Ustawa budżetowa na rok 1971.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1971 *
z dnia 23 grudnia 1970 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości 379.416.370 tys. zł

w tym:

wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 294.742.238 tys. zł

w tym:

przemysł 221.959.675 tys. zł

budownictwo 8.754.163 tys. zł

rolnictwo 1.694.025 tys. zł

leśnictwo 6.812.399 tys. zł

transport i łączność 6.357.873 tys. zł

wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 4.555.075 tys. zł

wpłaty jednostek administracji państwowej, obrony

narodowej, bezpieczeństwa publicznego, wymiaru sprawiedliwości

i prokuratury 3.128.530 tys. zł

dochody z gospodarki nie uspołecznionej 10.823.900 tys. zł

dochody od ludności 25.246.728 tys. zł

wpłaty instytucji ubezpieczeniowych 21.728.500 tys. zł

wpłaty instytucji finansowych 6.279.490 tys. zł

pozostałe dochody 12.911.909 tys. zł

2.
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 376.713.681 tys. zł

w tym:

finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 111.599.446 tys. zł

w tym:

przemysł 40.604.772 tys. zł

budownictwo 2.447.678 tys. zł

rolnictwo 19.070.660 tys. zł

leśnictwo 285.626 tys. zł

transport i łączność 11.601.397 tys. zł

nauka 7.284.140 tys. zł

oświata i wychowanie 32.023.505 tys. zł

kultura i sztuka 4.480.872 tys. zł

ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 32.803.107 tys. zł

obrona narodowa 37.647.180 tys. zł

administracja, bezpieczeństwo publiczne, wymiar sprawiedliwości

i prokuratura 18.088.378 tys. zł

ubezpieczenia 17.142.947 tys. zł

pozostałe wydatki 104.591.577 tys. zł

w tym:

lokata w Narodowym Banku Polskim 68.300.000 tys. zł

środki rezerwowe 8.324.677 tys. zł

rezerwy na inwestycje i kapitalne remonty 2.727.852 tys. zł

3.
Nadwyżka dochodów budżetu Państwa nad wydatkami wynosi 2.702.689 tys. zł
Art.  2.

Ustala się dochody i wydatki budżetu centralnego w wysokości:

dochody 329.506.869 tys. zł

wydatki 326.804.180 tys. zł

z nadwyżką dochodów nad wydatkami w wysokości 2.702.689 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 1.

Art.  3.

Ustala się dochody i wydatki budżetów zbiorczych województw i miast wyłączonych z województw w wysokości:

dochody 104.102.921 tys. zł

w tym dochody wyrównawcze:

udziały w dochodach budżetu centralnego 54.026.679 tys. zł

dotacje celowe 166.741 tys. zł

wydatki 104.102.921 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 2.

Art.  4.
1.
Ustala się udziały wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) w następujących dochodach budżetu centralnego:
1)
we wpływach z podatku obrotowego od przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, z wyjątkiem przedsiębiorstw wymienionych w załączniku nr 3,
2)
we wpłatach z zysku przedsiębiorstw podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego,
3)
we wpływach z podatku od wynagrodzeń.
2.
Wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego, wymienionych w ust. 1, dla poszczególnych wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) określa załącznik nr 3.
3.
Wysokość stawek procentowych udziałów w dochodach budżetu centralnego wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, dla poszczególnych wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) określa Minister Finansów po opracowaniu planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym.
4.
Jeżeli ustalona na podstawie ust. 3 maksymalna stawka procentowa nie zapewni w pełnej wysokości kwoty udziałów określonej w załączniku nr 3, Minister Finansów może odpowiednią część udziałów zastąpić dotacją wyrównawczą.
5.
Uprawnienia Ministra Finansów określone w ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych w stosunku do prezydiów rad narodowych niższego stopnia.
6.
Upoważnia się Ministra Finansów do wprowadzenia zmian w dochodach wyrównawczych w związku z dochodami budżetów terenowych z tytułu zysków nieprawidłowych, nadmiernych i niezależnych przedsiębiorstw państwowych podległych radom narodowym.
Art.  5.
1.
Wpływy z poszczególnych źródeł udziałów, określonych w art. 4 ust. 1, w przypadku przekroczenia kwot ustalonych dla wojewódzkich rad narodowych (miast, wyłączonych z województw) w załączniku nr 3, będą zarachowywane na rzecz budżetów terenowych do wysokości 103% tych kwot.
2.
Przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie do budżetów rad narodowych niższego stopnia.
3.
Jeżeli dochody osiągnięte z poszczególnych źródeł udziałów będą niższe od kwoty ustalonej w załączniku nr 3 o więcej niż 2%, Minister Finansów wyrówna powstały niedobór do wysokości 98% tej kwoty.
4.
Prezydia rad narodowych wyrównają prezydiom rad narodowych niższego stopnia niedobory w przypadkach i do wysokości określonej w ust. 3.
Art.  6.

Wpływy z tytułu opłaty uzdrowiskowej pobieranej przez gromadzkie rady narodowe będą zaliczane na dochody funduszu gromadzkiego z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z działalnością uzdrowiskową.

Art.  7.

Wojewódzkie rady narodowe (rady narodowe miast wyłączonych z województw) ustalą w zbiorczych budżetach województw (miast wyłączonych z województw) rezerwę na nie przewidziane wydatki w wysokości 0,5% wydatków bieżących, po wyłączeniu z tych wydatków osobowego i bezosobowego funduszu płac jednostek budżetowych.

Art.  8.

Zobowiązuje się Radę Ministrów do przedstawienia Sejmowi w ciągu trzech miesięcy propozycji zmian w budżecie Państwa, wynikających ze zmian narodowego planu gospodarczego na rok 1971 oraz z tytułu zmian mających na celu zapewnienie dalszej poprawy niektórych świadczeń socjalnych.

Art.  9.

Upoważnia się Ministra Finansów do:

1)
rozliczenia z rachunkiem nadwyżek budżetowych z lat ubiegłych budżetu centralnego istniejących w dniu 1 stycznia 1971 r. nadwyżek i niedoborów:
a)
funduszów własnych w obrocie przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym w związku ze zmianą zasad gospodarki finansowej oraz zmianą cen artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych,
b)
funduszów własnych w obrocie przedsiębiorstw terenowych w związku ze zmianą cen artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych,
c)
funduszów i środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji i remontów kapitalnych jednostek państwowych w związku z wprowadzeniem nowych zasad finansowania inwestycji i remontów kapitalnych,
2)
sfinansowania z rachunku nadwyżek budżetowych z lat ubiegłych budżetu centralnego wyposażenia w fundusze obrotowe placówek naukowo-badawczych, które od dnia 1 stycznia 1971 r. będą prowadziły gospodarkę finansową w formie zakładów budżetowych lub jako jednostki działające na zasadach rozrachunku gospodarczego.
Art.  10.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1971 r.

ZAŁĄCZNIK Nr 1-3

(pominięte)

*Z dniem 27 marca 1971 r. ustawa z dnia 19 marca 1971 r. o zmianach w budżecie Państwa na rok 1971 (Dz.U.71.7.74) zwiększyła dochody i wydatki budżetu Państwa, a także dochody i wydatki funduszu emerytalnego.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024