Zabezpieczenie przeciwpożarowe w malarniach-lakierniach oraz w składach farb i lakierów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 23 maja 1953 r.
w sprawie zabezpieczenia przeciwpożarowego w malarniach-lakierniach oraz w składach farb i lakierów.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1.
Za malarnie-lakiernie w rozumieniu niniejszego rozporządzenia uważa się zakłady i pracownie, w których wykonuje się malowanie, lakierowanie, zacieranie oraz wszelkie inne prace, mające na celu nałożenie na przedmioty powłoki lakieru, farby, rozpuszczalników, emalii lub masy zacierowej, w skład których wchodzą substancje tworzące z powietrzem mieszaniny wybuchowe.
§  2.
Budynek, w którym mieści się zakład malarsko-lakierniczy, powinien być parterowy (jednokondygnacyjny), wykonany z materiałów ogniotrwałych, przykryty wytrzymałym na podmuch stropem i posiadać kanały wydmuchowe o przekroju zapobiegającym w razie ewentualnego wybuchu uszkodzeniu ścian i stropu, przyjmując 0,05 m2 otworu na 1 m3 kubatury pomieszczenia.
§  3.
Pomieszczenie pracowni malarsko-lakierniczej, nie znajdujące się w budynku specjalnie dla tego celu przeznaczonym, powinno być ogniotrwałe wydzielone od sąsiednich pomieszczeń i nie może się mieścić w budynku mieszkalnym.
§  4.
Podłoga w malarni-lakierni powinna być wykonana z materiałów niepalnych, nie powodujących iskrzenia przy potarciu oraz nienasiąkliwych, z kanałami odpływowymi do przewodów kanalizacyjnych, zaopatrzonych w urządzenia oczyszczające ścieki od substancji łatwozapalnych i trujących.
§  5.
Ilość drzwi wyjściowych w malarni-lakierni oraz ich wymiary powinny zapewniać ewakuację na zewnątrz budynku wszystkich pracujących osób w ciągu 1,5 minuty. Drzwi powinny otwierać się na zewnątrz.
§  6.
Zakratowane okna malarni-lakierni powinny mieć część kraty o rozmiarach co najmniej 0,75 m na 0,6 m otwieralną, dostępną z parapetu, zawieszoną na bocznych zawiasach, w ramach pomalowanych na kolor czerwony.
§  7.
W malarni-lakierni powinno się znajdować ogniotrwałe wydzielone pomieszczenie na przyrządzanie lakierów.
§  8.
Pomieszczenie malarni-lakierni powinno posiadać bezpieczną wentylację uniemożliwiającą powstawanie niebezpiecznych stężeń par lub gazów w powietrzu.
§  9.
Oświetlenie sztuczne malarni-lakierni może być tylko elektryczne. Instalacja siły i światła powinna być wykonana zgodnie z przepisami przewidzianymi dla pomieszczeń z gazami wybuchowymi.
§  10.
1.
Dopuszcza się następujące systemy ogrzewania malarni-lakierni:
1)
ogrzewanie wodne,
2)
ogrzewanie parowe niskoprężne,
3)
ogrzewanie powietrzne z wykluczeniem obiegu i nagrzewnic w pomieszczeniach.
2.
Kotły do systemów ogrzewania wodnego i parowego powinny być umieszczone w osobnym, ogniotrwałe wydzielonym pomieszczeniu.
3.
Zabrania się używania w pomieszczeniach malarni-lakierni piecyków oraz grzejników elektrycznych i gazowych nie posiadających możliwości automatycznego regulowania temperatury płaszczyzn grzejnych i nie posiadających gazoszczelnej obudowy.
§  11.
Budynek malarni-lakierni powinien być zaopatrzony w stale czynną instalację piorunochronną.
§  12.
Odległość budynku malarni-lakierni od innych budynków nie powinna być mniejsza niż 15 m, od składów zaś z materiałami łatwopalnymi - niż 50 m.
§  13.
Lakierowanie natryskowe w pomieszczeniach powinno odbywać się w kabinach lakierniczych wyłącznie do tego celu przeznaczonych.
§  14.
1.
Kabiny lakiernicze i wszelkie przegrody oraz półki w nich znajdujące się powinny być wykonane z materiałów niepalnych.
2.
Kabiny lakiernicze powinny być uziemione oraz posiadać oddzielną wentylację wyciągową odpowiadającą warunkom wymienionym w § 8. Przewody wentylacyjne kabin lakierniczych nie mogą być łączone ze sobą i muszą być wyprowadzane ponad dach w odległości co najmniej 5 m od komina.
3.
Oświetlenie kabin lakierniczych powinno się odbywać za pomocą światła zewnętrznego przez otwory zabezpieczone szybami ze szkła nie rozpryskującego się lub z przezroczystej niepalnej masy.
4.
Kabiny lakiernicze powinny być zaopatrzone w odpowiednie urządzenia gaśnicze lub sprzęt gaśniczy.
§  15.
Sprężarka z silnikiem i zbiorniki na lakiery stosowane do natrysku powinny być umieszczone w oddzielnych pomieszczeniach wydzielonych ogniotrwale, przy czym pojemność zbiornika na lakiery nie powinna przekraczać 50 litrów. Pomieszczenie dla sprężarki i silnika nie może się łączyć otworami z pomieszczeniem właściwej lakierni.
§  16.
W pomieszczeniach malarsko-natryskowych nie może odbywać się żadna inna praca, nie związana bezpośrednio z pracami malarsko-natryskowymi. Suszenie przedmiotów natryskiwanych powinno odbywać się w suszarni ogniotrwale wydzielonej od innych pomieszczeń.
§  17.
W pomieszczeniach malarsko-natryskowych zabrania się przygotowywania lub rozcieńczania farb, lakierów, emalii, rozpuszczalników, masy zacierowej i innych tego rodzaju materiałów, jak również przechowywania jakichkolwiek innych chemikalii, nie związanych z malowaniem natryskowym.
§  18.
Wszelkie naczynia używane do farb, lakierów, emalii, rozpuszczalników i rozcieńczalników powinny być wykonane z materiałów niepalnych i nie tłukących się oraz posiadać szczelne przykrywy. Naczyń tych nie wolno przechowywać w pobliżu jakichkolwiek źródeł ciepła i należy je chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych.
§  19.
1.
Składy farb i lakierów, rozpuszczalników i rozcieńczalników powinny mieścić się w osobnym budynku wykonanym i wyposażonym tak, jak budynki mieszczące malarnie-lakiernie.
2.
Urządzanie składów w budynkach mieszkalnych, biurowych bądź przemysłowych jest wzbronione.
3.
Składy muszą mieć dogodny dojazd dla samochodów pożarniczych przynajmniej z dwóch stron budynku.
§  20.
1.
Jeżeli w sąsiedztwie składu są budynki mieszkalne, użyteczności publicznej lub przemysłowe:
1)
w składach bez pasa ochronnego zezwala się na magazynowanie lakierów, farb i innych materiałów lakierniczych w ilości do 1.200 kg;
2)
w składach z pasem ochronnym o szerokości co najmniej 10 m zezwala się na magazynowanie tych materiałów w ilości do 5.000 kg.
2.
Jeżeli w sąsiedztwie składu nie ma budynków mieszkalnych, użyteczności publicznej lub przemysłowych w odległości mniejszej niż 100 m:
1)
w składach bez pasa ochronnego zezwala się na magazynowanie farb, lakierów i innych materiałów lakierniczych w ilości do 10.000 kg;
2)
w składach z pasem ochronnym o szerokości co najmniej 10 m zezwala się na magazynowanie tych materiałów w ilości do 20.000 kg.
3.
Składy przeznaczone do magazynowania lakierów, farb i innych materiałów lakierniczych w ilości ponad 20.000 kg powinny znajdować się w specjalnych budynkach położonych w miejscach ustalonych przez właściwy organ budowlany w porozumieniu z organem ochrony przeciwpożarowej.
§  21.
Zabrania się składowania w pasie ochronnym pustych naczyń oraz wszelkich materiałów i przedmiotów bez różnicy ich stopnia palności.
§  22.
Lakiery, farby, rozpuszczalniki, rozcieńczalniki i inne materiały lakiernicze powinny być magazynowane wyłącznie w naczyniach nietłukących się, niepalnych i nieprzesiąkliwych, z zachowaniem następujących warunków:
1)
składowania tych materiałów lakierniczych według ich grup i stopnia niebezpieczeństwa pożarowego, pozostawiając wolne przejścia dla celów ewakuacji i prac gospodarczo-kontrolnych o szerokości co najmniej 1,2 m;
2)
zaopatrzenia poszczególnych naczyń w napisy ustalające handlową nazwę danego materiału, jego klasę niebezpieczeństwa pożarowego oraz inne niezbędne wskazówki o zachowaniu bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
§  23.
Puste naczynia po materiałach lakierniczych powinny być składowane osobno z zachowaniem warunków przewidzianych w § 18.
§  24.
Każda malarnia-lakiernia oraz każdy skład powinny być wyposażone w dostateczną ilość odpowiedniego sprzętu przeciwpożarowego i środków gaśniczych.
§  25.
Malarnie-lakiernie i składy istniejące w chwili wejścia w życie rozporządzenia powinny być dostosowane do jego przepisów w ciągu dwóch lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  26.
1.
Komenda wojewódzka straży pożarnych w porozumieniu z wojewódzkim inspektoratem ochrony ustali, jakie prace zabezpieczające mają być przeprowadzone w istniejących w dniu wejścia w życie rozporządzenia malarniach-lakierniach i składach w okresie przejściowym, o którym mowa w § 25.
2.
W malarniach-lakierniach i składach zarządzanych przez instytucje, w których są utworzone stanowiska pracy głównych inspektorów ochrony przeciwpożarowej, obowiązek ten obciąża właściwych inspektorów bądź komendantów ochrony przeciwpożarowej.
§  27.
Jeżeli ze względów technicznych dostosowanie istniejących w chwili wejścia w życie rozporządzenia malarni-lakierni i składów do przepisów rozporządzenia okaże się niemożliwe, wówczas wojewódzka komenda straży pożarnych w porozumieniu z wojewódzkim inspektoratem ochrony na wniosek kierownictwa danej malarni-lakierni lub składu ustali, w jakim zakresie dopuszczalne jest odstępstwo od przepisów rozporządzenia po dwuletnim okresie, o którym mowa w § 25. Jeżeli malarnia-lakiernia lub skład znajdują się w zarządzie instytucji, w której utworzone jest stanowisko pracy głównego inspektora ochrony przeciwpożarowej, uprawnienia te przechodzą na właściwych inspektorów bądź komendantów ochrony przeciwpożarowej.
§  28.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024