Rozliczenie nadwyżek budżetów terenowych na koniec roku 1957.

USTAWA
z dnia 1 lipca 1958 r.
o rozliczeniu nadwyżek budżetów terenowych na koniec roku 1957.

Art.  1.

Rady narodowe z nadwyżki budżetów terenowych wynikającej z zamknięć rocznych z wykonania budżetów terenowych za rok 1957:

1)
utworzą stały zapas środków pieniężnych, zwany dalej rezerwą kasową, w wysokości ustalonej w art. 2,
2)
pokryją następujące zobowiązania obciążające wyniki działalności rad na koniec 1957 r.:
a)
niedobory środków obrotowych przedsiębiorstw terenowych oraz zwroty nadpłat z zysku tym przedsiębiorstwom, o ile pokrycie tych zobowiązań nie zostało dostatecznie zabezpieczone w uchwalonych budżetach terenowych na 1958 r.,
b)
zobowiązania wobec Banku Inwestycyjnego z tytułu udzielonych kredytów w 1957 r. na budownictwo mieszkaniowe,
c)
zobowiązania b. gminnych ośrodków maszynowych.
Art.  2.
1.
Rezerwa kasowa roku 1958 powinna wynosić co najmniej:
1)
w budżetach wojewódzkich rad narodowych i rad narodowych miast wyłączonych z województw - 5% kwoty wydatków tych budżetów,
2)
w budżetach powiatowych rad narodowych i miast stanowiących powiaty miejskie oraz w budżetach dzielnicowych rad narodowych - 6% kwoty wydatków tych budżetów,
3)
w budżetach miast nie stanowiących powiatu miejskiego oraz w budżetach gromad i osiedli - w wysokości 8% wydatków tych budżetów.
2.
Za podstawę do określenia rezerwy kasowej przyjmuje się wydatki budżetów terenowych uchwalonych przez rady narodowe na 1958 r. wraz ze zmianami wynikającymi z ustawy budżetowej na rok 1958.
Art.  3.
1.
Celem umożliwienia radom narodowym m. Krakowa, m. Poznania i m. Wrocławia oraz wojewódzkim radom narodowym w Gdańsku i Lublinie utworzenia rezerwy kasowej w wysokości określonej w art. 2 oraz pokrycia zobowiązań wymienionych w art. 1 zwiększa się dotację wyrównawczą ustaloną w art. 3 ustawy budżetowej na rok 1958 dla:

1) m. Krakowa o kwotę 29.517 tys. zł

2) m. Poznania o kwotę 18.739 tys. zł

3) m. Wrocławia o kwotę 49.228 tys. zł

4) województwa gdańskiego o kwotę 29.990 tys. zł

5) województwa lubelskiego o kwotę 17.184 tys. zł

razem 144.658 tys. zł

2.
Na pokrycie kwot, o których mowa w ust. 1:
a)
zmniejsza się dotację wyrównawczą na rok 1958 o nie wykorzystanie środki budżetowe na inwestycje limitowe w roku 1957 dla:

1) m. st. Warszawy o kwotę 4.387 tys. zł

2) m. Łodzi o kwotę 1.225 tys. zł

3) województwa białostockiego o kwotę 3.209 tys. zł

4) województwa bydgoskiego o kwotę 381 tys. zł

5) województwa katowickiego o kwotę 8.203 tys. zł

6) województwa kieleckiego o kwotę 3.731 tys. zł

7) województwa koszalińskiego o kwotę 3.329 tys. zł

8) województwa łódzkiego o kwotę 518 tys. zł

9) województwa olsztyńskiego o kwotę 6.342 tys. zł

10) województwa opolskiego o kwotę 4.255 tys. zł

11) województwa poznańskiego o kwotę 23.839 tys. zł

12) województwa rzeszowskiego o kwotę 5.568 tys. zł

13) województwa szczecińskiego o kwotę 3.631 tys. zł

14) województwa warszawskiego o kwotę 10.536 tys. zł

15) województwa zielonogórskiego o kwotę 5.789 tys. zł

razem 84.943 tys. zł

b)
zwiększa się dotację wyrównawczą na rok 1958 z rezerwy budżetu centralnego o kwotę 59.175 tys. zł.
Art.  4.
1.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych oraz rad narodowych miast podzielonych na dzielnice do zwiększenia dotacji wyrównawczej w roku 1958 dla rad narodowych niższego stopnia w tych przypadkach, gdy osiągnięte przez rady narodowe niższego stopnia nadwyżki budżetowe na koniec 1957 r. nie zabezpieczają w pełni pokrycia zobowiązań wymienionych w art. 1 z rezerwy kasowej.
2.
Celem umożliwienia prezydiom rad narodowych określonych w ust. 1 zwiększenia dotacji wyrównawczej upoważnia się je do określenia tej części nadwyżki wygospodarowanej na koniec 1957 r. przez rady narodowe niższego stopnia, która - po pokryciu zobowiązań (art. 1) i zabezpieczeniu rezerwy kasowej - podlega odprowadzeniu na rzecz budżetu wyższego stopnia. Odprowadzenie nadwyżki może nastąpić również w drodze zmniejszenia dotacji wyrównawczej na rok 1958.
Art.  5.

Po zabezpieczeniu rezerwy kasowej i dokonaniu rozliczeń, o których mowa w art. 1 i art. 4, rady narodowe mogą pozostałą nadwyżkę wygospodarowaną na koniec 1957 r. wykorzystać dla realizacji swoich zadań.

Art.  6.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024