Wykonanie ustawy z dnia 22 maja 1958 r. o popieraniu melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 maja 1958 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 22 maja 1958 r. o popieraniu melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa.

Na podstawie art. 4 ust. 6 i art. 8 ust. 7 ustawy z dnia 22 maja 1958 r. o popieraniu melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa (Dz. U. z 1963 r. Nr 42, poz. 237) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Powołane w rozporządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 22 maja 1958 r. o popieraniu melioracji wodnych dla potrzeb rolnictwa (Dz. U. z 1963 r. Nr 42, poz. 237).
2.
Użyte w rozporządzeniu określenia: "prezydia powiatowych rad narodowych, prezydia gromadzkich rad narodowych", "wykonanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych, półpodstawowych czy szczegółowych", "spółki wodne", "właściciel gruntu" i "zainteresowany właściciel gruntu" - należy rozumieć w znaczeniu podanym w art. 3.
3.
Jeżeli melioracje wodne półpodstawowe i szczegółowe wykonane zostały na wniosek spółdzielni produkcyjnej, użyte w art. 3 ust. 2 i 3 określenia: "właściciel gruntu" i "zainteresowany właściciel gruntu" stosuje się odpowiednio do tej spółdzielni.
4.
Zagospodarowanie łąk obejmuje zagospodarowanie zmeliorowanych, jak również nie wymagających melioracji trwałych łąk i pastwisk, nie wyłączając terenów łąkowo-pastwiskowych, użytkowanych czasowo jako grunty orne, oraz zagospodarowanie nieużytków, przeznaczonych na trwałe łąki i pastwiska po ich zmeliorowaniu.
5.
Przez użyte w rozporządzeniu określenie "robocizna" rozumie się również prace wykonywane przy użyciu sprzętu.
§  2.
1.
Zainteresowani właściciele gruntów nie zorganizowani w spółkę wodną, na których wniosek Państwo stosownie do przepisów art. 4 i 6 wykonało melioracje wodne półpodstawowe i szczegółowe, zwracają następującą część poniesionych przez Państwo kosztów:
1)
za wykonanie urządzeń melioracji wodnych półpodstawowych, z wyjątkiem urządzeń do rolniczego wykorzystania ścieków 25% kosztów;
2)
za wykonanie urządzeń melioracji szczegółowych, polegających na:
a)
drenowaniu nowym 65% kosztów,
b)
odbudowie drenowań na obszarze całego kraju, z wyjątkiem terenów określonych pod lit. c) 65% kosztów,
c)
odbudowie drenowań na obszarze województw koszalińskiego i olsztyńskiego, z wyjątkiem powiatów działdowskiego i nowomiejskiego, województw opolskiego, szczecińskiego, wrocławskiego i zielonogórskiego, m. Wrocławia oraz powiatów: ełckiego, gołdapskiego i oleckiego województwa białostockiego, powiatów: elbląskiego, gdańskiego, kwidzyńskiego, lęborskiego, malborskiego, nowodworsko-gdańskiego i sztumskiego oraz m. Elbląga województwa gdańskiego oraz powiatów trzcianeckiego i m. Piła województwa poznańskiego 45% kosztów,
d)
budowie i odbudowie stawów rybnych 50% kosztów,
e)
wykonaniu urządzeń służących do odwadniania i nawadniania, z wyjątkiem urządzeń do nawadniania za pomocą deszczowni 25% kosztów,
f)
budowie deszczowni służących do nawadniania wodami czystymi:

– za rurociągi doprowadzające wodę do granic obszaru nawadnianego za pomocą deszczowni 25% kosztów,

– za przenośne urządzenia pompowe oraz urządzenia sieci stałej i ruchomej na terenie obszaru przeznaczonego do nawadniania za pomocą deszczowni

100% kosztów,

g)
zagospodarowaniu łąk - 35% kosztów mieszanki nasion traw i roślin motylkowych oraz całkowity koszt nawozów mineralnych i robocizny;
3)
za wykonanie urządzeń melioracji półpodstawowych i szczegółowych (w tym również deszczowni) rozprowadzających ścieki na terenach rolniczego ich wykorzystania

25% kosztów.

2.
Jeżeli Państwo na wniosek spółki wodnej lub spółdzielni produkcyjnej wykonało urządzenia melioracji wodnych określonych w ust. 1, przypadającą od wnioskodawców do zwrotu sumę należności z tytułu kosztów zmniejsza się o 10%.
3.
Wysokość poniesionych przez Państwo kosztów, które przyjmuje się za podstawę obliczenia kwoty przypadającej do zwrotu (ust. 1 i 2), odpowiadać powinna normatywnym kosztom bezpośrednim w rozumieniu przepisów o kosztorysowaniu robót.
4.
Koszty opracowania dokumentacji technicznej oraz inne koszty, związane z wykonaniem robót, nie wchodzące w skład normatywnych kosztów bezpośrednich (ust. 3), a przy budowie urządzeń do rolniczego wykorzystania ścieków również koszty wykonania oczyszczalni ścieków, urządzeń do doprowadzania ścieków na tereny rolniczego ich wykorzystania oraz pól awaryjnych i filtracyjnych ponosi w całości Państwo.
§  3.
1.
Wysokość opłat melioracyjnych, przypadających do zapłaty przez każdego z zainteresowanych właścicieli, z wyjątkiem opłat z tytułu zagospodarowania łąk, ustala biuro gromadzkiej rady narodowej na podstawie wykazu sporządzonego oddzielnie dla każdej gromady (miasta, osiedla) przez organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej w terminie 3 miesięcy od dnia ukończenia robót.
2.
W wykazie należy podać:
1)
nazwę gromady (miasta, osiedla),
2)
imiona i nazwiska zainteresowanych właścicieli gruntów,
3)
wyrażony w hektarach obszar tych gruntów, należących do każdego właściciela, na które urządzenia wodnomelioracyjne wywierają dodatni wpływ,
4)
rodzaj przeprowadzanych melioracji,
5)
wartość materiałów i robocizny oraz usług transportowych, świadczonych w czasie wykonywania robót przez każdego z zainteresowanych właścicieli gruntów,
6)
wartość ewentualnie wyrządzonych szkód oraz imię i nazwisko poszkodowanego,
7)
wysokość stawki opłat melioracyjnych z jednego ha tych gruntów, na które dodatni wpływ wywierają melioracje półpodstawowe i szczegółowe, wchodzące w skład danego systemu melioracyjnego.
3.
Wysokość stawki opłat z jednego ha gruntów określonych w ust. 2 pkt 7 uzyskuje się z podzielenia części kosztów podlegających zwrotowi (§ 2 ust. 1 i 2) przez ilość hektarów tych gruntów.
4.
Jeżeli roboty wodnomelioracyjne, z wyjątkiem odbudowy drenowań, wykonywane były na obszarze objętym działalnością spółki wodnej - wykaz, o którym mowa w ust. 2, sporządza organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej po zasięgnięciu opinii zarządu tej spółki.
5.
Jeżeli na obszarze objętym działalnością spółki wodnej wykonana była odbudowa drenowań, organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej, w terminie wskazanym w ust. 1, sporządza zamiast wykazu zestawienie, w którym należy podać:
1)
nazwę spółki i jej siedzibę,
2)
rozmiar wykonanych robót,
3)
wartość materiałów i robocizny oraz usług transportowych, świadczonych przez spółkę wodną,
4)
wartość ewentualnych szkód wyrządzonych na gruntach objętych działalnością spółki,
5)
koszt wykonanej odbudowy drenowań obliczony zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 i 3.
6.
Jeżeli odbudowa drenowań wykonana była na obszarze nie objętym działalnością spółki wodnej, w wykazie określonym w ust. 1 i 2 należy podać dane wymienione w ust. 2 pkt 1, 2, 5 i 6, a nadto wyrażony w hektarach obszar tych gruntów należących do poszczególnych właścicieli, które objęte zostały danym systemem drenarskim, oraz wysokość stawki opłat melioracyjnych z jednego hektara gruntów objętych tym systemem.
§  4.
1.
Wysokość opłaty przypadającej od każdego z zainteresowanych właścicieli gruntów, położonych w danej gromadzie (mieście, osiedlu), uzyskuje się przez pomnożenie ustalonej dla tej gromady (miasta, osiedla) stawki z 1 ha gruntów przez ilość hektarów tych gruntów, należących do poszczególnego właściciela, na które urządzenia wodnomelioracyjne wywierają dodatni wpływ.
2.
Jeżeli na obszarze nie objętym działalnością spółki wodnej wykonana była odbudowa drenowań, wysokość opłaty melioracyjnej, przypadającej od każdego z zainteresowanych właścicieli gruntów, uzyskuje się przez pomnożenie ustalonej dla danej gromady (miasta, osiedla) stawki z 1 ha gruntów przez ilość hektarów tych gruntów, należących do poszczególnego właściciela, które objęte są danym systemem drenarskim.
3.
W razie gdy melioracje wodne wykonane zostały w związku ze scaleniem gruntów, do wymiaru opłat przyjmuje się wyrażony w hektarach obszar tego gruntu, jaki zainteresowany właściciel uzyskał w wyniku scalenia.
4.
Jeżeli zainteresowany właściciel gruntu w czasie wykonywania robót melioracyjnych dostarczył materiał, robociznę lub świadczył usługi transportowe z własnej inicjatywy lub w ramach świadczeń obowiązkowych (art. 4 ust. 5), należną od niego opłatę melioracyjną zmniejsza się o wartość robocizny, materiału lub usług transportowych, chyba że na wniosek zainteresowanego za świadczenia te otrzymał zapłatę.
5.
Jeżeli zainteresowany właściciel gruntu w związku z wykonywaniem melioracji poniósł szkodę, opłatę melioracyjną obliczoną w sposób wskazany w ust. 1 i 2 zmniejsza się o wartość szkód, obliczonych z uwzględnieniem zasad ustalonych w art. 8 ust. 1-4 i 6.
§  5.
1.
Wartość świadczeń określonych w § 4 ust. 4 ustala się odpowiednio do rodzaju świadczenia, a mianowicie:
1)
za robociznę - według cen akordowych, a w razie wykonania prac nie objętych systemem akordowym według czasowego systemu płac (dwniówkowo-godzinowego), określonego układem zbiorowym w budownictwie,
2)
za materiały - według cennika materiałów budowlanych lub cen miejscowych, jeżeli takie były przyjęte jako obowiązujące w kosztorysie umownym,
3)
za usługi transportowe - według taryfy towarowej przewozów konnych lub taryfy towarowej stosowanej w przedsiębiorstwach Państwowej Komunikacji Samochodowej.
2.
Decyzje ustalające wartość szkód określonych w art. 8 ust. 2 wydaje organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej na podstawie komisyjnie dokonanych oględzin na miejscu w obecności poszkodowanego. W skład komisji wchodzą:
1)
przedstawiciel organu administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel wykonawcy (art. 6 ust. 2),
3)
rzeczoznawca wyznaczony przez organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej,
4)
przedstawiciel biura gromadzkiej rady narodowej.
3.
Nieobecność poszkodowanego nie wstrzymuje oględzin ani ustalenia rodzaju i wartości szkód.
4.
Poszkodowanemu niezadowolonemu z decyzji organu administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej przysługuje odwołanie stosownie do przepisów o postępowaniu administracyjnym.
5.
Jeżeli odszkodowanie ustalone w trybie określonym w ust. 2-4 łącznie z wartością robocizny, materiałów lub usług transportowych dostarczonych przez poszkodowanego jest wyższe od przypadającej od poszkodowanego opłaty melioracyjnej - nadwyżkę wypłaca wykonawca robót (art. 6 ust. 2) w terminie 30 dni od dnia ustalenia wysokości opłaty melioracyjnej.
6.
Jeżeli poszkodowany nie jest zobowiązany do uiszczenia opłaty melioracyjnej, odszkodowanie w całości wypłaca wykonawca robót w terminie 30 dni od dnia ustalenia wartości szkody.
§  6.
1.
Wysokość opłat melioracyjnych podlegających uiszczeniu przez spółkę wodną, z wyjątkiem opłat za odbudowę drenowań, ustala biuro gromadzkiej rady narodowej w sposób określony w §§ 4 i 5 ust. 1-5 jako sumę opłat przypadających z tytułu melioracji gruntów, które stanowią własność poszczególnych członków spółki, pomniejszoną o 10% (§ 2 ust. 2).
2.
Wykaz opłat przypadających z tytułu melioracji gruntów stanowiących własność poszczególnych członków spółki wodnej biuro gromadzkiej rady narodowej załącza do orzeczenia ustalającego opłatę należną od spółki wodnej.
3.
Opłatę melioracyjną z tytułu odbudowy drenowań wykonanych na obszarze objętym działalnością spółki wodnej pokrywa zarząd tej spółki w wysokości kosztów wymienionych w § 3 ust. 5 pkt 5, pomniejszonych o wartość materiałów, robocizny i usług transportowych oraz ewentualnych szkód (§ 3 ust. 5 pkt 3 i 4).
4.
Zarząd spółki wodnej uprawniony jest do wymierzania datków, podlegających uiszczeniu na rzecz spółki przez poszczególnych jej członków z tytułu melioracji należących do nich gruntów, w wysokości opłat podanych w wykazie określonym w ust. 2, jak również do wymierzania datków na rzecz spółki z tytułu pokrycia kosztów wykonanej odbudowy drenowań, proporcjonalnie do powierzchni zdrenowanych gruntów każdego z członków spółki.
§  7.
1.
Decyzje o ustaleniu opłat melioracyjnych biuro gromadzkiej rady narodowej podaje do wiadomości zainteresowanym przez wywieszenie w lokalu tego biura na okres 14 dni. Jeżeli melioracje wykonano na wniosek spółki wodnej - decyzję o ustaleniu opłat doręcza się ponadto zarządowi tej spółki.
2.
Od decyzji biura gromadzkiej rady narodowej o ustaleniu opłat melioracyjnych przysługuje spółce wodnej lub zainteresowanemu właścicielowi gruntu odwołanie stosownie do przepisów o postępowaniu administracyjnym.
§  8.
1.
Jeżeli w związku z wykonywanymi przez Państwo urządzeniami melioracji wodnych półpodstawowych i szczegółowych (art. 6) zgłoszone zostaną wnioski o odszkodowanie przez osoby, których prawa uprzednio nabyte na podstawie ustawy wodnej zostały ograniczone lub w inny sposób dotknięte działaniem tych urządzeń (art. 8 ust. 5), decyzje w sprawie tych wniosków wydają organy gospodarki wodnej stosownie do przepisów ustawy wodnej, po przeprowadzeniu odrębnych dochodzeń.
2.
Ustalone w trybie określonym w ust. 1 odszkodowanie zalicza się do kosztów wykonania urządzeń melioracji wodnych. Odszkodowanie to wypłaca Państwo, z tym że zainteresowani właściciele gruntów, na których wniosek urządzenia te zostały wykonane, zwracają wypłacone przez Państwo odszkodowanie w formie dodatkowych opłat.
3.
Opłaty dodatkowe (ust. 2) wymierza się w sposób i na zasadach ustalonych dla wymiaru opłat melioracyjnych.
§  9.
Opłaty melioracyjne za wykonanie przez Państwo melioracji wodnych półpodstawowych i szczegółowych płatne są do dnia 30 października tego roku kalendarzowego, w którym upływa dwuletni okres od ukończenia tych robót. Jeżeli jednak okres ten upływa w listopadzie lub grudniu danego roku kalendarzowego, opłaty płatne są do dnia 30 października roku następnego.
§  10.
1.
Opłaty melioracyjne za wykonanie przez Państwo melioracji półpodstawowych i szczegółowych mogą być przez prezydium gromadzkiej rady narodowej rozłożone na raty, płatne w terminach rocznych do dnia 30 października każdego roku kalendarzowego. Okres spłaty całości nie może przekraczać:
1)
za wykonanie urządzeń półpodstawowych, a wyjątkiem urządzeń do rolniczego wykorzystania ścieków 6 lat;
2)
za wykonanie urządzeń szczegółowych:
a)
za drenowanie nowe rurkowe o rozstawie sączków powyżej 13 m 10 lat,
b)
za drenowanie nowe rurkowe o rozstawie sączków 13 m i poniżej 13 m 15 lat,
c)
za odbudowę drenowań rurkowych 10 lat,
d)
za urządzenia deszczowni 10 lat,
e)
za budowę i odbudowę stawów rybnych 6 lat,
f)
za inne roboty, z wyjątkiem zagospodarowania łąk 6 lat;
3)
za wykonanie urządzeń melioracji półpodstawowych i szczegółowych rozprowadzających ścieki na terenach rolniczego ich wykorzystania 6 lat

- licząc od upływu dwuletniego okresu po ukończeniu robót melioracyjnych (§ 9).

2.
Organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej ustali dla poszczególnych gromad (miast, osiedli) ostateczne terminy uiszczenia całości opłat w ramach określonych w ust. 1.
3.
W razie uiszczenia całej należności z tytułu opłat melioracyjnych do dnia 30 października tego roku kalendarzowego, w którym upływa dwuletni okres od ukończenia robót (§ 9) - wysokość opłat obniża się o 10%.
4.
W razie przedterminowego uiszczenia jednorazowo co najmniej 50% wszystkich rat, których terminy płatności jeszcze nie zapadły - wysokość sumy tych rat obniża się o 6%.
5.
Ulgi określone w ust. 3 i 4 stosuje się również w przypadku zaliczenia na poczet opłat melioracyjnych odszkodowania za grunt wywłaszczony stosownie do przepisów art. 12 oraz w przypadku zaliczenia wartości świadczeń w naturze na poczet opłat melioracyjnych.
§  11.
Przepisy §§ 9 i 10 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do należności Państwa z tytułu opłat dodatkowych (§ 8 ust. 2).
§  12.
1.
Jeżeli grunty położone w obrębie terenów bagiennych lub kompleksów łąkowo-pastwiskowych albo terenów przewidzianych do rolniczego wykorzystania ścieków stanowią własność osób prywatnych, a przy tym mogą być bardziej racjonalnie zagospodarowane w ramach państwowej gospodarki rolnej, organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej może, za zgodą zainteresowanego właściciela, wydać decyzję o przejęciu na własność Państwa odpowiedniej części takich gruntów zamiast przypadającej od niego opłaty melioracyjnej (art. 4 ust. 4).
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 zainteresowanemu właścicielowi gruntów przysługują ulgi analogiczne, jak z tytułu przedterminowej spłaty opłat melioracyjnych (§ 10 ust. 3 i 4); jako podstawę rozliczeń z tytułu przejęcia na rzecz Państwa części jego gruntów przyjmuje się ceny stosowane przy sprzedaży odpowiednich gruntów państwowych nieruchomości rolnych.
3.
Ostateczna decyzja o przejęciu gruntu na własność Państwa stanowi tytuł do ujawnienia tego prawa w księdze wieczystej.
§  13.
1.
Wysokość opłat melioracyjnych z tytułu zagospodarowania łąk, przypadających do zapłaty przez każdego z zainteresowanych właścicieli gruntów, ustala biuro gromadzkiej rady narodowej na podstawie wykazu sporządzonego przez organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej w terminie trzech miesięcy od dnia ukończenia robót.
2.
W wykazie należy podać:
1)
nazwę gromady (miasta, osiedla),
2)
imiona i nazwiska właścicieli tych gruntów, które objęto zagospodarowaniem,
3)
wyrażony w hektarach obszar zagospodarowanego gruntu należący do każdego z zainteresowanych właścicieli,
4)
zastosowaną na obszarze wskazanym w pkt 3 metodę zagospodarowania (uprawa pełna, podsiew, nawożenie),
5)
wysokość stawki opłat za zagospodarowanie 1 ha łąk w danej gromadzie (mieście, osiedlu), oddzielnie dla każdej z metod zagospodarowania (uprawa pełna, podsiew, nawożenie),
6)
wartość nawozów, robocizny i usług transportowych świadczonych przez poszczególnych właścicieli (pkt 2) w związku z zagospodarowaniem ich łąk.
3.
Wysokość stawki opłat z tytułu zagospodarowania 1 ha łąk (ust. 2 pkt 5) uzyskuje się przez podzielenie ogólnej kwoty podlegających zwrotowi kosztów (§ 2 ust. 1 pkt 2 lit. g oraz art. 4 ust. 7) z tytułu zagospodarowania odpowiednią metodą łąk w danej gromadzie (mieście, osiedlu) przez ilość hektarów łąk objętych takim zagospodarowaniem.
4.
Wartość dostarczonych nawozów oraz wartość robocizny i usług transportowych (ust. 2 pkt 6) ustala się według obowiązujących cenników kosztorysowych w wysokości normatywnych kosztów bezpośrednich w rozumieniu przepisów o kosztorysowaniu robót.
5.
Jeżeli zagospodarowanie łąk wykonane było na obszarze objętym działalnością spółki wodnej, wykaz, o którym mowa w ust. 1 i 2, sporządza organ administracji rolnej prezydium powiatowej rady narodowej po zasięgnięciu opinii zarządu tej spółki.
§  14.
1.
Wysokość opłaty przypadającej od każdego z właścicieli tych gruntów, które objęte były zagospodarowaniem (§ 13 ust. 2 pkt 2), uzyskuje się przez przemnożenie odpowiedniej dla danej metody zagospodarowania stawki opłat z 1 ha (§ 13 ust. 2 pkt 5) przez ilość hektarów zagospodarowanych taką metodą łąk należących do tego właściciela.
2.
Jeżeli zainteresowany właściciel gruntu do zagospodarowania, o którym mowa w § 13, dostarczył nawozy i wykonał roboty we własnym zakresie, opłatę ustala się jedynie w wysokości odpowiadającej kosztowi mieszanki traw i roślin motylkowych.
3.
Przy ustalaniu opłat określonych w ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przepisy § 4 ust. 2-4, § 6 ust. 1, 2 i 4, § 7 oraz § 10 ust. 5 i § 12 ust. 2.
§  15.
1.
Opłaty, o których mowa w § 14, powinny być uiszczone:
1)
przy zagospodarowaniu metodą nawożenia - w całości do dnia 30 października roku następnego po przeprowadzeniu nawożenia,
2)
przy zagospodarowaniu metodą podsiewu i metodą pełnej uprawy - w dwóch ratach rocznych płatnych do dnia 30 października każdego roku, licząc od upływu jednego roku po ukończeniu robót.
2.
W razie uiszczenia całej należności w przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 1 w tym roku, w którym przeprowadzone było nawożenie, a w przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 2 - w terminie do dnia 30 października roku następującego po roku, w którym wykonano roboty - wysokość opłat obniża się o 10%.
3.
Należność z tytułu opłat za roboty wymienione w ust. 1 pkt 2 obniża się o 6% - jeżeli przynajmniej jedna rata wpłacona zostanie przed terminem jej płatności.
§  16.
Drogi dojazdowe niezbędne dla umożliwienia właściwego użytkowania zmeliorowanego obszaru mogą być budowane na koszt Państwa (ze środków przewidzianych na melioracje) w obrębie meliorowanych terenów bagiennych lub kompleksów łąkowo-pastwiskowych w tych przypadkach, gdy będą objęte dokumentacją - projektowo-kosztorysową sporządzoną dla inwestycji melioracyjnych na tych terenach (kompleksach).
§  17.
1.
Jeżeli drogi dojazdowe (§ 16) po ich wybudowaniu odpowiadać będą warunkom uzasadniającym zaliczenie do którejkolwiek z kategorii dróg publicznych, do dróg tych, po zaliczeniu ich w trybie przepisów o drogach publicznych do odpowiedniej kategorii drogi publicznej, stosuje się te przepisy.
2.
Utrzymanie dróg dojazdowych, nie zaliczonych do kategorii dróg publicznych, należy do właścicieli tych gruntów zmeliorowanych, dla których właściwego zagospodarowania droga została wybudowana; koszty utrzymania takich dróg ponoszą właściciele zmeliorowanych gruntów w wysokości proporcjonalnej do powierzchni tych gruntów.
3.
Jeżeli droga dojazdowa (ust. 2) wybudowana została dla właściwego zagospodarowania zmeliorowanych gruntów państwowych, a grunty te oddane zostały w zarząd, użytkowanie lub dzierżawę, koszty utrzymania takiej drogi obciążają zarządcę, użytkownika lub dzierżawcę w wysokości obliczonej stosownie do przepisu ust. 2.
4.
Nadzór państwowy nad utrzymaniem dróg dojazdowych określonych w ust. 2 sprawują biura gromadzkich rad narodowych.
§  18.
1.
Jeżeli wykonawca robót nie jest w stanie we własnym zakresie zabezpieczyć wykonania przewidzianych planem robót z zakresu melioracji półpodstawowych czy szczegółowych (z wyjątkiem zagospodarowania łąk) bądź bezpośrednio z nimi związanych melioracji podstawowych, biuro gromadzkiej rady narodowej na wniosek wykonawcy robót może zobowiązać spółkę wodną oraz nie zorganizowanych w spółkę wodną zainteresowanych właścicieli takich gruntów, na których mają być wykonane te roboty, do świadczenia robocizny, materiału lub usług transportowych (art. 4 ust. 5).
2.
Wykonawca robót równocześnie z wnioskiem o wprowadzenie obowiązku świadczenia powinien zgłosić odpowiednie zapotrzebowanie na te świadczenia.
3.
Wniosek wraz z zapotrzebowaniem powinien być zgłoszony do biura właściwej gromadzkiej rady narodowej przynajmniej na 2 miesiące przed zamierzonym przystąpieniem do wykonania robót.
4.
W zapotrzebowaniu należy wskazać:
1)
obszar (ilość hektarów), na którym mają być wykonane roboty, i rodzaj tych robót,
2)
nazwę i siedzibę spółki wodnej oraz imiona i nazwiska zainteresowanych właścicieli gruntów nie zorganizowanych w spółkę wodną,
3)
ilość hektarów gruntów przewidzianych do zmeliorowania, objętych działalnością spółki wodnej lub spółdzielni produkcyjnej albo też należących do poszczególnych właścicieli nie zorganizowanych w spółkę wodną,
4)
rodzaj i rozmiar świadczeń przewidzianych do wykonania w trybie określonym w ust. 1 oraz termin ich wykonania,
5)
ogólną wartość poszczególnego rodzaju świadczeń, jakie w danym roku niezbędne będą dla zrealizowania planu robót.
§  19.
1.
Biuro gromadzkiej rady narodowej w oparciu o zapotrzebowanie określone w § 18 ust. 2-4 wzywa spółkę wodną oraz zainteresowanych właścicieli gruntów do wykonania określonych świadczeń; wezwanie powinno być doręczone przynajmniej na 14 dni przed terminem, w którym zobowiązany powinien zgłosić się do wykonania świadczenia. Odpis wykazu osób wezwanych do wykonania świadczeń doręcza się wykonawcy robót.
2.
Wezwanie stanowi decyzję w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, która w szczególności powinna zawierać:
1)
wysokość obowiązkowych świadczeń wyrażoną w złotych i czas trwania tych świadczeń,
2)
adres i nazwę kierownictwa budowy,
3)
termin, w jakim zobowiązany powinien się zgłosić do kierownictwa budowy w celu otrzymania przydziału roboty lub stosownie do potrzeb - w celu dostarczenia materiału albo świadczenia usługi transportowej,
4)
pouczenie o skutkach niedopełnienia obowiązku świadczeń (§ 21 ust. 2).
3.
Wysokość obowiązkowych świadczeń (ust. 2 pkt 1) nie może przekraczać:
1)
przy drenowaniu 250 zł,
2)
w pozostałych przypadkach 120 zł

- licząc na 1 ha meliorowanych gruntów przy uwzględnieniu cen i taryf określonych w § 5 ust. 1.

4.
Biuro gromadzkiej rady narodowej, ustalając wysokość obowiązkowych świadczeń, powinno wziąć pod uwagę stan gospodarstwa rolnego zainteresowanego właściciela gruntu, ilość osób zdolnych do pracy w tym gospodarstwie, a w przypadku świadczenia usług transportowych - ilość i rodzaj pojazdów, jakimi zainteresowani dysponują.
5.
Termin wykonania świadczeń należy określić w porozumieniu z kierownictwem budowy, przy czym termin ten nie może przypadać w okresie szczególnego nasilenia prac polowych, jak siewy, żniwa i wykopki.
6.
W wezwaniu do świadczeń skierowanym do spółki wodnej biuro gromadzkiej rady narodowej określa rodzaj świadczeń, ogólną ich wartość oraz termin wykonania z pouczeniem, że zarząd spółki we własnym zakresie powinien wyznaczyć zobowiązanych do świadczenia robót, materiałów lub usług transportowych.
7.
Wniesienie odwołania nie wstrzymuje obowiązku wykonania świadczeń.
§  20.
1.
Obowiązek bezpośredniego świadczenia robót nie dotyczy:
1)
młodocianych w wieku do lat 18 oraz kobiet,
2)
inwalidów bez względu na wiek oraz mężczyzn w wieku powyżej lat 60.
2.
Biuro gromadzkiej rady narodowej, w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia bądź inną ważną przyczyną, może zwolnić od obowiązku bezpośredniego świadczenia robocizny także i inne osoby, jak również w przypadkach uzasadnionych zwolnić od obowiązku świadczenia usług transportowych.
3.
Zwolnienia wymienione w ust. 2 wydaje biuro gromadzkiej rady narodowej po zaopiniowaniu przez komisję rolnictwa i zaopatrzenia ludności gromadzkiej rady narodowej.
§  21.
1.
Wykonawca robót (kierownik budowy), po upływie okresu wyznaczonego na wykonanie świadczeń, obowiązany jest zawiadomić biuro gromadzkiej rady narodowej, kto i w jakim zakresie nie wykonał obowiązkowych świadczeń.
2.
Spółki wodne oraz zainteresowani właściciele gruntów nie zorganizowani w spółkę wodną, którzy w czasie ustalonym przez biuro gromadzkiej rady narodowej nie wykonali świadczeń bez uzasadnionego usprawiedliwienia, obowiązani są uiścić opłaty melioracyjne w terminie do dnia 30 października tego roku kalendarzowego, w którym roboty zostały ukończone. Jeżeli jednak roboty ukończone zostały w listopadzie lub grudniu danego roku kalendarzowego, opłata powinna być uiszczona w terminie do dnia 30 października roku następnego, a w przypadku rozłożenia opłat melioracyjnych na raty (§ 10 ust. 1) okres spłaty całości należnych od nich opłat nie może przekraczać połowy okresów wymienionych w § 10 ust. 1 pkt 2 licząc od daty ukończenia robót.
3.
Rozliczenia z tytułu wykonania obowiązkowych świadczeń odbywają się stosownie do przepisów § 3 ust. 2 pkt 5 i ust. 5 pkt 3, § 4 ust. 4, § 5 ust. 1 i 5 oraz § 6 ust. 3.
§  22.
Przepisy rozporządzenia dotyczące biur gromadzkich rad narodowych stosuje się odpowiednio do właściwych do spraw rolnych organów prezydiów miejskich (dzielnicowych) rad narodowych oraz rad narodowych osiedli.
§  23.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrom Rolnictwa i Finansów oraz Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024