Ustawa budżetowa na rok 1956.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1956
z dnia 26 kwietnia 1956 r.

Art.  1.

Ustala się dochody i wydatki budżetu Państwa na rok 1956 w wysokości:

dochody 141.309.771 tys. zł

wydatki 136.869.046 tys. zł

z nadwyżką dochodów nad wydatkami w wysokości 4.440.725 tys. zł

zgodnie z załącznikami nr 1 i 2.

Art.  2.

Upoważnia się Radę Ministrów do sfinansowania z nadwyżki budżetowej podwyżki płac w niektórych gałęziach gospodarki narodowej, administracji i instytucjach socjalnych oraz podwyżki emerytur i rent.

Art.  3.

Ustala się dochody i wydatki budżetu centralnego w wysokości:

dochody 136.652.924 tys. zł

wydatki 134.015.810 tys. zł

zgodnie z załącznikami nr 3 i 4.

Art.  4.
1.
Ustala się dochody i wydatki budżetów terenowych na rok 1956 w wysokości:

dochody 23.597.589 tys. zł

wydatki 21.793.978 tys. zł

zgodnie z załącznikami nr 5, 6 i 7.

2.
Ustala się pozostałość środków pieniężnych budżetów terenowych przechodzącą na rok następny w wysokości 1.803.611 tys. zł.
Art.  5.
1.
Celem zrównoważenia budżetów terenowych ustala się procentowe udziały tych budżetów w dochodach budżetu centralnego w następującej wysokości:
a)
w podatku obrotowym i w podatku od operacji nietowarowych przedsiębiorstw państwowych powiązanych z budżetami terenowymi, w podatku obrotowym, w podatku od operacji nietowarowych i w podatku dochodowym od przedsiębiorstw spółdzielczych, w podatku obrotowym. w podatku dochodowym z gospodarki nie uspołecznionej, w podatku od wzbogacenia wojennego oraz w dochodach Państwowego Funduszu Ziemi - 100% dla wszystkich województw,
b)
w dochodach państwowych ośrodków maszynowych - 60% dla wszystkich województw,
c)
w podatku gruntowym - 100% dla m. st. Warszawy, m. Łodzi, województw: koszalińskiego, olsztyńskiego, rzeszowskiego, stalinogrodzkiego i szczecińskiego; 90% dla województwa zielonogórskiego; 80% dla województw: białostockiego, krakowskiego i wrocławskiego; 70% dla województw: gdańskiego, kieleckiego i opolskiego; 65% dla województw: bydgoskiego, lubelskiego i poznańskiego; 60% dla województw: łódzkiego i warszawskiego.
2.
Upoważnia się Ministra Finansów do określenia procentowego udziału budżetów terenowych w podatku obrotowym od przedsiębiorstw państwowych powiązanych z budżetem centralnym.
Art.  6.

Upoważnia się Radę Ministrów do przeznaczenia nadwyżki budżetowej lat ubiegłych na dodatkowe sfinansowanie niedoboru środków obrotowych do wysokości wynikającej z zatwierdzonych bilansów przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej na rok 1956.

Art.  7.

Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania zmian w rozrzucie środków przewidzianych na inwestycje w budżecie Państwa, jeżeli okaże się to konieczne ze względu na zgodność z planem inwestycyjnym na rok 1956.

Art.  8.

Wykonanie ustawy porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów i poszczególnym ministrom.

Art.  9.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1956 r.

ZAŁĄCZNIKI Nr 1-7

(pominięte)

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024