Zakres działania organów państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 czerwca 1956 r.
w sprawie zakresu działania organów państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 dekretu z dnia 13 czerwca 1956 r. o państwowej służbie geodezyjnej i kartograficznej (Dz. U. Nr 25, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Do zakresu działania Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii, zwanego w dalszym ciągu "Centralnym Urzędem", należy:
1)
koordynowanie i kontrolowanie fachowej działalności resortowych służb geodezyjnych w zakresie określonym niniejszym rozporządzeniem,
2)
wykonywanie robót kartograficznych oraz geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym, a - w miarę potrzeby - również innych robót geodezyjnych,
3)
wydawanie map i atlasów dla potrzeb gospodarczych, kulturalnych i oświatowych,
4)
prowadzenie składnic materiałów kartograficznych i geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym,
5)
inicjowanie i wykonywanie badań naukowych w zakresie geodezji i kartografii,
6)
współdziałanie w ustalaniu programów nauczania i zasad doskonalenia kadr naukowych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii,
7) 1
(skreślony).
1a. 2
Nadzór nad wykonywaniem robót geodezyjnych przez osoby fizyczne i jednostki gospodarki uspołecznionej nie będące organami państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej sprawują wojewodowie (prezydenci miast wyłączonych z województw).
2.
Roboty geodezyjne o znaczeniu ogólnopaństwowym obejmują:
1)
pomiary astronomiczne, grawimetryczne i magnetyczne dla potrzeb geodezji,
2)
pomiary państwowej sieci geodezyjnej,
3)
prace fotogrametryczne dla celów kartograficznych,
4)
zdjęcia topograficzne w zakresie ustalonym przez Prezesa Centralnego Urzędu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§  2.
1.
Do zakresu działania resortowej służby geodezyjnej, zwanej w dalszym ciągu "służbą resortową", należy:
1)
wykonywanie robót geodezyjnych wynikających z zadań resortu,
2)
koordynowanie i nadzorowanie działalności podległych komórek geodezyjnych,
3)
prowadzenie resortowych składnic materiałów geodezyjnych,
4)
współdziałanie z Centralnym Urzędem i innymi resortami w wykonywaniu całokształtu zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
2.
Roboty kartograficzne i geodezyjne o znaczeniu ogólnopaństwowym mogą być wykonywane przez służbę resortową za każdorazową zgodą Prezesa Centralnego Urzędu i na warunkach przez niego określonych.
§  3.
1.
Na podstawie porozumienia zainteresowanych ministrów i Prezesa Centralnego Urzędu służba resortowa może przejąć w całości lub w części stałą obsługę geodezyjną innego resortu. W tym samym trybie może Centralny Urząd przejąć w całości lub w części stałą obsługę geodezyjną innego resortu.
2.
W razie niemożności wykonania prac geodezyjnych przez komórki służby resortowej wykonawcę wskaże Centralny Urząd w porozumieniu z organami zainteresowanych resortów.
§  4.
1.
Centralny Urząd i służby resortowe współdziałają ze sobą (§ 2 ust. 1 pkt 4) przez:
1)
udostępnienie posiadanych materiałów geodezyjnych i kartograficznych,
2)
wymianę doświadczeń i osiągnięć w dziedzinie usprawnień organizacyjnych i technicznych w zakresie geodezji i kartografii,
3)
udzielenie pomocy w kadrach fachowych i sprzęcie geodezyjnym w przypadkach uzgodnionych przez zainteresowanych ministrów i Prezesa Centralnego Urzędu.
2.
Udostępnianie materiałów geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym wymaga każdorazowej zgody Prezesa Centralnego Urzędu.
§  5.
Prezes Centralnego Urzędu uzgadnia z Ministrem Obrony Narodowej mając na względzie potrzeby obrony Państwa plany perspektywiczne i roczne robót kartograficznych i geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym.
§  6.
1.
Centralny Urząd analizuje potrzeby resortów w zakresie kartografii oraz udziela zezwoleń na transformację skal i reprodukcję map kartograficznych.
2.
Centralny Urząd ustala zasady przechowywania, ewidencji i wykorzystywania map nie przeznaczonych do użytku publicznego.
§  7.
1.
Jednolite normy pracy oraz cenniki kosztorysowe dla typowych robót geodezyjnych i kartograficznych opracowuje Centralny Urząd w porozumieniu z zainteresowanymi resortami.
2.
Normy pracy i płac oraz cenniki kosztorysowe dla nietypowych robót geodezyjnych wykonywanych przez służbę resortową opracowuje właściwe ministerstwo (urząd centralny) w uzgodnieniu z Centralnym Urzędem.
3.
Cenniki kosztorysowe opracowuje się na podstawie obowiązujących cen.
§  8.
1. 3
Dla zabezpieczenia jakości i prawidłowości wykonania robót geodezyjnych służba resortowa obowiązana jest do uzgadniania z wojewodą (prezydentem miasta wyłączonego z województwa) metod i stopnia dokładności oraz zakresu rzeczowego i terenowego robót dotyczących zakładania osnów geodezyjnych oraz zdjęć sytuacyjno-wysokościowych wykonywanych:
1)
w miastach i osiedlach - na obszarach ponad 200 ha albo na trasach długości ponad 10 km,
2)
na pozostałych terenach - na obszarach ponad 500 ha albo na trasach długości ponad 25 km, a w przypadku wykonywania robót dla potrzeb urządzeń rolnych, leśnych, wodno-melioracyjnych i kolei - na obszarach ponad 1.000 ha albo na trasach długości ponad 50 km.
2.
Centralny Urząd ma prawo do udziału w odbiorze robót wymienionych w ust. 1.
§  9.
1. 4
Wojewoda (prezydent miasta wyłączonego z województwa) zatwierdza projekty osnów geodezyjnych o znaczeniu ogólnopaństwowym oraz innych osnów dla obszarów i tras wymienionych w § 8 ust. 1.
2.
Organy służby resortowej zatwierdzają projekty osnów geodezyjnych nie wymienione w ust. 1, opracowywane dla potrzeb resortu, a także dla potrzeb innego resortu, w którym nie została utworzona służba resortowa (§ 3).
3.
Projekty osnów geodezyjnych zakładanych w miastach i osiedlach podlegają zaopiniowaniu przez prezydia właściwych powiatowych (miejskich) rad narodowych.
§  10.
1.
Nadzór nad robotami geodezyjnymi wykonywanymi przez organy służby geodezyjnej sprawują resorty przez własny aparat nadzorczy.
2.
Centralny Urząd jest uprawniony do wglądu w poszczególne roboty geodezyjne wykonywane przez służbę resortową oraz może wstrzymać wykonanie tych robót, w razie gdy:
1)
istniejący lub znajdujący się w opracowaniu materiał geodezyjny czyni zbędnym wykonanie robót,
2)
robota jest wykonywana niezgodnie z obowiązującymi instrukcjami bądź warunkami technicznymi dla danego typu roboty, w wyniku czego należyta jakość roboty nie może być zapewniona,
3)
zakres rzeczowy i terenowy roboty nie odpowiada celowi, któremu materiały geodezyjne z tej roboty mają służyć.
3.
Decyzję o podjęciu wstrzymanej roboty geodezyjnej wydaje właściwy organ służby resortowej w porozumieniu z Centralnym Urzędem.
§  11.
1.
Centralny Urząd sprawuje kontrolę nad fachową działalnością służb resortowych w zakresie przestrzegania przepisów obowiązujących przy wykonywaniu robót geodezyjnych, właściwego wykorzystania kadr fachowych i sprzętu geodezyjnego oraz obiegu, wykorzystania i reprodukowania materiałów geodezyjnych.
2.
Jednostka kontrolowana służby resortowej obowiązana jest udzielać organom Centralnego Urzędu informacji i udostępniać materiały w zakresie niezbędnym dla przeprowadzenia kontroli.
3.
Prezes Centralnego Urzędu za zgodą Prezesa Rady Ministrów wyda szczegółowe przepisy o postępowaniu przy wykonywaniu kontroli i postępowaniu pokontrolnym.
§  12. 5
Centralny Urząd sprawuje nadzór nad wykonywaniem robót geodezyjnych i kartograficznych w zakresie kosztorysowania, jakości robót i stosowania przepisów obowiązujących w geodezji i kartografii przez osoby i jednostki wymienione w § 1 ust. 1a Prezes Centralnego Urzędu może przekazać sprawowanie nadzoru służbie geodezyjnej resortu zleceniodawcy.
§  13.
Przepisy rozporządzenia dotyczące ministrów stosuje się odpowiednio do kierowników urzędów centralnych.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 7 skreślony przez § 2 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
2 § 1 ust. 1a dodany przez § 2 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
3 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 2 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
4 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 2 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.
5 § 12 zmieniony przez § 2 pkt 3 lit. d) rozporządzenia z dnia 27 maja 1974 r. w sprawie przekazania niektórych spraw z zakresu właściwości organów administracji państwowej wyższego stopnia do właściwości organów administracji państwowej niższego stopnia (Dz.U.74.22.131) z dniem 1 października 1974 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024