Zakres działania Ministra Handlu Wewnętrznego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 października 1970 r.
w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego.

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 10 lutego 1949 r. o zmianie organizacji naczelnych władz gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 7, poz. 43) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Minister Handlu Wewnętrznego jest naczelnym organem administracji państwowej w dziedzinie handlu wewnętrznego.
2.
Przez określenie "handel wewnętrzny" rozumie się obrót hurtowy i detaliczny towarami przeznaczonymi głównie dla ludności (towary rynkowe), przetwarzanie artykułów żywnościowych na posiłki i sprzedaż tych posiłków (przemysł gastronomiczny) oraz związane z tymi czynnościami usługi.
3.
Do Ministra Handlu Wewnętrznego należą też sprawy przemysłu piekarskiego z wyłączeniem spraw zastrzeżonych przez prawo przemysłowe oraz inne przepisy szczególne do zakresu działania Komitetu Drobnej Wytwórczości.
§  2.
1.
Do zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego należy:
1)
kierowanie handlem wewnętrznym i przemysłem piekarskim oraz określanie ich potrzeb i kierunków rozwoju;
2)
międzyresortowe koordynowanie działalności w dziedzinie handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego, prowadzonej przez organizacje państwowe, spółdzielcze i społeczne, z wyłączeniem działalności zastrzeżonej do właściwości innych organów;
3)
nadzorowanie i kierowanie działalnością podległych organizacji gospodarczych, przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych;
4)
sprawowanie nadzoru państwowego nad nie uspołecznionymi jednostkami organizacyjnymi i osobami fizycznymi, prowadzącymi działalność w dziedzinie handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego, z zastrzeżeniem wynikającym z przepisu § 1 ust. 3;
5)
sprawowanie nadzoru nad właściwymi organami administracji prezydiów rad narodowych w zakresie ustalonym przepisami o radach narodowych;
6)
organizowanie badań naukowych w zakresie objętym problematyką handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego;
7)
regulowanie innych spraw przekazanych do właściwości Ministra Handlu Wewnętrznego na mocy odrębnych przepisów.
2.
W szczególności Minister Handlu Wewnętrznego dla wykonania swoich zadań:
1)
w zakresie kierowania handlem wewnętrznym i przemysłem piekarskim, określania ich potrzeb i kierunków rozwoju - w stosunku do wszystkich uczestników rynkowego obrotu towarowego:
a)
reguluje obrót towarami rynkowymi,
b)
ustala zasady i tryb zagospodarowywania towarów rynkowych,
c)
bada i określa potrzeby rynku w zakresie ilości, struktury asortymentowej i jakości towarów oraz przedsiębierze środki w celu niedopuszczenia do handlu wewnętrznego towarów o nieodpowiedniej jakości, aż do zakazu zakupu tych towarów włącznie,
d)
określa metody gospodarowania zmierzające do skrócenia drogi i usprawnienia dostarczania towarów konsumentom,
e)
określa zasady organizacji i techniki handlu towarami z wyjątkiem leków, czasopism i dzienników oraz kierunki postępu techniczno-organizacyjnego,
f)
wskazuje kierunki opracowywania programów rekonstrukcji organizacyjno-technicznej i kierunki specjalizacji,
g)
inicjuje przedsięwzięcia mające na celu pogłębienie rachunku ekonomicznego i postępu w organizacji pracy,
h)
reguluje sprawy wystaw i targów, z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych organów,
i)
prowadzi politykę w zakresie informacji, publikacji i wydawnictw dotyczących problematyki handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego,
j)
sprawuje nadzór nad organizacją i rozmieszczeniem sieci handlu hurtowego i detalicznego, przemysłu gastronomicznego i przemysłu piekarskiego oraz ustala kierunki rozwoju tej sieci,
k)
ustala programy dotyczące rozwoju zaopatrzenia handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego w towary, rozwoju bazy materiałowo-technicznej oraz potrzeb kadrowych i występuje z postulatami i projektami w tych sprawach;
2)
w zakresie koordynacji działalności w dziedzinie handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego, prowadzonej przez organizacje państwowe, spółdzielcze i społeczne:
a)
opracowuje na podstawie wytycznych do narodowych planów gospodarczych (rocznych i wieloletnich) i projektów planów ministerstw, prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz centralnych związków spółdzielczych - projekt ogólnokrajowego planu handlu wewnętrznego typu rynkowego; projekt tego planu zawiera plan obrotów handlu detalicznego i przemysłu gastronomicznego, zaopatrzenia rynku, sieci handlowej i przemysłu gastronomicznego oraz - z wyłączeniem aptek i punktów aptecznych - inwestycji, zatrudnienia i płac, marż i kosztów, w ujęciu gałęziowym i resortowym, obejmującym wszystkie organizacje handlowe typu rynkowego bez względu na ich organizacyjne podporządkowanie; projekt ogólnokrajowego planu obejmuje również plan obrotów i sieci sklepów fabrycznych,
b)
odpowiada za realizację planów zaopatrzenia rynku i obrotu towarowego, dokonuje w tym zakresie ustaleń i podejmuje środki zapewniające realizację planowanych zadań w ramach ustaleń narodowego planu gospodarczego oraz odpowiada za ustalanie ocen i prognoz sytuacji rynkowej,
c)
dokonuje na wniosek lub z własnej inicjatywy zmian zadań planowych ministerstw i centralnych związków spółdzielczych w zakresie handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego, nie naruszających podstawowych zadań i proporcji narodowego planu gospodarczego ustalonych przez Radę Ministrów,
d)
opracowuje i ustala plany kwartalne dostaw towarowych na rynek z przemysłu i importu oraz sprzedaży detalicznej, obejmujące całokształt zadań wszystkich organizacji handlowych: państwowych, spółdzielczych i społecznych,
e)
uzgadnia z Ministrem Handlu Zagranicznego wnioski w zakresie importu i eksportu towarów rynkowych w ramach wymiany z zagranicą, prowadzonej przez Ministerstwo Handlu Wewnętrznego oraz organizacje spółdzielcze,
f)
przekazuje ministrom, prezydiom wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) i centralnym związkom spółdzielczym zadania i środki w zakresie całokształtu działalności organizacji handlowych typu rynkowego, ujęte narodowymi planami gospodarczymi, według zasad ustalonych przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów,
g)
ustala ceny detaliczne towarów rynkowych w zakresie przekazanym przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów oraz opiniuje ceny pozostałych towarów rynkowych znajdujących się w obrocie lub wprowadzanych do obrotu,
h)
w zależności od warunków i potrzeb obrotu rynkowego ustala w obowiązującym trybie podział marż handlowych na hurtową i detaliczną w ramach marż łącznych ustalonych przez Państwową Komisję Cen; nie dotyczy to marż handlowych przy sprzedaży leków, czasopism i dzienników,
i)
koordynuje sprawy zatrudnienia i płac w handlu wewnętrznym i przemyśle piekarskim - w zakresie planowania, zatrudnienia, systemów płac i rozdziału środków, w tym środków na regulację płac i innych świadczeń na rzecz pracowników,
j)
wprowadza, w szczególnie uzasadnionych wypadkach, doraźne uproszczone informacje o sytuacji rynkowej, powiadamiając o tym Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
k)
reguluje inne sprawy dotyczące handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego, wymagające koordynacji,
l)
opiniuje projekty planów opracowywanych przez inne organy,
ł)
opiniuje bilanse materiałowe artykułów stanowiących przedmiot obrotu rynkowego oraz plany rozdziału artykułów przeznaczonych na zaopatrzenie ludności,
m)
przedstawia opinie i wnioski w sprawie rozdzielnictwa wyrobów i materiałów centralnie rozdzielanych,
n)
przedstawia opinie w sprawach związanych z dysponowaniem rezerwą bilansową towarów rynkowych oraz wnioskami dotyczącymi wykorzystania ogólnych rezerw,
o)
opiniuje wnioski przedstawiane Radzie Ministrów przez ministrów i inne organy administracji państwowej w sprawach mających wpływ - w zakresie handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego - na zmianę zadań wynikających z narodowych planów gospodarczych lub na ustalenie zadań w przyszłych planach gospodarczych,
p)
opiniuje wnioski zgłaszane Ministrowi Handlu Zagranicznego przez innych ministrów w zakresie importu i eksportu towarów rynkowych w ramach wymiany z zagranicą,
r)
przedstawia opinie i wnioski w sprawach polityki inwestycyjnej i programów rozwoju,
s)
przedstawia opinie i wnioski w sprawie płac i bodźców materialnego zainteresowania dla uzyskania efektów ekonomicznych;
3)
sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością organizacji gospodarczych, przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych bezpośrednio podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego oraz zwierzchni nadzór nad działalnością w dziedzinie handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego państwowych jednostek organizacyjnych podległych radom narodowym;
4)
ustala wytyczne i podejmuje decyzje w sprawach kadr, warunków pracy oraz - z wyłączeniem spraw zastrzeżonych do właściwości innych organów - w sprawach świadczeń socjalnych w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra Handlu Wewnętrznego;
5)
organizuje badania naukowe w zakresie objętym problematyką handlu wewnętrznego i przemysłu piekarskiego i ustala plan prac naukowo-badawczych dla jednostek naukowo-badawczych podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego;
6)
w zakresie nadzoru państwowego nad nie uspołecznionymi jednostkami organizacyjnymi i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność w dziedzinie handlu wewnętrznego oraz - z zastrzeżeniem wynikającym z przepisu § 1 ust. 3 - w dziedzinie przemysłu piekarskiego:
a)
reguluje i nadzoruje tę działalność,
b)
nadzoruje organizacje zrzeszające osoby fizyczne i prawne prowadzące zarobkową działalność gospodarczą w zakresie handlu, usług handlowych i przemysłu piekarskiego oraz jednostki nadrzędne nad tymi organizacjami.
§  3.
Określone w § 2 ust. 2 pkt 2 zadania i uprawnienia Ministra Handlu Wewnętrznego odnoszą się do całej dziedziny objętej międzyresortową koordynacją niezależnie od podporządkowania organizacyjnego jednostek objętych koordynacją.
§  4.
Minister Handlu Wewnętrznego wykonuje funkcje koordynacji międzyresortowej w porozumieniu z właściwymi ministrami, a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych - po porozumieniu z centralnymi związkami spółdzielczymi.
§  5.
Ministrowie oraz centralne związki spółdzielcze nadzorujące dostawców (sprzedawców) towarów z produkcji krajowej i importu na rynek:
1)
uzgadniają z Ministrem Handlu Wewnętrznego asortymentowy plan dostaw towarów z produkcji krajowej i importu na zaopatrzenie rynku;
2)
składają Ministrowi Handlu Wewnętrznego sprawozdania z wykonania kwartalnych planów dostaw na rynek towarów, o których mowa w pkt 1;
3)
odpowiadają za:
a)
składanie przez podległe (zrzeszone) jednostki dostarczające towary na zaopatrzenie rynku, we właściwym terminie w toku opracowywania narodowego planu gospodarczego, Ministerstwu Handlu Wewnętrznego informacji o projektowanych dostawach na rynek, a w odniesieniu do towarów, których występuje niedobór na rynku - także o całej planowanej produkcji i dostawach na eksport,
b)
zasięganie przez podległe (zrzeszone) jednostki upoważnione do bilansowania i rozdziału towarów - przed zatwierdzeniem bilansów materiałowych i planów rozdziału artykułów stanowiących przedmiot obrotu rynkowego - opinii Ministerstwa Handlu Wewnętrznego lub jednostek wyznaczonych przez Ministra Handlu Wewnętrznego.
§  6.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego (Dz. U. z 1949 r. Nr 10, poz. 62 i Nr 61, poz. 478, z 1951 r. Nr 60, poz. 410, z 1952 r. Nr 19, poz. 113 i Nr 45, poz. 305, z 1956 r. Nr 58, poz. 270 oraz z 1969 r. Nr 20, poz. 148).
§  7.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Handlu Wewnętrznego.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024