Właściwość i tryb postępowania organów administracji państwowej przy dostarczaniu środków transportowych dla potrzeb obrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 czerwca 1953 r.
w sprawie właściwości i trybu postępowania organów administracji państwowej przy dostarczaniu środków transportowych dla potrzeb obrony Państwa.

Na podstawie art. 11 i art. 21 ust. 4 dekretu z dnia 24 czerwca 1953 r. o dostarczaniu środków transportowych dla potrzeb obrony Państwa (Dz. U. Nr 34, poz. 142) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Powołane w rozporządzeniu artykuły - oznaczają artykuły dekretu z dnia 24 czerwca 1953 r. o dostarczaniu środków transportowych dla potrzeb obrony Państwa (Dz. U. Nr 34, poz. 142).
2.
Określenie "prezydium powiatowej rady narodowej" oznacza w rozumieniu rozporządzenia również prezydium miejskiej rady narodowej miasta stanowiącego powiat, Prezydium Rady Narodowej m.st. Warszawy i Rady Narodowej m. Łodzi.
3.
Przepisy rozporządzenia odnoszące się do środków transportowych stosuje się odpowiednio do przedmiotów niezbędnych do utrzymywania i użytkowania tych środków.
§  2.
Nie podlegają przeglądowi i klasyfikacji, próbnemu poborowi i poborowi:
1)
ogiery i klacze wpisane do ksiąg stadnych koni lub rejestrów hodowlanych,
2)
ogiery uznane za odpowiednie do hodowli zakwalifikowanej przez wojewódzkie komisje kwalifikacyjne ogierów przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych,
3)
klacze wysokoźrebne (w ostatnich trzech miesiącach ciąży) i klacze ze źrebiętami ssącymi do czterech miesięcy po oźrebieniu,
4)
konie pracujące stale w kopalniach pod ziemią,
5)
konie utrzymywane dla pobierania krwi w zakładach wytwarzających surowice i szczepionki,
6)
konie używane w cyrkach do popisów.
§  3.
1.
W razie niemożności dostarczenia środka transportowego do przeglądu i klasyfikacji, próbnego poboru lub poboru właściciel środka transportowego powinien zawiadomić o tym niezwłocznie prezydium powiatowej rady narodowej, przedstawić dowody usprawiedliwiające niedostarczenie środka transportowego i podać jego miejsce postoju.
2.
O ustaniu przyczyny powodującej niedostarczenie środka transportowego w nakazanym terminie właściciel powinien niezwłocznie zawiadomić prezydium powiatowej rady narodowej i dostarczyć środek transportowy w nowym terminie, wskazanym przez to prezydium.
§  4.
1.
Do przeglądu i klasyfikacji, próbnego poboru i poboru nie wolno dostarczać koni chorych na chorobę zakaźną lub o nią podejrzanych.
2.
W przypadkach wymienionych w ust. 1 właściciel obowiązany jest zawiadomić prezydium gminnej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, o chorobie konia, a po wyzdrowieniu dostarczyć go do przeglądu i klasyfikacji, próbnego poboru i poboru w terminie wskazanym przez prezydium powiatowej rady narodowej.
§  5.
W razie uznania niedostarczenia środka transportowego do przeglądu i klasyfikacji, próbnego poboru lub poboru za nieusprawiedliwione, prezydium powiatowej rady narodowej może zarządzić przymusowe dostarczenie środka transportowego na koszt właściciela przez organa Milicji Obywatelskiej.
§  6.
Prezydia gminnych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych są obowiązane dostarczyć placów, lokali i sprzętu kwaterunkowego, potrzebnych do przeprowadzenia przeglądu i klasyfikacji, próbnego poboru, poboru i zwrotu pobranych środków transportowych.
§  7.
Właściwość organów uprawnionych do przyjmowania zgłoszeń środków transportowych do ewidencji, rejestracji i zgłoszeń zmian w ich stanie, organów uprawnionych do dokonywania przeglądu i klasyfikacji, próbnego poboru, poboru i zwrotu środków transportowych, jak również organów uprawnionych do udzielania zezwoleń na dokonywanie przeróbek pojazdów mechanicznych - określa się według miejsca stałego postoju środka transportowego.

Rozdział  2.

Ewidencja, rejestracja oraz przegląd i klasyfikacja pojazdów mechanicznych.

§  8.
1.
Zgłaszanie pojazdów mechanicznych do ewidencji oraz przedstawianie tych pojazdów do rejestracji odbywa się w trybie określonym w przepisach o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych.
2.
Jednocześnie z rejestracją pojazdów mechanicznych przeprowadza się przegląd i klasyfikację tych pojazdów ze względu na potrzeby obrony Państwa (art. 2 ust. 1 pkt 1) i wpisuje się do książek pojazdów mechanicznych nadaną kategorię wojskową pojazdu.
§  9.
W przypadku dostarczenia do próbnego poboru lub poboru pojazdów mechanicznych nie dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych lub nie mogących rozwinąć szybkości ponad 10 km na godzinę, organ przeprowadzający próbny pobór lub pobór wpisuje kategorię wojskową pojazdu do książki pojazdu mechanicznego.
§  10.
W razie zbycia pojazdu mechanicznego właściciel powinien przekazać nabywcy razem z pojazdem książkę pojazdu mechanicznego i dowód rejestracyjny.
§  11.
1.
Na podstawie dokonywanych zgłoszeń i przeglądów prezydia powiatowych rad narodowych zakładają i prowadzą ewidencję pojazdów mechanicznych i przesyłają do wojskowych komend rejonowych okresowe wykazy zmian.
2.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego wyda szczegółowe przepisy w sprawie założenia i prowadzenia ewidencji pojazdów mechanicznych i składania wykazów zmian.
§  12.
1.
W przypadku zamierzonej przeróbki pojazdu mechanicznego, która uniemożliwiałaby użytkowanie tego pojazdu zgodnie z pierwotnym jego przeznaczeniem lub spowodowała zasadniczą zmianę w konstrukcji pojazdu, właściciel pojazdu mechanicznego powinien zwrócić się do prezydium powiatowej rady narodowej o udzielenie mu zezwolenia na dokonanie takiej przeróbki.
2.
Prezydia powiatowych rad narodowych udzielają zezwoleń wymienionych w ust. 1 w trybie określonym przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego.
3.
Po dokonaniu przeróbki zgodnie z otrzymanym zezwoleniem właściciel jest obowiązany bez osobnego wezwania przedstawić pojazd mechaniczny w prezydium powiatowej rady narodowej w ciągu 14 dni od dnia ukończenia przeróbki do przeglądu i klasyfikacji.
§  13.
1.
Ogólny przegląd i klasyfikację pojazdów mechanicznych zarządzoną na podstawie art. 4 na obszarze całego Państwa lub jego części przeprowadza prezydium powiatowej rady narodowej, wzywając właścicieli do dostarczenia pojazdów mechanicznych do ogólnego przeglądu i klasyfikacji za pomocą kart powołania lub obwieszczeń publicznych. Wezwanie powinno nastąpić co najmniej na 7 dni przed terminem przeglądu i klasyfikacji, oznaczonym w karcie powołania lub w obwieszczeniu publicznym.
2.
Karta powołania lub obwieszczenie publiczne powinny zawierać dokładne oznaczenie pojazdów mechanicznych podlegających ogólnemu przeglądowi i klasyfikacji, termin i miejsce, w których pojazdy powinny być dostarczone do przeglądu i klasyfikacji, powołanie podstawy prawnej oraz pouczenie o skutkach prawnych niedostarczenia pojazdów.
§  14.
1.
Ogólny przegląd i klasyfikację pojazdów mechanicznych (§ 13) przeprowadza prezydium powiatowej rady narodowej z udziałem przedstawicieli prezydium tej rady i pracownika posiadającego odpowiednie wiadomości fachowe lub innego rzeczoznawcy.
2.
Przepisy §§ 9 i 11 stosuje się odpowiednio.
§  15.
Ogólny przegląd i klasyfikacja pojazdów mechanicznych (§ 13) powinny być przeprowadzane w terminach i w sposób jak najmniej zakłócający należyte funkcjonowanie organów władz i administracji państwowej, przedsiębiorstw, zakładów, gospodarstw itp.
§  16.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Ministrami Obrony Narodowej, Rolnictwa i Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz innymi zainteresowanymi ministrami określa przypadki, w których przegląd i klasyfikacja pojazdów mechanicznych (§§ 8 i 13) odbywa się poza siedzibą prezydium właściwej rady narodowej.
§  17. 1
Oficerowie wyznaczeni przez Ministra Obrony Narodowej, Szefa Sztabu Generalnego, dowódców okręgów wojskowych (równorzędnych) oraz wojskowych komendantów wojewódzkich mogą być obecni przy przeglądzie i klasyfikacji pojazdów mechanicznych (§§ 8 i 13) oraz mogą w każdym czasie badać prawidłowość tej klasyfikacji i prowadzenia ewidencji pojazdów.

Rozdział  3.

Ewidencja, rejestracja oraz przegląd i klasyfikacja koni i wozów z uprzężą.

§  18.
1.
Właściciele koni i wozów z uprzężą są obowiązani zgłaszać je do rejestracji w prezydium gminnej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej bez osobnego wezwania, w ciągu 14 dni po wejściu w ich posiadanie.
2.
Rejestracji nie podlegają konie, które nie ukończyły 4 lat życia oraz konie powyżej 16 lat życia.
3.
Prezydium gminnej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej dokonuje rejestracji konia lub wozu z uprzężą; po dokonaniu przeglądu i klasyfikacji (§ 21) prezydium to wydaje właścicielowi zarejestrowanego konia dowód tożsamości konia, a właścicielowi zarejestrowanego wozu z uprzężą - zaświadczenie o rejestracji wozu.
4.
W razie użytkowania zarejestrowanego konia lub wozu z uprzężą poza miejscowością, w której koń lub wóz z uprzężą ma miejsce stałego postoju, właściciel (woźnica lub jeździec) powinien posiadać dowód tożsamości konia lub zaświadczenie o rejestracji wozu przy sobie i okazywać je na każde żądanie organów kontroli drogowej i służby bezpieczeństwa publicznego.
§  19.
W razie zbycia zarejestrowanego konia lub wozu właściciel powinien przekazać nabywcy dowód tożsamości konia bądź zaświadczenie o rejestracji wozu jednocześnie z przekazaniem konia lub wozu.
§  20.
1.
Na podstawie rejestracji, przeglądu i klasyfikacji (§ 18) prezydia gminnych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych zakładają ewidencję zarejestrowanych koni i wozów z uprzężą i przesyłają do prezydiów powiatowych rad narodowych okresowe sprawozdania.
2.
Prezes Rady Ministrów wyda szczegółowe przepisy w sprawie przeprowadzania rejestracji, przeglądu i klasyfikacji koni i wozów z uprzężą oraz zakładania i prowadzenia ich ewidencji.
§  21.
1.
Przegląd i klasyfikację koni i wozów z uprzężą zarządza Prezes Rady Ministrów.
2.
Na podstawie zarządzenia wymienionego w ust. 1 prezydium powiatowej rady narodowej wzywa właścicieli za pomocą kart powołania lub obwieszczeń publicznych do przedstawienia do przeglądu i klasyfikacji koni i wozów z uprzężą.
3.
Przeglądu i klasyfikacji koni i wozów z uprzężą dokonuje przedstawiciel prezydium powiatowej rady narodowej z udziałem rzeczoznawcy. Przy przeglądzie i klasyfikacji koni rzeczoznawcą powinien być lekarz weterynarii.
4.
Przy przeglądzie i klasyfikacji koni i wozów z uprzężą powinien być obecny przedstawiciel prezydium właściwej gminnej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej.
5.
Przepisy § 13 ust. 2 oraz §§ 15 i 17 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4.

Zgłaszanie zmian w stanie środków transportowych.

§  22.
1.
Za zmiany w stanie środków transportowych, które należy zgłaszać (art. 2 ust. 1 pkt 3), uważa się:
1)
przeniesienie miejsca stałego postoju konia i wozu na obszar innej gminy, a pojazdu mechanicznego na obszar innego powiatu oraz czasowe przeniesienie miejsca postoju pojazdu mechanicznego na obszar innego powiatu na okres powyżej 30 dni,
2)
zmianę w osobie właściciela,
3)
padnięcie konia,
4)
kradzież, zaginięcie lub zniszczenie środka transportowego oraz
5)
wszelkie zmiany, dotyczące danych zawartych w książce pojazdu mechanicznego, w dowodzie rejestracyjnym, w dowodzie tożsamości konia lub w zaświadczeniu o rejestracji wozu, jak również zmiany mogące spowodować zmianę klasyfikacji środka transportowego (np. kastracja konia, znaczne uszkodzenie środka transportowego, remont, zasadnicze zmiany konstrukcyjne, wycofanie pojazdu mechanicznego z ruchu itp.).
2.
Właściciele środków transportowych są obowiązani bez osobnego wezwania zgłaszać zmiany w stanie zarejestrowanych koni i wozów z uprzężą w ciągu 14 dni od ich powstania - prezydium gminnej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, a zmiany w stanie pojazdów mechanicznych - prezydium powiatowej rady narodowej w tym samym terminie.
3.
Przez zgłoszenie zmiany w stanie pojazdu mechanicznego w sposób określony w ust. 2 właściciel pojazdu mechanicznego spełnia jednocześnie obowiązek zgłoszenia zmiany przewidziany w przepisach o ruchu pojazdów mechanicznych.

Rozdział  5.

Pobór środków transportowych.

§  23.
1.
Pobór środków transportowych zarządza Minister Obrony Narodowej w przypadkach określonych w art. 6 lub 7.
2.
Na podstawie zarządzenia o poborze (ust. 1) wojskowy komendant rejonowy wzywa właścicieli za pomocą kart powołania do dostarczenia środków transportowych do poboru.
3.
Karta powołania powinna zawierać dokładne oznaczenie środków transportowych podlegających dostarczeniu, miejsce i czas ich dostarczenia, powołanie podstawy prawnej oraz pouczenie o skutkach prawnych niedostarczenia środka transportowego do poboru.
4.
Do poboru powinny być dostarczone środki transportowe z przedmiotami niezbędnymi do ich utrzymania oraz dokumentami ewidencyjnymi, rejestracyjnymi, hodowlanymi, sanitarnymi i innymi, dotyczącymi tych środków.
5.
Pojazdy mechaniczne powinny być dostarczone ponadto z paliwem umożliwiającym odbycie 300 km drogi, a konie z paszą (20 kg siana na 1 konia).
§  24.
1.
Pobór środków transportowych przeprowadzają wojskowe komendy rejonowe przez komisje poborowe pojazdów mechanicznych i komisje poborowe koni.
2.
W skład komisji poborowej wchodzą:
1)
jako przewodniczący - oficer wyznaczony przez wojskowego komendanta rejonowego,
2)
jako zastępca przewodniczącego - oficer lub podoficer, wyznaczony przez wojskowego komendanta rejonowego,
3)
jako członkowie:
a)
przedstawiciel prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
rzeczoznawcy wyznaczeni przez wojskowego komendanta rejonowego spośród żołnierzy w czynnej służbie wojskowej albo wyznaczeni przez prezydium powiatowej rady narodowej na wniosek wojskowego komendanta rejonowego.
§  25.
Prezydia gminnych (miejskich) rad narodowych są obowiązane delegować do udziału w pracach komisji poborowych koni swoich przedstawicieli celem czynnego współdziałania z tymi komisjami w sprawnym przeprowadzaniu poboru koni i wozów z uprzężą z danej gminy (miasta).
§  26.
Do zakresu działania komisji poborowej (§ 24) należy w szczególności:
1)
ustalenie stanu technicznego pojazdów mechanicznych, wozów z uprzężą i rowerów oraz stanu zdrowia koni,
2)
ustalenie ogólnej wartości pobranego środka transportowego,
3)
wydawanie orzeczenia o pobraniu środka transportowego.
§  27.
Środki transportowe uznane przy poborze za przydatne i zakwalifikowane dla Sił Zbrojnych podlegają natychmiastowemu przekazaniu na rzecz Sił Zbrojnych na czas nieoznaczony.
§  28.
Przewodniczący komisji poborowej wydaje właścicielowi niezwłocznie orzeczenie, które stanowi równocześnie dowód pobrania środka transportowego (art. 8 ust. 4).
§  29.
Orzeczenie wydaje komisja poborowa osobno na każdy środek transportowy łącznie z przedmiotami niezbędnymi do jego utrzymywania i użytkowania, paliwem i pasza.

Rozdział  6.

Próbny pobór środków transportowych.

§  30.
1.
W przypadkach wymienionych w art. 5 ust. 1 Minister Obrony Narodowej zarządza próbny pobór pojazdów mechanicznych, koni i wozów z uprzężą.
2.
Do próbnego poboru stosuje się przepisy o poborze z tą zmianą, że po zakończeniu próbnego poboru środki transportowe zostają właścicielowi zwrócone.
3.
W przypadku nałożenia przez Radę Ministrów w trybie określonym w art. 5 ust. 2 obowiązku przekazania Siłom Zbrojnym środków transportowych uznanych przy próbnym poborze za przydatne dla potrzeb obrony Państwa, komisja poborowa przekazuje te środki Siłom Zbrojnym na czas określony przez Radę Ministrów i wydaje właścicielowi orzeczenie wymienione w §§ 28 i 29.
§  31.
Jeżeli w czasie użytkowania przez Siły Zbrojne środków transportowych przekazanych przy próbnym poborze (§ 30 ust. 3) zarządzony zostanie pobór (rzeczywisty) środków transportowych - środki transportowe przekazane Siłom Zbrojnym przy próbnym poborze pozostają nadal, mimo upływu terminu określonego przez Radę Ministrów na podstawie art. 5 ust. 2, w posiadaniu Sił Zbrojnych, bez potrzeby poddawania ich poborowi (rzeczywistemu). W tym przypadku mają do nich zastosowanie przepisy dotyczące środków transportowych przekazanych Siłom Zbrojnym przy poborze (rzeczywistym).

Rozdział  7.

Zwrot środków transportowych.

§  32.
Środki transportowe przekazane Siłom Zbrojnym przy próbnym poborze powinny być właścicielowi zwrócone najpóźniej w ciągu 3 dni po upływie terminu, określonego przez Radę Ministrów na podstawie art. 5 ust. 2, jeżeli nie uległy one zupełnemu zniszczeniu.
§  33.
1.
Środki transportowe przekazane Siłom Zbrojnym przy poborze zarządzonym w interesie obrony Państwa (art. 6 ust. 1) powinny być właścicielom zwrócone najpóźniej w ciągu 30 dni, licząc od dnia wejścia w życie uchwały Rady Ministrów uchylającej obowiązek dostarczenia środków transportowych do poboru (art. 6 ust. 2).
2.
Nie zwraca się środka transportowego właścicielowi:
1)
jeżeli w okresie trwania obowiązku dostarczania środków transportowych do poboru i przekazywania Siłom Zbrojnym, nałożonego na właścicieli przez Radę Ministrów (art. 6 ust. 1), powstały warunki określone w art. 7,
2)
jeżeli Minister Obrony Narodowej z upoważnienia Rady Ministrów zatrzymał pobrany środek transportowy w posiadaniu Sił Zbrojnych na stałe (art. 6 ust. 5).
§  34.
1.
Zwrot środków transportowych przekazanych Siłom Zbrojnym (§§ 32 i 33) odbywa się w miejscu i w czasie wskazanych przez wojskowego komendanta rejonowego. Zawiadomienie o miejscu i czasie zwrotu następuje w drodze wezwań imiennych lub obwieszczeń publicznych, najpóźniej na 7 dni przed terminem zwrotu oznaczonym w wezwaniu lub obwieszczeniu.
2.
Zwrot środków transportowych następuje za potwierdzeniem przez właścicieli odbioru tych środków i przedmiotów.
§  35.
1.
Zwrotu środków transportowych dokonują komisje poborowe (§ 24).
2.
Każdy środek transportowy, który ma być zwrócony właścicielowi, powinien być w chwili zwrotu zbadany przez komisję poborową pod względem stanu technicznego (stanu zdrowotnego koni). Równocześnie komisja poborowa ustala ogólną wartość zwracanego środka transportowego. Przy ustalaniu ogólnej wartości uwzględnia się stwierdzone uszkodzenia i braki.
3.
Po dokonaniu czynności określonych w ust. 2 komisja poborowa wydaje orzeczenie o zwrocie środka transportowego właścicielowi.
4.
Do orzeczeń o zwrocie środka transportowego stosuje się odpowiednio przepisy §§ 28 i 29.
§  36.
W przypadkach niemożności dokonania zwrotu środka transportowego wskutek zupełnego jego zniszczenia itp. komisja poborowa wydaje właścicielowi orzeczenie o niemożności dokonania zwrotu. W orzeczeniu tym oznacza się środek transportowy, który powinien, a nie może być zwrócony, oraz ogólną jego wartość zgodnie z wartością ustaloną przy próbnym poborze lub poborze.

Rozdział  8.

Przepisy końcowe.

§  37.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrom: Obrony Narodowej, Transportu Drogowego i Lotniczego, Finansów, Rolnictwa, Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz innym zainteresowanym ministrom.
§  38.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 17 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1959 r. (Dz.U.59.11.63) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lutego 1959 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024