Określenie regionów intensywnego rozwoju rolnictwa i gospodarki leśnej oraz ochronnych obszarów leśnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1971 r.
w sprawie określenia regionów intensywnego rozwoju rolnictwa i gospodarki leśnej oraz ochronnych obszarów leśnych.

Na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz. U. Nr 27, poz. 249) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się regiony intensywnego rozwoju rolnictwa, położone na terenach powiatów:
1)
wysokomazowieckiego i zambrowskiego w województwie białostockim,
2)
aleksandrowskiego, chełmińskiego, golubsko-dobrzyńskiego, grudziądzkiego, inowrocławskiego, mogileńskiego, radziejowskiego, toruńskiego, wąbrzeskiego, wyrzyskiego i żnińskiego w województwie bydgoskim,
3)
elbląskiego, gdańskiego, kwidzyńskiego, malborskiego, nowodworsko-gdańskiego, sztumskiego i tczewskiego w województwie gdańskim,
4)
buskiego, jędrzejowskiego, kazimierskiego, opatowskiego, pińczowskiego i sandomierskiego w województwie kieleckim,
5)
kołobrzeskiego, koszalińskiego, sławieńskiego i słupskiego w województwie koszalińskim,
6)
bocheńskiego, brzeskiego, dąbrowskiego, krakowskiego, miechowskiego, myślenickiego, olkuskiego, proszowickiego, tarnowskiego i wadowickiego w województwie krakowskim,
7)
bełżyckiego, bychawskiego, hrubieszowskiego, kraśnickiego, krasnostawskiego, lubelskiego, puławskiego, opolsko-lubelskiego, tomaszowskiego i zamojskiego w województwie lubelskim,
8)
kutnowskiego, łęczyckiego i łowickiego w województwie łódzkim,
9)
bartoszyckiego, biskupieckiego, braniewskiego, kętrzyńskiego i pasłęckiego w województwie olsztyńskim,
10)
brzeskiego, głubczyckiego, grodkowskiego, kluczborskiego, kozielskiego, namysłowskiego, nyskiego, prudnickiego i raciborskiego w województwie opolskim,
11)
gnieźnieńskiego, gostyńskiego, jarocińskiego, kaliskiego, kościańskiego, krotoszyńskiego, leszczyńskiego, obornickiego, pleszewskiego, rawickiego, szamotulskiego, średzkiego, śremskiego, wągrowskiego i wrzesińskiego w województwie poznańskim,
12)
jarosławskiego, lubaczowskiego, łańcuckiego, przemyskiego i przeworskiego w województwie rzeszowskim,
13)
chojeńskiego, choszczeńskiego, gryfickiego, gryfińskiego, myśliborskiego, pyrzyckiego i stargardzkiego w województwie szczecińskim,
14)
ciechanowskiego, gostynińskiego, grójeckiego, łosickiego, makowskiego, mławskiego, piaseczyńskiego, płockiego, płońskiego, pruszkowskiego, przasnyskiego, pułtuskiego, sochaczewskiego i sokołowskiego w województwie warszawskim,
15)
dzierżoniowskiego, górowskiego, jaworskiego, legnickiego, lubańskiego, lwóweckiego, oławskiego, strzelińskiego, średzkiego, świdnickiego, trzebnickiego, wołowskiego, wrocławskiego, ząbkowickiego i złotoryjskiego w województwie wrocławskim,
16)
głogowskiego, strzeleckiego, szprotawskiego, świebodzińskiego i wschowskiego w województwie zielonogórskim.
2.
Wojewódzkie rady narodowe w terminie do dnia 30 czerwca 1972 r. określą szczegółowo granice regionów intensywnego rolnictwa i ogłoszą je w dziennikach urzędowych wojewódzkich rad narodowych. Przy ustalaniu granic regionów należy uwzględnić te tereny w powiatach wymienionych w ust. 1, które charakteryzuje przede wszystkim:
1)
dobra jakość gleb,
2)
wysoki poziom produktywności gruntów rolnych,
3)
znaczna wielkość obszaru trwałych kultur rolniczych i ogrodniczych oraz wyposażenie rolnictwa w trwałe urządzenia, umożliwiające jego rozwój.

Do regionów intensywnego rozwoju rolnictwa mogą być włączone niektóre gromady spoza powiatów wymienionych w ust. 1, jeżeli jest to wskazane w celu uzyskania zwartości obszaru tych regionów lub regionów intensywnego rozwoju gospodarki leśnej.

§  2.
Ustala się regiony intensywnego rozwoju gospodarki leśnej:
1)
w województwie białostockim:

Puszcza Białowieska - obejmująca nadleśnictwa: Białowieża, Borowisko, Hajnówka, Lacka Puszcza, Leśna, Narewka, Starzyna i Zwierzyniec,

Puszcza Augustowska - obejmująca nadleśnictwa: Augustów, Balinka, Białobrzegi, Czarna Hańcza, Głęboki Bród, Maćkowa Ruda, Mikaszówka, Pomorze, Puńsk, Płaska, Rajgród, Rospuda, Serwy, Suwałki, Szczerba, Sztabin i Wigry,

Puszcza Knyszyńska - obejmująca nadleśnictwa: Czarna Białostocka, Dojlidy, Knyszyn, Krynki, Kumiałka, Sokółka, Supraśl, Waliły, Zajma, Złota Wieś, Żednia;

2)
w województwie bydgoskim:

Bory Tucholskie - obejmujące nadleśnictwa: Chociński Młyn, Czersk, Giełdoń, Klosnowo, Laska, Osusznica, Przymuszewo, Rytel, Świt, Woziwoda, Zalesie i Zamrzenica;

3)
w województwie gdańskim:

lasy Pojezierza Kaszubskiego - obejmujące nadleśnictwa: Kartuzy, Kościerzyna, Oliwa, Mirachowo, Skrzeszewo, Sulęczyno i Wieżyca,

Puszcza Darzlubska - obejmująca nadleśnictwa: Chylonia, Darzlubie i Wejherowo,

Bory Tucholskie - obejmujące nadleśnictwa: Bartel Wielki, Leśna Huta i Lipusz;

4)
w województwie koszalińskim:

lasy Pojezierza Kaszubskiego - obejmujące nadleśnictwa: Borzytuchom, Bytów, Gołębia Góra i Sierzno,

Bory Tucholskie - obejmujące nadleśnictwa: Dyminek, Niedźwiady, Przechlewo, Rudawa i Rzeczenica,

lasy Pojezierza Drawskiego - obejmujące nadleśnictwa: Nowy Dwór, Piławka i Szczecinek,

lasy słowińskie - obejmujące nadleśnictwa: Nowy Kraków, Karnieszewice, Polanów, Stary Kraków i Żydowo;

5)
w województwie katowickim:

lasy Beskidu Śląskiego - obejmujące nadleśnictwa: Brenna, Istebna, Szczyrk, Ustroń i Wisła;

6)
w województwie kieleckim:

Puszcza Świętokrzyska - obejmująca nadleśnictwa: Bliżyn, Daleszyce, Dyminy, Kielce, Łagiew, Nieskonów, Rataje, Samsonów, Siekierno, Skarżysko, Suchedniów, Szczecno, Zagnańsk,

lasy spalskie - obejmujące Nadleśnictwo Smardzewice;

7)
w województwie krakowskim:

lasy Beskidu Sądeckiego i Gorców - obejmujące nadleśnictwa: Grybów, Kamienica, Krościenko, Limanowa, Muszyna, Nawojowa, Nowy Sącz, Nowy Targ, Piwniczna, Poręba Wielka, Rytro i Stary Sącz,

lasy Beskidu Żywieckiego - obejmujące nadleśnictwa: Bystra, Jeleśnia, Lipowa, Orawka, Porąbka, Rycerka, Sucha, Ujsoły, Węgierska Górka, Zawoja i Żywiec,

Puszcza Niepołomicka - obejmująca nadleśnictwa: Damienice i Niepołomice;

8)
w województwie lubelskim:

Puszcza Solska - obejmująca nadleśnictwa: Biłgoraj, Janów Lubelski, Józefów, Kocudza, Kosobudy, Krasnobród, Tereszpol, Zamość i Zwierzyniec;

9)
w województwie łódzkim:

lasy spalskie - obejmujące nadleśnictwa: Lubochnia i Spała;

10)
w województwie olsztyńskim:

Puszcza Piska - obejmująca nadleśnictwa: Krutyń, Maskulińskie, Mikołajki, Pisz, Ruciane, Spychowo, Strzałkowo, Szeroki Bór i Wilcze Bagno,

Puszcza Taborska - obejmująca nadleśnictwa: Kudypy, Miłomłyn, Stare Jabłonki, Tabórz i Tarda;

11)
w województwie opolskim:

lasy sudeckie - obejmujące Nadleśnictwo Prudnik,

lasy Niziny Śląskiej - obejmujące nadleśnictwa: Dąbrowa Opolska, Jetowa, Karłowice, Kup, Kuźnice Kluczborskie, Lubsza, Niemodlin, Pokój, Popielów, Rogalice, Szumirad, Tułowice, Turawa i Zameczek;

12)
w województwie poznańskim:

lasy krotoszyńskie - obejmujące nadleśnictwa: Baszków, Gliśnica, Jasne Pole, Piaski,

Puszcza Nadnotecka - obejmująca nadleśnictwa: Boruszynek, Bucharzewo, Drawsko, Krucz, Międzychód, Oborniki, Obrzycko, Potrzebowice, Sarbia, Sieraków, Wronki i Wyszyny;

13)
w województwie rzeszowskim:

lasy bieszczadzkie - obejmujące nadleśnictwa: Baligród, Brzegi Dolne, Bukowiec, Cisna, Dwernik, Komańcza, Lesko, Lutowiska, Nowy Łupków, Stefkowa, Stuposiany, Tarnawa i Wetlina,

lasy Beskidu Niskiego - obejmujące nadleśnictwa: Dukla, Gładyszów, Gorlice II, Jeśliska, Krempna, Łosie, Rymanów, Śnietnica, Wisłok Wielki, Zagórz i Żmigród;

14)
w województwie warszawskim:

Puszcza Kurpiowska - obejmująca nadleśnictwa: Myszyniec, Parciaki i Podgórze,

Puszcza Biała - obejmująca nadleśnictwa: Brok, Długosiodło, Grabownica i Ostrów Mazowiecka,

lasy Warszawskiego Zespołu Leśnego - obejmujące nadleśnictwa: Celestynów, Chojnów, Drewnica, Grójec, Huta Garwolińska, Jabłonna, Jagiel, Lemany, Leszczydół, Mińsk Mazowiecki, Pomiechówek, Podzamcze, Pułtusk, Skuły, Tłuszcz i Zielonka;

15)
w województwie wrocławskim:

lasy sudeckie - obejmujące nadleśnictwa: Bystrzyca Kłodzka, Duszniki, Głuszyca, Jugów, Kamieniec Ząbkowicki, Kamienna Góra, Kłodzko, Kowary, Lubawka, Międzygórze, Międzylesie, Piechowice, Pokrzywno, Polanica, Śnieżka, Strachocin, Stronie Śląskie, Świeradów i Szklarska Poręba,

lasy Niziny Śląskiej - obejmują Nadleśnictwo Oława;

16)
w województwie szczecińskim:

lasy Pojezierza Drawsko-Myśliborskiego - obejmujące nadleśnictwa: Bierzwnik, Drawno, Głusko, Karsko, Krępa Krajańska, Wesołówko, Wieńce, Wołogoszcz i Wygon,

Puszcza Bukowa - obejmująca nadleśnictwa: Kilniska i Rozdoły;

17)
w województwie zielonogórskim:

lasy Pojezierza Drawsko-Myśliborskiego - obejmujące nadleśnictwa: Bogdaniec, Danków, Drawiny, Drezdenko, Kłodawa, Lipy, Mosina, Wilanów i Wysoka,

Puszcza Nadnotecka - obejmująca nadleśnictwa: Karwin, Krobielewko, Lipki Wielkie, Rąpin.

§  3.
W regionach intensywnego rozwoju rolnictwa i gospodarki leśnej mogą być lokalizowane wyłącznie:
1)
zakłady przemysłowe, które nie powodują ujemnych skutków dla gospodarki rolnej lub leśnej oraz zanieczyszczania cieków wodnych i powietrza albo powstawania szkodliwych odpadów,
2)
zakłady świadczące usługi dla miejscowej ludności.
§  4.
1.
Obszary leśne, których przeznaczenie na cele nie związane z gospodarką leśną, ochroną zdrowia i wypoczynkiem jest ograniczone, wyznacza się:
1)
wokół miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców, a w uzasadnionych wypadkach wokół miast mniejszych i ośrodków przemysłowych, w których zatrudnia się ponad 5 tys. pracowników - w rozmiarze do 200 m2 terenu na jednego mieszkańca,
2)
wokół miejscowości klimatyczno-wypoczynkowych w promieniu 3-5 km.
2.
Szczegółowego wyznaczenia granic obszarów leśnych, o których mowa w ust. 1, w miarę rzeczywistych potrzeb i zależnie od lesistości danego regionu, dokonują wojewódzkie rady narodowe na wniosek prezydiów powiatowych rad narodowych lub wojewódzkich komisji planowania gospodarczego, zatwierdzony przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej w porozumieniu z wojewódzką komisją związków zawodowych i wojewódzkim sztabem wojskowym oraz w odniesieniu do lasów państwowych po zasięgnięciu opinii właściwej jednostki organizacyjnej zarządzającej lasem, a w odniesieniu do obszarów górniczych - opinii okręgowego urzędu górniczego.
3.
Lasy i grunty leśne położone w granicach administracyjnych miast i osiedli są obszarami o charakterze określonym w ust. 1.
§  5.
1.
Na obszarach określonych w § 4 mogą być wprowadzane następujące ograniczenia:
1)
zakaz lokalizowania zakładów przemysłowych wywierających ujemny wpływ na lasy i grunty leśne oraz wody śródleśne,
2)
zakaz wznoszenia budynków i budowli w ogóle lub w ograniczonym rozmiarze, z wyjątkiem służących celom gospodarki leśnej, obronności kraju, ochronie zdrowia, wypoczynku lub obsługi turystów.
2.
Rodzaje ograniczeń określonych w ust. 1 wprowadzają wojewódzkie rady narodowe w trybie ustalonym w § 4 ust. 2.
§  6.
Za obszary, których przeznaczenie na cele nie związane z gospodarką leśną, ochroną zdrowia i wypoczynkiem jest ograniczone, uważa się również obszary ochrony uzdrowiskowej. Tryb ustalania tych obszarów i obowiązujące na nich ograniczenia regulują przepisy o uzdrowiskach i lecznictwie uzdrowiskowym.
§  7.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
wojewódzkich rad narodowych i ich prezydiów stosuje się odpowiednio do rad narodowych miast wyłączonych z województw i ich prezydiów,
2)
prezydiów powiatowych rad narodowych stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1972 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024