Fundusz zakładowy w niektórych jednostkach organizacyjnych podległych Ministerstwu Żeglugi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 października 1963 r.
w sprawie funduszu zakładowego w niektórych jednostkach organizacyjnych podległych Ministerstwu Żeglugi.

Na podstawie art. 2 ust. 3 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie dotyczy morskich stoczni remontowych, podległych Zjednoczeniu Morskich Stoczni Remontowych w Gdańsku, zwanych dalej przedsiębiorstwami.
§  2.
1.
Fundusz zakładowy składa się z części zasadniczej (zasadniczy fundusz zakładowy) i części dodatkowej (dodatkowy fundusz zakładowy).
2.
Zasadniczy fundusz zakładowy równa się kwocie odpowiadającej 4% osobowego funduszu płac, planowanego na dany rok.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwo ma prawo do utworzenia pełnego zasadniczego funduszu, jeżeli:
1)
osiągnie zaplanowany na dany rok wynik gospodarczy,
2)
nie przekroczy planowanego osobowego funduszu płac,
3)
wykona w 100% portfel zleceń remontów liczonych w przeliczeniowych jednostkach BRT produkcji towarowej. Ilość jednostek przeliczeniowych planowanych dla remontów awaryjnych i międzyrejsowych ustala się dzieląc ilość roboczogodzin planowaną dla wykonania tych remontów przez pracochłonność przypadającą w roku ubiegłym na 1 BRT, a ilość jednostek przeliczeniowych wykonanych dla remontów awaryjnych i międzyrejsowych ustala się dzieląc ilość roboczogodzin zużytą na te remonty przez pracochłonność faktycznie przypadającą na 1 BRT.
2.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo wyniku równego porównywalnie wynikowi planowanemu, zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalsze 10% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5%-10% pogorszenia i o 1% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 10%-20% pogorszenia.
3.
W razie niewykonania portfelu zleceń remontów zasadniczy fundusz zakładowy ulega zmniejszeniu o 7,5% za każdy procent niewykonania w granicach do 2% niewykonania, o dalsze 10% za każdy procent niewykonania w granicach od 2-8% niewykonania i o dalsze 12,5% za każdy procent niewykonania w granicach od 8-10% niewykonania.
4.
W razie gdy przedsiębiorstwo przekroczy fundusz płac, fundusz zakładowy pomniejsza się o kwotę przekroczenia, podlegającą obowiązkowi wygospodarowania przez przedsiębiorstwo, a nie pokrytą przez sumę wstrzymanych premii zgodnie z § 21 ust. 1 uchwały nr 106 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1962 r. w sprawie zasad i trybu kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki (Monitor Polski Nr 29, poz. 123).
5.
W razie gdy pogorszenie wyniku przekroczy 20% lub niewykonanie portfelu zleceń przekroczy 10% albo kwota przekroczenia funduszu płac, o której mowa w ust. 4, będzie większa od kwoty naliczonego funduszu zakładowego, przedsiębiorstwo traci prawo do odpisu na fundusz zakładowy.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwo, które osiągnie pełny zasadniczy fundusz zakładowy, tworzy dodatkowy fundusz zakładowy z kwot stanowiących:
1)
30% poprawy wyniku osiągniętej w porównaniu do wyniku planowanego z produkcji nowej objętej cennikami oraz z remontów zagranicznych,
2)
0,05% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstwa za każdy procent przekroczenia planowanej wartości produkcji towarowej remontów krajowych.
2.
Przy ustalaniu, czy wartość produkcji remontów krajowych została przekroczona, uzyskaną wartość tej produkcji pomniejsza się o tę część wartości, która została osiągnięta na skutek przekroczenia zaplanowanego wskaźnika rentowności dla produkcji remontów krajowych.
3.
Kwota dodatkowego funduszu zakładowego nie może przekroczyć kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku.
§  5.
Jeżeli przy badaniu bilansu i weryfikacji wyniku gospodarczego przedsiębiorstwa za dany rok okaże się, że asortyment produkcji nowej wykonany zgodnie z żądaniem odbiorcy różni się od asortymentu zaplanowanego, co wpływa na pogorszenie wyniku, wynik może być odpowiednio skorygowany za zgodą jednostki nadrzędnej, wydaną w porozumieniu z właściwym terenowo oddziałem Narodowego Banku Polskiego.
§  6.
1.
W przedsiębiorstwach, w których występują asortymenty planowo deficytowe, wyniki koryguje się także wskaźnikiem zmiany sprzedaży tych asortymentów w porównaniu do planu.
2.
Korekta, o której mowa w ust. 1, może być dokonana za zgodą Ministra Żeglugi, w razie gdy ceny zbytu na niektóre wyroby i usługi zostały ustalone poniżej jednostkowych kosztów wytworzenia i jeżeli na te wyroby i usługi nie przysługują dotacje przedmiotowe.
§  7.
1.
Niezależnie od korekt, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), Minister Żeglugi może określić w drodze zarządzeń wydanych w porozumieniu z Ministrem Finansów dodatkowe tytuły korekt wyniku (dodatnich i ujemnych).
2.
Minister Żeglugi we własnym zakresie może wprowadzić korektę wyniku, w razie gdy pogorszenie nastąpi na skutek zmian w poziomie kosztu wytwarzania, spowodowanych podjęciem pozaplanowej produkcji eksportowej.
§  8.
1.
Dla ustalenia, czy przedsiębiorstwo osiągnęło w poszczególnych kwartałach danego roku wynik gospodarczy uzasadniający tworzenie funduszu zakładowego w kwartałach, oraz dla obliczenia jego wysokości należy wynik ten porównać z zaplanowanymi kwartalnymi wynikami w rocznym planie techniczno-ekonomicznym przedsiębiorstwa.
2.
Za podstawę obliczeń, o których mowa w ust. 1, przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. Przy ustalaniu wysokości funduszu za II i III kwartał oraz za cały rok potrąca się fundusz utworzony za poprzednie kwartały.
§  9.
1.
Wypłaty z funduszu zakładowego są dokonywane na podstawie przedstawionego przez przedsiębiorstwo i podpisanego przez dyrektora oraz głównego księgowego obliczenia wysokości funduszu zakładowego, zatwierdzonego przez Zjednoczenie Morskich Stoczni Remontowych.
2.
Wypłaty z funduszu zakładowego za I półrocze i III kwartał mają charakter zaliczkowy i nie mogą łącznie przekroczyć 25% kwoty dokonanego odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Jeżeli roczny wynik przedsiębiorstwa nie uzasadnia pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo w poszczególnych kwartałach funduszu zakładowego, kwoty nadpłacone obciążają fundusz zakładowy następnego roku.
§  10.
1.
Przedsiębiorstwu, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody i świadczenia dla pracowników tylko do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli jednak w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas wydatkowane kwoty na nagrody i świadczenia należy traktować jako zaliczkowe wypłaty z funduszu zakładowego.
§  11.
Do przedsiębiorstw wymienionych w § 1 nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 8, poz. 50).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024