Czasy ochronne dla zwierzyny łownej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 15 maja 1956 r.
w sprawie czasów ochronnych dla zwierzyny łownej.

Na podstawie art. 20 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o prawie łowieckim (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 300 i z 1955 r. Nr 18, poz. 108) zarządza się, co następuje:
§  1.
Czas ochronny dla zwierzyny łownej ustala się tak, że obejmuje on:
1)
dla jeleni-byków, łań i cieląt gatunku jeleń-sika (Cervus nippon) - cały rok;
2)
dla jeleni gatunku jeleń-europejski (Cervus elaphus):
a)
dla jeleni-byków w województwach: bydgoskim, koszalińskim, opolskim, olsztyńskim i poznańskim - okres od 11 lutego do 31 sierpnia,

w pozostałych województwach - cały rok,

b)
dla jeleni-łań i cieląt - cały rok,
c)
przy odstrzale hodowlanym:

jeleni-byków okres od 11 lutego do 31 sierpnia,

jeleni-łań i cieląt okres od 11 lutego do 31 lipca;

3)
a) dla danieli-byków, łań i cieląt - cały rok,
b)
przy odstrzale hodowlanym:

danieli-byków, łań i cieląt - okres od 11 lutego do 30 października;

4)
a) dla sarn-kozłów - okres od 21 października do 31 lipca,

dla sarn-kóz i koźląt - cały rok,

b)
przy odstrzale hodowlanym:

sarn-kozłów - okres od 21 października do 20 maja,

sarn-kóz i koźląt - okres od 11 lutego do 30 września;

5)
dla muflonów - cały rok;
6)
dla zajęcy-szaraków - okres od 1 stycznia do 31 października;
7)
dla zajęcy-bielaków - cały rok;
8)
dla wiewiórek - okres od 11 lutego do 30 listopada;
9)
dla dzików:
a)
na gruntach rolnych włączonych do obwodów łowieckich - okres od 11 lutego do 30 czerwca,
b)
na gruntach rolnych włączonych do obwodów łowieckich, a szczególnie zagrożonych szkodami łowieckimi - okres od 11 lutego do 30 maja,

z tym że dla odyńców na tychże gruntach - okres od 11 lutego do 14 maja,

c)
na pozostałych terenach obwodów łowieckich - okres od 11 lutego do 31 lipca;
10)
dla lisów:

w powiecie prudnickim województwa opolskiego,

w powiecie kępińskim województwa poznańskiego,

w powiatach: brzeskim, grodkowskim, głubczyckim, namysłowskim i niemodlińskim województwa wrocławskiego oraz w powiecie głogowskim województwa zielonogórskiego - cały rok,

na terenach zaliczonych zarządzeniem Ministra Leśnictwa wydanym na podstawie art. 1 ust. 5 dekretu o prawie łowieckim do zwierzyńców otwartych przeznaczonych do hodowli bażantów oraz w ośrodkach hodowlanych przeznaczonych wyłącznie do odłowu drobnej zwierzyny - okres od 1 marca do 30 kwietnia, na pozostałych terenach - okres od 11 lutego do 31 października;

11)
dla rysi - okres od 11 lutego do 31 października;
12)
dla borsuków - okres od 1 stycznia do 31 sierpnia, z tym że na terenach zaliczonych zarządzeniem Ministra Leśnictwa wydanym na podstawie art. 1 ust. 5 dekretu o prawie łowieckim do zwierzyńców otwartych przeznaczonych do hodowli bażantów oraz w ośrodkach hodowlanych przeznaczonych wyłącznie do odłowu zwierzyny drobnej - okres od 1 stycznia do 30 kwietnia;
13)
dla wydr - cały rok;
14)
dla kun leśnych (tumaków) - okres od 11 lutego do 30 września;
15)
dla szopów - cały rok;
16)
dla dropi - cały rok;
17)
dla głuszców-kogutów - okres od 11 maja do 31 marca, głuszców-kur - cały rok;
18)
dla cietrzewi-kogutów - okres od 21 maja do 31 marca, cietrzewi-kur - cały rok;
19)
dla jarząbków - okres od 11 stycznia do 31 października;
20)
dla bażantów-kogutów - okres od 11 stycznia do 31 października,

bażantów-kur - cały rok;

21)
dla kuropatw - okres od 21 listopada do 20 września;
22)
dla przepiórek - okres od 11 października do 20 września;
23)
dla dubeltów, bekasów i bekasików - okres od przylotu do 31 lipca;
24)
dla derkaczy - cały rok;
25)
dla dzikich gęsi - okres od 15 kwietnia do 31 lipca;
26)
dla dzikich kaczek - okres od 1 stycznia do 31 lipca;
27)
dla łysek - okres od 1 stycznia do 31 lipca;
28)
dla słonek - okres od 11 maja do 31 lipca;
29)
dla batalionów - okres od 21 maja do 10 maja;
30)
dla grzywaczy i turkawek - okres od 1 października do 10 sierpnia;
31)
dla kwiczołów i paszkotów - okres od 1 marca do 31 października.
§  2.
Grunty rolne określone w § 1 pkt 9 lit. b), wchodzące w skład obwodów łowieckich, w których wysoki stan dzików, nie usprawiedliwiony względami ochrony lasu, zagraża poważnymi szkodami w plonach rolnych, ustalają prezydia wojewódzkich rad narodowych w porozumieniu z okręgami lasów państwowych i wojewódzkimi radami łowieckimi.
§  3.
Na terenach zagrożonych inwazją szkodliwych dla lasu owadów prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą na wniosek okręgu lasów państwowych, wstrzymać na określony czas polowanie na dziki.
§  4.
Minister Leśnictwa może zezwolić na odstrzał zwierząt wymienionych w § 1 albo na łowienie ich środkami nie raniącymi w każdym czasie za względów hodowlanych lub naukowych.
§  5.
Jeżeli koniec okresu, w którym wolno polować, przypada na dzień poprzedzający dzień lub dnie ustawowo uznane za wolne od pracy, okres ten upływa z ostatnim dniem uznanym za wolny od pracy. Jeżeli zaś początek okresu, w którym wolno polować, przypada na dzień następny po dniu lub dniach ustawowo uznanych za wolne od pracy, okres ten rozpoczyna się pierwszego dnia ustawowo uznanego za wolny od pracy przed ustalonym terminem rozpoczęcia polowania.
§  6.
Traci moc rozporządzenie Ministra Leśnictwa z dnia 20 lipca 1955 r. w sprawie czasów ochronnych dla zwierząt łownych (Dz. U. Nr 29, poz. 181 i Nr 42, poz. 270).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024