Rodzaje dokumentów, na podstawie których banki będą wykonywały dyspozycje pieniężne jednostek gospodarki uspołecznionej na rzecz jednostek gospodarki nie uspołecznionej, osób fizycznych oraz uspołecznionych sklepów komisowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 marca 1967 r.
w sprawie rodzajów dokumentów, na podstawie których banki będą wykonywały dyspozycje pieniężne jednostek gospodarki uspołecznionej na rzecz jednostek gospodarki nie uspołecznionej, osób fizycznych oraz uspołecznionych sklepów komisowych.

Na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 10 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o rozliczeniach pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 215) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy dyspozycji pieniężnych gotówkowych i bezgotówkowych jednostek gospodarki uspołecznionej wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o rozliczeniach pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 215) oraz organizacji społecznych i zawodowych na rzecz:
1)
jednostek gospodarki nie uspołecznionej,
2)
osób fizycznych,
3)
uspołecznionych sklepów komisowych za nabywane w tych sklepach przedmioty.
2.
Rozporządzenie dotyczy również dyspozycji pieniężnych jednostek państwowych na rzecz innych jednostek gospodarki uspołecznionej za dostawy, roboty lub usługi w wypadkach, gdy na podstawie obowiązujących przepisów udzielanie zamówień na takie dostawy, roboty lub usługi następuje na zasadach przewidzianych dla jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
3.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą dyspozycji pieniężnych:
1)
jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej,
2)
jednostek podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych,
3)
Centralnej Rady Związków Zawodowych, związków zawodowych i jednostek im podległych.
§  2.
1.
Dyspozycje pieniężne przekraczające w stosunku do jednorazowej transakcji kwotę 5.000 zł powinny być składane we właściwym banku jednocześnie z oświadczeniem zawierającym:
1)
oznaczenie zleceniodawcy i zleceniobiorcy,
2)
określenie tytułu i kwoty należności,
3)
jeżeli dyspozycja stanowi zapłatę za dostawy, roboty lub usługi - wskazanie przepisów, na podstawie których dokonano zamówienia, oraz stwierdzenie, że zamówienie zostało dokonane zgodnie z tymi przepisami,
4)
określenie sposobu ustalenia ceny (np. wskazanie obowiązującego cennika lub pozycji cennika bądź nazwy organu, który cenę zatwierdził),
5)
stwierdzenie zawiadomienia organów finansowych o zamierzonych wypłatach należności na rzecz jednostek gospodarki nie uspołecznionej i osób fizycznych; dotyczy to jednostek gospodarki uspołecznionej, na których ciąży obowiązek zawiadamiania organów finansowych.
2.
Oświadczenie wymienione w ust. 1 powinno być podpisane przez kierownika jednostki, od której pochodzi dyspozycja pieniężna, lub jego zastępcę oraz przez głównego księgowego lub osobę przez niego upoważnioną.
3.
Jeżeli okoliczności przytoczone w oświadczeniu nasuwają przypuszczenie dokonania transakcji z naruszeniem obowiązujących przepisów oraz w razie stwierdzenia, że treść oświadczenia nie odpowiada rzeczywistości, bank może zażądać potwierdzenia dyspozycji przez kierownika jednostki nadrzędnej zleceniodawcy i do tego czasu wstrzymać wykonanie dyspozycji.
4.
Jeżeli oświadczenie dotyczy dyspozycji pieniężnej ministerstwa, urzędu centralnego lub innej jednostki centralnej albo prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), w wypadkach określonych w ust. 3 wymagane jest odpowiednie potwierdzenie dyspozycji przez ministra, kierownika urzędu centralnego lub jednostki centralnej albo przewodniczącego prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  3.
Nie jest wymagane oświadczenie wymienione w § 2 ust. 1 przy dyspozycjach pieniężnych dotyczących rozliczeń z tytułu:
1)
wszelkich należności wynikających ze stosunku pracy, z umów o dzieło lub zlecenia, podlegających podatkowi od wynagrodzeń, oraz stypendiów, zapomóg i innych podobnych należności,
2)
należności z tytułu twórczości lub usług o charakterze naukowym, oświatowym, literackim, artystycznym oraz publicystycznym w rozumieniu przepisów o podatku od wynagrodzeń, jak również z tytułu nagród państwowych i konkursowych,
3)
należności za usługi zespołów adwokackich i tłumaczy przysięgłych,
4)
należności z tytułu ubezpieczeń społecznych i umów ubezpieczeniowych,
5)
wszelkich odszkodowań z tytułu poniesionych strat,
6)
należności z tytułu wygranych loterii pieniężnej i gier liczbowych,
7)
wszelkich należności ustalonych tytułami egzekucyjnymi,
8)
zwrotu kaucji, wadiów i innych zabezpieczeń,
9)
zobowiązań rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu wobec ich członków, które wynikają ze statutowej działalności spółdzielni,
10)
podziału czystej nadwyżki i zwrotu udziałów członkowskich w spółdzielniach,
11)
skupu dokonywanego przez upoważnione do tego przedsiębiorstwa,
12)
zakupu towarów przez uspołecznione jednostki handlu i zakłady gastronomiczne, dokonywanego w celu uzupełnienia masy towarowej, jak również zakupu płodów rolnych dokonywanego bezpośrednio od producentów na zaopatrzenie własne przez szpitale, sanatoria, domy wczasowe, internaty, przedszkola, żłobki i inne podobne instytucje,
13)
zobowiązań jednostek uspołecznionych handlu komisowego wobec komitentów oraz wypłat jednostek handlu detalicznego i jednostek świadczących usługi dla ludności, w związku z uwzględnieniem reklamacji dotyczących nabytych towarów lub świadczonych usług,
14)
należności prywatnych przedsiębiorstw, rzemieślników i innych drobnych wykonawców z tytułu robót remontowo-budowlanych wykonywanych w szkołach, internatach, ośrodkach kolonijnych i innych podobnych zakładach, położonych poza miastami wojewódzkimi oraz powiatowymi,
15)
wywłaszczenia lub nabycia nieruchomości dokonanych w trybie ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1961 r. Nr 18, poz. 94) oraz z tytułu odszkodowań przewidzianych w ustawie z dnia 25 lutego 1958 r. o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym (Dz. U. Nr 11, poz. 37),
16)
bieżących czynszów najmu lub dzierżawy nieruchomości i lokali,
17)
należności za usługi kominiarskie,
18)
zwrotu przez prezydia rad narodowych środków, wydatkowanych na remonty i odbudowę budynków mieszkalnych przez prywatnych właścicieli nieruchomości, dokonywane na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 1959 r. o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków mieszkalnych (Dz. U. z 1959 r. Nr 27, poz. 166 i z 1962 r. Nr 66, poz. 326),
19)
zakupu dóbr kultury, nabywanych przez szkoły wyższe, muzea, archiwa i biblioteki,
20) 1
zakupu od rolników indywidualnych oraz od ich zespołów artykułów rolnych przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz kółka rolnicze i ich organizacje,
21)
należności rzemieślniczych spółdzielni zaopatrzenia i zbytu za dostawy, roboty i usługi.
§  4.
Przez użyte w rozporządzeniu określenie "bank" rozumie się również spółdzielnie oszczędnościowo-pożyczkowe.
§  5.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 maja 1959 r. w sprawie rodzajów dokumentów, na podstawie których banki będą wykonywały dyspozycje pieniężne jednostek gospodarki uspołecznionej na rzecz jednostek gospodarki nie uspołecznionej, osób fizycznych oraz uspołecznionych sklepów komisowych (Dz. U. Nr 32, poz. 188).
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie jednego miesiąca od daty ogłoszenia.
1 § 3 pkt 20 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1973 r. (Dz.U.74.2.16) zmnieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 stycznia 1974 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1967.12.52

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje dokumentów, na podstawie których banki będą wykonywały dyspozycje pieniężne jednostek gospodarki uspołecznionej na rzecz jednostek gospodarki nie uspołecznionej, osób fizycznych oraz uspołecznionych sklepów komisowych.
Data aktu: 18/03/1967
Data ogłoszenia: 08/04/1967
Data wejścia w życie: 09/05/1967