Zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego nad wyrobem, przerobem i zużyciem spirytusu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 października 1958 r.
w sprawie zasad i trybu wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego nad wyrobem, przerobem i zużyciem spirytusu.

Na podstawie art. 4 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1957 r. Nr 7, poz. 25) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Rozporządzenie normuje zasady i tryb wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego nad wyrobem, przerobem i zużyciem spirytusu w przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej, wprowadzonego przez § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 1958 r. w sprawie wprowadzenia szczególnego nadzoru podatkowego oraz ogólnych zasad wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 66, poz. 323).
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o przedsiębiorstwie, rozumie się przez to wytwórnie, zakłady i instytucje bez względu na ich charakter i przynależność organizacyjną, których działalność gospodarcza, naukowa lub doświadczalna pozostaje w związku z wytwarzaniem, odwadnianiem, oczyszczaniem, przerobem, zużyciem, regeneracją, stężaniem lub skażaniem oraz magazynowaniem i obrotem spirytusu, bądź w związku z wyrobem i sprzedażą wódek oraz spirytusu butelkowanego, jako też zbytem towarów wyprodukowanych przy użyciu spirytusu,
2)
o "spirytusie" lub "wódce", rozumie się przez to odpowiedni produkt określony w art. 10 dekretu z dnia 24 czerwca 1953 r. o wyrobie i przerobie spirytusu (Dz. U. Nr 34, poz. 143),
3)
o "wydziale finansowym PPRN", rozumie się przez to wydział finansowy prezydium powiatowej (dzielnicowej) rady narodowej oraz miejskiej rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski.

II.

Szczególny nadzór podatkowy.

§  3.
1.
Gorzelnie przemysłowe, rektyfikacje i zakłady odwadniania spirytusu, spirytusownie posiarczynowe, składnice spirytusu oraz wytwórnie wódek podlegają stałemu nadzorowi podatkowemu.
2.
Minister Finansów może wprowadzić stały nadzór podatkowy także w innych przedsiębiorstwach, nie wymienionych w ust. 1, a w szczególności w przedsiębiorstwach korzystających z przydziału spirytusu do celów przemysłowych lub technicznych w większych ilościach, zwłaszcza jeśli do tych celów przydzielany jest spirytus nieskażony lub jeśli skażenie spirytusu odbywa się w przedsiębiorstwie.
§  4.
1.
Wytwarzanie (odpęd, regeneracja) spirytusu poza przedsiębiorstwami, w których został ustanowiony stały nadzór podatkowy, może się odbywać tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy następujących przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej:
1)
gorzelni rolniczych,
2)
zakładów naukowych, doświadczalnych oraz samodzielnych laboratoriów naukowych i doświadczalnych, jeżeli w ciągu roku obrachunkowego łączna ilość uzyskanego spirytusu nie przekracza 100 litrów 100%.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 przedsiębiorstwo jest obowiązane przesłać wydziałowi finansowemu PPRN na 3 dni przed zamierzonym wytwarzaniem pisemne zgłoszenie, podając ilość i rodzaj surowców, z których spirytus ma być wytworzony, miejsce i okres trwania czynności wytwórczej, spodziewaną ilość spirytusu oraz sposób ustalenia jego ilości, jeśli przedsiębiorstwo nie posiada przyrządu kontrolno-mierniczego.
4.
Posiadanie przez przedsiębiorstwa gospodarki nie uspołecznionej, nie wyłączając osób prywatnych, w związku z legalnie prowadzoną działalnością, przyrządów nadających się do produkcji, oczyszczania lub stężania spirytusu podlega zgłoszeniu we właściwym wydziale finansowym PPRN w ciągu 2 tygodni od dnia wejścia w posiadanie przyrządów. Osoby, które są w posiadaniu takich przyrządów w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, obowiązane są dokonać ich zgłoszenia w ciągu dwóch miesięcy od tej daty.
§  5.
Przedsiębiorstwo, w którym odbywa się przerób lub zużycie spirytusu, może go używać tylko:
1)
do celów, na jakie został przydzielony,
2)
zgodnie ze zgłoszonym przez przedsiębiorstwo opisem procesu technologicznego oraz przy ścisłym przestrzeganiu obowiązujących norm przerobu, zużycia i wydajności, a także wysokości dozwolonych strat fabrykacyjnych.
§  6.
1.
Pracownicy nadzoru podatkowego przeprowadzają w przedsiębiorstwach rewizje obrachunkowe za okresy kwartalne i roczne.
2.
Niezależnie od rewizji, o których mowa w ust. 1, pracownicy nadzoru podatkowego są uprawnieni do przeprowadzania doraźnych rewizji obrachunkowych w terminach dowolnych.
3.
Przepis ust. 1 nie odnosi się do przedsiębiorstw wymienionych w § 10 pkt 2 i 3, które podlegają doraźnej rewizji w terminach dowolnych.
4.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przedsiębiorstwach państwowych, w których okresowe obrachunki spirytusu przeprowadzają komisje obrachunkowe, powołane zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwych ministrów. W tych przypadkach pracownicy nadzoru podatkowego biorą udział przy ustalaniu przez komisję zapasów spirytusu luzem, półfabrykatów i gotowych wyrobów, a mogą uczestniczyć także w całokształcie prac komisji. Przedsiębiorstwo obowiązane jest uzgodnić z organami finansowymi termin rozpoczynania prac komisji.
§  7.
1.
Do obowiązków pracowników nadzoru podatkowego należy:
1)
w gorzelniach przemysłowych i spirytusowniach posiarczynowych:
a)
kontrola przebiegu procesów produkcyjnych w celu ustalenia ilości wyprodukowanego spirytusu oraz kontrola jego magazynowania,
b)
badanie wydajności spirytusu w stosunku do przerobionych surowców,
c)
kontrola odpraw przesyłek spirytusu,
d)
kontrola skażenia spirytusu;

ponadto w gorzelniach przemysłowych kontrola przyjmowania i magazynowania melasy oraz przekazywania melasy z magazynu do produkcji,

2)
w przedsiębiorstwach oczyszczania i odwadniania spirytusu, w składnicach spirytusu i wytwórniach wódek:
a)
kontrola przebiegu procesów produkcyjnych w celu ustalenia ilości wytworzonego produktu,
b)
kontrola przyjmowania, magazynowania, wydawania i odpraw przesyłek spirytusu oraz wyrobów spirytusowych,
c)
kontrola wewnątrzzakładowego obrotu spirytusu,
d)
badanie objętości i mocy gotowych wyrobów spirytusowych,
e)
kontrola skażenia spirytusu;
3)
w przedsiębiorstwach przerobu lub zużycia spirytusu:
a)
kontrola przyjmowania, skażania, magazynowania oraz przebiegu procesów przerobu lub zużycia spirytusu z uwzględnieniem ustalonych norm,
b)
kontrola regeneracji lub stężania spirytusu,
c)
kontrola zabezpieczenia środków skażających.
2.
Ponadto do obowiązków pracowników, o których mowa w ust. 1, należy:
a)
przeprowadzanie obrachunków zapasu spirytusu,
b)
czuwanie nad stanem sprawdzonych urządzeń i pomieszczeń przedsiębiorstw, a w szczególności nad stanem nałożonych zabezpieczeń urzędowych i przyrządów kontrolno-mierniczych (przepływomierzy) przeznaczonych do obliczenia ilości wyprodukowanego spirytusu.
§  8.
W stosunku do gorzelni rolniczych prowadzonych przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej czynności kontrolne pracowników nadzoru podatkowego ograniczają się do:
1)
doraźnego przeprowadzania obrachunku zapasów spirytusu,
2)
doraźnej kontroli prawidłowości zapisów ilości wytworzonego spirytusu do ksiąg gorzelni przez przyjęcie i sprawdzenie dziennego odpędu spirytusu,
3)
sprawdzania stanu nałożonych urzędowych zabezpieczeń (plomb),
4)
kontroli sprawozdań podatkowych co do przypadających i dokonanych wpłat podatku obrotowego, a w tym wpłat podatku obrotowego od wartości sprzedażnej nadmiernych ubytków magazynowych i drogowych spirytusu.
§  9.
1.
Przedsiębiorstwa, w których odbywa się wytwarzanie, przerób, zużycie i magazynowanie spirytusu w stanie czystym lub skażonym środkami szczególnymi, nie mogą mieć bezpośredniego połączenia ze sobą ani też z mieszkaniami prywatnymi.
2.
Oddziały przedsiębiorstwa, w których odbywa się przerób lub zużycie spirytusu nabytego po różnych cenach, nie mogą mieć ze sobą bezpośredniego wewnętrznego połączenia.
3.
Wydział finansowy PPRN może zezwolić na wyjątki od przepisów ust. 1 i 2.

III.

Kontrola przedsiębiorstw.

§  10.
Urzędowemu sprawdzeniu, o którym mowa w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 1958 r. wymienionego w § 1, nie podlegają:
1)
gorzelnie rolnicze, prowadzone przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej,
2)
przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej, w których odbywa się przerób lub zużycie spirytusu, korzystające z przydziału spirytusu w stosunku rocznym do:
a)
100 litrów 100% spirytusu w stanie czystym lub
b)
250 litrów 100% spirytusu skażonego środkiem skażającym szczególnym do celów przemysłowych, lub 500 litrów 100% spirytusu skażonego środkiem szczególnym do celów nieprzemysłowych (naukowych, laboratoryjnych itp.),
c)
1000 litrów 100% spirytusu w stanie skażonym środkiem ogólnym,
3)
zakłady naukowe, doświadczalne, samodzielne laboratoria naukowe lub doświadczalne, pracownie szkolne, apteki, szpitale, zakłady sanitarne, pobierające rocznie do 250 litrów 100% spirytusu w stanie czystym albo spirytusu w stanie skażonym w dowolnych ilościach i samoistne tłocznie soków poddawanych alkoholizowaniu.
§  11.
Urządzenia przedsiębiorstw wyrobu, oczyszczania i odwadniania spirytusu powinny być przystosowane do nałożenia zabezpieczeń urzędowych (plomb) i umożliwiać przemierzanie ilości uzyskanego spirytusu przy pomocy narzędzi mierniczych pozostających pod kontrolą pracowników nadzoru podatkowego.
§  12.
1.
Przedsiębiorstwa wymienione w § 10 pkt 2 i 3 i przedsiębiorstwa nie opłacające podatku obrotowego są obowiązane zawiadomić właściwy wydział finansowy PPRN na 14 dni naprzód o zamierzonym rozpoczęciu przerobu lub zużycia spirytusu nabytego po zniżonej cenie, podając równocześnie rodzaj nabytego spirytusu, jak również, do jakich celów spirytus ma być zużyty i według jakich norm zużycia.
2.
Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do przedsiębiorstw przerabiających lub zużywających spirytus skażony w tych przedsiębiorstwach oraz nabyty w stanie skażonym środkiem ogólnym.
§  13.
Skażenie spirytusu odbywa się:
1)
w przedsiębiorstwach, w których zgodnie z obowiązującymi przepisami działają komisje powołane do nadzoru nad skażeniem spirytusu - również w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego,
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej - pod nadzorem pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, który sporządza odpowiedni protokół.
§  14.
Przedsiębiorstwo nie podlegające stałemu nadzorowi podatkowemu, w którym ma mieć miejsce skażenie spirytusu, jest obowiązane pisemnie zgłosić wydziałowi finansowemu PPRN na 3 dni przed skażeniem:
1)
kiedy, w jakim pomieszczeniu i przy użyciu jakich naczyń będzie przeprowadzane skażenie,
2)
ilość litrów 100% spirytusu przeznaczonego do skażenia,
3)
czy środki skażające, które mają być użyte przy skażeniu, zostały w sposób przepisowy zbadane.
§  15.
1.
W pomieszczeniu przeznaczonym do magazynowania albo do przechowywania spirytusu mogą się znajdować tylko urządzenia i naczynia służące do przyjmowania albo skażania spirytusu.
2.
W przypadkach gdy przedsiębiorstwo korzysta z przydziału spirytusu w stanie czystym i w stanie skażonym, spirytus każdego rodzaju należy przechowywać oddzielnie. Oddzielnie też należy przechowywać spirytus skażony nabyty po różnych cenach.
3.
W uzasadnionych przypadkach wydział finansowy PPRN może zezwolić na wyjątki od przepisów ust. 2.
§  16.
Naczynia, w których jest przechowywany spirytus, należy oznaczyć napisami wskazującymi jego rodzaj, środki skażające oraz przeznaczenie spirytusu.
§  17.
Wydział finansowy PPRN może zarządzić, aby w poszczególnych przedsiębiorstwach przerobu lub zużycia spirytusu:
1)
przechowywanie spirytusu odbywało się tylko pod urzędowym zabezpieczeniem oraz
2)
aby wydawanie spirytusu do przerobu lub zużycia odbywało się tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
§  18.
1.
W octowni kadź denaturacyjną oraz inne naczynia służące do celów produkcyjnych należy przemierzyć wodą, o ile nie podlegają legalizacji na zasadach ogólnych.
2.
Kadź denaturacyjna oraz przewody rurowe prowadzące z pomieszczenia, w którym są przechowywane naczynia ze spirytusem, powinny być przystosowane do nałożenia urzędowego zabezpieczenia.
§  19.
1.
Dodawanie spirytusu (alkoholizowanie) w przedsiębiorstwach do soku, moszczu lub wina może mieć miejsce tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
2.
W tym celu przedsiębiorstwo nie podlegające stałemu nadzorowi podatkowemu jest obowiązane przesłać wydziałowi finansowemu PPRN na 2 dni przed zamierzonym alkoholizowaniem wina, moszczu lub soku pisemne zgłoszenie, podając:
1)
ilość i rodzaj wina, moszczu lub soku przeznaczonego do alkoholizowania oraz przypuszczalną zawartość w nim alkoholu,
2)
ilość, rodzaj i moc spirytusu, który ma być użyty do alkoholizowania,
3)
ilość i rodzaj alkoholizowanego wina, moszczu lub soku oraz zawartość w nim alkoholu po przeprowadzonym alkoholizowaniu.

IV.

Kontrola obrotu spirytusem.

§  20.
Do każdej przesyłki spirytusu luzem należy dołączyć świadectwo przewozowe według wzoru nr 1.
§  21.
Przepis § 20 nie dotyczy przesyłek spirytusu, w którego cenie mieści się podatek obrotowy według najwyższej stawki, oraz przesyłek spirytusu skażonego środkiem ogólnym i nie przeznaczonego do celów przemysłowych. Natomiast w tych przypadkach przedsiębiorstwo jest obowiązane uwidaczniać w dokumentach zbytu (fakturach, rachunkach) dane przewidziane w świadectwie przewozowym (wzór nr 1).
§  22.
Przepisy § 20 nie odnoszą się do przedsiębiorstw, które są obowiązane do wystawiania świadectw przewozowych w myśl przepisów wydanych na podstawie art. 2 dekretu z dnia 24 czerwca 1953 r. o wyrobie i przerobie spirytusu (Dz. U. Nr 34, poz. 143), o ile świadectwa te odpowiadają wymaganiom §§ 25-27.
§  23.
1.
Zeszyty świadectw przewozowych, należycie ponumerowane, podlegają przesznurowaniu i opieczętowaniu przez wydział finansowy PPRN.
2.
Każde świadectwo przewozowe (grzbiet, wtórnik, świadectwo) należy oznaczyć kolejnym numerem na dany rok kalendarzowy bądź gospodarczy, począwszy od nr 1.
3.
Nie wykorzystane w ciągu roku zeszyty świadectw przewozowych należy skasować.
§  24.
1.
Przy przewozie przesyłek publicznymi środkami lokomocji dołącza się wypełnione świadectwo przewozowe do listu przewozowego, a w innych przypadkach wręcza się je przewoźnikowi. Wtórnik świadectwa przewozowego powinien być bezzwłocznie po wysłaniu przesyłki skierowany listem poleconym do stałego nadzoru podatkowego nad przedsiębiorstwem odbioru przesyłki, a w braku stałego nadzoru podatkowego w tym przedsiębiorstwie - do właściwego dla odbiorcy wydziału finansowego PPRN.
2.
Wtórnik świadectwa przewozowego może być wysłany za potwierdzeniem odbioru przez posłańca, jeżeli przedsiębiorstwa wysyłające i odbierające przesyłkę mieszczą się w tej samej miejscowości.
3.
Wtórnik świadectwa przewozowego należy zwrócić przedsiębiorstwu wysyłającemu w ciągu 5 dni.
§  25.
1.
Przez przesyłkę rozumie się wszystkie naczynia (beczki, balony itp.) użyte do przewiezienia określonej ilości spirytusu, tego samego dnia, do tego samego odbiorcy i na podstawie jednego świadectwa przewozowego.
2.
Każda cysterna i każdy wagon zawierający naczynia ze spirytusem stanowi oddzielną przesyłkę.
§  26.
1.
Odprawa przesyłek spirytusu luzem może się odbywać tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego, z tym że zabezpieczenie na naczyniach nakłada przedsiębiorstwo wysyłające.
2.
Przepis ust. 1 nie odnosi się do:
1)
gorzelni rolniczych, prowadzonych przez państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej, jednak wydział finansowy PWRN może zarządzić uczestniczenie pracownika nadzoru podatkowego w odprawie przesyłek spirytusu z poszczególnych gorzelni rolniczych; w takim przypadku przedsiębiorstwo obowiązane jest zgłaszać na 24 godziny naprzód zamierzoną odprawę spirytusu wydziałowi finansowemu PPRN,
2)
przypadków wymienionych w § 21.
§  27.
Każdą zamierzoną odprawę spirytusu (§ 26) przedsiębiorstwo jest obowiązane zgłosić pracownikowi stałego nadzoru podatkowego, a w razie nieustanowienia tego nadzoru na 3 dni przed odprawą - wydziałowi finansowemu PPRN.
§  28.
Jeśli przesyłka spirytusu ulegnie w drodze uszkodzeniu i zajdzie konieczność przelania spirytusu do innych naczyń, przewoźnik jest obowiązany zawiadomić o tym najbliższy wydział finansowy PPRN, zaznaczając na liście przewozowym datę, godzinę i nazwę organu finansowego, do którego przesłano zawiadomienie.
§  29.
1.
Przyjmowanie przesyłek spirytusu może się odbywać tylko w obecności pracownika nadzoru podatkowego.
2.
W tym celu przedsiębiorstwo, w którym odbywa się odbiór przesyłki spirytusu, jest obowiązane najpóźniej dnia następnego po nadejściu przesyłki zawiadomić o tym pracownika stałego nadzoru podatkowego, a w razie nieustanowienia stałego nadzoru - wydział finansowy PPRN.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw wymienionych w § 10 pkt 3, jeśli ilość otrzymanego spirytusu w stanie czystym jest mniejsza od 100 litrów 100% lub 1000 litrów 100% w stanie skażonym środkiem szczególnym,
2)
przesyłek spirytusu, w którego cenie mieści się podatek obrotowy według najwyższej stawki, a także przesyłek spirytusu skażonego środkiem ogólnym,
3)
przedsiębiorstw zwolnionych od tego obowiązku przez wydział finansowy PPRN.
§  30.
1.
Jeśli w odbiorze przesyłki spirytusu pochodzącego z gorzelni następuje zwłoka przekraczająca 2 doby od chwili nadejścia przesyłki, pracownik nadzoru podatkowego dokonuje tymczasowego przyjęcia przesyłki przez protokolarne ustalenie tylko wagi brutto przesyłki i przeciętnej mocy zawartego spirytusu we wszystkich naczyniach wchodzących w skład przesyłki.
2.
Po dokonaniu tymczasowego przyjęcia przesyłki naczynia ze spirytusem powinny być ponownie zabezpieczone przez pracownika nadzoru podatkowego i przedsiębiorstwa. Zabezpieczenia te powinny pozostać w stanie nienaruszonym do czasu ostatecznego przyjęcia przesyłki.
3.
Dozwolone zaniki drogowe spirytusu oblicza się do dnia przeprowadzenia tymczasowego przyjęcia przesyłki włącznie.
4.
Przedsiębiorstwo, które odbiera przesyłkę, jest obowiązane dokładnie opróżnić naczynia transportowe z resztek spirytusu.
§  31.
Z dokonanych czynności przyjęcia przesyłki spirytusu należy sporządzić protokół sprawdzenia i przyjęcia według wzoru nr 2 albo według wzoru przewidzianego w przepisach wydanych przez właściwych ministrów.
§  32.
W razie nieprzybycia pracowników nadzoru podatkowego do czynności kontrolnych, o których mowa w §§ 27-31, w ciągu 24 godzin od dnia, w którym miała się odbyć odprawa lub przyjęcie przesyłki spirytusu, przedsiębiorstwo dokonuje odpowiednich czynności we własnym zakresie przy zachowaniu przepisów §§ 30 i 31.

V.

Kontrola rachunkowa.

§  33.
1.
Przedsiębiorstwa przerobu lub zużycia spirytusu czystego lub skażonego środkiem szczególnym obowiązane są prowadzić następujące księgi:
1)
księga kontroli skażenia i obrotu spirytusem (wzór nr 3),
2)
księga kontroli przerobu spirytusu na ocet (wzór nr 4),
3)
księga kontroli obrotu spirytusem czystym (wzór nr 5),
4)
księga kontroli spirytusu powrotnego (regenerowanego) (wzór nr 6),
5)
księga pomocnicza odbiorców gotowych wyrobów (wzór nr 7).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przedsiębiorstw państwowych, o ile księgi prowadzone w tych przedsiębiorstwach zawierają dane przewidziane we wzorach do ust. 1. Decyzję w tej sprawie wydaje wydział finansowy PPRN.
§  34.
1.
Przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej są obowiązane do dołączenia do każdego sprawozdania miesięcznego i rocznego o podatku obrotowym, składanego stosownie do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 maja 1954 r. w sprawie ustalenia i stosowania wzorów druków, przewidzianych w przepisach o podatku obrotowym i o podatku od operacji nietowarowych od jednostek gospodarki uspołecznionej, oraz niektórych wzorów druków, przewidzianych w przepisach o podatku dochodowym od spółdzielczości (Monitor Polski Nr A-57, poz. 770), dodatkowego załącznika, w którym należy podać:
1)
w zakresie wytwarzania (z wyszczególnieniem rodzaju spirytusu w litrach 100%):
a)
zapas spirytusu z ubiegłego okresu,
b)
ilość spirytusu wytworzonego lub otrzymanego z innych przedsiębiorstw,
c)
inne pozycje przychodu, jak np. nadwyżki magazynowe, ubytki drogowe,
d)
łączny przychód spirytusu,
e)
ilość spirytusu wysłanego do innych przedsiębiorstw,
f)
inne pozycje rozchodu, jak np. ubytki magazynowe, nadwyżki drogowe,
g)
łączny rozchód,
h)
zapas książkowy spirytusu (saldo na podstawie ksiąg),
i)
zapas rzeczywisty w magazynie z zaznaczeniem przez kogo i kiedy został stwierdzony z podaniem stwierdzonych nadwyżek lub ubytków w granicach dozwolonych norm (bądź ponad normę);
2)
w zakresie oczyszczania, odwadniania, regeneracji i stężania, przerobu lub zużycia spirytusu (według rodzaju i ceny spirytusu w litrach 100% lub kilogramach):
a)
zapas spirytusu z ubiegłego okresu, znajdujący się w magazynie i ewentualnie w półproduktach lub gotowych wyrobach,
b)
ilość spirytusu otrzymanego z innych przedsiębiorstw,
c)
inne pozycje przychodu, jak np. nadwyżki magazynowe, ubytki drogowe,
d)
łączny przychód spirytusu,
e)
ilość spirytusu wysłanego do innych przedsiębiorstw lub wziętego do przerobu albo zużycia we własnym przedsiębiorstwie,
f)
inne pozycje rozchodu (ubytki magazynowe, nadwyżki drogowe),
g)
łączny rozchód spirytusu,
h)
zapas książkowy (saldo na podstawie ksiąg),
i)
zapas rzeczywisty w magazynie z zaznaczeniem przez kogo i kiedy został stwierdzony i z podaniem nadwyżek i ubytków w granicach dozwolonych norm bądź ponad normy;
3)
czy został wpłacony w odpowiedniej wysokości i w przepisanym terminie podatek od wartości sprzedażnej nadmiernych ubytków magazynowych i drogowych spirytusu oraz od ilości spirytusu zużytego do celów, dla których obowiązuje wyższa cena od tej, po jakiej spirytus został nabyty.
2.
Przedsiębiorstwa gospodarki nie uspołecznionej obowiązane są dołączyć miesięczne dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, do deklaracji na miesięczną zaliczkę podatku obrotowego i dochodowego, z tym że w miesiącu styczniu należy dołączyć również analogiczne zestawienie roczne za rok ubiegły.

VI.

Przepisy końcowe.

§  35.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024