadzoru.
§  4.
Pracownik, który otrzymał do wykonania polecenie naruszające dyscyplinę budżetową, nie ponosi odpowiedzialności porządkowej, jeżeli przed wykonaniem polecenia zgłosił na piśmie zwierzchnikowi służbowemu odpowiednie zastrzeżenie i pomimo zastrzeżenia otrzymał na piśmie potwierdzenie polecenia.
§  5.
Jeżeli naruszenie dyscypliny budżetowej nastąpiło w wyniku uchwały organu kolegialnego lub decyzji członka organu kolegialnego, osoba wchodząca w skład takiego organu podlega odpowiedzialności porządkowej tylko w wypadku winy umyślnej.
§  6.
Jeżeli obwiniony dopuścił się kilku czynów, a sprawa o te czyny objęta jest jednym postępowaniem, wymierza się obwinionemu jedną karę za wszystkie czyny łącznie.
§  7. 1
Organami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej są:
1)
terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego,
2)
wojewódzkie komisje orzekające (miejskie komisje orzekające w miastach stopnia wojewódzkiego),
3)
resortowe komisje orzekające,
4)
Główna Komisja Orzekająca.
§  8.
1.
Komisja orzekająca składa się z przewodniczącego, jego zastępców i co najmniej trzech członków.
2. 2
Przewodniczącym wojewódzkiej komisji orzekającej jest wojewoda (prezydent miasta stopnia wojewódzkiego). Zastępców i członków wojewódzkiej komisji orzekającej powołuje i odwołuje wojewoda (prezydent miasta stopnia wojewódzkiego). Jednym z zastępców przewodniczącego wojewódzkiej komisji orzekającej jest dyrektor wydziału finansowego urzędu wojewódzkiego (urzędu miasta stopnia wojewódzkiego).
3.
Przewodniczącego, jego zastępców i członków resortowej komisji orzekającej powołuje i odwołuje właściwy minister (kierownik urzędu centralnego).
4.
Przewodniczącego, jego zastępców i członków Głównej Komisji Orzekającej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Finansów.
5.
Kadencja komisji orzekających trwa 4 lata.
§  9. 3
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego orzeka w pierwszej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej:
1)
w zakresie budżetu rady narodowej stopnia podstawowego,
2)
w organizacji społecznej otrzymującej dotacje z budżetu rady narodowej stopnia podstawowego,
3)
w kółku rolniczym.
§  10. 4
1.
Wojewódzka komisja orzekająca orzeka w pierwszej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej:
1)
przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego,
2)
w zakresie budżetu wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta stopnia wojewódzkiego),
3)
w organizacji społecznej otrzymującej dotacje z budżetu wojewódzkiej rady narodowej.
2.
Wojewódzka komisja orzekająca orzeka w pierwszej instancji również w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej przez osoby, które dopuściły się tego naruszenia wspólnie z terenowym organem administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  11.
1.
Resortowa komisja orzekająca orzeka w pierwszej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej:
1)
w zakresie właściwej części budżetu centralnego,
2)
w organizacji społecznej otrzymującej dotacje z właściwej części budżetu centralnego.
2. 5
Właściwa do orzekania w pierwszej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej w zakresie budżetu centralnego w częściach dotyczących organizacji spółdzielczych jest Resortowa Komisja Orzekająca przy Ministrze Finansów.
3. 6
Właściwa do orzekania w pierwszej instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego jest Resortowa Komisja Orzekająca przy Ministrze Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska. Przepis § 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. 7
(skreślony).
§  12.
Organami orzekającymi w drugiej instancji są:
1) 8
wojewódzka komisja orzekająca w sprawach należących w pierwszej instancji do właściwości terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego,
2)
Główna Komisja Orzekająca w sprawach należących w pierwszej instancji do resortowych komisji orzekających i do wojewódzkich komisji orzekających.
§  13.
1.
Komisje orzekają w składzie trzech osób.
2.
Przewodniczący komisji orzekającej wyznacza spośród członków komisji przewodniczącego zespołu orzekającego i dwóch członków.
3. 9
(skreślony).
4. 10
(skreślony).
§  14. 11
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego mogą wydawać orzeczenia bez przeprowadzania rozprawy, po rozpatrzeniu pisemnych wyjaśnień obwinionego co do stawianych mu zarzutów oraz po uzyskaniu pisemnej opinii rzecznika dyscypliny budżetowej.
2.
W sprawach należących w pierwszej instancji do właściwości wojewódzkich i resortowych komisji orzekających, w których obwiniony przed wszczęciem postępowania lub w toku postępowania złożył na piśmie wyjaśnienie co do stawianych mu zarzutów, a zebrany materiał dowodowy wystarcza do wydania orzeczenia - przewodniczący komisji wydaje orzeczenie jednoosobowo bez przeprowadzania rozprawy, po uzyskaniu pisemnej opinii rzecznika dyscypliny budżetowej.
§  15.
1. 12
Przy organach orzekających działają rzecznicy dyscypliny budżetowej, do których należy składanie wniosków mających na celu wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy oraz wnoszenie środków odwoławczych.
2.
Rzecznikiem dyscypliny budżetowej jest:
1)
przy Głównej Komisji Orzekającej - główny księgowy budżetu Państwa,
2)
przy resortowej komisji orzekającej - pracownik pełniący funkcje głównego księgowego resortu,
3) 13
przy wojewódzkiej komisji orzekającej - główny księgowy budżetu województwa,
4) 14
przy terenowym organie administracji państwowej stopnia podstawowego - główny księgowy budżetu rady narodowej stopnia podstawowego.
3.
Zastępcą rzecznika dyscypliny budżetowej jest pracownik zastępujący głównego księgowego.
4.
Rzecznik dyscypliny budżetowej przy komisji orzekającej drugiej instancji może wykonywać funkcje rzecznika także w postępowaniu w pierwszej instancji.
§  16.
W postępowaniu w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej stronami są rzecznik dyscypliny budżetowej i obwiniony.
§  17.
1.
Podstawę do wszczęcia postępowania stanowi pisemne zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny budżetowej, zawierające dokładne określenie czynu zarzucanego obwinionemu.
2.
Organ orzekający pierwszej instancji może z urzędu wszcząć postępowanie przeciwko osobie współodpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny budżetowej, jeżeli osoba ta nie była wymieniona w zawiadomieniu.
3. 15
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego może z urzędu wszcząć postępowanie, jeżeli naruszenie dyscypliny budżetowej zostało ujawnione przez ten organ.
§  18.
1.
Kierownik jednostki, w której dokonano naruszenia dyscypliny budżetowej, obowiązany jest złożyć zawiadomienie, o którym mowa w § 17 ust. 1, w miarę możności niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o tym naruszeniu.
2.
Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn kierownik jednostki nie złożył zawiadomienia, obowiązek ten ciąży na kierowniku jednostki nadrzędnej.
3. 16
Jeżeli naruszenie dyscypliny budżetowej zostało ujawnione w czasie kontroli (rewizji gospodarczej), organ, który zarządził kontrolę lub rewizję, składa zawiadomienie bezpośrednio do właściwego organu orzekającego.
4.
Zawiadomienie może złożyć również rzecznik dyscypliny budżetowej oraz zainteresowana jednostka organizacyjna.
§  19. 17
Jeżeli z treści zawiadomienia wynika, że nie ma podstaw do wszczęcia postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny budżetowej, terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego lub przewodniczący komisji orzekającej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania i zawiadamia o tym osobę lub jednostkę, która złożyła zawiadomienie, oraz rzecznika dyscypliny budżetowej.
§  20. 18
Jeżeli okoliczności przytoczone w zawiadomieniu dają dostateczną podstawę do wszczęcia postępowania, a sprawa nie może być załatwiona w trybie określonym w § 14 ust. 2 przewodniczący organu orzekającego wyznacza zespół orzekający oraz ustala miejsce i termin rozprawy.
§  21.
1.
Po przeprowadzeniu postępowania dowodowego i wysłuchaniu wyjaśnień stron zespół orzekający orzeka o rozstrzygnięciu na poufnej naradzie. Na naradzie oprócz członków zespołu orzekającego może być obecny tylko protokolant.
2. 19
Niezwłocznie po naradzie, a w wyjątkowych wypadkach nie później niż w ciągu czternastu dni, zespół orzekający wydaje orzeczenie, które doręcza się stronom. Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie zespołu orzekającego.
3.
Z przebiegu rozprawy sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący zespołu orzekającego i protokolant.
§  211. 20
Od orzeczenia o ukaraniu karą upomnienia ukaranemu nie przysługuje odwołanie.
§  22. 21
1.
Organ orzekający w drugiej instancji przeprowadza rozprawę również wtedy, gdy odwołanie dotyczy orzeczenia wydanego w trybie § 9 bądź § 14.
2.
Zażalenie na postanowienie wydane przez organ orzekający w pierwszej instancji rozpatruje przewodniczący organu orzekającego w drugiej instancji.
3.
Organ orzekający w drugiej instancji może orzec karę surowszą niż orzeczona w pierwszej instancji tylko w wypadku, gdy odwołanie zostało złożone przez rzecznika dyscypliny budżetowej na niekorzyść obwinionego.
§  23.
1.
Ukarany karą pieniężną obowiązany jest uiścić na rzecz Skarbu Państwa koszty postępowania. Do kosztów tych zalicza się koszty podróży i inne należności świadków i biegłych, a także koszty spowodowane oględzinami na miejscu.
2.
Koszty postępowania przypadające od kilku ukaranych w jednej sprawie dzieli się między nimi według zasad słuszności.
3.
Rozstrzygnięcie o kosztach zamieszcza się w orzeczeniu.
4.
Można zaniechać wydania rozstrzygnięcia o kosztach w stosunku do ukaranego, jeżeli koszty te nie przekraczałyby 100 zł.
§  24.
W sprawach nie unormowanych rozporządzeniem w postępowaniu przed organami orzekającymi stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  25.
1.
Ostateczne orzeczenia i postanowienia kieruje do wykonania jednostka sprawująca obsługę biurową organu orzekającego w pierwszej instancji.
2.
Odpis ostatecznego orzeczenia lub postanowienia doręcza się kierownikowi jednostki, w której nastąpiło naruszenie dyscypliny budżetowej, a jeżeli sprawa dotyczy kierownika tej jednostki - kierownikowi jednostki nadrzędnej.
3.
Jeżeli po dokonaniu czynu ukarany zmienił miejsce zatrudnienia, odpis orzeczenia o ukaraniu doręcza się kierownikowi jednostki, w której ukarany jest zatrudniony.
4.
Odpis ostatecznego orzeczenia o nałożeniu kary pieniężnej lub kary nagany dołącza się do akt osobowych pracownika.
5.
Egzekucję kar pieniężnych i kosztów postępowania prowadzi się według przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§  26.
1. 22
Terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego lub przewodniczący komisji orzekającej w pierwszej instancji może odroczyć ściągnięcie kary pieniężnej i kosztów postępowania lub rozłożyć te należności na raty na czas nie przekraczający jednego roku, jeżeli natychmiastowe ich ściągnięcie spowodowałoby dla ukaranego lub jego rodziny skutki zbyt ciężkie.
2.
Rozłożenie należności na raty można odwołać, gdy ukarany uchybił terminu płatności chociażby jednej raty.
§  27.
1.
Minister Finansów sprawuje ogólny nadzór nad działalnością organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej oraz bezpośredni nadzór nad działalnością Głównej Komisji Orzekającej.
2. 23
Główna Komisja Orzekająca sprawuje nadzór nad działalnością resortowych i wojewódzkich komisji orzekających, a wojewódzkie komisje orzekające sprawują nadzór nad działalnością terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego w zakresie orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej.
§  28.
1.
Organy nadzoru mogą na wniosek stron lub z urzędu uchylać lub zmieniać ostateczne orzeczenia lub postanowienia, jeżeli są one sprzeczne z prawem lub oczywiście niesłuszne.
2.
Uchylenie albo zmiana orzeczenia lub postanowienia na niekorzyść uniewinnionego lub ukaranego nie może nastąpić po upływie 6 miesięcy od dnia, w którym orzeczenie lub postanowienie stało się ostateczne.
3.
Orzeczenia i postanowienia wydane w trybie nadzoru nie podlegają zaskarżeniu.
§  29.
1.
Minister Finansów sprawuje ogólny nadzór nad działalnością rzeczników dyscypliny budżetowej.
2.
Rzecznik dyscypliny budżetowej przy Głównej Komisji Orzekającej sprawuje nadzór nad działalnością rzeczników dyscypliny budżetowej przy resortowych i wojewódzkich komisjach orzekających.
3. 24
Rzecznicy dyscypliny budżetowej przy wojewódzkich komisjach orzekających sprawują nadzór nad działalnością rzeczników dyscypliny budżetowej przy terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  30.
1.
Powołanie komisji orzekających na podstawie rozporządzenia nastąpi do dnia 1 stycznia 1972 r. Do czasu powołania tych komisji działają komisje powołane na podstawie przepisów dotychczasowych.
2.
Toczące się postępowanie o naruszenie dyscypliny budżetowej podlega umorzeniu, jeżeli Prawo budżetowe nie przewiduje odpowiedzialności porządkowej za takie naruszenie. Ostateczne orzeczenia o ukaraniu podlegają wykonaniu.
§  31. 25
W sprawach wynagrodzeń za udział w rozprawach organów orzekających stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zasad wynagradzania przewodniczącego i członków zespołu orzekającego oraz protokolanta za udział w posiedzeniach kolegiów do spraw wykroczeń przy terenowych organach administracji państwowej; rzecznikowi dyscypliny budżetowej przysługuje wynagrodzenie w wysokości przewidzianej dla członka zespołu orzekającego.
§  32.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1960 r. w sprawie kar porządkowych za naruszenie dyscypliny budżetowej (Dz. U. z 1960 r. Nr 41, poz. 247 i z 1964 r. Nr 5, poz. 32).
§  33.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
2 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
3 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
5 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
6 § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
7 § 11 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
8 § 12 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
9 § 13 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
10 § 13 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
11 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
12 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
13 § 15 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
14 § 15 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
15 § 17 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
16 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
17 § 19 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
18 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
19 § 21 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
20 § 211 dodany przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
21 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
22 § 26 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
23 § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 18 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
24 § 29 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.
25 § 31 zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 15 sierpnia 1975 r. (Dz.U.75.29.153) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 września 1975 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024