Tabela stanowisk i uposażenia pracowników administracyjnych w sądach powszechnych i w sądach ubezpieczeń społecznych oraz ustalenie dodatku uzasadnionego szczególnymi warunkami pracy i specjalnymi kwalifikacjami (dodatku sądowego).

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 1958 r.
w sprawie tabeli stanowisk i uposażenia pracowników administracyjnych w sądach powszechnych i w sądach ubezpieczeń społecznych oraz ustalenia dodatku uzasadnionego szczególnymi warunkami pracy i specjalnymi kwalifikacjami (dodatku sądowego).

Na podstawie art. 5 pkt 1 i 2, art. 7 ust. 2 i art. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o uposażeniu pracowników państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 39) oraz art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. z 1949 r. Nr 11, poz. 72) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie stosuje się do pracowników administracyjnych, objętych ustawą z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. z 1949 r. Nr 11, poz. 72) i art. 9 dekretu z dnia 14 maja 1946 r. o tymczasowym unormowaniu stosunku służbowego funkcjonariuszów państwowych (Dz. U. Nr 22, poz. 139 z późniejszymi zmianami), a zatrudnionych w sądach powszechnych i w sądach ubezpieczeń społecznych.
§  2.
1.
Dla pracowników wymienionych w § 1 ustala się stanowiącą załącznik nr 1 tabelę stanowisk służbowych, zawierającą grupy uposażenia zasadniczego, dodatki funkcyjne i służbowe oraz wymagania kwalifikacyjne obowiązujące dla tych stanowisk.
2.
Zasady kwalifikowania pracowników do stanowisk przewidzianych w tabeli określa instrukcja stanowiąca załącznik nr 2.
§  3.
1.
Minister Sprawiedliwości może w porozumieniu z Ministrem Finansów w drodze rozporządzenia uzupełniać tabelę dalszymi stanowiskami i ustalić dla nich odpowiednie grupy zaszeregowania i dodatki.
2.
Minister Sprawiedliwości może w drodze rozporządzenia:
1)
określić bliżej rodzaj niezbędnego na danym stanowisku wykształcenia,
2)
w stosunku do stanowisk kierowniczych i nadzorczych - przedłużyć ustalone w tabeli okresy praktyki zawodowej w wymiarze sprawiedliwości.
§  4.
1.
Z zastrzeżeniem przepisów ust. 2 i 3 do pracy w sądach powszechnych i sądach ubezpieczeń społecznych mogą być przyjmowani na stanowiska wymienione w tabeli lub awansowani na wyższe stanowiska tylko pracownicy odpowiadający wymaganiom kwalifikacyjnym, przewidzianym dla tych stanowisk.
2.
Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego może w wyjątkowych przypadkach przyjąć do pracy w Sądzie Najwyższym lub awansować na określone stanowisko osobę nie posiadającą kwalifikacji bądź odpowiedniej praktyki zawodowej, wymaganych dla tego stanowiska według tabeli, jeżeli osoba ta wyróżnia się wybitnymi zdolnościami i osiągnięciami w pracy na dotychczas zajmowanych stanowiskach. To uprawnienie przysługuje również Prezesowi Trybunału Ubezpieczeń Społecznych w stosunku do pracowników Trybunału i okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych oraz prezesom sądów wojewódzkich w stosunku do pracowników podległych im sądów wojewódzkich i sądów powiatowych.
3.
Łączna suma uposażeń pracowników zatrudnionych w warunkach określonych w ust. 2 nie może przekroczyć 1% planowanego funduszu płac dla sądów powszechnych i sądów ubezpieczeń społecznych.
§  5.
Zakwalifikowania pracownika przyjmowanego do pracy do stanowiska przewidzianego w tabeli dokonuje kierownik jednostki upoważniony do przyjęcia pracownika.
§  6.
Zaszeregowanie pracownika do grup uposażenia przewidzianych w tabeli uposażeń następuje z zachowaniem zasad rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie ustalenia stanowisk służbowych i zaszeregowania do grup uposażenia pracowników państwowych, podlegających ustawie o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. Nr 14, poz. 92), z tym że Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego w stosunku do pracowników Sądu Najwyższego, prezes sądu wojewódzkiego w stosunku do pracowników sądu wojewódzkiego i podległych sądów powiatowych oraz Prezes Trybunału Ubezpieczeń Społecznych i prezesi okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych w stosunku do pracowników podległych im sądów mogą przyznać przy przyjęciu pracownika do służby państwowej grupę uposażenia bezpośrednio wyższą od najniższej przewidzianej w tabeli dla danego stanowiska, jeżeli posiada on dłuższą praktykę w zakresie czynności związanych z jego stanowiskiem od przewidzianej w tabeli.
§  7.
Kwoty miesięcznego uposażenia dla poszczególnych grup uposażenia wymienionych w tabeli przewidziane są:
1)
dla pracowników zatrudnionych w Sądzie Najwyższym i Trybunale Ubezpieczeń Społecznych - w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 1956 r. w sprawie uposażenia pracowników zatrudnionych w ministerstwach i urzędach centralnych (Dz. U. Nr 10, poz. 54),
2)
dla pracowników pozostałych sądów - w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1956 r. w sprawie uposażenia pracowników zatrudnionych w prezydiach rad narodowych i terenowych organach podległych ministrom (Dz. U. Nr 20, poz. 98).
§  8.
1.
Pracownikom wymienionym w § 1 przyznaje się dodatek uzasadniony szczególnymi warunkami pracy i specjalnymi kwalifikacjami (dodatek sądowy) i to:
1)
w wysokości 30 - 50% uposażenia zasadniczego - pełniącym obowiązki na stanowiskach kierowniczych bądź nadzorczych oraz starszych sekretarzy, sekretarzy i kasjerów,
2)
w wysokości 20 - 40% uposażenia zasadniczego - wszystkim pozostałym pracownikom, z wyłączeniem komorników sądowych, rejestratorów, starszych maszynistek i maszynistek w hali maszyn, kierowników central telefonicznych i woźnych (gońców).
2.
Dodatek wymieniony w ust. 1 przysługuje niezależnie od innych dodatków pobieranych przez uprawnionego do nich pracownika, z wyłączeniem jednak dodatku przewidzianego w uchwale nr 100 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1953 r. w sprawie przyznawania niektórym kategoriom pracowników państwowych dodatków uzasadnionych specjalnymi kwalifikacjami i warunkami służby (Monitor Polski Nr A-10, poz. 139 z późniejszymi zmianami).
3.
Maksymalna stawka dodatku sądowego nie może dla pracowników administracyjnych zatrudnionych w Sądzie Najwyższym i Trybunale Ubezpieczeń Społecznych przekroczyć maksymalnej stawki dodatku specjalnego przewidzianej dla poszczególnych grup uposażenia zasadniczego na podstawie powołanej w ust. 2 uchwały Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1953 r.
4.
Zasady przyznawania dodatku wymienionego w ust. 1 oraz wykaz stanowisk kierowniczych i nadzorczych ustali Minister Sprawiedliwości.
§  9.
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach przewidzianych w tabeli w dniu wejścia w życie rozporządzenia zachowują te stanowiska niezależnie od posiadanych kwalifikacji i praktyki zawodowej.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 1956 r. w sprawie zaszeregowania niektórych stanowisk służbowych do grup uposażenia zasadniczego oraz stawek dodatków funkcyjnych i służbowych (Dz. U. Nr 24, poz. 112) oraz inne przepisy w sprawach niniejszym rozporządzeniem uregulowanych.
§  11.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Sprawiedliwości i Ministrowi Finansów.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 maja 1958 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1 1

TABELA STANOWISK PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH ZATRUDNIONYCH W SĄDACH POWSZECHNYCH I W SĄDACH UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

Jednostka Lp. Stanowisko Uposażenie Kwalifikacje Lata praktyki zawodowej
zasadnicze (grupy) dodatek (stawka) ogółem w wymiarze sprawiedliwości
Sąd Najwyższy 1 Naczelnik sekretariatu V-III 3 a) wyższe prawnicze 3 3
prezydialnego b) średnie ogólne i egzamin

sekretarski

8 8
2 Kierownik oddziału finansowo-rachunkowego główny księgowy V-III 3 średnie finansowe albo średnie ogólne i kurs rachunkowości sądowej 7 7
3 Kierownik V-IV 5-4 a) wyższe prawnicze 2 2
Sąd Najwyższy 3a Kierownik sekretariatu, sekcji VI–V 5 a) wyższe prawnicze

b) średnie ogólne i

egzamin sekretarski

2

6

1 sekr.

6

sekretariatu b) średnie ogólne i egzamin

sekretarski

7 7
4 Kierownik VI-V a a) wyższe 2
biblioteki b) średnie 5
5 Starszy referent VI-V a średnie 3 2
6 Intendent VII-V a-5 średnie 3 2
Sąd wojewódzki 7 Kierownik oddziału V-IV 4-3 średnie ogólne i egzamin sekretarski 6 6
8 Kierownik V-IV 4-3 a) wyższe ekonomiczne 3 1
oddziału

finansowo-

rachunkowego główny księgowy

b) średnie finansowe albo

średnie ogólne i kurs

rachunkowości sądowej

6 6
9 Kierownik samodzielnej sekcji kadr V-IV 4-3 średnie ogólne 6 4
10 Starszy V-IV 5-4 a) wyższe prawnicze 2 2
inspektor b) średnie ogólne i egzamin

sekretarski

6 6
11 Starszy inspektor V-IV 5-4 a) wyższe ekonomiczne 3 1
oddziału

finansowo-

rachunkowego

b) średnie finansowe albo

średnie ogólne i kurs

rachunkowości sądowej

6 6
12 Kierownik VI-V 5 a) wyższe prawnicze 2 1 sekr.
sekretariatu b) średnie ogólne i egzamin

sekretarski

6 6
13 Inspektor VI-V 5 średnie ogólne i egzamin sekretarski 4 4
14 inspektor oddziału finansowo-rachunkowego VI-V 5 średnie finansowe albo ogólne i kurs rachunkowości sądowej 4 4
15 Starszy referent VI-V b średnie 3 2
16 Główny kasjer sądowy VII-VI a a) średnie i kurs

rachunkowości sądowej

3 2
b) niepełne średnie i kurs

rachunkowości sadowej

4 3
17 Kierownik biblioteki VII-VI a średnie 3
18 Starszy IX-VII - a) średnie 1
rachmistrz b) niepełne średnie 2
Sąd powiatowy 19 Kierownik sekretariatu VI-V a-5 średnie ogólne i egzamin sekretarski 5 5
Sąd powiatowy 19a Kurator zawodowy dla nieletnich V-IV 5-4 a) wyższe

b) średnie pedagogiczne

c) średnie ogólne

3

4

5

-

1

3

Sąd powiatowy 19b Główny księgowy VI–V a średnie finansowe albo średnie ogólne i kurs rachunkowości sądowej 4 2
20 Komornik VI-V - a) wyższe prawnicze 1 1
b) średnie i egzamin na

stanowisko komornika

1 1 u komornika
Trybunał Ubezpieczeń 21 Naczelnik sekretariatu V-IV 5-4 a) wyższe prawnicze 2 1
Społecznych b) średnie ogólne i egzamin

sekretarski

6 6
22 Kierownik V-IV 5-4 a) wyższe ekonomiczne 2 1
oddziału

finansowo-

rachunkowego główny księgowy

b) średnie finansowe lub

średnie ogólne i kurs

rachunkowości sądowej

6 6
23 Starszy inspektor V-IV 5-4 średnie finansowe lub średnie ogólne i kurs rachunkowości sadowej 6 6
24 Kierownik biblioteki VI-V a średnie 5
25 Kierownik biura VII-V a-5 a) średnie ogólne 3 2
sekretariatu b) niepełne średnie 4 3
Okręgowy sąd ubezpieczeń 26 Kierownik sekretariatu VI-V 5 a) wyższe prawnicze 2 1
społecznych b) średnie ogólne i egzamin

sekretarski

5 5
27 Kierownik rachuby główny księgowy VI-V 5 a) średnie finansowe lub

ogólne i kurs

rachunkowości sadowej

5 5
b) niepełne średnie i kurs

rachunkowości sadowej

6 5
Wszystkie sądy 28 Starszy sekretarz sądowy VII-VI b o ile prowadzi sekcję-a średnie ogólne i egzamin sekretarski 3 3
29 Referent VIII-VI c-b a) średnie 1 1
b) niepełne średnie 2 1
30 Samodzielny księgowy VIII-VI c-b a) średnie i kurs

rachunkowości sądowej

3 1
b) niepełne średnie i kurs

rachunkowości sądowej

4 2
31 Sekretarz sądowy VIII-VII b średnie ogólne i egzamin sekretarski 1 1 pomoc sekretarska
32 Księgowy VIII-VI - a) średnie 1 -
b) niepełne średnie i kurs

rachunkowości sądowej

2 1
33 Kierownik hali maszyn VIII-VII c a) niepełne średnie,

znajomość pisania i

konserwacji maszyn

2 1
b) podstawowe, znajomość

pisania i konserwacji

maszyn

3 2
34 Starsza maszynistka VIII-VII - podstawowe i umiejętność pisania na maszynie co najmniej 220 uderzeń na minutę 1 1
35 Kasjer IX-VII c a) niepełne średnie i kurs

rachunkowości sądowej

1 1
b) podstawowe i kurs

rachunkowości sądowej

2 2
36 Pomocnik sekretarza IX-VIII d średnie ogólne
37 Woźny sądowy IX-VIII d a) niepełne średnie - -
b) podstawowe 1 1
38 Starszy IX-VIII - a) niepełne średnie - -
rejestrator b) podstawowe 1 1
39 Rejestrator XI-IX - podstawowe - -
40 Maszynistka XI-IX - podstawowe i umiejętność pisania na maszynie co najmniej 180 uderzeń na minutę - -
41 Kierownik centrali telefonicznej X-VIII - podstawowe 1 -
42 Starszy woźny X-IX - podstawowe 1 -
43 Woźny XII-X - podstawowe - -

ZAŁĄCZNIK Nr 2

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD KWALIFIKOWANIA DO STANOWISK PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNYCH ZATRUDNIONYCH W SĄDACH POWSZECHNYCH I W SĄDACH UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

1.
Tabela stanowisk (załącznik nr 1) ustala:
a)
nazwy stanowisk,
b)
uposażenie zasadnicze oraz dodatki funkcyjne albo służbowe, przywiązane do stanowiska,
c)
wymagania kwalifikacyjne dla poszczególnych stanowisk.
2.
Wymagania kwalifikacyjne tak w zakresie wykształcenia, jak i praktyki zawodowej są minimalne dla kandydatów na dane stanowiska. Posiadanie przez pracownika lub nabycie w toku pracy wyższych kwalifikacji nie tworzą podstawy do awansu lub zakwalifikowania pracownika na inne stanowisko, aniżeli wynikające z tytułu pełnionych czynności.
3.
Przez wykształcenie wyższe należy rozumieć udokumentowane ukończenie szkoły wyższej bądź szkoły uznanej przez władze oświatowe za wyższą (np. Wyższa Szkoła Prawnicza im. T. Duracza).
4.
Przez wykształcenie średnie należy rozumieć udokumentowane ukończenie szkoły średniej ogólnokształcącej lub innej upoważniającej do studiów na wyższych uczelniach. Przez wykształcenie średnie ogólne należy rozumieć udokumentowane ukończenie szkoły średniej ogólnokształcącej lub innej upoważniającej do studiów uniwersyteckich. Za równorzędne z wykształceniem średnim ogólnym uważa się również ukończenie szkoły prawniczej.
5.
Od wymagania średniego wykształcenia przewidzianego w tabeli - poza przypadkiem z § 9 rozporządzenia - zwolnieni są pracownicy sądowi, którzy takie zwolnienie uzyskali na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości, wydanego w trybie art. 154 prawa o ustroju sądów powszechnych z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. z 1950 r. Nr 39, poz. 360), oraz art. 40 ustawy z dnia 28 lipca 1939 r. - Prawo o sądach ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 71, poz. 476).
6.
Przez niepełne średnie wykształcenie należy rozumieć udokumentowane ukończenie sześciu klas gimnazjum tzw. dawnego typu lub czterech klas gimnazjum tzw. nowego typu, potwierdzone odpowiednim świadectwem (tzw. mała matura). We wszystkich innych przypadkach niepełne średnie wykształcenie uważa się za wykształcenie podstawowe.
7.
Przez kurs rachunkowości sądowej należy rozumieć udokumentowane ukończenie w Ośrodku Szkolenia Kadr Ministerstwa Sprawiedliwości co najmniej czterotygodniowego kursu z zakresu zagadnień budżetowych, finansowych, rachunkowych i kasowych sądów.
8.
Przez praktykę zawodową należy rozumieć praktykę i pracę w jakimkolwiek zakładzie pracy o charakterze zbliżonym do obowiązków służbowych danego stanowiska tabeli. Przez praktykę zawodową w wymiarze sprawiedliwości należy rozumieć, o ile tabela nie wymaga praktyki na określonym stanowisku, praktykę lub pracę:
a)
w centralnych organach wymiaru sprawiedliwości,
b)
w sądach powszechnych,
c)
w sądach ubezpieczeń społecznych,
d)
w prokuraturach,
e)
w komisjach arbitrażowych,
f)
w państwowych biurach notarialnych,
g)
w wojskowej służbie wymiaru sprawiedliwości
h)
w b. Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym

- o charakterze zbliżonym do obowiązków służbowych danego stanowiska.

9.
Przesunięcie pracownika na wyższe stanowisko może nastąpić jedynie na skutek istotnych zmian w charakterze jego pracy. Poza tym przy przesunięciu bądź przyjęciu należy kierować się wykształceniem, praktyką zawodową, spełnieniem funkcji, zakresem odpowiedzialności oraz uzdolnieniami pracownika.
1 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 1 kwietnia 1959 r. w sprawie wynagrodzeniakuratorów zawodowych dla nieletnich (Dz.U.59.26.164) z dniem 30 kwietnia 1959 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 1960 r. w sprawie uzupełnienia tabeli stanowisk pracowników administracyjnych w sądach powszechnych i sądach ubezpieczeń społecznych (Dz.U.60.39.235) z dniem 1 sierpnia 1960 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1958.28.118

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tabela stanowisk i uposażenia pracowników administracyjnych w sądach powszechnych i w sądach ubezpieczeń społecznych oraz ustalenie dodatku uzasadnionego szczególnymi warunkami pracy i specjalnymi kwalifikacjami (dodatku sądowego).
Data aktu: 06/05/1958
Data ogłoszenia: 17/05/1958
Data wejścia w życie: 01/05/1958, 17/05/1958