Fundusz zakładowy w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1967 r.
w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego.

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
państwowych przedsiębiorstw przemysłu terenowego nadzorowanych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz przez Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości,
2)
następujących przedsiębiorstw nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa:
a)
przedsiębiorstw i zakładów przemysłu rolnego, zgrupowanych w wojewódzkich zjednoczeniach państwowych gospodarstw rolnych,
b)
wojewódzkich przedsiębiorstw wylęgu drobiu,

zwanych dalej przedsiębiorstwami.

2.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78),
2)
"prezydium wojewódzkiej rady narodowej" - należy przez to rozumieć również prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa,
3)
"zjednoczeniu" - należy przez to rozumieć również inne jednostki organizacyjne grupujące przedsiębiorstwa na terenie województwa,
4)
"funduszu płac" - należy przez to rozumieć osobowy fundusz płac planowany na dany rok,
5)
"rentowności" - należy przez to rozumieć stosunek procentowy akumulacji finansowej do rzeczywistego kosztu sprzedanej produkcji towarowej i usług.
3.
Przez akumulację finansową rozumie się wynik bilansowy (zysk, stratę) z całokształtu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wyniku i kosztów - powiększony o podatek obrotowy i od operacji nietowarowych.
4.
W uzasadnionych wypadkach prezydium wojewódzkiej rady narodowej - na wniosek dyrektora zjednoczenia - może ustalić, że przez akumulację finansową, o której mowa w ust. 3, stanowiącą podstawę obliczania rentowności, rozumie się wynik bilansowy (zysk, stratę) z całokształtu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.
§  2.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 3% funduszu płac, jeżeli osiągną rentowność co najmniej równą rentowności uzyskanej w roku poprzednim, a odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy - za osiągniętą poprawę rentowności; przez poprawę rentowności należy rozumieć różnicę między rentownością osiągniętą w danym roku a rentownością osiągniętą w roku poprzednim.
2.
Kwotę odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy, przypadającą za osiągniętą poprawę rentowności, oblicza się według stawek podanych w pkt 1 tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
3.
Jeżeli przedsiębiorstwo zaplanuje rentowność wyższą od rentowności osiągniętej w roku poprzednim i osiągnie ją, wówczas fundusz zakładowy przypadający za osiągnięcie zaplanowanej poprawy rentowności oblicza się według stawek podanych w pkt 2 tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
4.
W razie przekroczenia planowanej rentowności, o której mowa w ust. 3, fundusz zakładowy, przypadający za to przekroczenie, oblicza się według stawek podanych w pkt 3 tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
5.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie osiągnie zaplanowanego wskaźnika rentowności, o którym mowa w ust. 3, ale poprawi rentowność uzyskaną w roku poprzednim, odpis na dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się według stawek podanych w pkt 1 tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
6.
Kwota dodatkowego funduszu zakładowego nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku.
§  3.
1.
Jeżeli osiągnięta przez przedsiębiorstwo rzeczywista rentowność jest niższa od rentowności w roku poprzednim, wówczas odpis zasadniczy na fundusz zakładowy, obliczony według stawki, o której mowa w § 2 ust. 1, ulega zmniejszeniu o 2% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalsze 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% pogorszenia, o dalsze 7% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 10% do 20% pogorszenia.
2.
W razie pogorszenia rentowności o 20 lub więcej procent przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwom, których planowana rentowność jest niższa od rentowności osiągniętej w roku poprzednim, oraz przedsiębiorstwom nowo powstałym lub powstałym w wyniku reorganizacji - pełny odpis zasadniczy w wysokości określonej w § 2 ust. 1 przysługuje za osiągnięcie rentowności zaplanowanej na dany rok.
2.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo planowanej rentowności - odpis zasadniczy na fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu według zasad określonych w § 3 ust. 1; gdy pogorszenie planowanej rentowności przekroczy 20%, przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
3.
W przedsiębiorstwie, w którym warunkiem tworzenia funduszu zakładowego jest osiągnięcie rentowności planowanej - dodatkowy fundusz zakładowy oblicza się według stawek ustalonych w pkt 3 tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
§  5.
1.
Właściwi ministrowie (Przewodniczący Komitetu Drobnej Wytwórczości) w porozumieniu z Ministrem Finansów, na wniosek prezydiów wojewódzkich rad narodowych, mogą wprowadzić obowiązek ustalania rentowności jako stosunku akumulacji finansowej do sumy wartości środków trwałych i środków obrotowych.
2.
Przez wartość środków trwałych, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć wartość początkową brutto przeciętnego rocznego stanu środków trwałych przedsiębiorstwa, bez względu na to, czy są one użytkowane przez to przedsiębiorstwo, czy też przez inne jednostki organizacyjne, z wyjątkiem środków trwałych:
1)
służących działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym w rozumieniu uchwały nr 402 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 1963 r. w sprawie działalności pozaoperacyjnej o charakterze socjalno-bytowym przedsiębiorstw państwowych (Monitor Polski Nr 95, poz. 444),
2)
służących potrzebom bezpieczeństwa i higieny pracy,
3)
uznanych w obowiązującym trybie na trwale nieczynne; przeciętny roczny stan środków trwałych oblicza się jako iloraz sumy stanu na początek roku i stanów na koniec każdego kwartału podzielonej przez 5.
3.
Przez wartość środków obrotowych, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć wartość przeciętnego rocznego stanu zapasów i rozliczeń międzyokresowych czynnych, z wyłączeniem zapasów sezonowych i rezerw. Przeciętny roczny stan środków obrotowych oblicza się jako iloraz sumy stanu na początek danego roku i stanów na koniec każdego kwartału podzielonej przez 5.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu sprzedaży wyrobów przeznaczonych na eksport lub mających charakter antyimportowy bądź przeznaczonych na zaopatrzenie rynku oraz w zakresie wzrostu sprzedaży usług świadczonych dla ludności, jak również przedsiębiorstwom, w których zajdzie potrzeba zneutralizowania skutków pogorszenia rentowności wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa - mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy lub przyznany fundusz zakładowy - jeśli pogorszenie rentowności z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa spowodowało pozbawienie go funduszu zakładowego.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje, w porozumieniu z zarządem okręgowym właściwego związku zawodowego, prezydium wojewódzkiej rady narodowej; uprawnienia te prezydium może przekazać dyrektorom zjednoczeń.
3.
Na cele, o których mowa w ust. 1, może być przeznaczona kwota nie większa niż 0,5% funduszu płac przedsiębiorstw objętych rozporządzeniem, zgrupowanych w zjednoczeniu.
§  7.
1.
Przy ustalaniu rentowności osiągniętej za dany rok dokonuje się korekty kosztów i wyniku z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy.
2. 1
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą wprowadzić odpowiednią korektę wyniku, w razie gdy jego pogorszenie lub polepszenie nastąpi wskutek zmian w stawkach przyznanych przedsiębiorstwu dotacji przedmiotowych w porównaniu do roku poprzedniego. Uprawnienie to prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą przekazać dyrektorom zjednoczeń.
§  8.
Zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy jest przeznaczona na nagrody dla pracowników, określa uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 28 października 1965 r. w sprawie zasad podziału funduszu zakładowego przeznaczonego na nagrody (Monitor Polski Nr 61, poz. 322).
§  9.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczania tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych, a za podstawę rocznego odpisu dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt wymienionych w § 7. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. W celu ustalenia kwot odpisów kwartalnych należy porównać rentowność osiągniętą za dany okres z rentownością osiągniętą za rok poprzedni.
2.
W uzasadnionych wypadkach prezydium wojewódzkiej rady narodowej może wprowadzić w wyżej wymienionych celach obowiązek porównywania rzeczywistej kwartalnej rentowności z rentownością osiągniętą w poszczególnych kwartałach roku poprzedniego.
3.
Przedsiębiorstwo może dokonać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników, które określa ustawa, nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  10.
1.
Jeżeli rzeczywista rentowność przedsiębiorstwa nie uzasadnia pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszów następnych lat - aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełnia warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.
§  12.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do działających według zasad rozrachunku gospodarczego zakładów przedsiębiorstw wielozakładowych, jeżeli ich urządzenia księgowe pozwalają na ustalenie wyniku finansowego.
§  13.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 1963 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego (Dz. U. Nr 56, poz. 301).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1967 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA STAWEK ODPISÓW DODATKOWYCH NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY ZA POPRAWĘ WSKAŹNIKA RENTOWNOŚCI

Stawka dodatkowego funduszu zakładowego wyrażona w procencie funduszu płac za jeden punkt poprawy wskaźnika rentowności
1) za poprawę wskaźnika rentowności w porównaniu

do rentowności roku poprzedniego:

do 2 punktów 0,6
powyżej 2 do 4 punktów 0,4
powyżej 4 punktów 0,2
2) za osiągnięcie poprawy rentowności ujętej

planem techniczno-ekonomicznym:

do 1 punktu 0,6
powyżej 1 do 2 punktów 0,7
powyżej 2 punktów 0,8
3) za osiągnięcie ponadplanowej rentowności:
do 2 punktów 0,6
powyżej 2 do 4 punktów 0,4
powyżej 4 punktów 0,2
Odpisy na dodatkowy fundusz zakładowy należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli; przez punkt rozumie się poprawę wskaźnika rentowności o jedność.

Wskaźniki rentowności oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, przy zastosowaniu ogólnie obowiązujących zasad zaokrąglenia.

1 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 8 rozporządzenia z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zmian w zakresie działania prezydiów rad narodowych i ich wydziałów (Dz.U.70.7.57) z dniem 8 lipca 1970 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024