Organizacja, skład i sposób postępowania Państwowej Komisji Lokalowej i wojewódzkich komisyj lokalowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW.
z dnia 14 czerwca 1949 r.
w sprawie organizacji, składu i sposobu postępowania Państwowej Komisji Lokalowej i wojewódzkich komisyj lokalowych.

Na podstawie art. 28 ust. 3 i art. 30 dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami i kontroli najmu (Dz. U. R. P. z 1946 r. Nr 4, poz. 27) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W skład Państwowej Komisji Lokalowej wchodzą:
1)
przewodniczący, wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów,
2)
zastępca przewodniczącego, wyznaczony przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3)
dwaj członkowie wyznaczeni przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
4)
5 członków, wyznaczonych po jednym przez Ministrów: Administracji Publicznej, Budownictwa, Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego oraz Przewodniczącego Centralnej Rady Związków Zawodowych.
2.
Prezes Rady Ministrów może na wniosek Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wyznaczyć drugiego zastępcę przewodniczącego Komisji spośród członków, wymienionych w ust. 1 pkt 3).
§  2.
1.
Państwowa Komisja Lokalowa rozpoznaje sprawy należące do jej właściwości z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1)
urzędów, władz, zakładów, przedsiębiorstw, instytucyj i osób wymienionych w art. 29 lit. a) dekretu z dnia 21 grudnia 1945 r. o publicznej gospodarce lokalami i kontroli najmu,
2)
prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz Rad Narodowych miast Warszawy i Łodzi.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1), powinien być skierowany do Państwowej Komisji Lokalowej przez właściwy organ naczelny.
§  3.
1.
Państwowa Komisja Lokalowa sprawuje ogólny nadzór nad działalnością wojewódzkich komisyj lokalowych i władz kwaterunkowych w zakresie strzeżenia interesów państwowych.
2.
W szczególności Państwowa Komisja Lokalowa może w drodze nadzoru:
1)
uchylić lub zmienić decyzję władzy kwaterunkowej lub wojewódzkiej komisji lokalowej, jeżeli decyzja ta narusza interesy państwowe,
2)
wstrzymać wykonanie decyzji władzy kwaterunkowej lub wojewódzkiej komisji lokalowej do czasu rozpoznania sprawy.
3.
Przewodniczący Państwowej Komisji Lokalowej może w przypadkach nie cierpiących zwłoki wstrzymać wykonanie decyzji władzy kwaterunkowej lub wojewódzkiej komisji lokalowej. W tym przypadku zarządzenie to powinno być przedstawione do rozpoznania Państwowej Komisji Lokalowej w pierwszej kolejności.
§  4.
Państwowa Komisja Lokalowa rozpoznaje sprawy bądź w pełnym składzie, bądź w kompletach trzyosobowych pod przewodnictwem przewodniczącego lub jego zastępcy. O skierowaniu sprawy na komplet trzyosobowy decyduje przewodniczący.

Komplet może przekazać sprawę na plenum Komisji.

§  5.
O terminie posiedzenia Państwowej Komisji Lokalowej zawiadamia się resorty zainteresowane w rozpatrywanych sprawach. Przedstawiciele tych resortów mogą na posiedzeniu zgłaszać wnioski i udzielać wyjaśnień.
§  6.
1.
W skład wojewódzkiej komisji lokalowej wchodzą:
1)
wojewoda lub jego przedstawiciel, jako przewodniczący,
2)
członek delegowany przez prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej jako zastępca przewodniczącego,
3)
delegat wojewódzkiego urzędu planowania gospodarczego,
4)
sędzia delegowany przez prezesa właściwego sądu apelacyjnego,
5)
delegat wojewódzkiej władzy budowlanej,
6)
delegat dowódcy właściwego okręgu wojskowego,
7)
delegat wojewódzkiego urzędu bezpieczeństwa publicznego,
8)
delegat okręgowej rady związków zawodowych, wyznaczony przez jej przewodniczącego.
2.
W skład Wojewódzkiej Komisji Lokalowej dla m. st. Warszawy wchodzą:
1)
przewodniczący, wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów,
2)
zastępca przewodniczącego, wyznaczony przez prezydenta miasta,
3)
5 członków, delegowanych po jednym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrów: Budownictwa, Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz przewodniczącego Centralnej Rady Związków Zawodowych.
3.
W skład Wojewódzkiej Komisji Lokalowej dla miasta Łodzi wchodzą:
1)
prezydent miasta lub jego przedstawiciel, jako przewodniczący,
2)
członek delegowany przez prezydium miejskiej rady narodowej jako zastępca przewodniczącego,
3)
delegaci władz i organów, wymienionych w ust. 1 pkt 3) - 8).
§  7.
Do wojewódzkich komisyj lokalowych stosuje się przepisy §§ 4 i 5.
§  8.
Uchwały pełnego składu Państwowej Komisji Lokalowej i wojewódzkich komisyj lokalowych zapadają w obecności przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy składu członków, uchwały kompletów trzyosobowych - w obecności wszystkich członków kompletu.
§  9.
Uchwały Państwowej Komisji Lokalowej i wojewódzkich komisyj lokalowych zapadają większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  10.
1.
Biuro Państwowej Komisji Lokalowej wchodzi w skład Prezydium Rady Ministrów.
2.
Biura wojewódzkich komisyj lokalowych wchodzą w skład urzędów wojewódzkich, a w miastach Warszawie i Łodzi - w skład zarządów miejskich.
§  11.
Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 maja 1946 r. w sprawie Państwowej Komisji Lokalowej i wojewódzkich komisyj lokalowych (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 157).
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życia z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024