Obowiązkowe dostawy mleka przez indywidualne gospodarstwa rolne i mleczarskie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 grudnia 1953 r.
w sprawie obowiązkowych dostaw mleka przez indywidualne gospodarstwa rolne i mleczarskie.

Na podstawie art. 5, 10 ust. 2 i art. 17-19 dekretu z dnia 1 grudnia 1953 r. o obowiązkowych dostawach mleka (Dz. U. Nr 50, poz. 245) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Ustalanie wysokości obowiązkowych dostaw mleka.

§  1.
Wysokość obowiązkowych dostaw mleka przez poszczególne indywidualne gospodarstwa rolne ustala się, mnożąc ilość hektarów użytków rolnych w danym gospodarstwie przez normę, obowiązującą w danym powiecie.
§  2.
Wysokość obowiązkowych dostaw mleka, przypadającą z jednego hektara użytków rolnych w poszczególnych powiatach (normy), określa tabela, stanowiąca załącznik do rozporządzenia.
§  3.
Wysokość obowiązkowych dostaw mleka przez gospodarstwa mleczarskie (gospodarstwa położone w mieście i prowadzące chów krów dojnych dla produkcji i sprzedaży mleka) ustala się, mnożąc ilość posiadanych krów przez normę, wynosząca 500 litrów mleka od każdej posiadanej krowy.
§  4.
Przy obliczaniu wysokości dostaw stosuje się zaokrąglenie do 1 litra. Niepełne litry zaokrągla się do 1 litra w górę.
§  5.
1.
Terminy dostaw określa się na poszczególne miesiące.
2.
Minister Skupu określi szczegółowy tryb ustalania terminów obowiązkowych dostaw mleka.
§  6.
Wysokość obowiązkowych dostaw mleka przez poszczególne indywidualne gospodarstwa rolne i gospodarstwa mleczarskie oraz terminy tych dostaw ustalają prezydia gminnych rad narodowych w porozumieniu z gminnymi delegatami Ministerstwa Skupu.

Rozdział  2.

Obniżenia i zwolnienia od obowiązku dostaw mleka.

§  7.
Posiadacze gospodarstw rolnych o obszarze nie przekraczającym 5 ha użytków rolnych, położonych na terenie województw: warszawskiego, poznańskiego, bydgoskiego, łódzkiego, kieleckiego, lubelskiego, białostockiego, stalinogrodzkiego, krakowskiego i rzeszowskiego oraz m. st. Warszawy i m. Łodzi, i posiadacze gospodarstw rolnych o obszarze nie przekraczającym 6 ha użytków rolnych, położonych na terenie województw: olsztyńskiego, gdańskiego, koszalińskiego, szczecińskiego, zielonogórskiego, wrocławskiego i opolskiego, mający na utrzymaniu więcej niż dwoje dzieci poniżej 14 lat, mogą korzystać z obniżenia obowiązkowych dostaw mleka w wysokości 150 litrów na każde dziecko powyżej dwojga.
§  8.
Gospodarstwom, których grunty orne, łąki lub pastwiska V i VI klasy stanowią co najmniej 30% ogólnego obszaru użytków rolnych, obniża się wysokość obowiązkowych dostaw mleka, przypadających z gruntów V i VI klasy:
1)
o 20% - o ile grunty orne, łąki lub pastwiska V i VI klasy stanowią od 30 do 40% ogólnego obszaru użytków rolnych,
2)
o 30% - o ile grunty orne, łąki lub pastwiska V i VI klasy stanowią powyżej 40 do 50% ogólnego obszaru użytków rolnych;
3)
o 40% - o ile grunty orne, łąki lub pastwiska V i VI klasy stanowią powyżej 50% ogólnego obszaru użytków rolnych.
§  9.
Odłogi i inne nie zagospodarowane użytki rolne, przydzielone do zagospodarowania indywidualnym gospodarstwom rolnym, zwolnione są od obowiązku dostaw mleka na okres pierwszych trzech lat użytkowania.
§  10.
Gospodarstwa przydzielone osiedleńcom zwolnione są od obowiązku dostaw mleka w roku, w którym nastąpiło osiedlenie, oraz w roku następnym.
§  11.
1.
Zmniejsza się wysokość obowiązkowych dostaw mleka przez gospodarstwa:
a)
prowadzące wychów cieląt - o 200 litrów na każde cielę zatrzymane do chowu,
b)
prowadzące wychów cieląt zakontraktowanych przez upoważnione do tego przedsiębiorstwa państwowe - o 300 litrów za każde cielę,
c)
prowadzące wychów cieląt od krów zapisanych do ksiąg wstępnych i głównych - o 300 litrów za każde cielę,
d)
posiadające buhaje ze świadectwem uznania - od 200 do 400 litrów za każdego buhaja,
e)
prowadzące wychów jałówek, zakontraktowanych przez upoważnione do tego przedsiębiorstwa państwowe - o 300 litrów za każdą dostarczoną jałówkę,
f)
prowadzące wychów buhajków hodowlanych, zakontraktowanych przez upoważnione do tego przedsiębiorstwa państwowe - o 500 litrów za każdego dostarczonego buhajka.
2.
Minister Skupu w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa oraz Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego określi tryb i warunki przyznawania obniżeń obowiązkowych dostaw mleka dla gospodarstw wymienionych w ust. 1.
§  12.
1.
Jeżeli na skutek nadzwyczajnych okoliczności zdolność produkcyjna gospodarstwa została w takim stopniu zmniejszona, że zobowiązany nie może wykonać w części lub w całości obowiązku dostaw mleka, może on złożyć wniosek o częściowe lub całkowite zwolnienie od obowiązku dostaw mleka.
2.
Decyzje w sprawach wymienionych w ust. 1 wydają prezydia powiatowych rad narodowych w porozumieniu z powiatowymi pełnomocnikami Ministerstwa Skupu.
§  13.
Minister Skupu może w przypadkach gospodarczo uzasadnionych na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej zarządzić obniżenie w granicach do 50% dla niektórych gmin, gromad lub grup gospodarstw rolnych - wysokości obowiązkowych dostaw mleka, ustalonej zgodnie z § 1 rozporządzenia.

Rozdział  3.

Wykonanie obowiązkowych dostaw mleka.

§  14.
1.
Mleko dostarczone w ramach obowiązkowych dostaw powinno być świeże, naturalne i pełnotłuste o kwasowości nie wyższej niż 8° SH.
2.
Minister Skupu w porozumieniu z Ministrem Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego określi:
a)
obowiązującą na terenie poszczególnych województw dla gospodarstw objętych obowiązkiem dostaw mleka procentową zawartość tłuszczu w mleku dostarczonym na poczet obowiązkowych dostaw w granicach od 3,2% do 3,4%,
b)
zasady przeliczania mleka o wyższej lub niższej zawartości tłuszczu na mleko o zawartości tłuszczu ustalonej dla gospodarstw w danym województwie.
§  15.
Nie może być przyjmowane na poczet obowiązkowych dostaw mleko o zawartości tłuszczu poniżej 2,6% lub o kwasowości powyżej 8° SH.
§  16.
Ilość mleka przypadająca na dany miesiąc powinna być dostarczona do ostatniego dnia miesiąca.
§  17.
Mleko z tytułu dostaw obowiązkowych przyjmują punkty skupu (zlewnie) Centralnego Zarządu Przemysłu Mleczarskiego.
§  18.
1.
Na poczet obowiązkowych dostaw mleka mogą być przyjmowane zamiast mleka: zboże, trzoda chlewna, owce, drób, jaja, masło osełkowe, mleko owcze, wełna owcza lub bundz owczy.
2.
Warunki przyjmowania produktów, o których mowa w ust. 1, określi za zgodą resortowego wiceprezesa Rady Ministrów - Minister Skupu w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa oraz Przemysłu Mięsnego i Mleczarskiego.

Rozdział  4.

Postępowanie odwoławcze.

§  19.
1.
Od decyzji, ustalającej wysokość obowiązkowej dostawy mleka, przysługuje zobowiązanemu prawo odwołania.
2.
Odwołanie wnosi się do prezydium powiatowej rady narodowej za pośrednictwem prezydium gminnej rady narodowej.
3.
Prezydium gminnej rady narodowej przekazuje odwołanie wraz z odpowiednimi wnioskami do decyzji prezydium powiatowej rady narodowej.
§  20.
Prezydium powiatowej rady narodowej rozstrzyga odwołania w porozumieniu z powiatowym pełnomocnikiem Ministerstwa Skupu; w razie różnicy zdań pomiędzy prezydium powiatowej rady narodowej a powiatowym pełnomocnikiem Ministerstwa Skupu decyzję ostateczną wydaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
§  21.
1.
Odwołanie powinno być wniesione w terminie 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia o wysokości obowiązkowej dostawy lub od dnia powstania nowych okoliczności, uniemożliwiających wykonanie obowiązku dostawy.
2.
Odwołanie może być wniesione ustnie lub na piśmie.
3.
Odwołanie jest wolne od wszelkich opłat.
4.
Odwołanie powinno być rozpatrzone i ostatecznie załatwione najpóźniej w ciągu miesiąca od daty wniesienia odwołania.
5.
Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania obowiązku dostaw.
6.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach prezydium gminnej rady narodowej może odroczyć wykonanie obowiązku dostaw w części lub w całości do czasu rozstrzygnięcia odwołania przez prezydium powiatowej rady narodowej.
§  22.
W przypadku gdy odwołanie zostało uwzględnione, a zobowiązanie wykonane, przysługuje zobowiązanemu:
1)
zaliczenie części dostawy, o jaką zmniejszono mu zobowiązanie, na pokrycie zaległości w obowiązkowych dostawach lub na obowiązkowe dostawy w roku następnym,
2)
bądź zapłata za tę część dostawy (pkt 1) po cenach ustalonych dla ponadobowiązkowych dostaw mleka.
§  23.
1.
Tworzy się fundusz nagród na cele premiowania obowiązkowych dostaw mleka.
2.
Sposób i tryb przyznawania nagród ustala regulamin zatwierdzony przez Radę Ministrów.
3.
Ogólna suma przyznanych nagród nie może przekroczyć 0,5% wartości wykonanych obowiązkowych dostaw mleka.
§  24.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Skupu i innym zainteresowanym ministrom.
§  25.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

TABELA NORM OBOWIĄZKOWYCH DOSTAW MLEKA W ROKU 1954

Lp. Nazwa województwa, powiatu, miasta wydzielonego Norma na 1 ha użytków rolnych w litrach
I. m. st. Warszawa 140
II. woj. warszawskie
1. ciechanowski 160
2. garwoliński 160
3. gostyniński 160
4. grodziskomazowiecki 160
5. grójecki 170
6. makowski 100
7. miński 160
8. mławski 160
9. nowodworski 140
10. ostrołęcki 120
11. ostrowski 140
12. miejsko-uzdrowiskowy Otwock 140
13. piaseczyński 160
14. płocki 160
15. płoński 160
16. pruszkowski 150
17. przasnyski 150
18. pułtuski 150
19. siedlecki 160
20. sierpecki 160
21. sochaczewski 160
22. sokołowski 160
23. wołomiński 140
24. węgrowski 150
m. Płock 160
m. Pruszków 150
m. Siedlce 160
m. Żyrardów 160
III. woj. bydgoskie
1. aleksandrowski 170
2. brodnicki 170
3. bydgoski 170
4. chełmiński 180
5. chojnicki 140
6. grudziądzki 170
7. inowrocławski 170
8. lipnowski 170
9. mogileński 170
10. rypiński 170
11. sępoleński 170
12. szubiński 180
13. świecki 170
14. toruński 170
15. tucholski 160
16. wąbrzeski 180
17. włocławski 170
18. wyrzyski 170
19. żniński 170
m. Bydgoszcz 170
m. Grudziądz 170
m. Inowrocław 170
m. Toruń 170
m. Włocławek 170
IV. woj. poznańskie
1. chodzieski 180
2. czarnkowski 180
3. gnieźnieński 180
4. gostyński 180
5. jarociński 170
6. kaliski 160
7. kępiński 160
8. kolski 160
9. koniński 140
10. kościański 180
11. krotoszyński 180
12. leszczyński 180
13. międzychodzki 160
14. nowotomyski 180
15. obornicki 170
16. ostrowski 180
17. pilski 140
18. poznański 170
19. rawicki 180
20. szamotulski 180
21. średzki 170
22. śremski 170
23. turecki 140
24. wągrowiecki 180
25. wolsztyński 180
26. wrzesiński 170
m. Gniezno 180
m. Ostrów Wlkp. 180
m. Piła 140
m. Kalisz 160
m. Leszno 180
m. Poznań 170
V. m. Łódź 160
VI. woj. łódzkie
1. brzeziński 150
2. kutnowski 180
3. łaski 140
4. łęczycki 180
5. łowicki 180
6. łódzki 160
7. piotrkowski 140
8. radomszczański 120
9. rawski 140
10. sieradzki 150
11. skierniewicki 150
12. wieluński 140
m. Piotrków Trybunalski 140
m. Pabianice 140
m. Tomaszów Mazowiecki 150
m. Zgierz 160
VII. woj. kieleckie
1. buski 120
2. iłżecki 100
3. jędrzejowski 110
4. kielecki 90
5. konecki 80
6. kozienicki 100
7. opatowski 130
8. opoczyński 90
9. pińczowski 140
10. radomski 90
11. sandomierski 140
12. włoszczowski 110
m. Kielce 90
m. Ostrowiec 130
m. Radom 90
m. Starachowice 100
VIII. woj. lubelskie
1. bialski 120
2. biłgorajski 120
3. chełmski 130
4. hrubieszowski 150
5. krasnystawski 160
6. kraśnicki 150
7. lubartowski 150
8. lubelski 160
9. łukowski 120
10. puławski 150
11. radzyński 130
12. tomaszowski 150
13. włodawski 120
14. zamojski 160
m. Chełm 130
m. Lublin 160
m. Zamość 160
IX. woj. białostockie
1. augustowski 90
2. białostocki 100
3. bielski 100
4. ełcki 100
5. gołdapski 100
6. grajewski 100
7. hajnowski 100
8. kolneński 90
9. łomżyński 100
10. olecki 100
11. siemiatycki 100
12. sokólski 90
13. suwalski 90
14. wysokomazowiecki 100
m. Białystok 100
X. woj. olsztyńskie
1. bartoszycki 160
2. braniewski 180
3. działdowski 150
4. giżycki 160
5. iławecki 180
6. kętrzyński 160
7. lidzbarski 180
8. morąski 180
9. mrągowski 140
10. nidzicki 100
11. nowomiejski 160
12. olsztyński 140
13. ostródzki 160
14. pasłęcki 170
15. piski 150
16. reszelski 150
17. suski 160
18. szczycieński 120
19. węgorzewski 160
m. Olsztyn 140
XI. woj. gdańskie
1. elbląski 180
2. gdański 180
3. kartuski 120
4. kościerski 140
5. kwidzyński 160
6. lęborski 160
7. malborski 180
8. nowodworsko-gdański 180
9. starogardzki 160
10. sztumski 180
11. tczewski 160
12. wejherowski 140
m. Elbląg 180
m. Gdynia 140
m. Sopot 180
m. Tczew 160
m. Gdańsk 180
XII. woj. koszalińskie
1. białogardzki 150
2. bytowski 150
3. człuchowski 130
4. drawski 140
5. kołobrzeski 150
6. koszaliński 150
7. miastecki 160
8. sławieński 160
9. słupski 140
10. szczecinecki 140
11. wałecki 130
12. złotowski 140
m. Koszalin 150
m. Słupsk 140
XIII. woj. szczecińskie
1. chojeński 160
2. choszczeński 170
3. gryficki 160
4. gryfiński 170
5. kamieński 170
6. łobeski 160
7. myśliborski 150
8. nowogardzki 170
9. pyrzycki 160
10. stargardzki 160
11. szczeciński 160
12. woliński 160
m. Szczecin 160
XIV. woj. zielonogórskie
1. głogowski 170
2. gorzowski 170
3. gubiński 160
4. krośnieński 160
5. międzyrzecki 160
6. nowosolski 160
7. rzepiński 150
8. skwierzyński 140
9. strzelecki 170
10. sulechowski 170
11. sulęciński 150
12. szprotawski 170
13. świebodziński 150
14. wschowski 160
15. zielonogórski 140
16. żagański 150
17. żarski 150
m. Głogów 170
m. Gorzów Wlkp. 170
m. Zielona Góra 140
XV. woj. wrocławskie
1. bolesławiecki 150
2. bystrzycki 170
3. dzierżoniowski 150
4. górowski 160
5. jaworski 160
6. jeleniogórski 170
7. kamiennogórski 160
8. kłodzki 160
9. legnicki 160
10. lubański 170
11. lubiński 150
12. lwówecki 170
13. milicki 160
14. oleśnicki 150
15. oławski 150
16. strzeliński 150
17. sycowski 160
18. średzki 150
19. świdnicki 150
20. trzebnicki 150
21. wałbrzyski 160
22. wołowski 160
23. wrocławski 150
24. ząbkowicki 160
25. zgorzelecki 160
26. złotoryjski 150
m. Jelenia Góra 170
m. Legnica 160
m. Świdnica 150
m. Wałbrzych 160
m. Wrocław 150
XVI. woj. opolskie
1. brzeski 150
2. głubczycki 140
3. grodkowski 140
4. kluczborski 150
5. kozielski 170
6. namysłowski 150
7. niemodliński 150
8. nyski 150
9. oleski 160
10. opolski 170
11. prudnicki 170
12. raciborski 170
13. strzelecki 160
m. Brzeg 150
m. Nysa 150
m. Opole 170
m. Racibórz 170
XVII. woj. stalinogrodzkie
1. będziński 140
2. bielski 160
3. cieszyński 180
4. częstochowski 140
5. gliwicki 150
6. kłobucki 140
7. lubliniecki 160
8. pszczyński 170
9. rybnicki 150
10. tarnogórski 150
11. zawierciański 140
m. Będzin 140
m. Bielsko-Biała 160
m. Bytom 140
m. Bytom Nowy 140
m. Czeladź 140
m. Cieszyn 180
m. Chorzów 140
m. Częstochowa 140
m. Dąbrowa Górnicza 140
m. Gliwice 150
m. Stalinogród 140
m. Mysłowice 140
m. Ruda 140
m. Rybnik 150
m. Sosnowiec 140
m. Siemianowice Śląskie 140
m. Szopienice 140
m. Świętochłowice 140
m. Zawiercie 140
m. Zabrze 140
XVIII. woj. krakowskie
1. bocheński 110
2. brzeski 100
3. chrzanowski 100
4. dąbrowski 100
5. krakowski 120
6. limanowski 90
7. miechowski 150
8. myślenicki 90
9. nowosądecki 100
10. nowotarski 100
11. olkuski 110
12. oświęcimski 130
13. tarnowski 100
14. wadowicki 130
15. żywiecki 130
m. Kraków 120
m. Nowy Sącz 100
m. Tarnów 100
m. Zakopane 100
XIX. woj. rzeszowskie
1. brzozowski 100
2. dębicki 100
3. gorlicki 100
4. jarosławski 120
5. jasielski 110
6. kolbuszowski 100
7. krośnieński 110
8. leski 120
9. lubaczowski 120
10. łańcucki 130
11. mielecki 110
12. niżański 100
13. przemyski 120
14. przeworski 150
15. rzeszowski 130
16. sanocki 100
17. tarnobrzeski 120
18. ustrzycki 80
m. Przemyśl 120
m. Rzeszów 130
m. Stalowa Wola 100

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024