Fundusz zakładowy w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 grudnia 1963 r.
w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
państwowych przedsiębiorstw przemysłu terenowego nadzorowanych przez Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz przez Przewodniczącego Komitetu Drobnej Wytwórczości,
2)
następujących przedsiębiorstw nadzorowanych przez Ministra Gospodarki Komunalnej:
a)
gazowni,
b)
wodociągów i kanalizacji,
c)
pralni i farbiarni,
d)
przedsiębiorstw gospodarki cieplnej, dla których zostały wprowadzone cenniki;
3)
następujących przedsiębiorstw nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa:
a)
wojewódzkich przedsiębiorstw wylęgu drobiu,
b)
warsztatów mechanicznych państwowych gospodarstw rolnych oraz przedsiębiorstw i zakładów przemysłu rolnego, zgrupowanych w wojewódzkich zjednoczeniach państwowych gospodarstw rolnych,
c)
Przedsiębiorstwa Eksploatacji Terenów Torfowych w Szczecinie,

- zwanych dalej "przedsiębiorstwami".

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa dokonują odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac, planowanego na dany rok, jeżeli zaplanują i osiągną wynik co najmniej równy wynikowi roku poprzedzającego dany rok, a odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy - za osiągniętą poprawę rentowności.
2.
Przez poprawę rentowności rozumie się stosunek procentowy, w jakim pozostaje kwota poprawy wyniku (wynik rzeczywisty pomniejszony o wynik roku poprzedzającego) do sumy kosztów własnych sprzedaży i usług w roku poprzedzającym.
3.
Kwotę odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy, przypadającego za osiągniętą poprawę rentowności, oblicza się na podstawie tabeli, stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
4.
Kwota dodatkowego funduszu zakładowego nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku.
§  3.
1.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyniku równego wynikowi roku poprzedzającego - zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalszych 10% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% pogorszenia i o 1% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 10% do 20% pogorszenia.
2.
W razie gdy pogorszenie wyniku przekroczy 20%, przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
§  4.
Dla ustalenia, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do utworzenia funduszu zakładowego, oraz dla obliczenia jego wysokości - przyjmuje się w przedsiębiorstwie, które w roku poprzedzającym nie uzyskało uprawnień do pełnego zasadniczego funduszu zakładowego, zamiast wyniku osiągniętego w roku poprzedzającym - wynik, jaki należało osiągnąć w roku poprzedzającym, aby uzyskać prawo do utworzenia funduszu zakładowego w pełnej wysokości.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwom, których planowany wynik działalności gospodarczej jest niższy od wyniku roku poprzedzającego, oraz przedsiębiorstwom nowo powstałym lub powstałym w wyniku reorganizacji - pełny zasadniczy fundusz zakładowy przysługuje za osiągnięcie wyniku planowanego.
2.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyniku planowanego zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu na zasadach określonych w § 3 ust. 1; gdy pogorszenie planowanego wyniku przekroczy 20%, przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
3.
W przedsiębiorstwie, w którym warunkiem tworzenia funduszu zakładowego jest osiągnięcie wyniku planowanego - dodatkowy fundusz zakładowy tworzy się za osiągnięcie ponadplanowanej rentowności; oblicza się go, przyjmując za każdy procent ponadplanowanej rentowności - określony przez przewodniczącego prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej procent planowanego osobowego funduszu płac nie wyższy niż 0,6%, przy równoczesnym przestrzeganiu zasady określonej w § 2 ust. 4.
§  6.
Przewodniczący prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych mogą w porozumieniu z Ministrem Finansów zezwolić przedsiębiorstwom na zaliczenie na fundusz zakładowy w całości lub w części zysku osiągniętego z produkcji ubocznej określonego rodzaju wyrobów nie objętych planem techniczno-ekonomicznym w roku podjęcia produkcji oraz w roku następnym.
§  7.
1.
Niezależnie od korekt, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), przewodniczący prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych mogą określić w drodze zarządzeń wydanych w porozumieniu z Ministrem Finansów dodatkowe tytuły korekt wyniku (dodatnich i ujemnych).
2.
W przedsiębiorstwach planowo deficytowych, jak również w przedsiębiorstwach, w których ceny zbytu na niektóre wyroby i usługi zostały ustalone poniżej jednostkowych kosztów wytworzenia - koryguje się wyniki wskaźnikiem zmiany sprzedaży wyrobów i usług w porównaniu do roku poprzedniego, a w przypadkach określonych w § 5 - w porównaniu do planu.
3.
Przewodniczący prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych mogą we własnym zakresie wprowadzić korektę wyniku, w razie gdy jego pogorszenie nastąpi na skutek:
1)
zmian w poziomie kosztów wytwarzania, spowodowanych podjęciem pozaplanowej produkcji eksportowej,
2)
przeceny materiałów, półfabrykatów i wyrobów, które utraciły swą pierwotną wartość z przyczyn niezależnych od przedsiębiorstwa; jako niezależne od działalności przedsiębiorstwa traktuje się straty z tytułu częściowego lub całkowitego zmniejszenia pierwotnej wartości zapasów materiałów, półfabrykatów i wyrobów, wywołane w szczególności nie planowanymi zmianami profilu produkcji na zlecenie jednostki nadrzędnej, koniecznością oszczędzania materiałów deficytowych oraz potrzebami importu i eksportu.
4.
Przewodniczący prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych mogą - w odniesieniu do przedsiębiorstw określonych w § 1 pkt 1 - wprowadzić odpowiednią korektę wyniku, w razie gdy jego pogorszenie lub polepszenie nastąpi na skutek zmian w stawkach przyznanych przedsiębiorstwu dotacji przedmiotowych w porównaniu do roku ubiegłego.
§  8.
1.
Dla ustalenia, czy przedsiębiorstwo osiągnęło w poszczególnych kwartałach danego roku wynik gospodarczy uzasadniający tworzenie funduszu zakładowego w kwartałach, oraz dla obliczenia jego wysokości należy wynik ten porównać:
1)
z wynikiem poszczególnych kwartałów roku poprzedzającego w przypadkach określonych w § 2 i § 4,
2)
z zaplanowanymi kwartalnymi wynikami w rocznym planie techniczno-ekonomicznym przedsiębiorstw w przypadkach określonych w § 5.
2.
Za podstawę obliczeń, o których mowa w ust. 1, przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. Przy ustalaniu wysokości funduszu zakładowego za kwartały II i III oraz za cały rok potrąca się fundusz utworzony za poprzednie kwartały.
§  9.
1.
Wypłaty z funduszu zakładowego są dokonywane na podstawie przedłożonego przez przedsiębiorstwo i podpisanego przez dyrektora oraz głównego księgowego obliczenia wysokości funduszu zakładowego, zatwierdzonego przez jednostkę nadrzędną.
2.
Wypłaty z funduszu zakładowego za I półrocze i III kwartał mają charakter zaliczkowy i nie mogą łącznie przekroczyć 25% kwoty dokonanego odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. W razie gdy roczny wynik przedsiębiorstwa nie uzasadnia pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego w poszczególnych kwartałach funduszu zakładowego, kwoty nadpłacone obciążają fundusz zakładowy następnego roku.
§  10.
1.
Przedsiębiorstwom, które nie spełnią warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzą funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody i świadczenia dla pracowników jedynie do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany rok osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli jednak w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwa utworzą fundusz zakładowy, wówczas kwoty wydatkowane na nagrody i świadczenia należy traktować jako zaliczkowe wypłaty z funduszu zakładowego.
§  11.
W jednostkach przejętych, które w roku poprzedzającym rozliczały się z budżetem centralnym, korekty z przyczyn określonych w art. 6 ust. 1 ustawy można dokonać tylko w przypadku, gdy przedsiębiorstwo nie otrzymało dopłat różnicy cen w trybie dotyczącym wyrównywania różnic cen, podziału zysku oraz finansowania środków obrotowych państwowych przedsiębiorstw przemysłu terenowego.
§  12.
W celu ustalenia poprawy wyniku w danym roku w porównaniu do roku ubiegłego w przejętych przedsiębiorstwach kluczowych, które w roku ubiegłym były deficytowe, przyjmuje się takie warunki, jak gdyby przedsiębiorstwa te wygospodarowały zysk w roku poprzednim w wysokości 5% w stosunku do faktycznego kosztu własnego sprzedanej produkcji i usług, skorygowany o zyski i straty pozaoperacyjne za rok poprzedni.
§  13.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów, wyłącza się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo ze sprzedaży wyrobów i usług po cenach nie ustalonych w przepisanym trybie; wyłącza się również zarówno z planu, jak i z wykonania, dopłaty budżetowe, otrzymywane przez niektóre spośród przedsiębiorstw określonych w § 1 pkt 2.
§  14.
Na podstawie decyzji Ministra Finansów, wydanej na wniosek przewodniczącego prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej - przepisy rozporządzenia mogą być stosowane do działających według zasad rozrachunku gospodarczego zakładów przedsiębiorstw wielozakładowych, jeżeli urządzenia księgowe pozwalają na ustalenie wyników ich działalności.
§  15.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1960 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłu terenowego (Dz. U. z 1960 r. Nr 34, poz. 192, z 1961 r. Nr 30, poz. 144 i z 1963 r. Nr 12, poz. 66).
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1963 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA OBLICZEŃ ODPISÓW DODATKOWYCH NA FUNDUSZ ZAKŁADOWY

Procent poprawy rentowności Procent planowanego osobowego funduszu płac przeznaczony na odpis dodatkowy
0,01 - 0,1 0,045
0,11 - 0,2 0,090
0,21 - 0,3 0,135
0,31 - 0,4 0,180
0,41 - 0,5 0,225
0,51 - 0,6 0,270
0,61 - 0,7 0,315
0,71 - 0,8 0,360
0,81 - 0,9 0,405
0,91 - 1,0 0,450
1,01 - 1,1 0,495
1,11 - 1,2 0,540
1,21 - 1,3 0,585
1,31 - 1,4 0,630
1,41 - 1,5 0,675
1,51 - 1,6 0,720
1,61 - 1,7 0,765
1,71 - 1,8 0,810
1,81 - 1,9 0,855
1,91 - 2,0 0,900
2,01 - 2,1 0,954
2,11 - 2,2 1,008
2,21 - 2,3 1,062
2,31 - 2,4 1,116
2,41 - 2,5 1,170
2,51 - 2,6 1,224
2,61 - 2,7 1,278
2,71 - 2,8 1,332
2,81 - 2,9 1,386
2,91 - 3,0 1,440
3,01 - 3,1 1,494
3,11 - 3,2 1,548
3,21 - 3,3 1,602
3,31 - 3,4 1,656
3,41 - 3,5 1,710
3,51 - 3,6 1,764
3,61 - 3,7 1,818
3,71 - 3,8 1,872
3,81 - 3,9 1,926
3,91 - 4,0 1,980
4,01 - 4,1 2,034
4,11 - 4,2 2,088
4,21 - 4,3 2,142
4,31 - 4,4 2,196
4,41 - 4,5 2,250
4,51 - 4,6 2,304
4,61 - 4,7 2,358
4,71 - 4,8 2,412
4,81 - 4,9 2,466
4,91 - 5,0 2,520
5,01 - 5,1 2,574
5,11 - 5,2 2,628
5,21 - 5,3 2,682
5,31 - 5,4 2,736
5,41 - 5,5 2,790
5,51 - 5,6 2,844
5,61 - 5,7 2,898
5,71 - 5,8 2,952
5,81 - 5,9 3,006
5,91 - 6,0 3,060
6,01 - 6,1 3,114
6,11 - 6,2 3,168
6,21 - 6,3 3,222
6,31 - 6,4 3,276
6,41 - 6,5 3,330
6,51 - 6,6 3,384
6,61 - 6,7 3,438
6,71 - 6,8 3,492
6,81 - 6,9 3,546
6,91 - 7,0 3,600
7,01 - 7,1 3,663
7,11 - 7,2 3,726
7,21 - 7,3 3,789
7,31 - 7,4 3,852
7,41 - 7,5 3,915
7,51 - 7,6 3,978
7,61 - 7,7 4,041
7,71 - 7,8 4,104
7,81 - 7,9 4,167
7,91 - 8,0 4,230
8,01 - 8,1 4,293
8,11 - 8,2 4,356
8,21 - 8,3 4,419
8,31 - 8,4 4,482
8,41 - 8,5 4,545
8,51 - 8,6 4,608
8,61 - 8,7 4,671
8,71 - 8,8 4,734
8,81 - 8,9 4,797
8,91 - 9,0 4,860
9,01 - 9,1 4,923
9,11 - 9,2 4,986
9,21 - 9,3 5,049
9,31 - 9,4 5,112
9,41 - 9,5 5,175
9,51 - 9,6 5,238
9,61 - 9,7 5,301
9,71 - 9,8 5,364
9,81 - 9,9 5,427
9,91 - 10,0 5,490
10,01 - 10,1 5,553
10,11 - 10,2 5,616
10,21 - 10,3 5,679
10,31 - 10,4 5,742
10,41 - 10,5 5,805
10,51 - 10,6 5,868
10,61 - 10,7 5,931
10,71 - 10,8 5,994
10,81 - 10,9 6,057
10,91 - 11,0 6,120
11,01 - 11,1 6,183
11,11 - 11,2 6,246
11,21 - 11,3 6,309
11,31 - 11,4 6,372
11,41 - 11,5 6,435
11,51 - 11,6 6,498
11,61 - 11,7 6,561
11,71 - 11,8 6,624
11,81 - 11,9 6,687
11,91 - 12,0 6,750
12,01 - 12,1 6,822
12,11 - 12,2 6,894
12,21 - 12,3 6,966
12,31 - 12,4 7,038
12,41 - 12,5 7,110
12,51 - 12,6 7,182
12,61 - 12,7 7,254
12,71 - 12,8 7,326
12,81 - 12,9 7,398
12,91 - 13,0 7,470
13,01 - 13,1 7,542
13,11 - 13,2 7,614
13,21 - 13,3 7,686
13,31 - 13,4 7,758
13,41 - 13,5 7,830
13,51 - 13,6 7,902
13,61 - 13,7 7,974
13,71 - 13,8 8,046
13,81 - 13,9 8,118
13,91 - 14,0 8,190
14,01 - 14,1 8,262
14,11 - 14,2 8,334
14,21 - 14,3 8,406
14,31 - 14,4 8,478
14,41 - 14,5 8,550
14,51 - 14,6 8,622
14,61 - 14,7 8,694
14,71 - 14,8 8,766
14,81 - 14,9 8,838
14,91 - 15,0 8,910
15,01 - 15,1 8,982
15,11 - 15,2 9,054
15,21 - 15,3 9,126
15,31 - 15,4 9,198
15,41 - 15,5 9,270
15,51 - 15,6 9,342
15,61 - 15,7 9,414
15,71 - 15,8 9,486
15,81 - 15,9 9,558
15,91 - 16,0 9,630
16,01 - 16,1 9,702
16,11 - 16,2 9,774
16,21 - 16,3 9,846
16,31 - 16,4 9,918
16,41 - 16,5 9,990
16,51 - 16,6 10,062
16,61 - 16,7 10,134
16,71 - 16,8 10,206
16,81 - 16,9 10,278
16,91 - 17,0 10,350
17,01 - 17,1 10,422
17,11 - 17,2 10,494
17,21 - 17,3 10,566
17,31 - 17,4 10,638
17,41 - 17,5 10,710
17,51 - 17,6 10,782
17,61 - 17,7 10,854
17,71 - 17,8 10,926
17,81 - 17,9 10,998
17,91 - 18,0 11,070
18,01 - 18,1 11,142
18,11 - 18,2 11,214
18,21 - 18,3 11,286
18,31 - 18,4 11,358
18,41 - 18,5 11,430
18,51 - 18,6 11,502
18,61 - 18,7 11,574
18,71 - 18,8 11,646
18,81 - 18,9 11,718
18,91 - 19,0 11,790
W razie poprawy rentowności powyżej 19,0% - za każdy 0,1% poprawy rentowności odpis dodatkowy na fundusz zakładowy podwyższa się o 0,072% planowanego osobowego funduszu płac.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024