Weryfikacja praw emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lipca 1949 r.
w sprawie weryfikacji praw emerytalnych.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 1949 r. o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszów państwowych i zawodowych wojskowych (Dz. U. R. P. Nr 42, poz. 304) zarządza się, co następuje:
§  1.
Powołane w rozporządzeniu niniejszym artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 1 lipca 1949 r. o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszów państwowych i zawodowych wojskowych (Dz. U. R. P. Nr 42, poz. 304). Użyte w rozporządzeniu określenie "Komisja" oznacza komisję weryfikacyjną, przewidzianą w art. 20, bądź komplet orzekający tej komisji.
§  2.
1.
Przewodniczącego Komisji i sześciu jego zastępców wyznacza Prezes Rady Ministrów: jako członków Komisji delegują: Minister Bezpieczeństwa Publicznego i Minister Skarbu - po sześciu przedstawicieli i po trzech zastępców oraz Centralna Rada Związków Zawodowych - sześciu przedstawicieli i trzech zastępców spośród członków Związku Zawodowego Pracowników Państwowych tudzież po trzech przedstawicieli i po jednym zastępcy spośród członków innych związków zawodowych, zrzeszających pracowników poszczególnych działów służby państwowej.
2.
Komisja orzeka w kompletach, w skład których wchodzą: jako przewodniczący - zastępca Przewodniczącego Komisji oraz jako członkowie:
1)
przedstawiciel Ministra Bezpieczeństwa Publicznego,
2)
przedstawiciel Ministra Skarbu,
3)
przedstawiciel władzy naczelnej, której emeryt podlegał ostatnio w czynnej służbie, a w braku takiej władzy - przedstawiciel Prezydium Rady Ministrów,
4)
przedstawiciel Centralnej Rady Związków Zawodowych, delegowany ze związku zawodowego, zrzeszającego pracowników tego działu służby państwowej, w którym emeryt pełnił ostatnio czynną służbę, a w braku takiego związku, przedstawiciel Związku Zawodowego Pracowników Państwowych.
3.
Członków Komisji, wyszczególnionych w ust. 2 pkt 3 delegują: Prezydium Rady Ministrów - sześciu przedstawicieli i trzech zastępców oraz właściwe władze naczelne - po trzech przedstawicieli i po jednym zastępcy.
§  3.
1.
Przewodniczący Komisji nie bierze udziału w posiedzeniach kompletów orzekających; sprawuje on jedynie ogólne kierownictwo nad działalnością Komisji, czuwa nad skoordynowaniem prac kompletów orzekających, nad stosowaniem jednolitych zasad orzekania oraz nad przepisowym przebiegiem weryfikacji i w tym zakresie może wydawać zarządzenia i instrukcje.
2.
W szczególności Przewodniczący Komisji:
1)
zwraca się do właściwych władz i do Centralnej Rady Związków Zawodowych o wyznaczenie przedstawicieli do kompletów orzekających, wyznacza imiennie do poszczególnych kompletów swoich zastępców jako przewodniczących kompletów oraz przedstawicieli władz i związków zawodowych, jako członków kompletów orzekających;
2)
w porozumieniu z przewodniczącymi kompletów orzekających oraz z Państwowym Zakładem Emerytalnym ustala terminy posiedzeń Komisji oraz wyznacza sprawy, jakie mają być rozpatrywane na danym posiedzeniu;
3)
o dniu posiedzenia Komisji zawiadamia przewodniczącego i członków kompletu orzekającego co najmniej na 2 tygodnie przed dniem posiedzenia.
3.
Przewodniczący Komisji ma prawo bezpośredniego porozumiewania się ze wszystkimi władzami, urzędami i instytucjami państwowymi i samorządowymi.
4.
Przewodniczącego Komisji zastępuje w razie potrzeby wyznaczony przez niego jeden z jego zastępców.
5.
Sekretariat Komisji prowadzi Państwowy Zakład Emerytalny.
§  4.
O terminie i miejscu posiedzenia Komisji należy zawiadomić osoby, których prawa emerytalne mają być weryfikowane, z zaznaczeniem, że stawiennictwo tych osób nie jest obowiązkowe; w stosunku do osób niezdolnych do działań prawnych powyższe zawiadomienie przesyła się na ręce ich ustawowego przedstawiciela, a w razie jego braku - opiekuna.
§  5.
1.
Na posiedzeniach Komisji sprawy referuje pracownik Państwowego Zakładu Emerytalnego, Przewodniczący Komisji, przewodniczący kompletu orzekającego bądź komplet orzekający może zlecić zreferowanie sprawy jednemu z członków kompletu.
2.
Protokół posiedzenia Komisji powinien zawierać: oznaczenie daty i miejsca posiedzenia, składu osobowego kompletu orzekającego, nazwisk referenta i protokolanta, oznaczenie rozpatrywanej sprawy i treść orzeczenia lub postanowienia; poza tym protokół może zawierać oznaczenie innych jeszcze okoliczności według uznania przewodniczącego; protokół podpisują: przewodniczący kompletu orzekającego i protokolant.
§  6.
1.
Rozstrzygnięcia Komisji zapadają zwykłą większością głosów uczestników kompletu, rozpatrującego daną sprawę; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
2.
Orzeczenia Komisji są ważne, jeżeli w komplecie orzekającym oprócz przewodniczącego bierze udział co najmniej dwóch członków.
3.
Orzeczenia Komisji nie wymagają uzasadnienia.
4.
O treści orzeczenia Komisji Państwowy Zakład Emerytalny zawiadamia zainteresowane osoby.
§  7.
1.
Postępowanie weryfikacyjne - z wyjątkiem ustanowionym w art. 19 ust. 2 - wszczyna Przewodniczący Komisji lub Państwowy Zakład Emerytalny. Wszelkie doniesienia wskazujące osoby, których prawa emerytalne mają być poddane weryfikacji, należy kierować do Państwowego Zakładu Emerytalnego, który po stwierdzeniu, że dana osoba posiada uprawnienia emerytalne, obowiązany jest wszcząć postępowanie weryfikacyjne, jeżeli nie zachodzi przypadek z art. 16 bądź z art. 19 ust. 2 lub 3.
2.
Osoby, wymienione w art. 18 ust. 1, przesyłają wnioski o weryfikację do Państwowego Zakładu Emerytalnego, dołączając wszelkie posiadane dowody, dotyczące przebiegu ich służby (w oryginałach lub w uwierzytelnionych odpisach), jeżeli dowody te nie zostały już przesłane do akt, znajdujących się w Państwowym Zakładzie Emerytalnym, oraz powołując udowodnione okoliczności, mogące posłużyć za materiał przy ocenie przez Komisję ich zachowania się podczas pełnienia służby i po przejściu w stan spoczynku.
§  8.
1.
Komisja orzeka na podstawie materiałów, przedstawionych przez Państwowy Zakład Emerytalny; Komisja może postanowić uzupełnienie tych materiałów. Przewodniczący Komisji przesyła odpis tego postanowienia do wykonania bezpośrednio właściwym władzom.
2.
Posiedzenia Komisji są niejawne; Komisja jednak dopuści osobę zainteresowaną do udzielenia ustnych wyjaśnień; Komisja może również wezwać na posiedzenie inne osoby w celu udzielenia wyjaśnień w charakterze świadków lub biegłych - na zasadach obowiązujących w postępowaniu administracyjnym.
§  9.
1.
Wynagrodzenie Przewodniczącego Komisji, jego zastępców oraz członków, biorących udział w posiedzeniach kompletów orzekających, określi Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu w drodze rozporządzenia; w ten sam sposób może być - w miarę potrzeby - określone wynagrodzenie referentów, protokolantów i innych pracowników, pełniących funkcje związane z działalnością Komisji.
2.
Te osoby spośród wymienionych w ust. 1, które zamieszkują poza Warszawą, z wyjątkiem zatrudnionych w Warszawie, otrzymują nadto diety w wysokości i według zasad określonych w obowiązujących przepisach o należnościach w razie pełnienia czynności służbowych poza zwykłym miejscem służbowym przez pracowników państwowych oraz zwrot kosztów przejazdów.
3.
Wynagrodzenie świadków i biegłych określa się na zasadach obowiązujących w postępowaniu administracyjnym.
4.
Koszty związane z działalnością Komisji, o których mowa w ust. 1-3, pokrywa Skarb Państwa w ramach budżetu Prezydium Rady Ministrów.
§  10.
Zwierzchni nadzór nad działalnością Komisji sprawuje Prezes Rady Ministrów.
§  11.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów i wszystkim ministrom.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024