Podatek gruntowy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 listopada 1971 r.
w sprawie podatku gruntowego.

Na podstawie art. 4 pkt 1-3, art. 6 ust. 2 i 3 i art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o podatku gruntowym (Dz. U. Nr 27, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zaliczenie poszczególnych powiatów, miast stanowiących powiaty i miast wyłączonych z województw do odpowiedniej grupy w celu wymiaru podatku gruntowego określa część I tabeli, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  2. 1
1.
Zaliczenia poszczególnych miejscowości do stref ekonomicznych na terenie powiatu dokonuje prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
Zasady zaliczania miejscowości do stref ekonomicznych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Jeżeli miejscowość znajduje się w zasięgu różnych stref ekonomicznych, wówczas zalicza się ją do strefy wyższej.
4.
Przy ustalaniu liczby mieszkańców w uzdrowisku uwzględnia się liczbę mieszkańców stałych łącznie z kuracjuszami, przebywającymi w uzdrowisku w pełnym sezonie.
5.
Odległości podane w załączniku nr 2 ustala się według długości dróg o nawierzchni twardej, prowadzących z miasta, uzdrowiska lub ośrodka przemysłowego do środka miejscowości (wsi).
6.
Dla dróg o miękkiej nawierzchni przyjmuje się odległość o 50% większą od rzeczywistej.
7.
Jeżeli z miasta, uzdrowiska lub ośrodka przemysłowego do wsi można dojechać więcej niż jedną drogą, do ustalenia odległości przyjmuje się drogę najkrótszą.
8. 2
Jeżeli w latach 1972-1985 miejscowość (wieś) zostanie zaliczona do strefy ekonomicznej, w której obowiązują wyższe normy przychodu szacunkowego, niż były w tej miejscowości stosowane w 1971 r., wówczas przy wymiarze podatku gruntowego za te lata ustala się podstawę opodatkowania według normy przeciętnego przychodu szacunkowego, stosowanej w 1971 r.
§  3.
1.
Normy przeciętnego przychodu szacunkowego z 1 ha gruntów w zależności od ich klasy, rodzaju, położenia w strefie ekonomicznej i grupie powiatów określa tabela stanowiąca załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Normy przeciętnego przychodu szacunkowego, ustalone w tabeli norm dla gruntów ornych klasy IIIa lub IIIb albo klasy IVa lub IVb, stosuje się w celu wymiaru podatku gruntowego w tych wypadkach, gdy grunty orne zaliczone do tych klas ujęte zostały w ewidencji gruntów (rejestrach gruntów).
3.
Jeżeli w gospodarstwie wszystkie grunty orne klasy III lub przeważająca ich część zostały przeklasyfikowane do klasy IIIa, wówczas do łąk i pastwisk zaliczonych do klasy III stosuje się normy przeciętnego przychodu szacunkowego ustalone w tabeli norm dla gruntów ornych klasy IIIa. Jeżeli zaś wszystkie grunty orne klasy III lub przeważająca ich część zostały przeklasyfikowane do klasy IIIb, wówczas do łąk i pastwisk zaliczonych do klasy III stosuje się normy przeciętnego przychodu szacunkowego ustalone w tabeli norm dla gruntów ornych klasy IIIb.
§  4.
1.
Dla indywidualnych gospodarstw rolnych, z wyjątkiem wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 8 i 9, ustala się stawki procentowe określone w skalach nr 1-4, stanowiących załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Dla indywidualnych gospodarstw rolnych, z wyjątkiem wymienionych w § 5 ust. 1 pkt 8 i 9, położonych na obszarze: m.st. Warszawy, m. Krakowa, m. Łodzi, m. Poznania i m. Wrocławia oraz miast stanowiących powiaty, podatek gruntowy nie może być niższy niż 12% podstawy opodatkowania.
3.
Jeżeli podatnik posiada grunty w dwu lub więcej gromadach (miastach, osiedlach), a w jednej z nich mieszka, wówczas płaci podatek obliczony od łącznej podstawy opodatkowania, przypadającej ze wszystkich gruntów, przy zastosowaniu stawki podatkowej określonej w skali obowiązującej w gromadzie (mieście, osiedlu), w której podatnik mieszka. Jeżeli podatnik nie mieszka w żadnej gromadzie (mieście, osiedlu), w której posiada grunty, wówczas płaci podatek obliczony od każdego obszaru gruntu oddzielnie, ale przy zastosowaniu stawki procentowej przypadającej od łącznej podstawy opodatkowania ze wszystkich gruntów, określonej w skali obowiązującej w gromadzie (mieście, osiedlu) miejsca położenia gruntu.
4.
Jeżeli podatnik gospodaruje na gruntach własnych, na gruntach państwowych oraz na gruntach dzierżawionych od innych rolników i z tego tytułu podlega obowiązkowi podatkowemu, podatek według stawek procentowych wymierza się odrębnie od podstawy opodatkowania ustalonej z gruntów własnych i odrębnie od podstawy opodatkowania z wszystkich gruntów państwowych i dzierżawionych.
5.
W razie gdy podatnik dokonał indywidualnych żniw z części gruntów wniesionych do rolniczej spółdzielni produkcyjnej w pierwszym roku po wstąpieniu do spółdzielni lub - jeżeli wstąpił w jesieni po zasiewach ozimych - w następnym roku po wstąpieniu, wówczas płaci podatek za dany rok według stawki procentowej, przypadającej od podstawy opodatkowania ustalonej z gruntów, z których dokonał indywidualnych żniw.
6.
W razie gdy podatnik będący członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej poza działką przyzagrodową uprawia i dokonuje zbiorów indywidualnie z nie wniesionych do spółdzielni gruntów własnych lub objętych wspólną gospodarką gruntów członka rodziny wskutek tego, że gruntów tych nie mógł włączyć do spółdzielni ze względu na ich położenie w innej miejscowości, wówczas płaci podatek według stawki procentowej przypadającej od podstawy opodatkowania ustalonej z gruntów nie wniesionych do spółdzielni i użytkowanych indywidualnie (bez włączenia działki przyzagrodowej).
7.
W razie gdy podatnik będący członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej poza działką przyzagrodową uprawia i dokonuje zbiorów indywidualnie z części gruntów własnych nie wniesionych do spółdzielni bądź gruntów członka rodziny objętych przed wstąpieniem do spółdzielni wspólną gospodarką, wówczas z tych gruntów płaci za dany rok podatek według stawki procentowej przypadającej od podstawy opodatkowania ustalonej łącznie z gruntów włączonych do spółdzielni i uprawianych indywidualnie.
§  5.
1.
Ustala się stawki, które stosuje się bez względu na wysokość podstawy opodatkowania dla gospodarstw będących we władaniu:
1) 3
(skreślony),
2) 4
(skreślony),
3)
zespołów wypasowych owiec, co do gruntów (pastwisk), którym właściwe organy prezydiów rad narodowych wydzierżawiły będące w ich zarządzie grunty państwowe - w wysokości 1,75% podstawy opodatkowania,
4)
wspólnot gruntowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169), użytkowanych jako pastwiska lub użytki leśne - w wysokości 4% podstawy opodatkowania,
5)
osób prawnych, których dochód zgodnie ze statutem jest obracany w całości na cele ogólnej użyteczności, naukowe, oświatowe, kulturalne, sportowe i dobroczynne - w wysokości 4% podstawy opodatkowania,
6)
osób prawnych kościołów i związków wyznaniowych, których dochód zgodnie ze statutem jest obracany w całości na cele kultu religijnego, oświatowe, dobroczynne i opieki społecznej - w wysokości 4% podstawy opodatkowania,
7)
placówek wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, działających na podstawie art. 39 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160), jak również zakładów opiekuńczych i sierocińców, utrzymywanych przez stowarzyszenia i ich związki oraz instytucje i zakłady, jeżeli podlegają państwowemu nadzorowi i kontroli - w wysokości 4% podstawy opodatkowania,
8)
osób fizycznych, co do gruntów stanowiących współwłasność, a użytkowanych jako hale wypasowe - w wysokości 4% podstawy opodatkowania,
9) 5
(skreślony),
10) 6
(skreślony),
11) 7
pracowników nadleśnictw, zespołów nadleśnictw i równorzędnych z nadleśnictwami jednostek organizacyjnych co do gruntów oddanych im do użytkowania odpłatnie na warunkach określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - w wysokości 2,5% podstawy opodatkowania
2.
Ustala się stawkę procentową w wysokości 15%, stosowaną bez względu na wysokość podstawy opodatkowania przy opodatkowaniu przychodów osiąganych przez podatników podatku gruntowego z czynności furmaństwa, wykonywanego osobiście lub z udziałem członków najbliższej rodziny.
3. 8
Dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych, kółek rolniczych i spółdzielni kółek rolniczych, podatek gruntowy ustala się w ten sposób, że oblicza się kwotę podatku należnego według właściwej skali od przychodowości szacunkowej przypadającej na zrzeszonego członka i mnoży się tę kwotę przez liczbę tych członków.
§  6.
1.
Obniża się o 10% podatek obliczony według stawek procentowych określonych w § 4 dla indywidualnych gospodarstw rolnych położonych na obszarze województw koszalińskiego, olsztyńskiego, zielonogórskiego i szczecińskiego z wyjątkiem m. Szczecina oraz na obszarze powiatów ełckiego, gołdapskiego i oleckiego województwa białostockiego, powiatów elbląskiego, kwidzyńskiego, lęborskiego, malborskiego, sztumskiego i m. Elbląga województwa gdańskiego, powiatów brzeskiego, grodkowskiego, namysłowskiego, niemodlińskiego i nyskiego oraz miast Brzeg i Nysa województwa opolskiego, powiatów bolesławieckiego, bystrzyckiego, jeleniogórskiego, kamiennogórskiego, kłodzkiego, lubańskiego, lubińskiego, lwóweckiego, noworudzkiego, wołowskiego, zgorzeleckiego i m. Jeleniej Góry województwa wrocławskiego oraz powiatów leskiego i ustrzyckiego województwa rzeszowskiego.
2.
Obniżkę podatku o 10% stosuje się także do indywidualnych gospodarstw rolnych, które na skutek zmian podziału administracyjnego przeszły z powiatów wymienionych w ust. 1 do powiatów, w których obniżka ta nie ma zastosowania.
3. 9
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do podatku przypadającego od gospodarstw rolnych, rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz kółek rolniczych i ich ośrodków rolnych, ustalonego według stawek procentowych określonych w § 5 ust. 3.
§  7.
1.
Stawki kwotowe podatku gruntowego dla indywidualnych gospodarstw rolnych z 1 ha użytków rolnych oraz stawki kwotowe podatku gruntowego z 1 ha przeliczeniowego gruntów ornych określa część II tabeli, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Podatek gruntowy według stawek, o których mowa w ust. 1, pobiera się:
1)
według stawek kwotowych z 1 ha użytków rolnych od gospodarstw o obszarze użytków rolnych przekraczających 1 ha,
2)
według stawek kwotowych z 1 ha gruntów ornych od gospodarstw o obszarze gruntów ornych od 2 ha przeliczeniowych.
3.
Jeżeli podatnik posiada grunty położone w różnych miejscowościach w tym samym powiecie, do określenia wielkości użytków rolnych grunty te łączy się. Podatek ustala się z użytków rolnych oraz z gruntów ornych przy zastosowaniu stawek kwotowych właściwych dla miejscowości, w której znajdują się główne zabudowania gospodarcze, a w braku zabudowań według stawek właściwych dla miejscowości, w której położona jest przeważająca część gruntów.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) obniżą dla poszczególnych gromad (wsi), miast, dzielnic i osiedli stawki kwotowe określone w ust. 1, w zależności od obowiązujących w 1971 r. w tych jednostkach administracyjnych norm obowiązkowych dostaw zwierząt rzeźnych z 1 ha użytków rolnych i norm obowiązkowych dostaw zbóż z 1 ha przeliczeniowego gruntów ornych dla indywidualnych gospodarstw o obszarze od 2 ha do 2,99 ha przeliczeniowych, z tym że wysokość wymiaru podatku według tych stawek nie może być niższa od limitu dla poszczególnych województw ustalonego przez Ministra Finansów w porozumieniu z Ministrem Przemysłu Spożywczego i Skupu.
5.
Stawki kwotowe określone przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) nie mogą być wyższe od stawek, jakie wynikały z norm obowiązkowych dostaw.
6.
Jeżeli na skutek zmian podziału administracyjnego miejscowość (wieś, gromada, osiedle, miasto) zostanie włączona po dniu 1 stycznia 1972 r. do innej jednostki administracyjnej, w której mają zastosowanie wyższe stawki kwotowe, wówczas do gospodarstw rolnych położonych w tej miejscowości stosuje się stawki kwotowe, jakie obowiązywały przed wprowadzeniem zmian w podziale administracyjnym.
7.
Upoważnia się Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Gdańsku - w porozumieniu z Ministrami Finansów, Rolnictwa oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu - do określenia obszaru gruntów ornych w poszczególnych powiatach, gromadach lub wsiach, położonych na terenie Żuław Gdańskich, jako podstawy do ustalenia podatku według stawek kwotowych z 1 ha przeliczeniowego gruntów ornych, w drodze procentowego udziału gruntów ornych w stosunku do ogólnego obszaru użytków rolnych.
8. 10
Dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych stawki kwotowe podatku gruntowego z 1 ha użytków rolnych i 1 ha przeliczeniowego gruntów ornych ustala się w wysokości stawek kwotowych ustalonych dla indywidualnych gospodarstw rolnych w miejscu położenia gruntów.
§  8.
1.
Jeżeli podatnik ma na utrzymaniu pięcioro lub sześcioro dzieci, korzysta z ulg w wysokości 25%, a jeżeli ma siedmioro lub ośmioro dzieci - w wysokości 50% podatku obliczonego według stawek procentowych. Całkowite zwolnienie od tego podatku następuje wówczas, gdy podatnik ma na utrzymaniu więcej niż ośmioro dzieci.
2.
Ulgę stosuje się tylko do podatników, dla których łączna podstawa opodatkowania za rok przyznania ulgi nie przekracza 34.650 zł.
3.
Ulga przysługuje na dzieci do lat 15: własne, przysposobione i pasierbów, jeżeli nie posiadają własnych źródeł przychodów, oraz na dzieci starsze do ukończenia przez nie 24 lat życia, jeżeli pobierają naukę lub odbywają praktykę zawodową i jeżeli nie posiadają własnych źródeł przychodów.
4.
Przy stosowaniu ulgi bierze się pod uwagę dzieci oddane na naukę rzemiosła, jeżeli podatnik łoży na ich utrzymanie.
5.
Przy stosowaniu ulgi bierze się pod uwagę stan rodzinny oraz wiek dziecka podatnika w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok podatkowy.
6.
Jeżeli podatnikiem jest kobieta, która sama prowadzi gospodarstwo rolne, ulgę stosuje się w rozmiarze 25% podatku, gdy ma na utrzymaniu troje lub czworo dzieci, a w rozmiarze 50%, gdy ma na utrzymaniu pięcioro lub sześcioro dzieci. Całkowite zwolnienie następuje, gdy ma na utrzymaniu więcej niż sześcioro dzieci.
§  9.
1.
Przy opodatkowaniu gospodarstw rolnych żołnierzy, odbywających zasadniczą służbę wojskową, przyznaje się ulgi w podatku obliczonym według stawek procentowych:
1)
jeżeli w gospodarstwie nie ma w roku przyznania ulgi oprócz członka rodziny prowadzącego gospodarstwo rolne innego zdolnego do pracy krewnego lub powinowatego:
a)
50%, jeżeli łączna podstawa opodatkowania nie przekracza 32.000 zł,
b)
30%, jeżeli łączna podstawa opodatkowania wynosi ponad 32.000 do 61.200 zł,
c)
20%, jeżeli łączna podstawa opodatkowania wynosi ponad 61.200 zł,
2)
jeżeli w gospodarstwie w roku przyznania ulgi oprócz członka rodziny prowadzącego gospodarstwo rolne jest jeden krewny lub powinowaty zdolny do pracy:
a)
30%, jeżeli łączna podstawa opodatkowania nie przekracza 32.000 zł,
b)
20%, jeżeli łączna podstawa opodatkowania wynosi ponad 32.000 zł do 61.200 zł,
c)
10%, jeżeli łączna podstawa opodatkowania wynosi ponad 61.200 zł.
2.
Ulgi w wysokości i na warunkach określonych w ust. 1 stosuje się również do gospodarstwa rolnego członka rodziny żołnierza, jeżeli prowadzenie tego gospodarstwa i utrzymanie rodziny zależało w przeważającej mierze od pracy żołnierza.
3.
Ulgi stosuje się za ten rok, w którym żołnierz odbywa zasadniczą służbę wojskową, i tylko w wypadkach, jeżeli zasadnicza służba wojskowa trwa co najmniej 9 miesięcy licząc od dnia powołania.
§  10. 11
Członkom zespołów indywidualnych rolników obniża się o 30% tę część podatku gruntowego, pobieranego przy zastosowaniu stawek procentowych określonych w § 4, która przypada z gruntów objętych wspólną gospodarkę.
§  11.
1.
Klęski żywiołowe stanowią podstawę do zastosowania ulgi w podatku gruntowym z urzędu lub na wniosek podatnika w granicach do 50% podatku za ten rok podatkowy, w którym klęska miała miejsce. W wyjątkowych gospodarczo uzasadnionych wypadkach może nastąpić całkowite zwolnienie od podatku.
2.
Ulgę przyznaje się, jeżeli klęska żywiołowa spowodowała istotne szkody w budynkach, ziemiopłodach, inwentarzu żywym lub martwym albo w drzewostanie, a podatnik nie otrzymał odszkodowania z tytułu ubezpieczenia.
3.
Jeżeli klęska żywiołowa miała miejsce po zapłaceniu podatku za dany rok, ulgę przyznaje się z podatku przypadającego za rok następny.
4.
W razie zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, osłabiających w sposób istotny zdolność produkcyjną podatnika, przyznaje się na jego wniosek ulgę w spłacie podatku w formie odroczenia lub rozłożenia na raty. W wyjątkowych wypadkach podatek może być częściowo lub całkowicie umorzony.
§  12.
1.
Podatnikom trwale niezdolnym do pracy z powodu inwalidztwa lub długotrwałej choroby oraz wdowom, które same prowadzą gospodarstwa rolne i posiadają na utrzymaniu dzieci w wieku do lat 15, obniża się wymiar podatku gruntowego obliczonego według stawek procentowych o 40%, jeżeli podstawa opodatkowania z gospodarstwa rolnego nie przekracza 7.700 zł, a o 20%, jeżeli podstawa opodatkowania wynosi ponad 7.700 zł do 13.200 zł.
2.
Obniżkę podatku stosuje się, jeżeli oprócz podatnika nie ma w gospodarstwie rolnym osób zdolnych do pracy.
§  13.
1. 12
Upoważnia się prezydia powiatowych rad narodowych do obniżenia wymiaru podatku gruntowego obliczonego według stawek procentowych wszystkim indywidualnym gospodarstwom rolnym położonym na obszarach wsi, w których z powodu szczególnie trudnych warunków produkcyjnych osiągane są wyniki gospodarcze znacznie niższe od przeciętnych w danym powiecie.
2.
Obniżka podatku nie może przekraczać 20% wymiaru podatku od wszystkich indywidualnych gospodarstw rolnych położonych na obszarze danej wsi.
3.
Ogólną kwotę obniżek dla poszczególnych województw określa Minister Finansów.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych dokonują rozdziału kwoty obniżek między poszczególne powiaty.
§  14.
1. 13
Upoważnia się prezydia powiatowych rad narodowych do obniżenia wymiaru podatku gruntowego obliczonego według stawek procentowych indywidualnym gospodarstwom rolnym we wsiach położonych na terenach o ograniczonych możliwościach zarobkowania poza gospodarstwem rolnym.
2. 14
Prezydia powiatowych rad narodowych mogą jednocześnie upoważnić prezydia gromadzkich rad narodowych do wyłączenia z prawa korzystania z obniżek tych podatników, którzy sami bądź pozostający z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym członkowie rodziny oprócz gospodarstwa rolnego mają inne stałe źródła dochodów.
3.
Obniżka podatku wynosi dla gospodarstw rolnych o podstawie opodatkowania do 7.700 zł – 40% wymiaru, a dla gospodarstw rolnych o podstawie opodatkowania ponad 7.700 zł do 13.200 zł – 20% wymiaru.
4.
Ogólną kwotę obniżek dla poszczególnych województw określa Minister Finansów.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych dokonują rozdziału kwoty obniżek między poszczególne powiaty.
6.
We wsiach, w których przyznano obniżki na podstawie niniejszego paragrafu, nie stosuje się obniżek określonych w § 12.
§  15. 15
Upoważnia się prezydia powiatowych rad narodowych do obniżenia lub podwyższenia podatku w miejscowościach, które w wyniku zmiany w podziale administracyjnym znalazły się w grupie powiatów lub w strefie ekonomicznej o wyższych lub niższych normach przychodu szacunkowego albo o wyższych lub niższych stawkach kwotowych, skutkiem czego podatek byłby za wysoki lub za niski w stosunku do faktycznych przychodów gospodarstw.
§  16.
1.
Obniżki i ulgi określone w rozporządzeniu, w razie ich zbiegu, przyznaje się niezależnie od siebie, z wyjątkiem wypadku, o którym mowa w § 14 ust. 6.
2.
Obniżki i ulgi oblicza się od kwoty podatku ustalonej za dany rok, a w razie zastosowania obniżki, o której mowa w § 6, dalsze obniżki stosuje się od kwoty obniżonej.
§  17.
Zaliczenie przed dniem wejścia w życie rozporządzenia miejscowości (wsi) do strefy ekonomicznej podmiejskiej uważa się za zaliczenie do strefy ekonomicznej wiejskiej.
§  18.
1.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 czerwca 1955 r. w sprawie obniżek i ulg w podatku gruntowym (Dz. U. z 1955 r. Nr 23, poz. 145, z 1956 r. Nr 14, poz. 71, z 1962 r. Nr 24, poz. 107 i z 1970 r. Nr 7, poz. 57);
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1957 r. w sprawie stawki podatku gruntowego od przychodów osiąganych z czynności furmaństwa (Dz. U. Nr 32, poz. 142 i z 1962 r. Nr 67, poz. 332);
3)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1962 r. w sprawie zaliczenia powiatów do okręgów gospodarczych, ustalenia norm przeciętnego przychodu szacunkowego oraz stawek podatku gruntowego dla celów wymiaru podatku gruntowego (Dz. U. z 1962 r. Nr 24, poz. 106 i z 1963 r. Nr 48, poz. 271);
4)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 kwietnia 1962 r. w sprawie stawek podatku gruntowego dla rolniczych spółdzielni produkcyjnych oraz terminów płatności tego podatku przez spółdzielnie (Dz. U. Nr 24, poz. 109);
5)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 1955 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów dekretu o podatku gruntowym (Dz. U. z 1955 r. Nr 23, poz. 146 i z 1965 r. Nr 47, poz. 298);
6)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lutego 1960 r. w sprawie przeniesienia obowiązku w podatku gruntowym na rolnicze spółdzielnie produkcyjne co do gruntów prywatnych dzierżawionych przez spółdzielnie (Dz. U. Nr 15, poz. 86);
7)
rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 maja 1966 r. w sprawie zasad opodatkowania podatkiem gruntowym niektórych kategorii gruntów (Dz. U. Nr 18, poz. 116);
8)
rozporządzenie Ministra Rolnictwa z dnia 30 czerwca 1951 r. w sprawie zasad i trybu zaliczania gromad do stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 294).
2.
Przepisy wymienione w ust. 1 stosuje się jednak przy wymiarze podatku gruntowego za okres do roku 1971 włącznie.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i stosuje się przy wymiarze podatku gruntowego poczynając od roku podatkowego 1972.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

TABELA ZALICZENIA POWIATÓW (MIAST) DO POSZCZEGÓLNYCH GRUP ORAZ STAWKI KWOTOWE PODATKU GRUNTOWEGO

Lp. Nazwa województwa, powiatu, miasta Część I Część II
Grupa powiatów Stawki kwotowe w złotych
z 1 ha użytków rolnych 1 ha przeliczeniowego gruntów ornych
I m.st. Warszawa I 270 120
II m. Kraków I 230 70
III m. Łódź I 270 120
IV m. Poznań I 410 150
V m. Wrocław I 300 160
VI Województwo białostockie
1) powiat augustowski IV 240 70
2) powiat białostocki III 240 70
3) powiat bielski V 240 75
4) powiat dąbrowski V 230 70
5) powiat ełcki IV 250 80
6) powiat gołdapski IV 250 80
7) powiat grajewski V 240 75
8) powiat hajnowski V 230 70
9) powiat kolneński V 240 70
10) powiat łapski III 240 80
11) powiat łomżyński V 240 75
12) powiat moniecki V 230 70
13) powiat olecki IV 250 80
14) powiat sejneński V 240 75
15) powiat siemiatycki IV 230 70
16) powiat sokólski V 230 70
17) powiat suwalski V 230 80
18) powiat wysokomazowiecki III 250 85
19) powiat zambrowski IV 240 80
20) m. Białystok III 240 70
VII Województwo bydgoskie
1) powiat aleksandrowski II 380 150
2) powiat brodnicki III 380 130
3) powiat bydgoski II 350 150
4) powiat chełmiński II 390 160
5) powiat chojnicki IV 320 125
6) powiat golubsko-dobrzyński II 380 150
7) powiat grudziądzki II 370 150
8) powiat inowrocławski II 380 160
9) powiat lipnowski III 360 145
10) powiat mogileński III 380 150
11) powiat radziejowski II 380 150
12) powiat rypiński III 360 150
13) powiat sępoleński IV 350 130
14) powiat szubiński III 350 140
15) powiat świecki III 370 160
16) powiat toruński II 380 130
17) powiat tucholski IV 350 125
18) powiat wąbrzeski II 380 160
19) powiat włocławski II 380 160
20) powiat wyrzyski III 380 150
21) powiat żniński III 380 150
22) m. Bydgoszcz I 350 90
23) m. Grudziądz I 370 150
24) m. Inowrocław I 380 160
25) m. Toruń I 380 90
26) m. Włocławek I 380 70
VIII Województwo gdańskie
1) powiat elbląski II 360 160
2) powiat gdański II 360 130
3) powiat kartuski IV 280 90
4) powiat kościerski IV 280 100
5) powiat kwidzyński II 360 140
6) powiat lęborski IV 290 130
7) powiat malborski I 380 150
8) powiat nowodworsko-gdański II 380 150
9) powiat pucki III 290 130
10) powiat starogardzki III 360 150
11) powiat sztumski II 380 150
12) powiat tczewski II 380 150
13) powiat wejherowski II 290 70
14) m. Elbląg I 360 160
15) m. Gdańsk I 360 130
16) m. Gdynia I 300 70
17) m. Sopot I 300 70
18) m. Tczew I 380 150
IX Województwo katowickie
1) powiat będziński II 260 80
2) powiat bielski I 290 80
3) powiat cieszyński I 350 70
4) powiat częstochowski III 260 70
5) powiat gliwicki I 330 100
6) powiat kłobudzki III 280 70
7) powiat lubliniecki I 340 120
8) powiat myszkowski III 260 80
9) powiat pszczyński I 330 120
10) powiat rybnicki I 330 115
11) powiat tarnogórski I 330 120
12) powiat tyski I 330 110
13) powiat wodzisławski I 330 110
14) powiat zawierciański III 260 70
15) m. Będzin I 260 65
16) m. Bielsko-Biała I 290 70
17) m. Bytom I 260 90
18) m. Chorzów I 260 90
19) m. Cieszyn I 350 70
20) m. Czeladź I 260 75
21) m. Częstochowa I 260 60
22) m. Dąbrowa Górnicza I 260 70
23) m. Gliwice I 330 90
24) m. Katowice I 260 80
25) m. Mysłowice I 260 65
26) m. Ruda Śląska I 260 90
27) m. Rybnik I 330 100
28) m. Sosnowiec I 260 65
29) m. Siemianowice Śląskie I 260 65
30) m. Świętochłowice I 260 90
31) m. Tychy I 330 90
32) m. Zabrze I 260 90
33) m. Zawiercie I 260 65
X Województwo kieleckie
1) powiat białobrzeski III 230 65
2) powiat buski III 240 70
3) powiat iłżecki III 230 60
4) powiat jędrzejowski III 230 75
5) powiat kazimierski II 250 85
6) powiat kielecki III 210 70
7) powiat konecki IV 210 70
8) powiat kozienicki IV 240 70
9) powiat lipski III 240 65
10) powiat opatowski III 240 70
11) powiat opoczyński IV 220 70
12) powiat pińczowski III 230 75
13) powiat przysuski IV 220 75
14) powiat radomski III 230 70
15) powiat sandomierski III 250 70
16) powiat staszowski III 230 65
17) powiat szydłowiecki III 220 65
18) powiat włoszczowski III 230 80
19) powiat zwoleński IV 240 65
20) m. Kielce II 210 60
21) m. Ostrowiec Świętokrzyski III 240 60
22) m. Radom II 230 70
23) m. Skarżysko-Kamienna III 210 55
24) m. Starachowice III 230 55
XI Województwo koszalińskie
1) powiat białogardzki III 290 140
2) powiat bytowski V 290 120
3) powiat człuchowski IV 310 140
4) powiat drawski IV 290 130
5) powiat kołobrzeski III 310 140
6) powiat koszaliński III 310 140
7) powiat miastecki V 290 120
8) powiat sławieński IV 310 140
9) powiat słupski IV 300 140
10) powiat szczecinecki IV 290 125
11) powiat świdwiński III 290 140
12) powiat wałecki IV 290 140
13) powiat złotowski IV 310 140
14) m. Koszalin III 310 140
15) m. Słupsk III 300 140
XII Województwo krakowskie
1) powiat bocheński II 250 70
2) powiat brzeski II 250 70
3) powiat chrzanowski II 230 70
4) powiat dąbrowski III 250 70
5) powiat krakowski II 230 70
6) powiat limanowski IV 230 40
7) powiat miechowski II 270 70
8) powiat myślenicki III 230 70
9) powiat nowosądecki III 230 60
10) powiat nowotarski IV 230 40
11) powiat olkuski III 230 60
12) powiat oświęcimski I 250 70
13) powiat proszowicki II 270 70
14) powiat suski III 230 40
15) powiat tarnowski II 250 70
16) powiat wadowicki II 250 70
17) powiat żywiecki III 230 40
18) m. Jaworzno II 230 50
19) m. Nowy Sącz II 230 50
20) m. Tarnów I 250 70
21) m. Zakopane III 230 40
XIII Województwo lubelskie
1) powiat bełżycki II 320 90
2) powiat bialski IV 280 100
3) powiat biłgorajski IV 260 60
4) powiat bychawski II 320 90
5) powiat chełmski IV 280 110
6) powiat hrubieszowski IV 300 100
7) powiat janowski III 260 60
8) powiat krasnostawski III 320 100
9) powiat kraśnicki III 310 90
10) powiat lubartowski IV 290 80
11) powiat lubelski II 320 100
12) powiat łukowski IV 270 70
13) powiat opolsko-lubelski III 290 90
14) powiat parczewski IV 270 90
15) powiat puławski II 320 100
16) powiat radzyński IV 270 90
17) powiat tomaszowski IV 300 100
18) powiat włodawski IV 270 100
19) powiat zamojski III 310 100
20) m. Chełm III 280 110
21) m. Lublin II 320 90
22) m. Zamość III 310 100
XIV Województwo łódzkie
1) powiat bełchatowski III 300 110
2) powiat brzeziński III 280 90
3) powiat kutnowski II 370 155
4) powiat łaski III 280 110
5) powiat łęczycki II 360 155
6) powiat łowicki II 350 155
7) powiat łódzki II 270 115
8) powiat pajęczański III 300 110
9) powiat piotrkowski III 310 125
10) powiat poddębicki III 290 130
11) powiat radomszczański III 280 130
12) powiat rawski III 300 90
13) powiat sieradzki III 340 150
14) powiat skierniewicki III 320 90
15) powiat wieluński III 340 150
16) powiat wieruszowski III 340 150
17) m. Pabianice II 280 120
18) m. Piotrków Trybunalski III 310 125
19) m. Tomaszów Mazowiecki II 280 75
20) m. Zduńska Wola III 340 120
21) m. Zgierz II 270 115
XV Województwo olsztyńskie
1) powiat bartoszycki IV 300 90
2) powiat biskupiecki IV 300 110
3) powiat braniewski IV 300 110
4) powiat działdowski III 300 110
5) powiat giżycki IV 300 100
6) powiat iławski IV 300 95
7) powiat kętrzyński IV 300 110
8) powiat lidzbarski IV 300 80
9) powiat morąski IV 300 95
10) powiat mrągowski IV 260 100
11) powiat nidzicki V 260 100
12) powiat nowomiejski III 320 110
13) powiat olsztyński III 260 70
14) powiat ostródzki IV 300 95
15) powiat pasłęcki IV 300 110
16) powiat piski V 280 80
17) powiat szczycieński V 260 80
18) powiat węgorzewski IV 280 100
19) m. Olsztyn III 260 70
XVI Województwo opolskie
1) powiat brzeski II 320 160
2) powiat głubczycki III 320 160
3) powiat grodkowski III 320 160
4) powiat kluczborski II 360 160
5) powiat kozielski I 360 160
6) powiat krapkowicki I 360 160
7) powiat namysłowski III 320 160
8) powiat niemodliński II 340 160
9) powiat nyski III 320 160
10) powiat oleski II 360 160
11) powiat opolski II 340 160
12) powiat prudnicki II 380 160
13) powiat raciborski I 350 160
14) powiat strzelecki I 340 160
15) m. Brzeg II 320 160
16) m. Nysa II 320 160
17) m. Opole I 340 160
18) m. Racibórz I 350 160
XVII Województwo poznańskie
1) powiat chodzieski III 390 135
2) powiat czarnkowski III 380 150
3) powiat gnieźnieński II 410 160
4) powiat gostyński I 420 160
5) powiat jarociński II 400 145
6) powiat kaliski II 400 160
7) powiat kępiński II 400 140
8) powiat kolski II 390 145
9) powiat koniński II 380 150
10) powiat kościański I 410 150
11) powiat krotoszyński I 420 155
12) powiat leszczyński II 400 150
13) powiat międzychodzki III 370 140
14) powiat nowotomyski II 400 150
15) powiat obornicki III 360 135
16) powiat ostrowski II 390 150
17) powiat ostrzeszowski II 370 140
18) powiat pleszewski II 400 155
19) powiat poznański II 400 145
20) powiat rawicki I 420 150
21) powiat słupecki II 390 150
22) powiat szamotulski I 410 150
23) powiat średzki II 410 155
24) powiat śremski II 410 160
25) powiat trzcianecki IV 300 140
26) powiat turecki III 370 150
27) powiat wągrowiecki III 390 145
28) powiat wolsztyński II 390 135
29) powiat wrzesiński II 410 160
30) m. Gniezno I 410 125
31) m. Kalisz I 400 130
32) m. Leszno I 400 150
33) m. Ostrów Wielkopolski I 390 140
34) m. Piła III 300 140
XVIII Województwo rzeszowskie
1) powiat brzozowski III 250 80
2) powiat dębicki II 260 75
3) powiat gorlicki III 240 70
4) powiat jarosławski II 250 90
5) powiat jasielski III 260 90
6) powiat kolbuszowski IV 250 70
7) powiat krośnieński II 270 90
8) powiat leski V 200 50
9) powiat leżajski III 250 70
10) powiat lubaczowski IV 250 80
11) powiat łańcucki II 300 90
12) powiat mielecki II 270 90
13) powiat niżański IV 260 60
14) powiat przemyski III 250 90
15) powiat przeworski II 300 90
16) powiat ropczycki II 260 75
17) powiat rzeszowski II 270 90
18) powiat sanocki IV 240 70
19) powiat strzyżowski II 260 90
20) powiat tarnobrzeski II 290 80
21) powiat ustrzycki V 140 50
22) m. Przemyśl II 250 90
23) m. Rzeszów II 270 90
24) m. Stalowa Wola III 260 60
XIX Województwo szczecińskie
1) powiat chojeński III 320 160
2) powiat choszczeński III 330 160
3) powiat goleniowski III 340 150
4) powiat gryficki III 300 140
5) powiat gryfiński III 340 150
6) powiat kamieński III 340 150
7) powiat łobeski III 340 140
8) powiat myśliborski III 340 150
9) powiat nowogardzki III 340 150
10) powiat pyrzycki III 330 160
11) powiat stargardzki III 290 150
12) powiat szczeciński II 290 120
13) powiat woliński III 270 125
14) m. Szczecin II 290 120
XX Województwo warszawskie
1) powiat ciechanowski III 320 130
2) powiat garwoliński III 280 90
3) powiat gostyniński II 330 140
4) powiat grodziskomazowiecki II 260 140
5) powiat grójecki II 320 135
6) powiat łosicki IV 300 95
7) powiat makowski IV 270 110
8) powiat miński III 280 95
9) powiat mławski III 290 135
10) powiat nowodworski II 280 145
11) powiat ostrołęcki V 250 120
12) powiat ostrowski IV 260 100
13) powiat otwocki II 250 110
14) powiat piaseczyński II 290 130
15) powiat płocki II 370 150
16) powiat płoński III 330 135
17) powiat pruszkowski I 270 140
18) powiat przasnyski IV 260 110
19) powiat pułtuski III 290 120
20) powiat rycki III 280 90
21) powiat siedlecki IV 310 85
22) powiat sierpecki III 320 130
23) powiat sochaczewski II 300 135
24) powiat sokołowski III 320 120
25) powiat węgrowski III 270 95
26) powiat wołomiński III 260 110
27) powiat wyszkowski III 270 100
28) powiat żuromiński IV 240 115
29) m. Otwock II 250 110
30) m. Płock II 370 135
31) m. Pruszków I 270 110
32) m. Siedlce III 310 85
33) m. Żyrardów II 270 100
XXI Województwo wrocławskie
1) powiat bolesławiecki III 310 130
2) powiat bystrzycki V 280 70
3) powiat dzierżoniowski I 340 160
4) powiat górowski III 320 160
5) powiat jaworski II 320 160
6) powiat jeleniogórski III 300 90
7) powiat kamiennogórski V 200 80
8) powiat kłodzki III 300 140
9) powiat legnicki II 330 160
10) powiat lubański III 320 150
11) powiat lubiński III 310 130
12) powiat lwówecki III 320 130
13) powiat milicki III 310 160
14) powiat noworudzki III 290 100
15) powiat oleśnicki III 320 160
16) powiat oławski II 300 155
17) powiat strzeliński I 340 160
18) powiat sycowski III 310 150
19) powiat średzki II 330 160
20) powiat świdnicki I 330 160
21) powiat trzebnicki III 320 160
22) powiat wałbrzyski III 290 130
23) powiat wołowski III 320 160
24) powiat wrocławski I 300 160
25) powiat ząbkowicki I 320 160
26) powiat zgorzelecki III 310 145
27) powiat złotoryjski III 330 150
28) m. Jelenia Góra II 300 65
29) m. Legnica I 330 160
30) m. Świdnica I 330 160
31) m. Wałbrzych II 290 130
XXII Województwo zielonogórskie
1) powiat głogowski III 310 140
2) powiat gorzowski III 290 140
3) powiat krośnieński IV 270 110
4) powiat lubski IV 270 120
5) powiat międzyrzecki III 300 130
6) powiat nowosolski III 290 140
7) powiat słubicki IV 290 140
8) powiat strzelecki III 300 140
9) powiat sulechowski III 290 140
10) powiat sulęciński IV 270 120
11) powiat szprotawski III 310 140
12) powiat świebodziński III 270 140
13) powiat wschowski III 300 140
14) powiat zielonogórski III 270 120
15) powiat żagański III 280 130
16) powiat żarski III 280 130
17) m. Gorzów Wielkopolski III 290 140
18) m. Zielona Góra III 270 120

ZAŁĄCZNIK Nr 2

TABELA ZALICZANIA MIEJSCOWOŚCI DO STREF EKONOMICZNYCH

Strefa wielkomiejska Strefa miejska Strefa wiejska Strefa wiejska oddalona
1 2 3 4
- m.st. Warszawa i

miejscowości położone w

odległości do 17 km od

centrum

- m. Łódź i miejscowości

położone w odległości do

15 km od centrum

- m. Kraków i miejscowości

położone w odległości do

12 km od centrum

Miejscowości nie wymienione w kol. 1, a będące miastami o liczbie powyżej 10 tysięcy mieszkańców, stanowiącymi siedzibę powiatu, miastami o liczbie powyżej 15 tysięcy mieszkańców oraz miejscowości położone dookoła miast liczących:

mieszkańców w odległości

powyżej do od centrum

250 tys. - do 12 km

100 tys. 250 tys. - do 10 km

50 tys. 100 tys. - do 8 km

25 tys. 50 tys. - do 6 km

Miasta nie wymienione w kol. 1 i 2, miejscowości położone dookoła:

miasta: w odległości od centrum

Warszawy ponad 17 km do 50 km

Łodzi ponad 15 km do 45 km

oraz miejscowości położone dookoła miast i ośrodków przemysłowych i uzdrowisk liczących:

mieszkańców w odległości od centrum

powyżej do

250 tys. ponad 12 km do 40 km

100 tys. 250 tys. ponad 10 km do 35 km

50 tys. 100 tys. ponad 8 km do 30 km

25 tys. 50 tys. ponad 6 km do 25 km

15 tys. 25 tys. do 20 km

10 tys. 15 tys. do 15 km

5 tys. 10 tys. do 12 km

2 tys. 5 tys. do 10 km

Wszystkie pozostałe miejscowości nie wymienione w kol. 1-3

ZAŁĄCZNIK Nr 3

TABELA NORM PRZECIĘTNEGO PRZYCHODU SZACUNKOWEGO Z 1 ha GRUNTÓW DLA CELÓW WYMIARU PODATKU GRUNTOWEGO

Norma przeciętnego przychodu szacunkowego z 1 ha
Grupa powiatów Strefa ekonomiczna gruntów ornych, łąk i pastwisk gruntów ornych łąk i pastwisk gruntów ornych łąk i pastwisk gruntów ornych łąk i pastwisk użytków leśnych
Klasy
I II III IIIa IIIb IVa IV IVb IV V VI -
złotych
I wielkomiejska 8.810 8.080 7.040 7.420 6.850 6.490 6.170 5.930 4.330 5.130 3.070 4.090 2.060 130
miejska 8.080 7.360 6.460 6.800 6.290 5.880 5.570 5.350 3.990 4.550 2.780 3.510 1.770 130
wiejska 7.500 6.750 5.880 6.250 5.710 5.260 4.980 4.760 3.510 4.090 2.500 3.100 1.550 130
wiejska oddalona 6.920 6.170 5.300 5.640 5.130 4.720 4.430 4.210 3.100 3.510 2.160 2.640 1.310 130
II miejska 7.350 6.690 5.870 6.180 5.720 5.350 5.060 4.860 3.630 4.140 2.530 3.190 1.610 130
wiejska 6.820 6.140 5.350 5.680 5.190 4.800 4.530 4.330 3.190 3.720 2.270 2.820 1.410 130
wiejska oddalona 6.290 5.610 4.820 5.130 4.660 4.290 4.030 3.830 2.820 3.190 1.960 2.400 1.190 130
III miejska 6.820 6.140 5.350 5.680 5.190 4.800 4.530 4.330 3.190 3.720 2.270 2.950 1.470 130
wiejska 6.290 5.610 4.820 5.100 4.660 4.380 4.140 3.960 2.950 3.340 2.000 2.550 1.280 130
wiejska oddalona 5.740 5.190 4.420 4.710 4.270 3.960 3.720 3.540 2.660 2.950 1.800 2.160 1.080 130
IV miejska 6.290 5.740 4.950 5.280 4.800 4.400 4.140 3.940 2.950 3.340 2.000 2.550 1.280 130
wiejska 5.740 5.190 4.400 4.690 4.250 3.940 3.720 3.540 2.660 3.080 1.870 2.270 1.140 130
wiejska oddalona 5.240 4.660 4.030 4.250 3.890 3.540 3.340 3.190 2.350 2.820 1.720 2.000 1.010 130
V miejska 5.980 5.450 4.700 5.020 4.560 4.180 3.930 3.740 2.800 3.170 1.900 2.420 1.220 130
wiejska 5.450 4.930 4.180 4.450 4.040 3.740 3.530 3.360 2.530 2.930 1.780 2.160 1.080 130
wiejska oddalona 4.970 4.430 3.820 4.040 3.700 3.360 3.170 3.030 2.230 2.680 1.630 1.900 960 130

ZAŁĄCZNIK Nr 4

SKALA NR I STAWEK PROCENTOWYCH PODATKU GRUNTOWEGO

Lp. Dla gospodarstw rolnych o

podstawie opodatkowania w

złotych

Podatek wynosi
od do
1 7.700 9% od podstawy opodatkowania
2 7.700 10.600 693 zł i ponadto 7,5% od nadwyżki podstawy opodatkowania powyżej 7.700 zł
3 10.600 13.400 911 zł " 10% " " " " 10.600 zł
4 13.400 18.500 1.191 zł " 13% " " " " 13.400 zł
5 18.500 21.100 1.854 zł " 17% " " " " 18.500 zł
6 21.100 40.300 2.296 zł " 18,5% " " " " 21.100 zł
7 40.300 45.300 5.848 zł " 19% " " " " 40.300 zł
8 45.300 49.100 6.798 zł " 19,5% " " " " 45.300 zł
9 49.100 61.200 7.539 zł " 20,6% " " " " 49.100 zł
10 powyżej 61.200 16,4% od całkowitej podstawy opodatkowania
Skalę nr 1 stosuje się na obszarach kraju nie objętych skalami nr 2-4.

SKALA NR 2 STAWEK PROCENTOWYCH PODATKU GRUNTOWEGO

Lp. Dla gospodarstw rolnych o

podstawie opodatkowania w

złotych

Podatek wynosi
od do
1 7.700 9% od podstawy opodatkowania
2 7.700 10.600 693 zł i ponadto 7,5% od nadwyżki podstawy opodatkowania powyżej 7.700 zł
3 10.600 13.400 911 zł " 10% " " " " 10.600 zł
4 13.400 18.500 1.191 zł " 13% " " " " 13.400 zł
5 18.500 21.100 1.854 zł " 16% " " " " 18.500 zł
6 21.100 30.800 2.270 zł " 17% " " " " 21.100 zł
7 30.800 40.300 3.919 zł " 17,5% " " " " 30.800 zł
8 40.300 49.100 5.581 zł " 18% " " " " 40.300 zł
9 49.100 61.200 7.166 zł " 18,7% " " " " 49.100 zł
10 powyżej 61.200 15,4% od całkowitej podstawy opodatkowania

Skalę nr 2 stosuje się na obszarze m. Wrocławia i województwa wrocławskiego.

SKALA NR 3 STAWEK PROCENTOWYCH PODATKU GRUNTOWEGO

Lp. Dla gospodarstw rolnych o

podstawie opodatkowania w

złotych

Podatek wynosi
od do
1 7.700 9% od podstawy opodatkowania
2 7.700 10.600 693 zł i ponadto 7,5% od nadwyżki podstawy opodatkowania powyżej 7.700 zł
3 10.600 13.400 911 zł " 10% " " " " 10.600 zł
4 13.400 18.500 1.191 zł " 12% " " " " 13.400 zł
5 18.500 21.100 1.803 zł " 12,5% " " " " 18.500 zł
6 21.100 40.300 2.128 zł " 14,5% " " " " 21.100 zł
7 40.300 45.300 4.912 zł " 17,5% " " " " 40.300 zł
8 45.300 49.100 5.787 zł " 18% " " " " 45.300 zł
9 49.100 61.200 6.471 zł " 19,3% " " " " 49.100 zł
10 powyżej 61.200 14,4% od całkowitej podstawy opodatkowania

Skalę nr 3 stosuje się na obszarze województwa szczecińskiego, powiatów gdańskiego i nowodworsko-gdańskiego województwa gdańskiego, powiatów działdowskiego i nowomiejskiego województwa olsztyńskiego, powiatu trzcianeckiego i m. Piły województwa poznańskiego oraz gromad: Gładyszów, Snietnica, Uście Gorlickie i Wysowa, wsi Bartne, Bodaki, Małastów, Ropica Górna i przysiółków Dragaszów, Kraczońka, Pętna, Przegonina i Pstrążne gromady Sękowa powiatu gorlickiego, gromad: Bircza, Leszczawa Dolna, Olszany, Sufczyna, Żohatyn, wsi Huwniki, Kalwaria Pacławska, Leszczyny, Nowe Sady, Nowosiółki Dydyńskie, Paportno i Sopotnik gromady Huwniki powiatu przemyskiego oraz gromad: Bukowsko, Jaśliska, Komańcza, Mrzygłód, Posada Górna, Sieniawa, Szczawne, Tyrawa Wołoska, wsi Wujskie i Załuż oraz przysiółków Doliny Załuskie, Kocaby, Lasy, Pomiarki, Słonne i Wapniska gromady Olchowce, wsi Mokre, Morochów i Poraż gromady Niebieszczany powiatu sanockiego województwa rzeszowskiego.

SKALA NR 4 STAWEK PROCENTOWYCH PODATKU GRUNTOWEGO

Lp. Dla gospodarstw rolnych o

podstawie opodatkowania w

złotych

Podatek wynosi
od do
1 7.700 9% od podstawy opodatkowania
2 7.700 10.600 693 zł i ponadto 7,5% od nadwyżki podstawy opodatkowania powyżej 7.700 zł
3 10.600 13.400 911 zł " 10% " " " " 10.600 zł
4 13.400 16.100 1.191 zł " 10,5% " " " " 13.400 zł
5 16.100 18.500 1.474 zł " 11,5% " " " " 16.100 zł
6 18.500 21.100 1.751 zł " 12% " " " " 18.500 zł
7 21.100 40.300 2.063 zł " 13% " " " " 21.100 zł
8 40.300 45.300 4.559 zł " 13,5% " " " " 40.300 zł
9 45.300 49.100 5.234 zł " 14,5% " " " " 45.300 zł
10 49.100 61.200 5.785 zł " 14,9% " " " " 49.100 zł
11 powyżej 61.200 12,4% od całkowitej podstawy opodatkowania

Skalę nr 4 stosuje się na obszarze województw: olsztyńskiego, z wyjątkiem powiatów działdowskiego i nowomiejskiego, koszalińskiego i zielonogórskiego oraz powiatów: ełckiego, gołdapskiego i oleckiego województwa białostockiego, powiatów: elbląskiego, kwidzyńskiego, lęborskiego, malborskiego, sztumskiego i m. Elbląga, wsi Białogóra, Brzyno, Słuchowo i Wierzchucino gromady Wierzchucino powiatu puckiego, gromady Gniewino wsi i przysiółków Kniewo, Maszewo, Rybska Karczma, Warszkowo i Warszkowski Młyn gromady Gościcino, wsi Osiek gromady Linia powiatu wejherowskiego, województwa gdańskiego oraz powiatów leskiego i ustrzyckiego województwa rzeszowskiego.

1 Z dniem 1 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów w zakresie zaliczania poszczególnych miejscowości do stref ekonomicznych, zgodnie z § 2 pkt 14 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).
2 § 2 ust. 8:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 17 sierpnia 1973 r. (Dz.U.73.34.198) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 1973 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 listopada 1974 r. (Dz.U.74.43.258) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1975 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1975 r. (Dz.U.75.46.248) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 1975 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 kwietnia 1981 r. (Dz.U.81.11.54) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1981 r.

3 § 5 ust. 1 pkt 1 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 2 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
5 § 5 ust. 1 pkt 9 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
6 § 5 ust. 1 pkt 10 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
7 § 5 ust. 1 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 8 listopada 1974 r. (Dz.U.74.43.258) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1975 r.
8 § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
9 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
10 § 7 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 lutego 1982 r. (Dz.U.82.6.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1982 r.
11 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 listopada 1974 r. (Dz.U.74.43.258) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1975 r.
12 Z dniem 1 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów w zakresie obniżania wymiaru podatku gruntowego we wsiach, w których z powodu szczególnie trudnych warunków produkcyjnych osiągane są wyniki gospodarcze znacznie niższe od przeciętnych, oraz we wsiach o ograniczonych możliwościach zarobkowania poza gospodarstwem rolnym, zgodnie z § 2 pkt 14 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).
13 Z dniem 1 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą następujące dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów w zakresie obniżania wymiaru podatku gruntowego we wsiach, w których z powodu szczególnie trudnych warunków produkcyjnych osiągane są wyniki gospodarcze znacznie niższe od przeciętnych, oraz we wsiach o ograniczonych możliwościach zarobkowania poza gospodarstwem rolnym, zgodnie z § 2 pkt 14 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).
14 Z dniem 1 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą następujące dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów w zakresie upoważniania naczelników gmin (miast i gmin) i naczelników miast do wyłączenia z prawa korzystania z obniżek tych podatników, którzy sami bądź pozostający z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym członkowie rodziny oprócz gospodarstwa rolnego mają inne stałe źródła dochodów, zgodnie z § 2 pkt 14 lit. c) rozporządzenia z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).
15 Z dniem 1 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą następujące dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów w zakresie obniżania lub podwyższania podatku w miejscowościach, które w wyniku zmiany w podziale administracyjnym znalazły się w strefie ekonomicznej o wyższych lub niższych normach przychodu szacunkowego albo o niższych lub wyższych stawkach kwotowych, wskutek czego podatek byłby za wysoki lub za niski w stosunku do faktycznych przychodów gospodarstw, zgodnie z § 2 pkt 14 lit. d) rozporządzenia z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024