Zm.: ustawa o ustroju adwokatury.

USTAWA
z dnia 19 listopada 1956 r.
o zmianie ustawy o ustroju adwokatury.

Art.  1.

W ustawie z dnia 27 czerwca 1950 r. o ustroju adwokatury (Dz. U. Nr 30, poz. 275) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Art. 4. 1. Organami adwokatury są: Zjazd Adwokatury, Naczelna Rada Adwokacka, Wyższa Komisja Dyscyplinarna, Komisja Rewizyjna Naczelnej Rady Adwokackiej oraz organy wojewódzkich izb adwokackich.

2. Członkami organów adwokatury mogą być tylko adwokaci.";

2)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Art. 6. Minister Sprawiedliwości uchyla uchwały organów adwokatury sprzeczne z prawem lub interesem publicznym. Przepis ten nie stosuje się do orzeczeń dyscyplinarnych.";

3)
art. 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister Sprawiedliwości może rozwiązać wojewódzką radę adwokacką lub Naczelną Radę Adwokacką, która przez swe działanie lub zaniechanie narusza prawa lub zagraża interesowi publicznemu.";

4)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Art. 8. Minister Sprawiedliwości określi w drodze rozporządzenia:

1) przepisy o wynagrodzeniu adwokatów za wykonywanie czynności zawodowych,

2) wzory pieczęci Naczelnej Rady Adwokackiej, rad adwokackich i komisji dyscyplinarnych,

3) zasady tworzenia, organizacji, funkcjonowania i rozwiązywania zespołów adwokackich,

4) szczegółowe przepisy o postępowaniu dyscyplinarnym,

5) strój adwokatów podczas rozpraw.";

5)
art. 11 otrzymuje brzmienie:

"Art. 11. 1. Organy adwokatury są wybierane na trzy lata, jednak obowiązane są działać do czasu ukonstytuowania się nowoobranych organów.

2. Poszczególni członkowie organów adwokatury mogą być odwołani przed upływem kadencji przez organ, który ich wybrał.";

6)
po art. 12 dodaje się nowy art. 121 w brzmieniu:

"Art. 121. Adwokat występujący przed sądem korzysta z ochrony prawnej, podobnie jak sędzia i prokurator.";

7)
w art. 16 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) komisja dyscyplinarna.";

8)
w art. 18 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wybór członków i zastępców członków rady adwokackiej, komisji rewizyjnej i komisji dyscyplinarnej oraz delegatów na Zjazd Adwokatury";

9)
w art. 21 ust. 2 po wyrazach "Ministra Sprawiedliwości" dodaje się wyrazy "Naczelnej Rady Adwokackiej";
10)
w art. 24 ust. 1 wyraz "piętnastu" zastępuje się wyrazami "dwudziestu trzech";
11)
w art. 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rada adwokacka wybiera ze swego grona dziekana, jednego lub dwóch wicedziekanów, sekretarza, skarbnika i rzecznika dyscyplinarnego. Rada adwokacka wybiera ponadto spośród adwokatów zastępców rzecznika dyscyplinarnego.";

12)
w art. 28:
a)
ust. 2 skreśla się,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Od uchwały Rady Adwokackiej służy zainteresowanemu odwołanie do Naczelnej Rady Adwokackiej, a w przypadku gdy uchwała Rady Adwokackiej odmawia wpisu na listę adwokacką lub aplikantów adwokackich, zainteresowanemu służy odwołanie do Ministra Sprawiedliwości.";

c)
dodaje się nowy ust. 4 w brzmieniu:

"4. Uchwała Rady Adwokackiej w sprawie wpisu na listę adwokatów lub aplikantów adwokackich powinna być wydana najdalej w ciągu trzymiesięcznego terminu od daty złożenia wniosku o wpis. Odwołanie w sprawie wpisu na listę adwokatów lub aplikantów adwokackich powinno być rozpoznane przez Ministra Sprawiedliwości nie później niż w terminie dwóch miesięcy od daty wpłynięcia odwołania do Ministerstwa.";

13)
po art. 33 wprowadza się nowy rozdział 21 w brzmieniu:

"Rozdział 21.

Zjazd Adwokatury.

Art. 331. Do zakresu działania Zjazdu Adwokatury należy:

1) wybór członków Naczelnej Rady Adwokackiej nie będących dziekanami,

2) wybór członków Wyższej Komisji Dyscyplinarnej oraz członków Komisji Rewizyjnej Naczelnej Rady Adwokackiej,

3) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania Naczelnej Rady Adwokackiej, Wyższej Komisji Dyscyplinarnej i Komisji Rewizyjnej Naczelnej Rady Adwokackiej z okresu ich kadencji.

Art. 332. 1. Zjazd Adwokatury stanowią delegaci wybrani w stosunku jeden delegat na pięćdziesięciu członków izby, przy czym końcowa niepełna liczba pięćdziesięciu członków uprawnia również do wyboru delegata.

2. Zjazd Adwokatury powinien odbyć się w ciągu trzech miesięcy od dnia dokonania wyborów we wszystkich izbach adwokackich.";

14)
art. 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do zakresu działania Naczelnej Rady Adwokackiej należy:

1) reprezentowanie adwokatury,

2) zwoływanie Zjazdu Adwokatury,

3) koordynowanie działalności wojewódzkich rad adwokackich i nadzór nad ich działalnością,

4) uchwalanie regulaminów dotyczących działalności adwokatury i jej organów,

5) udzielanie na żądanie Ministra Sprawiedliwości opinii o projektach aktów prawodawczych oraz przedstawianie Ministrowi Sprawiedliwości postulatów w dziedzinie ustawodawstwa,

6) rozpoznawanie odwołań od uchwał rad adwokackich,

7) rozporządzanie i zarząd majątkiem Naczelnej Rady Adwokackiej,

8) uchwalanie budżetu Naczelnej Rady Adwokackiej i określanie udziału poszczególnych izb adwokackich w pokrywaniu jej wydatków budżetowych.";

15)
art. 35 otrzymuje brzmienie:

"Art. 35. 1. Naczelną Radę Adwokacką tworzą:

1) adwokaci wybrani przez Zjazd Adwokatury w liczbie dwudziestu trzech, z których co najmniej dziesięciu powinno mieć siedzibę w Warszawie,

2) dziekani rad adwokackich.

2. Członkowie Naczelnej Rady Adwokackiej nie mogą jednocześnie wchodzić w skład rad adwokackich, komisji rewizyjnych i dyscyplinarnych; nie dotyczy to udziału dziekanów w składzie rad adwokackich.";

16)
art. 36 otrzymuje brzmienie:

"Art. 36. 1. Naczelna Rada Adwokacka wybiera ze swego grona Wydział Wykonawczy w składzie prezesa, dwóch wiceprezesów, sekretarza, skarbnika i rzecznika dyscyplinarnego Naczelnej Rady Adwokackiej oraz dalszych pięciu członków Wydziału Wykonawczego. Ponadto Naczelna Rada Adwokacka wybiera spośród adwokatów zastępców rzecznika dyscyplinarnego.

2. Wydział Wykonawczy sprawuje czynności należące do zakresu działania Naczelnej Rady Adwokackiej, z wyjątkiem wymienionych w art. 34 ust. 1 pkt 4 i 8.

3. Uchwały Wydziału Wykonawczego podjęte w zakresie jego uprawnień mają moc uchwał Naczelnej Rady Adwokackiej.";

17)
w art. 37 skreśla się wyrazy "o osobach przybranych do jej składu i";
18)
art. 40 otrzymuje brzmienie:

"Art. 40. Uchwalone przez Naczelną Radę Adwokacką regulaminy określające zasady wykonywania zawodu adwokackiego, tryb zwoływania i odbywania Zjazdu Adwokatury i walnych zgromadzeń, zasady kształcenia aplikantów adwokackich, zakres egzaminu adwokackiego oraz skład komisji egzaminacyjnej podlegają zatwierdzeniu Ministra Sprawiedliwości.";

19)
art. 42 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wydział Wykonawczy może z przyczyn wymienionych w ust. 1 zawiesić wykonanie uchwały rady adwokackiej, w tym przypadku przedstawia sprawę do decyzji Naczelnej Rady Adwokackiej na najbliższym jej posiedzeniu.";

20)
po art. 42 dodaje się art. 421 w brzmieniu:

"Art. 421. 1. Komisja Rewizyjna Naczelnej Rady Adwokackiej wykonuje kontrolę finansowej i gospodarczej działalności tej Rady.

2. Komisja Rewizyjna składa się z pięciu członków i dwóch zastępców.

3. Komisja Rewizyjna składa Naczelnej Radzie Adwokackiej sprawozdania z wyników każdorazowej kontroli wraz z wnioskami.";

21)
w art. 43 ust. 1 pkt 5 wyraz "dwuletnią" zastępuje się wyrazem "trzyletnią";
22)
w art. 95 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W postępowaniu dyscyplinarnym może być wydane orzeczenie o wydaleniu z adwokatury ze względu na czyn popełniony przed wpisem na listę adwokatów lub aplikantów adwokackich, jeżeli czyn ten nie był znany radzie adwokackiej w chwili wpisu, a stanowiłby przeszkodę dla wpisu.";

23)
w art. 96 dodaje się w ust. 3 w brzmieniu:

"3. Postanowienie komisji dyscyplinarnej o tymczasowym zawieszeniu jest natychmiast wykonalne.";

24)
w art. 100 w pkt 1 i 2 oraz w art. 103 skreśla się wyrazy "do spraw adwokatów";
25)
art. 101 otrzymuje brzmienie:

"Art. 101. 1. Wojewódzka komisja dyscyplinarna składa się z takiej samej liczby członków jak wojewódzka rada adwokacka.

2. Komisja wybiera ze swego grona prezesa i wiceprezesa.";

26)
art. 104 otrzymuje brzmienie:

"Art. 104. 1. Wyższa Komisja Dyscyplinarna składa się z siedemnastu członków.

2. Wyższa Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swego grona prezesa i wiceprezesa.";

27)
art. 105 otrzymuje brzmienie:

"Art. 105. Wyższa Komisja Dyscyplinarna orzeka w składzie trzech członków.";

28)
po art. 105 dodaje się art. 1051 w brzmieniu:

"Art. 1051. 1. Od prawomocnego orzeczenia komisji dyscyplinarnej może Minister Sprawiedliwości, Prokurator Generalny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Wydział Wykonawczy Naczelnej Rady Adwokackiej wnieść w ciągu sześciu miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia rewizję z powodu pogwałcenia istotnych przepisów prawa lub oczywistej niesłuszności orzeczenia.

2. Rewizję rozpoznaje Wyższa Komisja Dyscyplinarna w składzie siedmiu członków.";

29)
w art. 106 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Oskarżycielem w postępowaniu dyscyplinarnym jest rzecznik dyscyplinarny.

2. W postępowaniu przed wojewódzką komisją dyscyplinarną może brać udział jako oskarżyciel także prokurator delegowany przez prokuratora wojewódzkiego, a w postępowaniu przed Wyższą Komisją Dyscyplinarną - prokurator delegowany przez Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.";

30)
skreśla się art. 9, 10 ust. 2, art. 12, 19, 22, 25 ust. 2, art. 30, 38, 39, 46, 48, 51, 60 ust. 2 i 3, art. 70, 75, 76, 78, 79 ust. 1 pkt 7, art. 81, 85 ust. 3, art. 91, 92, 102 ust. 2 i 3, art. 107, 109-121, 123-125.
Art.  2.

Adwokaci i aplikanci adwokaccy wpisani na listę w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są adwokatami i aplikantami adwokackimi w rozumieniu ustawy o ustroju adwokatury.

Art.  3.

Adwokaci, którzy w dniu 31 grudnia 1955 r. zajmowali stanowiska nie podlegające w myśl art. 62 ust. 1 ustawy o ustroju adwokatury łączeniu z zawodem adwokata, nie ulegają z tego powodu skreśleniu z listy adwokatów; nie mogą jednak w czasie pozostawania na takich stanowiskach wykonywać pracy zawodowej adwokata.

Art.  4.
1. 1
(skreślony).
2.
Aplikantów adwokackich mających w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy co najmniej jeden rok aplikacji obowiązuje dwuletni okres aplikacji.
3.
Zezwolenia Ministra Sprawiedliwości dopuszczające do egzaminu adwokackiego bez odbycia aplikacji adwokackiej zachowują moc do dnia 31 grudnia 1957 r., o ile nie zastrzeżono w nich wcześniejszego terminu poddania się egzaminowi.
Art.  5.
1.
Kadencja obecnych organów adwokatury, wybranych na podstawie przepisów dotychczasowych, trwa trzy lata.
2.
Dotychczasowe komisje dyscyplinarne przestają działać z chwilą ukonstytuowania się nowych komisji dyscyplinarnych.
3.
Pierwsze wojewódzkie komisje dyscyplinarne zostaną wybrane przez rady adwokackie spośród adwokatów zgłoszonych przez zespoły adwokackie i będą działać do czasu dokonania wyboru wojewódzkich komisji dyscyplinarnych przez najbliższe walne zgromadzenie.
4.
Pierwszą Wyższą Komisję Dyscyplinarną oraz Komisję Rewizyjną Naczelnej Rady Adwokackiej wybiera Naczelna Rada Adwokacka. Komisje te działają do czasu dokonania wyboru nowych komisji przez najbliższy Zjazd Adwokatury.
Art.  6.

Komisje dyscyplinarne powołane na podstawie przepisów niniejszej ustawy rozpoznają sprawy dyscyplinarne wszczęte przed dniem wejścia w życie tej ustawy z uwzględnieniem już dokonanych czynności.

Art.  7.

Upoważnia się Ministra Sprawiedliwości do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw jednolitego tekstu ustawy z dnia 27 czerwca 1950 r. o ustroju adwokatury (Dz. U. Nr 30, poz. 275) z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszej ustawy oraz z przepisów wydanych przed dniem ogłoszenia jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji rozdziałów, artykułów, ustępów i punktów.

Art.  8.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1 Art. 4 ust. 1 skreślony przez art. 2 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o zmianie ustawy o ustroju adwokatury (Dz.U.58.68.337) z dniem 21 grudnia 1958 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024