Zasady i tryb udzielania zamówień na dostawy, roboty i usługi przez państwowe jednostki handlowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 5 kwietnia 1963 r.
w sprawie zasad i trybu udzielania zamówień na dostawy, roboty i usługi przez państwowe jednostki handlowe.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 28 grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy zamówień udzielanych przez państwowe jednostki handlowe na dostawy artykułów przeznaczonych na potrzeby rynku oraz na roboty i usługi, polegające na wykonywaniu lub przerobie albo renowacji artykułów przeznaczonych dla tych potrzeb.
2.
Rozporządzenie nie ma zastosowania do skupu artykułów, o których mowa w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1958 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 6, poz. 17, z 1959 r. Nr 24, poz. 151, z 1961 r. Nr 20, poz. 100 i z 1963 r. Nr 17, poz. 92).
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o "ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 grudnia 1957 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 3, poz. 7),
2)
o "rozporządzeniu Rady Ministrów" - należy przez to rozumieć rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1958 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz jednostek państwowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 6, poz. 17, z 1959 r. Nr 24, poz. 151, z 1961 r. Nr 20, poz. 100 i z 1963 r. Nr 17, poz. 92).
2.
Przez państwowe jednostki handlowe rozumie się państwowe przedsiębiorstwa handlu hurtowego i detalicznego oraz państwowe przedsiębiorstwa przemysłu gastronomicznego i garmażeryjnego.
§  3.
1.
Zamówienia na dostawy, roboty i usługi powinny być udzielane w pierwszej kolejności:
1)
jednostkom, o których mowa w art. 1 ust. 1 ustawy, wykonującym działalność gospodarczą,
2)
spółdzielniom,
3)
organizacjom społecznym, jeżeli wykażą się posiadaniem zezwolenia Ministra Finansów na prowadzenie działalności gospodarczej - w zakresie objętym tym zezwoleniem,
4)
spółkom handlowym, w których organizacja społeczna - na podstawie zezwolenia Ministra Finansów - posiada udział wynoszący ponad 50% kapitału zakładowego.
2.
Z zastrzeżeniami wynikającymi z rozporządzenia zamówienia na dostawy, roboty i usługi mogą być udzielane także:
1)
osobom fizycznym i prawnym oraz spółkom (zespołom) prowadzącym na podstawie wymaganych uprawnień zakłady rzemieślnicze, przemysłowe bądź usługowe,
2)
osobom wykonującym przemysł domowy lub ludowy posiadającym książki zamówień, a w zakresie nie objętym zwolnieniem od obowiązku uzyskania zezwolenia - posiadającym również odpowiednie zezwolenia,
3)
chałupnikom posiadającym książki zamówień,
4)
centralom handlowym prywatnego przemysłu,
5)
w zakresie dostaw - plastykom wykazującym się ważnymi legitymacjami Związku Polskich Artystów Plastyków lub odpowiednimi zaświadczeniami Ministerstwa Kultury i Sztuki.
3.
Rzemieślniczym spółdzielniom zaopatrzenia i zbytu mogą być udzielane zamówienia na dostawy, roboty i usługi na równi z jednostkami wymienionymi w ust. 1, jeżeli wartość zamówienia nie przekracza 50.000 zł.
4.
Udzielanie zamówień jednostkom nie wymienionym w ust. 2 i 3 oraz państwowym i spółdzielczym sklepom komisowym następuje z zachowaniem przepisów art. 2-5 ustawy.
§  4.
Zamówienia jednostkom wymienionym w § 3 ust. 2 i 3 mogą być udzielane:
1)
gdy zachodzi konieczność uzupełnienia zaopatrzenia, rozszerzenia asortymentu lub oddania artykułów do przerobu,
2)
w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy artykuł ma charakter sezonowy, a jednostki gospodarki uspołecznionej odmawiają dostawy w terminie umożliwiającym odprzedaż artykułu we właściwym czasie.
§  5.
1.
Decyzję o udzieleniu zamówienia jednostkom wymienionym w § 3 ust. 2 i 3 podejmuje dyrektor przedsiębiorstwa na podstawie opinii komisji co do celowości i wielkości zamówienia.
2.
Komisję powołuje dyrektor przedsiębiorstwa w składzie co najmniej trzech osób, z tym że w skład jej powinien wchodzić przedstawiciel komórki handlowej, główny księgowy oraz przedstawiciel zakładowej komórki związkowej.
§  6.
W razie zbiegu jednakowo korzystnych ofert, złożonych przez rzemieślniczą spółdzielnię zaopatrzenia i zbytu oraz przez inne jednostki, o których mowa w § 3 ust. 2, pierwszeństwo uzyskania zamówienia przysługuje rzemieślniczym spółdzielniom.
§  7.
1.
Zamówienia powinny być udzielane w zasadzie na zaspokojenie bieżących potrzeb i z takim wyliczeniem, aby zakupione artykuły spożywcze zostały sprzedane w ciągu 30 dni, a artykuły przemysłowe w ciągu 60 dni.
2.
W przypadkach wyjątkowo uzasadnionych (np. zakup artykułów sezonowych, przedświątecznych) jednostka bezpośrednio nadrzędna nad jednostką udzielającą zamówienia może wyrazić zgodę na odstępstwo od zasady ustalonej w ust. 1.
3.
Zamówienia, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3, na dostawy artykułów, co do których istnieją obawy, że mogą nie znaleźć na rynku nabywców, można dokonać tylko na warunkach komisu, przy czym wartość zamówienia nie może przekraczać 25.000 zł. Jednostka nadrzędna nad jednostką udzielającą zamówienie może wyrazić zgodę na przekroczenie określonego wyżej limitu.
§  8.
1.
Zamówienie na dostawy, roboty i usługi powinno być dokonywane w formie pisemnej, w którym co najmniej należy określić przedmiot i termin wykonania zamówienia, ilość i cenę oraz podpisy osób uprawnionych.
2.
Jeżeli wartość zamówienia przekracza 5.000 zł, zamówienie powinno być udzielone z zachowaniem przepisów §§ 24-27 rozporządzenia Rady Ministrów.
§  9.
1.
Udzielenie zamówienia na dostawy, roboty lub usługi jednostkom, o których mowa:
1)
w § 3 ust. 2, o wartości przekraczającej 25.000 zł,
2)
w § 3 ust. 3, o wartości przekraczającej 50.000 zł

- może nastąpić tylko po zebraniu ofert.

2.
Zbieranie ofert przeprowadza się na zasadach ustalonych w § 5 ust. 1 i § 6 rozporządzenia Rady Ministrów.
3.
Jednostka nadrzędna nad jednostką udzielającą zamówienie może zwolnić ją od obowiązku zbierania ofert, gdy konieczne jest natychmiastowe zaspokojenie potrzeb rynku lub gdy z okoliczności faktycznych wynika, że wykonawcą tego zamówienia może być tylko określona jednostka gospodarki nie uspołecznionej.
4.
Przepisy ust. 1 oraz § 5 nie mają zastosowania, jeżeli zamówienie dotyczy dostaw pieczywa, napojów chłodzących, wędlin i wyrobów garmażeryjnych lub gdy udzielane jest na targach lub wystawach organizowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej albo przez Związek Polskich Artystów Plastyków.
§  10.
1.
Udzielenie zamówienia na dostawy, roboty lub usługi jednostkom, o których mowa:
1)
w § 3 ust. 2, o wartości przekraczającej 100.000 zł,
2)
w § 3 ust. 3, o wartości przekraczającej 150.000 zł

- może nastąpić tylko po przeprowadzeniu przetargu, chyba że przeprowadzony przetarg nie dał wyników.

2.
Postępowanie przetargowe należy przeprowadzać na zasadach ustalonych w § 10 i §§ 12-23 rozporządzenia Rady Ministrów.
3.
Przepisy § 9 ust. 3 i 4 mają odpowiednie zastosowanie.
§  11.
Do spraw unormowanych niniejszym rozporządzeniem mają zastosowanie przepisy §§ 1-4 oraz §§ 29-31 rozporządzenia Rady Ministrów.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 17 marca 1958 r. w sprawie zasad i trybu udzielania zamówień na dostawy, roboty i usługi przez państwowe jednostki handlowe (Dz. U. z 1958 r. Nr 19, poz. 83, z 1961 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 44, poz. 234).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024