Organizacja i finansowanie działalności zapobiegania szkodom ogniowym i szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 października 1956 r.
w sprawie organizacji i finansowania działalności zapobiegania szkodom ogniowym i szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych.

Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 1952 r. o ubezpieczeniach państwowych (Dz. U Nr 20, poz. 130) zarządza się, co następuje:
§  1.
W planie działalności gospodarczej Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, zwanego dalej "PZU", przeznacza się corocznie na zapobieganie szkodom sumę w wysokości 10% składek, zainkasowanych za obowiązkowe ubezpieczenia od ognia i obowiązkowe ubezpieczenia zwierząt za rok poprzedzający rok sporządzenia planu działalności gospodarczej.
§  2.
1.
Z sumy określonej w § 1 są pokrywane wydatki na zapobieganie szkodom ogniowym i szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych w zakresie mienia objętego obowiązkowym ubezpieczeniem.

2, Zapobieganie szkodom ogniowym i szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych obejmować może w szczególności:

1)
w zakresie zapobiegania szkodom ogniowym:
a)
tworzenie zapór przeciwpożarowych w miejscowościach o zwartej zabudowie z materiałów łatwopalnych,
b)
budowę i remonty zbiorników wodnych,
c)
pomoc w organizowaniu prostych form kooperacji na wsi dla wspólnego wytwarzania ognioodpornych materiałów budowlanych z miejscowych surowców,
d)
zakładanie instalacji piorunochronnych,
e)
przebudowę wadliwych kominów i palenisk,
f)
budowę i remonty strażnic,
g)
zaopatrywanie ochotniczych straży pożarnych w sprzęt i urządzenia służące do walki z pożarami,
h)
ogólne szkolenie ochotniczych straży pożarnych oraz szkolenie prewencyjne zespołów kontrolnych,
i)
nagrody dla osób wyróżniających się w zapobieganiu szkodom ogniowym,
k)
prace naukowo-badawcze, dotyczące zapobiegania powstawaniu szkód ogniowych,
l)
propagandę i popularyzację zapobiegania szkodom ogniowym;
2)
w zakresie zapobiegania szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych:
a)
prowadzenie przez służbę weterynaryjną specjalnych akcji zapobiegających powstawaniu poszczególnych chorób zaraźliwych lub pasożytniczych,
b)
zaopatrywanie służby weterynaryjnej i zootechnicznej w środki lokomocji,
c)
szkolenie i doszkalanie wiejskich i spółdzielczych przodowników weterynaryjnych,
d)
zaopatrywanie wiejskich i spółdzielczych przodowników weterynaryjnych w urządzenia weterynaryjne i sprzęt weterynaryjny oraz w leki i środki dezynfekcyjne,
e)
nagrody dla osób lub zespołów wyróżniających się w zapobieganiu szkodom, a w szczególności w akcji oczyszczania i odkażania,
f)
prace naukowo-badawcze, dotyczące zapobiegania szkodom,
g)
propagandę i popularyzację zapobiegania szkodom,
h)
zakładanie grzebowisk zwierzęcych.
§  3.
1.
PZU w porozumieniu z Ministerstwami Spraw Wewnętrznych i Rolnictwa dokonuje najpóźniej w miesiącu maju roku poprzedzającego rok budżetowy ogólnego podziału sumy przewidzianej w § 1 na pokrycie wydatków związanych z działalnością zapobiegawczą prowadzoną przez prezydia powiatowych rad narodowych z podziałem tej sumy pomiędzy poszczególne województwa oraz na pokrycie wydatków związanych z działalnością zapobiegawczą prowadzoną centralnie.
2.
Przy podziale określonym w ust. 1 należy podać osobno sumy przeznaczone na działalność zapobiegania szkodom ogniowym i osobno sumy przeznaczone na działalność zapobiegania szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych.
§  4.
1.
O wysokości sum przypadających na poszczególne województwa (§ 3 ust. 1) PZU zawiadamia prezydia wojewódzkich rad narodowych najpóźniej w miesiącu czerwcu roku poprzedzającego rok budżetowy.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z wojewódzkimi organami PZU dokonują podziału sum wymienionych w ust. 1 między powiaty i zawiadamiają prezydia powiatowych rad narodowych o wysokości sum przyznanych im na działalność zapobiegania szkodom ogniowym oraz na działalność zapobiegania szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych.
§  5.
1.
W granicach sum przyznanych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych (§ 4 ust. 2) prezydia powiatowych rad narodowych opracowują przy współdziałaniu organów powiatowych PZU projekty preliminarzy środków specjalnych osobno na działalność zapobiegania szkodom ogniowym i osobno na działalność zapobiegania szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych.
2.
Preliminarze środków specjalnych działalności zapobiegawczej (ust. 1) podlegają zatwierdzeniu w trybie przewidzianym w ogólnych przepisach dotyczących środków specjalnych, jednakże przed zatwierdzeniem tych preliminarzy należy zasięgnąć opinii PZU.
§  6.
Plany działalności zapobiegawczej prowadzonej centralnie sporządza PZU w porozumieniu z Ministerstwami Spraw Wewnętrznych i Rolnictwa osobno co do działalności zapobiegania szkodom ogniowym i osobno co do działalności zapobiegania szkodom w pogłowiu zwierząt gospodarczych w ramach sum przeznaczonych na ten cel (§ 3).
§  7.
1.
Sumy przeznaczone dla poszczególnych województw na pokrycie wydatków przewidzianych w preliminarzach środków specjalnych (§ 5) PZU przekazuje w 4 ratach: pierwszą do 5 stycznia, drugą do 5 kwietnia, trzecią do 5 lipca i czwartą do 5 października każdego roku.
2.
Na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej przekazanie raty kwartalnej może nastąpić w terminie wcześniejszym.
3.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej dokonuje przelewów wyłącznie na odpowiednie rachunki środków specjalnych działalności zapobiegawczej prezydiów powiatowych rad narodowych. Przelewu dokonuje się zgodnie z planami podziału tych sum między powiaty (§ 4 ust. 2) w czterech ratach: pierwszą ratę do 15 stycznia, drugą do 15 kwietnia, trzecią do 15 lipca i czwartą do 15 października każdego roku.
§  8.
Sumy przekazane przez PZU na działalność zapobiegawczą mogą być użyte tylko na cele przewidziane w preliminarzach środków specjalnych działalności zapobiegawczej. Sumy nie wykorzystane do końca roku budżetowego przenosi się na rok następny; sumy te będą brane pod uwagę przy podziale kredytów na rok następny.
§  9.
Wykonanie planów działalności zapobiegawczej wymienionych w § 6, należy do PZU. Przepis § 8 ma tu odpowiednie zastosowanie.
§  10.
PZU może w każdym czasie sprawdzić, w jaki sposób są wykonywane preliminarze środków specjalnych działalności zapobiegawczej (§ 5) oraz jak zużyto przekazane przez PZU sumy.
§  11.
W razie stwierdzenia przez PZU nieprawidłowości w wykonywaniu działalności zapobiegawczej, przewidzianej w powiatowym preliminarzu środków specjalnych, PZU zawiadamia o tym prezydium wojewódzkiej rady narodowej i do czasu usunięcia tych nieprawidłowości zmniejsza przekazywane prezydium wojewódzkiej rady narodowej dalsze raty o sumy przypadające dla danego powiatu.
§  12.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych stosuje się odpowiednio do Prezydiów Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi, z tym że opracowywanie i wykonywanie preliminarzy środków specjalnych należy do prezydiów rad narodowych tych miast,
2)
prezydiów powiatowych rad narodowych stosuje się odpowiednio do prezydiów miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  13.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrom: Finansów, Spraw Wewnętrznych i Rolnictwa.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024