Prowadzenie dzienników na polskich statkach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 18 kwietnia 1963 r.
w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich.

Na podstawie art. 51 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na polskich statkach morskich należy prowadzić dzienniki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu.
2. 1
Obowiązek prowadzenia dzienników nie dotyczy bezpokładowych łodzi rybackich.
3.
Obowiązek prowadzenia dzienników powstaje z chwilą wyznaczenia kierownika statku i obsadzenia statku załogą, chociażby w niepełnym składzie, niezależnie od stanu gotowości statku do eksploatacji.
4. 2
Dzienniki na polskich statkach morskich prowadzi się według wzorów stanowiących załączniki nr 1 - nr 11 do rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 17 października 1960 r. w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich (Dz. U. Nr 56, poz. 321), jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej.
§  2.
1.
Na wszystkich statkach, z wyjątkiem statków określonych w § 3, należy prowadzić następujące dzienniki:
1)
dziennik okrętowy (załącznik nr 1);
2)
dziennik maszynowy:
a)
statku o napędzie parowym za pomocą maszyn tłokowych (załącznik nr 2),
b)
statku o napędzie parowym za pomocą turbiny (załącznik nr 3),
c)
statku motorowego (załącznik nr 4)

- w zależności od rodzaju napędu statku;

3)
dziennik radiowy:
a)
radiotelegraficzny (załącznik nr 9),
b)
radiotelefoniczny (załącznik nr 10)

- w zależności od rodzaju urządzeń radiokomunikacyjnych znajdujących się na statku.

2.
Na statkach o pojemności poniżej 50 BRT oraz na statkach uprawiających żeglugę wyłącznie w granicach portu i redy zamiast stosowania wzorów przewidzianych w ust. 1 pkt 1 i 2 można stosować wzory opracowane przez armatora i zatwierdzone przez urząd morski.
§  3.
1. 3
Na statkach rybackich poławiających poza polskimi obszarami morskimi należy prowadzić:
1)
dziennik okrętowy (załącznik nr 5);
2)
dziennik maszynowy:
a)
parowego statku rybackiego (załącznik nr 6),
b)
motorowego statku rybackiego (załącznik nr 7)

- w zależności od rodzaju napędu statku;

3)
dziennik radiowy:
a)
radiotelegraficzny (załącznik nr 9).
b)
radiotelefoniczny (załącznik nr 10)

- w zależności od rodzaju urządzeń radiokomunikacyjnych znajdujących się na statku.

2. 4
Na trawlerach-przetwórniach i trawlerach-zamrażalniach zamiast dzienników określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 należy prowadzić dziennik okrętowy przemysłowego statku rybackiego i dziennik maszynowy przemysłowego statku rybackiego według wzorów określonych przez Ministra Żeglugi.
3. 5
Na statkach rybackich poławiających w polskich obszarach morskich należy prowadzić:
1)
dziennik kutra rybackiego (załącznik nr 8),
2)
dziennik radiowy:
a)
radiotelegraficzny (załącznik nr 9),
b)
radiotelefoniczny (załącznik nr 10)

- w zależności od rodzaju urządzeń radiokomunikacyjnych znajdujących się na statku.

3) 6
dziennik maszynowy określony w ust. 1 pkt 2.
4. 7
Na statkach rybackich łowiących na obszarach objętych międzynarodowymi konwencjami o rybołówstwie zamiast dziennika określonego w ust. 1 pkt 1, w ust. 2 i w ust. 3 pkt 1 należy prowadzić dziennik okrętowy według wzoru określonego przez Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej.
§  3a. 8
1.
Na statkach wyposażonych w urządzenie łączności działające w światowym morskim systemie łączności alarmowej i bezpieczeństwa, zwanym dalej GMDSS, należy prowadzić dziennik radiowy GMDSS.
2.
Wzór dziennika radiowego GMDSS określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Dzienniki powinny być prowadzone przez właściwych oficerów służbowych.
2.
Dziennik radiotelefoniczny może prowadzić służbowy radiotelefonista lub osoba uprawniona do obsługi radiotelefonu.
3.
W razie braku na statku osób uprawnionych do prowadzenia dziennika w myśl ust. 1 i ust. 2 dzienniki okrętowy i radiowy prowadzi osobiście kierownik statku, dziennik maszynowy - kierownik maszyn.
4.
Dzienniki okrętowy i radiowy powinny być codziennie sprawdzone i podpisane przez kierownika statku, a dziennik maszynowy przez kierownika maszyn, którzy są osobiście odpowiedzialni za należyte prowadzenie dzienników.
§  5.
1.
Poza osobami upoważnionymi do prowadzenia dzienników zgodnie z przepisami § 4, wpisów do dziennika mogą dokonywać tylko organy administracji morskiej w rubryce "Uwagi i poprawki" oraz organy, przed którymi składa się protest morski.
2.
Dokonywanie jakichkolwiek wpisów do dzienników przez osoby, instytucje lub organy administracji państwowej inne, niż wymienione w ust. 1, jest zabronione, z wyjątkiem przypadków szczególnej konieczności; wpisów tych można dokonywać tylko na zapasowych stronach dziennika zatytułowanych "Zapisy dodatkowe i uwagi".
§  6.
1.
Dzienniki prowadzi się w języku polskim.
2. 9
Wpisów do dziennika dokonuje się codziennie od godz. 00,00 do godz. 24,00. Wpisów należy dokonywać atramentem lub tuszem (długopisem), czytelnie i czysto. Zabrania się wyskrobywania, wycierania, przerabiania wyrazów lub wpisywania ich do tekstu już wpisanego.
3. 10
Poprawki należy wprowadzić w sposób następujący: błędny wpis przekreśla się w całości czerwonym atramentem lub czerwonym tuszem (długopisem) i zamyka w nawias; wpis prawidłowy umieszcza się nad przekreślonym, przy czym w rubryce "uwagi" należy umieścić wzmiankę: "poprawione" (wpisać treść poprawki) "uważać za prawdziwe". W przypadku skreślenia wpisu należy umieścić wzmiankę: "skreślenie (podać skreślone wyrazy) uważać za prawdziwe". Wzmiankę powinien potwierdzić podpisem kierownik statku albo kierownik maszyn, w zależności od rodzaju dziennika, w którym jest umieszczona.
4.
W dzienniku kutra rybackiego należy dokonywać wpisów i wprowadzać poprawki ołówkiem kopiowym.
5.
Jeżeli z jakiegokolwiek powodu nie można było dokonać wpisów bądź w ogóle, bądź w sposób przepisowy, należy o tym umieścić uwagę w dzienniku w rubryce "uwagi i poprawki" dokładnie wyjaśniającą powody. Uwaga powinna być podpisana przez kierownika statku lub przez kierownika maszyn.
§  7.
1.
Dzienniki powinny mieć strony ponumerowane, powinny być oprawione, przesznurowane oraz zarejestrowane i poświadczone przez urząd morski lub polski urząd konsularny za granicą. Organ rejestrujący wpisuje na stronie tytułowej numer rejestracyjny dziennika.
2.
Na statkach o pojemności od 50 BRT wzwyż kierownik statku powinien prowadzić ewidencję dzienników według wzoru określonego w załączniku nr 11. Każdy dziennik przed dokonaniem w nim pierwszego wpisu powinien być zapisany do ewidencji dzienników statku i otrzymać numer porządkowy umieszczony na stronie tytułowej oraz na okładce dziennika. Poszczególne rodzaje dzienników wpisuje się do ewidencji oddzielnie, nadając im odrębną numerację porządkową.
3. 11
Dziennik okrętowy statku rybackiego poławiającego na polskich obszarach morskich powinien mieć strony ponumerowane oraz powinien być zarejestrowany i poświadczony przez Urząd Morski w Słupsku.
§  8.
1.
Z chwilą dokonania pierwszego wpisu dziennik nabiera mocy dokumentu okrętowego.
2.
Dzienniki zakończone powinny być przechowywane przez armatora przez okres 10 lat od daty ostatniego wpisu.
3.
W przypadku zatrzymania dziennika z powodu awarii lub innych przyczyn przez organy administracji morskiej lub przez izbę morską należy zatrzymany dziennik uważać za wycofany i zakończony z datą ostatniego dokonanego wpisu i z tą samą datą należy rozpocząć prowadzenie nowego egzemplarza dziennika.
4.
Dzienniki należy przechowywać na statku w taki sposób, aby były zabezpieczone przed wszelkimi uszkodzeniami i zaginięciem.
§  9.
Dzienniki i ewidencja dzienników statku powinny być przedstawiane do kontroli na każde żądanie organów administracji morskiej.
§  10.
Szczegóły określające sposób prowadzenia dzienników zostaną ustalone w instrukcjach.
§  11.
Obowiązek prowadzenia dzienników stosownie do przepisów niniejszego rozporządzenia ciąży na wszystkich polskich statkach morskich, chociażby one ze względu na swoją małą pojemność lub używanie ich w żegludze przybrzeżnej były wyłączone spod ogólnie obowiązujących przepisów o bezpieczeństwie statków.
§  12.
Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania do jednostek pływających Marynarki Wojennej i Wojsk Ochrony Pogranicza.
§  13.
Dzienniki wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują moc do czasu wyczerpania ich nakładu.
§  14.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 17 października 1960 r. w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich (Dz. U. Nr 56, poz. 321) z zastrzeżeniem § 1 ust. 4 niniejszego rozporządzenia.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Załączniki nr 1-11 stanowią integralną część rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 17 października 1960 r. w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich (Dz. U. Nr 56, poz. 321).

ZAŁĄCZNIK Nr 12 12

DZIENNIK RADIOWY GMDSS

(pominięty)

INSTRUKCJA PROWADZENIA DZIENNIKA RADIOWEGO

Zgodnie z warunkami prawidła 17 rozdz. IV Konwencji SOLAS'74 oraz z przepisami Regulaminu Radiokomunikacyjnego dziennik radiowy musi być przechowywany na burcie statku.

Dziennik powinien znajdować się na mostku nawigacyjnym przy zainstalowanych urządzeniach radiowych.

Musi być udostępniony do inspekcji prowadzonej przez uprawnione organy administracji morskiej.

I. WYPEŁNIANIE DZIENNIKA RADIOWEGO

Dziennik składa się z trzech sekcji i załącznika.

Proszę zapoznać się z uwagami przed wypełnieniem każdej sekcji.

(1) Sekcja A

1. Wpisywać wszystkie wymagane dane statku i dane CBR.

2. Wpisywać sposoby zapewnienia gotowości eksploatacyjnej wyposażenia radiowego, podając dane firmy serwisowej lub firm, które zajmują się naprawą sprzętu na lądzie.

(2) Sekcja B

Wpisać dane przeszkolonego personelu na burcie.

Wskazać przeszkolonego członka załogi wyznaczonego przez kapitana zgodnie z prawidłem 16 Konwencji SOLAS'74 z poprawkami 88-90 - uprawnionego do prowadzenia korespondencji w wypadku niebezpieczeństwa.

(3) Sekcja C

Sekcja ta zawiera dzienny zapis używania sprzętu radiowego.

Kolumny muszą zawierać jak niżej:

1. Streszczenie korespondencji w niebezpieczeństwie, korespondencji pilności i korespondencji dla zapewnienia bezpieczeństwa. Wpisy muszą zawierać datę i czas oraz dane o statkach i ich pozycje.

2. Zapisy ważnych wydarzeń związanych z obsługą sprzętu radiowego, np.:

a) uszkodzenie lub wadliwe działanie urządzeń,

b) przerwanie łączności ze stacjami brzegowymi, naziemnymi stacjami brzegowymi lub satelitarnymi,

c) zakłócenia z powodów propagacyjnych, jonosferycznych, statycznych, zakłócenia atmosferyczne i ogólne,

d) ważne wydarzenia dotyczące wymiany korespondencji.

3. Pozycję statku co najmniej raz dziennie.

Pozycja może być podana względem punktów geograficznych lub alternatywnie długością i szerokością geograficzną.

4. Szczegóły testowania i sprawdzania posiadanego sprzętu (patrz załącznik).

II. UWAGI DO PROWADZENIA DZIENNIKA

Kapitan statku wyznacza jednego lub więcej członków załogi (przeszkolonych do obsługi GMDSS) do prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie.

Korespondencja w niebezpieczeństwie lub odpowiadająca tej korespondencji odebrana przez Navtex, EGC, NBDP lub telex satelitarny powinna być zapisana w dzienniku w kolejności dat i czasu. Wydruki zawierające prognozy pogody i ostrzeżenia nawigacyjne nie muszą być przechowywane, lecz ich odbiór musi być odnotowywany w dzienniku.

Dzienny, tygodniowy i miesięczny zapis testowania i sprawdzania sprzętu oraz rezerwowego zasilania, jak wykazano w załączniku do tych instrukcji, musi być wpisywany do dziennika przed rozpoczęciem zapisów bieżących.

Podaje się krótkie podsumowanie sprawności sprzętu wymieniając nazwy stacji, z którymi nawiązano łączność podczas testów.

Jeśli stwierdzono wadliwe działanie jakiegoś urządzenia, osoba odpowiedzialna musi powiadomić o tym kapitana i zapisać w dzienniku szczegóły uszkodzenia.

III. SPRAWDZANIE DZIENNIKA

Kapitan musi sprawdzać i podpisywać zapisy z każdego dnia.

IV. PRZEKAZYWANIE WYPEŁNIONEGO DZIENNIKA

Dziennik powinien być przechowywany przez armatora przez okres 10 lat od daty ostatniego wpisu.

W przypadku zatrzymania dziennika z powodu awarii lub innych przyczyn przez organy administracji morskiej lub przez izbę morską, należy zatrzymany dziennik uważać za wycofany i zakończony z datą ostatniego dokonanego wpisu i z tą samą datą należy rozpocząć prowadzenie nowego dziennika.

Dziennik i ewidencja dzienników statku powinny być przedstawione do kontroli na każde żądanie organów administracji morskiej.

TESTOWANIE SPRZĘTU I REZERWOWEGO ŹRÓDŁA ZASILANIA

1. Dzienne

(a) Testowanie naładowania rezerwowej baterii akumulatorów radiowych. W razie potrzeby baterie ładować.

(b) Sprawdzanie odpowiedniego zaopatrzenia drukarek w papier.

2. Tygodniowe

(a) Właściwe działanie urządzeń cyfrowego selektywnego wywołania (CSW) co najmniej raz na tydzień, z użyciem wywołań testowych, gdy stacje brzegowe wyposażone w urządzenia CSW są w zasięgu słyszalności.

Jeżeli statek jest poza zasięgiem słyszalności stacji brzegowych wyposażonych w sprzęt CSW przez okres dłuższy niż jeden tydzień, test powinien być przeprowadzony przy najbliższej sposobności, gdy statek znajdzie się w zasięgu umożliwiającym komunikację.

(b) Gdy rezerwowym źródłem energii nie jest akumulator, a np. prądnica, to źródło to powinno być testowane co tydzień.

(c) Każdy statek ratowniczy wyposażony w VHF powinien je testować raz na tydzień na częstotliwości innej niż 156,8 MHz (VHF k.16) oraz na częstotliwości innej niż 156,525 MHz (VHF k.70).

3. Miesięczne

(a) Każda EPIRB (radiopława awaryjna) powinna być testowana raz w miesiącu celem określenia zdolności jej prawidłowego działania z użyciem wbudowanego układu testującego, bez używania systemu satelitarnego.

(b) Każdy transponder radarowy do jednostek ratunkowych powinien być sprawdzany raz w miesiącu przy użyciu wbudowanego elementu testowego i sprawdzany, czy nie ma oznak uszkodzeń.

(c) Raz w miesiącu powinny być sprawdzane pod względem zabezpieczenia i parametrów wszystkie akumulatory zapewniające źródła zasilania poszczególnych urządzeń radiowych.

Sprawdzać należy parametry, zaciski akumulatorów oraz stan obudowy.

(d) Raz w miesiącu dokonuje się przeglądu stanu technicznego anten i izolatorów.

Sekcja A

Dane o statku

1. Nazwa statku ...............................................

Międzynarodowy sygnał wywoławczy ....... Port macierzysty .....

IMO numer ..... pojemność brutto .... data położenia stępki ...

Morskie obszary, w których statek może operować (akweny) ......

2. Wskazać metody stosowane dla zapewnienia gotowości

operacyjnej urządzeń radiowych:

a) Dublowanie urządzeń TAK [ ] NIE [ ]

b) Naprawy na lądzie TAK [ ] NIE [ ]

Dane firmy serwisowej: Nazwa ............................

Adres ............................

............................

c) Możliwość wykonania napraw w morzu TAK [ ] NIE [ ]

Sekcja B

Uprawniony personel

1. Nazwisko i imię

(a) ........................................................

(b) ........................................................

(c) ........................................................

(d) ........................................................

(e) ........................................................

(f) ........................................................

(g) ........................................................

(h) ........................................................

(i) ........................................................

(j) ........................................................

2. Data zaokrętowania lub data przyjęcia obowiązków

Od Do

(a) ........................................................

(b) ........................................................

(c) ........................................................

(d) ........................................................

(e) ........................................................

(f) ........................................................

(g) ........................................................

(h) ........................................................

(i) ........................................................

(j) ........................................................

3. Klasa certyfikatu i data wystawienia

(a) ........................................................

(b) ........................................................

(c) ........................................................

(d) ........................................................

(e) ........................................................

(f) ........................................................

(g) ........................................................

(h) ........................................................

(i) ........................................................

(j) ........................................................

4. Numer certyfikatu

(a) ........................................................

(b) ........................................................

(c) ........................................................

(d) ........................................................

(e) ........................................................

(f) ........................................................

(g) ........................................................

(h) ........................................................

(i) ........................................................

(j) ........................................................

5. Nazwisko i funkcja wyznaczonych osób odpowiedzialnych za

korespondencję w niebezpieczeństwie

...............................................................

...............................................................

...............................................................

6. Nazwiska osób wyznaczonych do przeprowadzania testów i

prowadzenia dziennika (jeśli różne od wymienionych w pozycji

5)

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Sekcja C

Dziennik radiowy GMDSS Nazwa statku ....................

Sygnał wywoławczy ................. M.M.S.I. ........

Data, czas UTC Do stacji Od stacji Częstotliwość, kanał lub satelita Działania operatorskie i uwagi
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.
2 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.
4 § 3 ust. 2:

- dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 1973 r. (Dz.U.73.13.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1973 r.

5 § 3 ust. 3:

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.

6 § 3 ust. 3 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.
7 § 3 ust. 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 29 października 1976 r. (Dz.U.76.35.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 listopada 1976 r.
8 § 3a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.
9 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.
10 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 4 października 1968 r. (Dz.U.68.39.280) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1969 r.
11 § 7 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.
12 Załącznik nr 12 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 3 stycznia 1997 r. (Dz.U.97.5.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1997 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024