Odbywanie zebrań kontrolnych przez oficerów rezerwy.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW I MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 sierpnia 1953 r.
w sprawie odbywania zebrań kontrolnych przez oficerów rezerwy.

Na podstawie art. 60 i w związku z art. 51 ust. 1 pkt 2, art. 53 i 59 pkt 2 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o powszechnym obowiązku wojskowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 6, poz. 46 oraz z 1951 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 22, poz. 172) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołane w rozporządzeniu artykuły oznaczają artykuły ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o powszechnym obowiązku wojskowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 6, poz. 46).
§  2.
Oficerowie rezerwy odbywają przewidziane w art. 51 ust. 1 pkt 2 i w art. 53 zebrania kontrolne w ramach ciążącego na nich z mocy art. 58 i 59 pkt 2 obowiązku meldunkowego.
§  3.
Celem zebrań kontrolnych jest sprawdzenie ewidencji oraz poziomu wyszkolenia wojskowego oficerów rezerwy.
§  4.
Podczas zebrań kontrolnych wojskowy komendant rejonowy może powierzyć oficerom rezerwy określone zadania w zakresie służby wojskowej, których wykonanie może nastąpić bądź w czasie zebrania kontrolnego bądź w okresie między zebraniami kontrolnymi stosownie do polecenia wojskowego komendanta rejonowego. Wykonanie tych zadań w okresie między zebraniami kontrolnymi nie może - stosownie do art. 47 dekretu z dnia 19 kwietnia 1951 r. o służbie wojskowej oficerów i generałów Sił Zbrojnych (Dz. U. z 1951 r. Nr 22, poz. 172 i z 1952 r. Nr 49, poz. 324) - odrywać oficera rezerwy od jego normalnej pracy w zakładzie pracy lub w zakładzie naukowym.
§  5.
Ilość zebrań kontrolnych w ciągu roku nie może przekraczać 6, a czas trwania jednego zebrania kontrolnego - 12 godzin.
§  6.
Terminy zebrań kontrolnych, osoby podlegające powołaniu na te zebrania oraz zajęcia szkoleniowe dla tych osób ustalają dowódcy okręgów wojskowych.
§  7. 1
1.
Na zebranie kontrolne powołuje oficerów rezerwy wojskowy komendant rejonowy za pomocą pisemnych wezwań.
2.
W wezwaniu należy wpisać czas trwania zebrania kontrolnego, a w razie potrzeby wymienić dokumenty, które powołany powinien przedstawić na zebraniu kontrolnym oprócz posiadanego wojskowego dokumentu osobistego.
3.
Wezwanie na zebranie kontrolne doręcza się w trybie przewidzianym dla doręczania kart powołania na ćwiczenia wojskowe co najmniej na 3 dni przed terminem.
4.
Równocześnie z wezwaniem wojskowy komendant rejonowy przesyła powołanemu zlecenie na kredytowany przejazd na zasadach przewidzianych dla przejazdów oficerów rezerwy powołanych na ćwiczenia wojskowe.
§  8.
1.
Pracodawca powinien zwolnić z pracy pracownika powołanego na zebranie kontrolne w takim czasie, jaki jest konieczny, aby pracownik mógł w oznaczonym terminie stawić się na zebranie kontrolne.
2.
Po zakończeniu zebrania kontrolnego pracownik obowiązany jest okazać pracodawcy wydaną mu kartę powrotu, stwierdzającą dzień i godzinę zakończenia zebrania kontrolnego (§ 15 ust. 3).
§  9.
Pracownicy powołani na zebranie kontrolne zachowują prawo do pełnego ostatnio pobieranego uposażenia lub wynagrodzenia za czas pracy opuszczony z powodu wzięcia udziału w zebraniu kontrolnym.
§  10.
Członkom rodzin oficerów rezerwy nie zatrudnionych na podstawie stosunku publiczno-prawnego lub umowy o pracę powołanych na zebranie kontrolne przysługują zasiłki dzienne na zasadach przewidzianych w dekrecie z dnia 14 kwietnia 1948 r. o zasiłkach i pomocy dla żołnierzy Wojska Polskiego, żołnierzy i funkcjonariuszów służby bezpieczeństwa publicznego, członków Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej oraz ich rodzin (Dz. U. z 1948 r. Nr 21, poz. 139 i z 1950 r. Nr 6, poz. 46).
§  11.
1. 2
Oficer rezerwy, który z ważnej przyczyny nie może stawić się na zebranie kontrolne w oznaczonym terminie i miejscu, obowiązany jest zawiadomić o tym wojskowego komendanta rejonowego, zwrócić otrzymane pisemne wezwanie i zlecenie na kredytowany przejazd i przedstawić jednocześnie dowody stwierdzające, że niestawiennictwo nastąpiło z ważnej przyczyny.
2.
Za ważną przyczynę, usprawiedliwiającą niestawienie się na zebranie kontrolne, uważa się:
1)
zgon i pogrzeb małżonka, dziecka, rodziców lub rodzeństwa;
2)
obłożną chorobę lub nieszczęśliwy wypadek powołanego albo małżonka, dziecka, ojca lub matki, stwierdzone świadectwem lekarskim, jeżeli osoby te wymagają osobistej opieki powołanego;
3)
klęski żywiołowe, katastrofy i przerwy w komunikacji;
4)
konieczność zapewnienia przez powołanego osobistej opieki nad dzieckiem do lat 7 w przypadkach pozbawienia go dotychczasowej opieki (zamknięcie żłobka lub przedszkola, choroba lub śmierć osoby opiekującej się dzieckiem itp.);
5)
inne przyczyny, które w myśl przepisów o zabezpieczeniu socjalistycznej dyscypliny pracy usprawiedliwiają nieobecność pracownika w zakładzie pracy.
§  12.
W przypadku uznania niestawiennictwa na zebranie kontrolne za nieusprawiedliwione wojskowy komendant rejonowy pociągnie winnego do odpowiedzialności z art. 93 ust. 1 za niewykonanie określonego w art. 58 obowiązku meldunkowego, kierując w tym celu doniesienie do kolegium przy prezydium właściwej rady narodowej. W przypadku wymienionym w art. 93 ust. 2 wojskowy komendant rejonowy kieruje doniesienie karne do właściwego prokuratora.
§  13.
1.
Powołani na zebranie kontrolne nie są uprawnieni z tego tytułu do noszenia munduru i oznak wojskowych oraz uzbrojenia.
2.
Powołanym na zebranie kontrolne nie przysługuje z tego tytułu uposażenie, świadczenia ani inne należności służbowe przewidziane dla żołnierzy w czynnej służbie wojskowej ani też przewidziane dla tych żołnierzy zaopatrzenie lub zasiłki.
§  14.
Jeżeli oficer rezerwy powołany na zebranie kontrolne zgłosi kalectwo lub pogorszenie się stanu zdrowia, powodujące niezdolność do służby wojskowej albo uzasadniające zmianę kategorii zdolności do służby wojskowej, wojskowy komendant rejonowy kieruje oficera rezerwy do właściwej wojskowej komisji lekarskiej celem ustalenia stopnia jego zdolności do służby wojskowej po uprzednim uzgodnieniu z tą komisją terminu badania lekarskiego.
§  15.
1. 3
Zebranie kontrolne przeprowadza się w pomieszczeniach wojskowej komendy rejonowej lub w innym pomieszczeniu wskazanym w pisemnym wezwaniu.
2.
Wszelkie czynności związane z zebraniem kontrolnym mają być ukończone w tym dniu, na który oficerowie rezerwy zostali powołani.
3.
Po zakończeniu zebrania kontrolnego wojskowy komendant rejonowy wpisuje udział oficera rezerwy w zebraniu kontrolnym do karty ewidencyjnej i wojskowego dokumentu osobistego oficera rezerwy oraz wydaje mu kartę powrotu i zlecenie na kredytowany przejazd. Do karty powrotu wojskowy komendant rejonowy wpisuje dzień i godzinę zakończenia zebrania kontrolnego.
§  16.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą oficerów rezerwy stale zamieszkujących lub czasowo przebywających za granicą.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 zmieniony przez § 13 pkt 1 rozporządzenia z dnia 2 marca 1954 r. w sprawie obowiązku meldunkowego osób podlegających powszechnemu obowiązkowi wojskowemu (Dz.U.54.11.38) z dniem 11 marca 1954 r.
2 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 13 pkt 2 rozporządzenia z dnia 2 marca 1954 r. w sprawie obowiązku meldunkowego osób podlegających powszechnemu obowiązkowi wojskowemu (Dz.U.54.11.38) z dniem 11 marca 1954 r.
3 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 13 pkt 3 rozporządzenia z dnia 2 marca 1954 r. w sprawie obowiązku meldunkowego osób podlegających powszechnemu obowiązkowi wojskowemu (Dz.U.54.11.38) z dniem 11 marca 1954 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024