Ustalenie stawek podatku gruntowego dla celów wymiaru podatku gruntowego za rok 1954.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 lipca 1954 r.
w sprawie ustalenia stawek podatku gruntowego dla celów wymiaru podatku gruntowego za rok 1954.

Na podstawie art. 10 ust. 2, 3 i 4 dekretu z dnia 30 czerwca 1951 r. o podatku gruntowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 38, poz. 283, z 1952 r. Nr 32, poz. 215 i z 1954 r. Nr 32, poz. 128) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dla poszczególnych grup indywidualnych gospodarstw rolnych z wyjątkiem wymienionych w § 3 pkt 2 lit. i) i j) ustala się w stosunku do ich podstawy opodatkowania następujące ruchome stawki podatkowe:
Lp. dla gospodarstw rolnych o podstawie opodatkowania w złotych podatek wynosi
1. do 3.200 10 groszy od każdego złotego podstawy opodatkowania
2. 3.200 - 4.400 320 zł i ponadto 18 groszy od każdego ponad 3.200 zł
3. 4.400 - 5.500 536 zł " 23 " " " " " 4.400 zł
4. 5.500 - 6.600 789 zł " 28 " " " " 5.500 zł
5. 6.600 - 7.700 1.097 zł " 33 " " 6.600 zł
6. 7.700 - 8.700 1.460 zł " 38 " " " " " 7.700 zł
7. 8.700 - 9.900 1.840 zł " 43 " " " " " 8.700 zł
8. 9.900 - 11.000 2.356 zł " 48 " " " " " 9.900 zł
9. 11.000 - 13.200 2.884 zł " 53 " " " " " 11.000 zł
10. 13.200 - 15.400 4.050 zł " 62 " " " " " 13.200 zł
11. 15.400 - 25.300 5.414 zł " 68 " " " " " 15.400 zł
12. ponad 25.300 " 48 groszy od każdego złotego całkowitej podstawy opodatkowania.
2.
Podatek obliczony według ruchomych stawek, określonych w ust. 1, obniża się o 10% dla indywidualnych gospodarstw rolnych, położonych na obszarze województw koszalińskiego, olsztyńskiego, szczecińskiego z wyjątkiem powiatu szczecińskiego i m. Szczecina, zielonogórskiego oraz powiatów: ełckiego, gołdapskiego i oleckiego województwa białostockiego, powiatów: elbląskiego z m. Elblągiem, kwidzyńskiego, lęborskiego, malborskiego i sztumskiego województwa gdańskiego, powiatów: brzeskiego z m. Brzegiem, grodkowskiego, namysłowskiego, niemodlińskiego i nyskiego z m. Nysą województwa opolskiego, powiatów: bolesławieckiego, bystrzyckiego, jeleniogórskiego z m. Jelenią Górą, kamiennogórskiego, kłodzkiego, lubańskiego, lubińskiego, lwóweckiego, wołowskiego i zgorzeleckiego województwa wrocławskiego oraz powiatów leskiego i ustrzyckiego województwa rzeszowskiego.
3.
Członkowie zrzeszeń uprawy ziemi i członkowie sąsiedzkich grup uprawowych, z wyjątkiem wymienionych w § 3 pkt 2 lit. c), opłacają podatek według ruchomych stawek, określonych w ust. 1 i 2 ze zniżką o 30% tej części podatku, która przypada od gruntów włączonych do wspólnej uprawy; warunkiem przyznania ulgi dla członków sąsiedzkich grup uprawowych jest sporządzenie aktu zdawczo-odbiorczego z usług wykonanych przez państwowe ośrodki maszynowe na gruntach objętych wspólną uprawą.
4.
Jeżeli podatnik gospodaruje na gruntach własnych i na gruntach państwowych bądź na gruntach przekazanych mu do użytkowania w trybie dekretu z dnia 9 lutego 1953 r. o całkowitym zagospodarowaniu użytków rolnych (Dz. U. Nr 11, poz. 40), ruchome stawki podatkowe stosuje się odrębnie od podstawy opodatkowania ustalonej z gruntów własnych i odrębnie od podstawy opodatkowania ustalonej z gruntów państwowych i przekazanych do użytkowania.
§  2.
Upoważnia się prezydia powiatowych (miejskich) rad narodowych do:
1)
obniżania podatku gruntowego indywidualnym słabo zagospodarowanym gospodarstwom rolnym, jeżeli na podstawie opinii obywatelskiej komisji podatkowej dojdą do wniosku, że podstawa opodatkowania wynikająca z norm przeciętnego przychodu szacunkowego jest dla danego gospodarstwa za wysoka w stosunku do faktycznych przychodów tego gospodarstwa; ogólna suma obniżek nie może jednak przekraczać 3% całej kwoty podatku należnego od wszystkich podatników danego powiatu (miasta);
2)
podwyższania podatku gruntowego w granicach do 20% wymiaru podatku indywidualnym gospodarstwom rolnym, jeżeli na podstawie opinii obywatelskiej komisji podatkowej dojdą do wniosku, że podstawa opodatkowania wynikająca z norm przeciętnego przychodu szacunkowego jest dla danego gospodarstwa za niska w stosunku do faktycznych przychodów gospodarstwa; ogólna suma podwyżek nie może jednak przekraczać 1% całej kwoty podatku należnego od wszystkich podatników danego powiatu (miasta).
§  3.
Ustala się stałe stawki podatkowe w następującej wysokości:
1)
od przychodów osiąganych przez podatników podatku gruntowego z czynności furmaństwa, wykonywanego osobiście albo z udziałem członków najbliższej rodziny - w wysokości 6% podstawy opodatkowania, ustalonej z tych czynności;
2)
dla gospodarstw rolnych będących we władaniu:
a)
rolniczych spółdzielni wytwórczych i rolniczych zespołów spółdzielczych - w wysokości 3,5% podstawy opodatkowania,
b)
rolniczych zrzeszeń spółdzielczych - w wysokości 4,5% podstawy opodatkowania,
c)
zespołów uprawowych, zrzeszeń uprawy ziemi i sąsiedzkich grup uprawowych co do gruntów przydzielonych w ramach likwidacji odłogów i innych nie zagospodarowanych użytków rolnych na podstawie umowy zawartej z prezydium rady narodowej na okres co najmniej 3 lat bądź przekazanych do użytkowania w trybie dekretu z dnia 9 lutego 1953 r. o całkowitym zagospodarowaniu użytków rolnych - w wysokości 4,5% podstawy opodatkowania,
d)
zespołów wypasowych owiec zorganizowanych na podstawie regulaminu potwierdzonego przez Ministerstwo Rolnictwa co do gruntów (pastwisk), które prezydia rad narodowych wydzierżawiły jako grunty będące w ich zarządzie i wchodzące w skład Państwowego Funduszu Ziemi - w wysokości 3,5% podstawy opodatkowania,
e)
instytucji publiczno-prawnych, organizacji społecznych lub zawodowych oraz osób prawnych, których dochód, zgodnie ze statutem jest obracany w całości na cele ogólnej użyteczności, naukowe, oświatowe, kulturalne, sportowe i dobroczynne - w wysokości 8% podstawy opodatkowania,
f)
zakładów wychowawczych działających na podstawie przepisów o prywatnych szkołach oraz zakładach naukowych i wychowawczych, jak również zakładów i sierocińców, utrzymywanych przez stowarzyszenia i związki oraz instytucje i zakłady, jeżeli podlegają państwowemu nadzorowi i kontroli - w wysokości 8% podstawy opodatkowania,
g)
wspólnot gromadzkich co do gruntów użytkowanych jako pastwiska - w wysokości 8% podstawy opodatkowania,
h)
osób fizycznych co do gruntów stanowiących współwłasność a użytkowanych jako hale wypasowe oraz co do gruntów wchodzących w skład tzw. gmin urbarialnych - w wysokości 8% podstawy opodatkowania,
i)
osób fizycznych i prawnych co do pozostawionych w dotychczasowym gospodarowaniu gruntów, o które pomniejszono nadane im gospodarstwa w drodze regulacji - w wysokości 8% podstawy opodatkowania, przypadającej z tych gruntów,
j)
osób fizycznych co do gruntów położonych na obszarze Ziem Odzyskanych i powiatów: bielskiego i suwalskiego województwa białostockiego, powiatów: bialskiego, hrubieszowskiego, tomaszowskiego i włodawskiego województwa lubelskiego oraz powiatów: gorlickiego, lubaczowskiego, leskiego, przemyskiego i sanockiego województwa rzeszowskiego, przydzielonych na podstawie umowy zawartej z prezydium gminnej rady narodowej na okres co najmniej 3 lat w ramach likwidacji odłogów i innych nie zagospodarowanych użytków rolnych bądź przekazanych do użytkowania w trybie dekretu z dnia 9 lutego 1953 r. o całkowitym zagospodarowaniu użytków rolnych - w wysokości 8% podstawy opodatkowania.
§  4.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Finansów.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do wymiaru podatku gruntowego za rok 1954.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024