Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Sofia.1959.12.14.

KONWENCJA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ, PRZYWILEJACH I IMMUNITETACH RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ,
podpisana w Sofii dnia 14 grudnia 1959 r.

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

RADA PAŃSTWA

POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 14 grudnia 1959 r. podpisana została w Sofii przez Przedstawicieli Ludowej Republiki Albanii, Ludowej Republiki Bułgarii, Węgierskiej Republiki Ludowej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Rumuńskiej Republiki Ludowej, Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Republiki Czechosłowackiej Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej.

Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza, że wymieniona Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Sporządzono w Warszawie, dnia 12 lutego 1960 r.

Przekład.

KONWENCJA O ZDOLNOŚCI PRAWNEJ, PRZYWIILEJACH I IMMUNITETACH RADY WZAJEMNEJ POMOCY GOSPODARCZEJ

Rządy Ludowej Republiki Albanii, Ludowej Republiki Bułgarii, Węgierskiej Republiki Ludowej, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, Rumuńskiej Republiki Ludowej, Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich i Republiki Czechosłowackiej,

biorąc pod uwagę artykuł XIII Statutu Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, który przewiduje, że:

Rada korzysta na terytorium każdego kraju będącego członkiem Rady ze zdolności prawnej, niezbędnej do wykonywania jej funkcji i osiągnięcia jej celów,

Rada oraz przedstawiciele krajów będących członkami Rady i funkcjonariusze Rady korzystają na terytorium każdego z tych krajów z przywilejów i immunitetów niezbędnych do wykonywania funkcji i osiągnięcia celów przewidzianych we wspomnianym Statucie,

wymienioną zdolność prawną, przywileje i immunitety określa specjalna Konwencja,

zgodziły się na następujące postanowienia:

Artykuł  I

Zdolność prawna

Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej jest osobą prawną i uprawniona jest do:

a)
zawierania umów;
b)
nabywania, dzierżawienia i zbywania mienia;
c)
dokonywania czynności procesowych.
Artykuł  II

Majątek, aktywa, dokumenty

1.
Lokale Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej są nietykalne. Jej majątek, aktywa i dokumenty, nienależnie od miejsca, w którym znajdują się, korzystają z immunitetu od wszelkiej formy ingerencji administracyjnej lub sądowej, chyba że w konkretnym przypadku sama Rada zrezygnuje z immunitetu.
2.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zwolniona jest od wszelkich bezpośrednich podatków i opłat, zarówno państwowych, jak i lokalnych. Przepis ten nie dotyczy opłat za komunalne i inne podobne usługi.
3.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zwolniona jest od opłat celnych i ograniczeń przy imporcie i eksporcie przedmiotów przeznaczonych do użytku służbowego.
Artykuł  III

Ulgi w zakresie łączności

Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej przysługują na terytorium każdego z krajów będących członkami Rady nie mniej korzystne warunki w zakresie pierwszeństwa, taryf oraz stawek pocztowych, telegraficznych i telefonicznych, aniżeli te, z których korzystają w danym kraju przedstawicielstwa dyplomatyczne.

Artykuł  IV

Przedstawiciele krajów będących członkami Rady

1.
Przedstawicielom krajów będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej w organach Rady, a także na naradach przeprowadzanych w ramach Rady, przy wykonywaniu ich obowiązków służbowych, przysługują na terytorium każdego z krajów będących członkami Rady następujące przywileje i immunitety:
a)
immunitet osobisty w zakresie aresztowania lub zatrzymania, a także immunitet od jurysdykcji organów sądowych co do wszelkich czynności wykonywanych przez nich w charakterze przedstawicieli;
b)
nietykalność wszystkich papierów i dokumentów;
c)
takie same ulgi celne w stosunku do ich bagażu osobistego, jakie przysługują odpowiadającym im rangą pracownikom przedstawicielstw dyplomatycznych w danym kraju;
d)
zwolnienie od osobistych świadczeń oraz od podatków bezpośrednich i opłat od poborów wypłacanych przedstawicielom przez kraj, który ich delegował.
2. 1
Stali Przedstawiciele Krajów w Radzie i ich zastępcy, oprócz przywilejów i immunitetów wymienionych w ustępie 1 niniejszego artykułu, korzystają z przywilejów i immunitetów udzielanych w danym kraju przedstawicielom dyplomatycznym.
3.
Przywilejów i immunitetów przewidzianych w niniejszym artykule udziela się wspomnianym w nim osobom wyłącznie w interesie służby. Każdy kraj będący członkiem Rady ma prawo i obowiązek zrzec się immunitetu przysługującego jego przedstawicielowi we wszystkich przypadkach, kiedy, zdaniem tego kraju, immunitet stoi na przeszkodzie wymiarowi sprawiedliwości, a zrzeczenie się immunitetu nie wyrządzi szkody celom, dla których był on udzielony.
4.
Postanowienia ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie dotyczą wzajemnych stosunków między przedstawicielem a organami kraju, którego jest obywatelem.
5. 2
Pojęcie "przedstawicieli" w ustępie 1 niniejszego artykułu obejmuje Stałych Przedstawicieli Krajów w Radzie, ich zastępców, szefów, członków i sekretarzy delegacji oraz doradców i ekspertów.
Artykuł  V

Funkcjonariusze Rady

1. 3
Komitet Wykonawczy Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej ustala na wniosek Sekretarza Rady kategorie funkcjonariuszy, do których mają zastosowanie przepisy niniejszego artykułu. Nazwiska takich funkcjonariuszy podawane są okresowo przez Sekretarza Rady krajom będącym członkami Rady.
2.
Funkcjonariusze Rady na terytorium każdego kraju będącego członkiem Rady:
a)
nie podlegają odpowiedzialności sądowej i administracyjnej za wszelkie czynności wykonywane przez nich w charakterze funkcjonariuszy;
b)
zwalniani są od świadczeń osobistych;
c)
zwalniani są od podatków bezpośrednich i potrąceń z poborów wypłacanych im przez Radę;
d)
mają prawo korzystać z tych samych ulg celnych w stosunku do ich bagażu osobistego, jakie przysługują odpowiadającym im rangą pracownikom przedstawicielstw dyplomatycznych w danym kraju.
3.
Sekretarz Rady i jego zastępcy korzystają, oprócz przywilejów i immunitetów wymienionych w ust. 2 niniejszego artykułu, z przywilejów i immunitetów udzielanych w danym kraju przedstawicielom dyplomatycznym.
4. 4
Przywilejów i immunitetów przewidzianych w niniejszym artykule udziela się wspomnianym w nim osobom wyłącznie w interesie Rady i niezależnego wykonywania przez te osoby czynności służbowych. Sekretarz Rady ma prawo i obowiązek zrzec się immunitetu udzielonego jakiemukolwiek funkcjonariuszowi w tych przypadkach, kiedy zdaniem Sekretarza immunitet stoi na przeszkodzie wymiarowi sprawiedliwości, a można zrzec się immunitetu bez szkody dla interesów Rady. W odniesieniu do Sekretarza Rady i jego zastępców prawo zrzeczenia się immunitetu przysługuje Komitetowi Wykonawczemu Rady.
5.
Przepisy punktów (b) i (c) ust. 2 niniejszego artykułu nie dotyczą funkcjonariuszy Rady, będących obywatelami kraju siedziby tego organu Rady, w którym osoby te pracują.
Artykuł  VI

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji przez kraje będące członkami Rady, zgodnie z ich procedurą konstytucyjną.
2.
Dokumenty ratyfikacyjne zostaną złożone na przechowanie depozytariuszowi niniejszej Konwencji.
3.
Konwencja wejdzie w życie natychmiast po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych przez wszystkie kraje będące członkami Rady, które podpisały niniejszą Konwencję, o czym depozytariusz powiadomi te kraje.
4. 5
W stosunku do każdego kraju, który zgodnie z ust. 2 artykułu II Statutu Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej zostanie przyjęty do Rady, i złoży oświadczenie o swojej zgodzie na przystąpienie do niniejszej Konwencji, wejdzie ona w życie tymczasowo z dniem uchwały Sesji Rady w sprawie przyjęcia danego kraju w skład członków Rady i ostatecznie - z dniem złożenia przez ten kraj dokumentu stwierdzającego ratyfikację Konwencji, o czym depozytariusz powiadomi kraje będące członkami Rady.
5.
Niniejsza Konwencja sporządzona została w jednym egzemplarzu w języku rosyjskim. Konwencja będzie złożona na przechowanie Rządowi Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, który przekaże uwierzytelnione odpisy Konwencji Rządom wszystkich innych krajów będących członkami Rady oraz będzie informować te Rządy i Sekretarza Rady o złożeniu Rządowi ZSRR dokumentów ratyfikacyjnych.

Na dowód czego przedstawiciele Rządów krajów będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej podpisali niniejszą Konwencję.

Sporządzono w Sofii, dnia 14 grudnia 1959 r.

1 Art. IV ust. 2 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
2 Art. IV ust. 5 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
3 Art. V ust. 1 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
4 Art. V ust. 4 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.
5 Art. VI ust. 4 zmieniony przez Protokół z dnia 21 czerwca 1974 r. (Dz.U.76.33.195) zmieniający nin. Konwencję z dniem 13 lutego 1976 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.35.199

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Konwencja o zdolności prawnej, przywilejach i immunitetach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Sofia.1959.12.14.
Data aktu: 14/12/1959
Data ogłoszenia: 23/07/1960
Data wejścia w życie: 13/04/1960