Tworzenie funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 sierpnia 1960 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy działających według zasad rozrachunku gospodarczego przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, zwanych dalej "przedsiębiorstwami".
2.
Jeżeli działalność przedsiębiorstwa obejmuje więcej niż jedną trakcję komunikacyjną, jednostka nadrzędna przy ustalaniu wskaźników do planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa obowiązana jest do ustalenia dla każdej trakcji oddzielnie co najmniej:
1)
wyniku (zysku lub straty),
2)
ilości wozokilometrów,
3)
wartości sprzedaży usług.
3.
Przez trakcję komunikacyjną rozumie się:
1)
trakcję tramwajową normalną.
2)
trakcję tramwajową, wybiegającą poza granice miasta, o ile zostały ustalone inne ceny na bilety za przewóz pasażerów niż w trakcji normalnej,
3)
trakcję trolejbusową,
4)
trakcję autobusową normalną,
5)
trakcję autobusową pośpieszną,
6)
trakcję taksówkową łącznie z taksówkami bagażowymi i specjalnymi.

II.

Odpis zasadniczy na fundusz zakładowy.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 2% planowanego osobowego funduszu płac, o ile osiągnie z całokształtu swojej działalności gospodarczej wynik równy wynikowi zaplanowanemu na dany rok w wysokości ustalonej we wskaźnikach przez jednostkę nadrzędną (pełny odpis zasadniczy).
2.
W przypadku pogorszenia planowanego wyniku działalności gospodarczej kwota pełnego odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy, o której mowa w ust. 1, ulega zmniejszeniu:
1)
o 8% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia,
2)
o dalsze 10% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% pogorszenia i
3)
o 1% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 10% do 20% pogorszenia.
3.
W przypadku pogorszenia planowanego wyniku działalności gospodarczej powyżej 20% przedsiębiorstwo traci prawo do tworzenia funduszu zakładowego.

III.

Odpis dodatkowy na fundusz zakładowy.

§  3.
1.
O ile przedsiębiorstwo polepszy wynik z całokształtu swej działalności gospodarczej w porównaniu do wyniku planowanego, zgodnie ze wskaźnikami jednostki nadrzędnej, uzyskuje prawo do odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy za poprawę rentowności w wysokości odpowiadającej:

- 0,6% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent ponadplanowej rentowności w granicach poprawy rentowności do 10%,

- dalszych 0,3% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent poprawy rentowności w granicach poprawy rentowności powyżej 10% do 15% i ponadto dalszych

- 0,1% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent poprawy rentowności, przekraczającej 15% poprawy rentowności.

2.
Przez poprawę rentowności, o której mowa w ust. 1, rozumie się stosunek procentowy, w jakim pozostaje kwota poprawy wyniku planowanego (zysk ponadplanowy lub zmniejszenie straty planowanej) do sumy planowanych kosztów własnych sprzedaży usług i robót danego roku.
3.
Niezależnie od odpisu dodatkowego, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorstwo, które uzyska prawo do pełnego odpisu zasadniczego, uzyskuje prawo do zaliczenia na fundusz zakładowy kwoty odpowiadającej 1,2% planowanego osobowego funduszu płac za poprawę wskaźnika wykorzystania taboru we wszystkich trakcjach w porównaniu do wykonania roku poprzedniego i przy wykonaniu planowanego wskaźnika na dany rok. Wskaźnik ten stanowi stosunek procentowy średniego stanu dziennego taboru w ruchu do średniego stanu dziennego taboru w inwentarzu, obliczonych zgodnie z instrukcją w sprawie sprawozdawczości statystycznej z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej zatwierdzoną przez Główny Urząd Statystyczny.
4.
Łączna kwota odpisu dodatkowego (ust. 1 i ust. 3) nie może przekraczać kwoty poprawy wyniku (zysku ponadplanowego lub zmniejszenia planowanej straty).

IV.

Korekty wyniku.

§  4.
1.
W celu stwierdzenia, czy przedsiębiorstwo spełniło warunki do utworzenia funduszu zakładowego oraz w celu wyliczenia wysokości funduszu zakładowego, przedsiębiorstwo niezależnie od korekt, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), koryguje także wynik działalności gospodarczej w poszczególnych trakcjach planowo-deficytowych o kwotę wynikającą ze wskaźnika zmiany wykonania planu wozokilometrów.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przedsiębiorstwach taksówkowych.
3.
W przypadku nieotrzymania przez przedsiębiorstwo w całości lub w części zaplanowanych dostaw taboru komunikacyjnego lub otrzymania go w okresach innych niż planowane, przedsiębiorstwo dokonuje odpowiedniej korekty wyniku, o ile z tego tytułu jednostka nadrzędna nie zmieniła wskaźników do planu techniczno-ekonomicznego przedsiębiorstwa.
4. 1
Niezależnie od korekt, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78), Minister Gospodarki Komunalnej może określać w drodze zarządzeń, wydanych w porozumieniu z Ministrem Finansów, dodatkowe tytuły korekt wyniku (dodatnich i ujemnych).

V.

Zasady pokrywania wydatków na nagrody w przedsiębiorstwach, które nie tworzą funduszu zakładowego.

§  5.
1.
Przedsiębiorstwa, które nie spełniają warunków określonych w rozporządzeniu, mogą dokonywać wydatków na nagrody do wysokości nie przekraczającej 0,2% planowanego osobowego funduszu płac, za zgodą jednostki nadrzędnej.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie spełnia warunków do utworzenia funduszu zakładowego tylko w pierwszym półroczu lub w pierwszych trzech kwartałach, lecz spełni je w następnych okresach danego roku, wydatki na nagrody, dokonane zgodnie z ust. 1, traktuje się jako wypłaty obciążające fundusz zakładowy.

VI.

Przepis końcowy.

§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1960 r.
1 § 4 ust. 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 1963 r. (Dz.U.63.19.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024